از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

انتخاب رشته ریاضی 1401 – راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور ریاضی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

 

انتخاب رشته ریاضی برای دانشگاه های سراسری و آزاد پس از اعلام نتایج اولیه و انتشار کارنامه کنکور انجام می گیرد و هر یک از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته که متقاضی تحصیل در این دو دانشگاه هستتند می توانند بر اساس رتبه های اکتسابی خود و ضمن دانلود و مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ، برای انتخاب رشته در سایت های sanjesh.org و azmoon.org اقدام نمایند.

با توجه به اینکه بیش از 90 درصد داوطلبان کنکور ریاضی فقط رشته های فنی مهندسی را مد نظر دارند ، از این جهت می توان گفت رقابت در کنکور ریاضی بالاست و البته شانس پذیرش در این رشته ها فقط مختص به داوطلبانی نیست که رتبه های خوبی را کسب کرده اند بلکه داوطلبان با رتبه های متوسط نیز اگر انتخاب رشته را به درستی انجام دهند قطعا می توانند امیدوار باشند که در رشته های خوبی قبول شوند.

در ادامه این مطلب مهم ترین نکاتی که یک داوطلب در انتخاب رشته ریاضی باید به آن ها توجه کند را بررسی کرده ابم و از طریق لینک های زیر می توانید وارد بخش های مختلف شوید.

راهنمای انتخاب رشته ریاضی

انتخاب رشته ریاضی در دو سایت مختلف انجام می گیرد و به عبارتی برای انتخاب رشته در تمام دانشگاه های سراسری (روزانه ، نوبت دوم ، پیام نور ، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان) باید وارد سایت sanjesh.org و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد که به صورت مجزا از سایر دانشگاه هاست باید وارد سایت azmoon.org شوید

زمان انتخاب رشته

نتایج کنکور در اوایل مردادماه اعلام می شود و به حد فاصل چند روز پس از اعلام نتایج نیز انتخاب رشته آغاز می گردد. زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد معمولا پس از اتمام فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد.

توصیه می شود که با پیگیری مطالب سایت pasokhbama.com یا عضویت در کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام “پاسخ با ما” به محض آغاز انتخاب رشته از آن مطلع گردید تا از رقبایتان عقب نمانید.

نحوه انتخاب رشته

برای انتخاب رشته کنکور ریاضی در دانشگاه سراسری داوطلبان مجاز به انتخاب 150 کد رشته محل و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز مجاز به انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل می باشند.

متقاضیان انتخاب رشته دانشگاه آزاد به دلیل آنکه در زمان ثبت نام کنکور هزینه ای واریز نکرده اند در زمان انتخاب رشته باید با واریز هزینه کارت اعتباری انتخاب رشته را تهیه نمایند و سپس فرم مربوطه را دریافت و تکمیل کنند.

هم چنین داوطلبان متقاضی انتخاب رشته ریاضی در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی باید با واریز هزینه در سایت سنجش ، کارت اعتباری مربوط به این دانشگاه ها را تهیه و سپس رشته های آن ها را انتخاب کنند.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان نیز در صورت علاقه مندی به این دو دانشگاه لازم است که جهت انتخاب رشته و حضور در مصاحبه هزینه ای را در سایت سنجش پرداخت کنند.

مرتبط بخوانید : بهترین رشته ریاضی برای خانم ها

دانلود دفترچه انتخاب رشته

دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی به صورت مجزا از سایر گروه های آزمایشی تهیه و منتشر می شود که شامل لیست رشته های ارائه شده ، ظرفیت پذیرش رشته ها و شرایط و ضوابط پذیرش در دانشگاه ها می باشد. البته دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد برای تمام گروه ها مشترک است.

دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی سراسری 1401 کلیک کنید

(همزمان با انتشار دفترچه این لینک فعال می شود)

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی آزاد 1401 کلیک کنید

(همزمان با انتشار دفترچه این لینک فعال می شود)

کارنامه انتخاب رشته ریاضی

انتخاب رشته ریاضی - راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور ریاضی

از مهم ترین مواردی که باید در انتخاب رشته ریاضی حساسیت زیادی روی آن داشته باشید ، تحلیل و بررسی دقیق کارنامه کنکور می باشد. شما باید بدانید که برای هر رشته و دانشگاه چه رتبه هایی تاثیر گذار هستند و در کدام دوره ها مجاز به انتخاب رشته نیستید.

البته در دفترچه راهنمای انتخاب رشته توضیحات مختصری در خصوص کارنامه داده شده است و در این بخش اطلاعات تکمیلی تر را ذکر می کنیم :

مرتبط بخوانید : معرفی رشته آموزش ریاضی

وضعیت مجاز بودن در دوره های مختلف

بخشی که نشان می دهد که آیا شما مجاز به انتخاب رشته دانشگاه های مختلف هستید یا خیر ، همین بخش است.

مجاز به انتخاب رشته شدن یعنی بر اساس نمرات و ترازی که کسب کرده اید حق انتخاب رشته های یک دانشگاه را دارید.

در کارنامه کنکور نمره آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته درج می شود و اگر رتبه ای که شما کسب کرده اید بهتر از آخرین رتبه باشد ، مجاز به انتخاب رشته خواهید شد.

البته مجاز شدن در دوره های روزانه و نوبت دوم برای داوطلبان اهمیت بیشتری دارد و سازمان سنجش معمولا بیش از نیمی از داوطلبان را برای انتخاب رشته در این دوره ها مجاز می کند.

اکثر داوطلبان برای انتخاب رشته در دوره های پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد مجاز می شوند زیرا تحصیل در این دانشگاه ها شهریه زیادی را می طلبد و با توجه به اینکه همه داوطلبان توانایی مالی کافی را ندارند ، از انتخاب رشته های این دو دانشگاه صرف نظر می کنند.

به همین دلیل سازمان سنجش بیشتر داوطلبان را در این دانشگاه ها مجاز می کند تا در صورتی که توان پرداخت شهریه را دارند با ورود به این دانشگاه ، ظرفیت خالی باقی نماند.

برای مجاز شدن در دانشگاه فرهنگیان حداقل باید تراز 6500 را داشته باشید البته تنها شرط تراز برای قبولی در این دانشگاه کافی نیست و مراحلی مانند مصاحبه و معاینه های پزشکی را نیز باید طی کنید.

رتبه در زیر گروه ها

رتبه در زیر گروه های مختلف معانی متفاوتی دارند مثلا در زیر گروه یک کنکور ریاضی اکثر رشته های فنی مهندسی مانند مهندسی برق ، مهندسی عمران ، مهندسی معماری و … قرار داده شده و رتبه موثر برای انتخاب این رشته ها رتبه در زیر گروه یک می باشد.

یا رشته های مرتبط با شیمی مثل مهندسی شیمی ، مهندسی پلیمر ، مهندسی نفت و … در زیر گروه دو و تمام رشته های کاردانی نیز در زیر گروه سه کنکور ریاضی قرار دارند.

رشته های موجود در هر یک از زیر گروه های کنکور ریاضی را بررسی کنید تا از رتبه ای که برای انتخاب هر رشته موثر است ، اطلاع یابید.

رتبه در سهمیه انتخاب رشته ریاضی

رتبه در سهمیه در انتخاب رشته ریاضی مهم ترین رتبه تاثیر گذار است زیرا پذیرش در اکثر رشته ها بر اساس رتبه در سهمیه داوطلب انجام می گیرد. سهمیه های کنکور ریاضی در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است.

رتبه در سهمیه یعنی رتبه ای که شما در میان داوطلبان مشترک با سهمیه خود کسب کرده اید و با رتبه کشوری تفاوت دارد. برای مثال در سهمیه منطقه دو کنکور ریاضی مجموعا 60 هزار داوطلب وجود دارد و رتبه شما در این سهمیه 20 هزار است یعنی از 40 هزار نفر رتبه بهتری کسب کرده اید.

رتبه کشوری

رتبه کشوری وضعیت شما را بدون در نظر گرفتن سهمیه بررسی می کند و تاثیر کمتری را برای پذیرش در دانشگاه دارد. البته در بعضی از رشته ها مانند مهندسی صنایع غذایی که پذیرش به صورت کشوری است ، رتبه کشوری برای آن ها تاثیر گذار می باشد.

هم چنین برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز فقط رتبه کشوری و تراز های اکتسابی ملاک قرار می گیرد و هیچ یک از سهمیه های مناطق و ایثارگری داوطلبان بررسی نمی شوند.

بومی گزینی

در بخش ابتدایی کارنامه ، استان بومی داوطلب مشخص شده است. اگر دفترچه انتخاب رشته کنکور را مشاهده کرده باشید متوجه خواهید شد که در اکثر رشته ها پذیرش به صورت بومی است.

منظور از گزینش بومی این است که بیش از نیمی از ظرفیت هر رشته به داوطلبان آن استانی که رشته را ارائه داده است ، تعلق دارد و در نتیجه شانس پذیرش در رشته های بومی بیشتر است.

سهمیه های موثر در انتخاب رشته ریاضی

انتخاب رشته ریاضی در دانشگاه های سراسری بر اساس سهمیه های مختلف انجام می گیرد بنابراین حتما باید در زمان انتخاب رشته از سهمیه خودتان مطلع گردید ، موضوعی که اکثر داوطلبان از آن آگاهی ندارند و انتخاب رشته را کاملا غلط انجام می هند.

سهمیه منطقه یک

سهمیه منطقه یک مربوط به داوطلبان استان های بزرگ مانند اصفهان ، مشهد ، شیراز ، تهران و … می باشد. در این سهمیه رقابت بیشتری حس می شود و داوطلبان منطقه یک باید رتبه های بهتری را نسبت به سهمیه های دیگر کسب کنند تا پذیرش شوند.

اگر رتبه قبولی های سال گذشته را بررسی کنید متوجه می شوید که داوطلبان سهمیه منطقه یک با درصد دروس مشابه با سایر سهمیه ها ، رتبه بالاتری (بدتر) را کسب کرده اند که البته این موضوع دلیل نمی شود که شانس پذیرش داوطلبان سهمیه منطقه یک کمتر شود زیرا هر داوطلب فقط با داوطلب سهمیه خود رقابت می کند و ارتباطی به داوطلبان سهمیه های دیگر ندارد.

سهمیه منطقه دو

اکثر داوطلبان ترجیح می دهند که در سهمیه منطقه دو قرار بگیرند زیرا در تقسیم بندی ظرفیت پذیرش دانشگاه ، به سهمیه منطقه دو ظرفیت بیشتری اختصاص داده می شود که دلیل آن در پر جمعیت تر بودن این سهمیه می باشد.

بنابراین تصور اینکه اگر در سهمیه منطقه دو قرار داشتید شانس پذیرشتان بیشتر می شد ، اشتباه است زیرا ظرفیت اختصاص یافته به این سهمیه به دلیل پرجمعیت تر بودن آن است و احتمال قبولی برابر است.

سهمیه منظقه سه

سهمیه منطقه سه انتخاب رشته کنکور ریاضی مختص به داوطلبان مناظق محروم و روستایی کشور می باشد که جمعیت کمتری را نسبت به سایر سهمیه ها دارد.

در سهمیه منظقه سه معمولا داوطلبان باید رتبه های بهتری را نسبت به سهمیه منطقه یک و دو کسب کنند برای مثال شانس پذیرش یک داوطلب با رتبه 500 سهمیه منطقه سه با شانس پذیرش داوطلبی با رتبه 1000 منطقه دو برابر است.

البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که سهمیه منظقه سه از داوطلبان کمتری تشکیل شده است به همین دلیل باید رتبه بهتری را کسب کرد و اگر رتبه کشوری این دو داوطلب را بررسی کنید متوجه نزدیک به هم بودن آن ها می شوید.

تجربه نشان داده است که داوطلبان سهمیه منظقه سه به دلیل عدم دسترسی به مشاور کنکور بدترین انتخاب رشته را انجام می دهند ، در صورت تمایل می توانید برای انجام انتخاب رشته خود به صورت تخصصی و با شانس پذیرش بالا از خدمات مشاوره تلفنی انتخاب رشته مرکز “پاسخ با ما” بهره مند شوید.

سهمیه ایثارگران 5 و 25 درصدی انتخاب رشته ریاضی

5 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان دارای کارنامه کنکور سهمیه ایثارگران 5 درصد و 25 درصد ظرفیت هر رشته محل نیز به داوطلبان دارای سهمیه 25 درصدی اختصاص می یابد.

البته شرط استفاده از سهمیه های مذکور کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد می باشد و این دسته از داوطلبان هم در سهمیه خودشان بررسی می شوند و هم در سهمیه مناطقی که دارند.

به عبارت دیگر اول رتبه در سهمیه ایثارگری آن ها بررسی می شود و اگر نمره لازم را برای پذیرش نداشته باشند رتبه در سهمیه مناطق شان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سهمیه بسیح فعال انتخاب رشته ریاضی

سهمیه بسیج فعال ، فقط در انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور ریاضی تاثیر گذار است و داوطلبان دارای این سهمیه به شرط کسب 95 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد ، می توانند از سهمیه خود برای انتخاب رشته کنکور ریاضی استفاده کنند.

مرتبط بخوانید : بهترین سهمیه در کنکور

ظرفیت پذیرش انتخاب رشته ریاضی

انتخاب رشته ریاضی - راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور ریاضی

در انتخاب رشته ریاضی حتما ظرفیت پذیرش رشته های محتلف دانشگاهی را بررسی کنید. اگر ظرفیت رشته ها و دانشگاه افزایش داشته باشد مطمئنا رتبه های قبولی نیز در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا می کند و داوطلبان با رتبه های بالاتر نیز شانس پذیرش خواهند داشت.

مرتبط بخوانید : بهترین رشته های بدون کنکور ریاضی

جدول زیر مربوط به ظرفیت پذیرش کنکور ریاضی در سال گذشته است و برای سال 1401 باید منتظر انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی باشیم ولی معمولا تغییرات در ظرفیت ها به صورت جزئی می باشد.

ظرفیت پذیرش دوره های روزانه و شهریه پرداز کنکور ریاضی

روزانه 40928
دانشگاه فرهنگیان 3376
نوبت دوم 5996
دانشگاه غیر انتفاعی 2876
دانشگاه پیام نور 1038
پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد 556
سهمیه مناطق محروم ، زلزله زده و … 320
مجموع 55090

 

ظرفیت پذیرش رشته های پرطرفدار فنی مهندسی

نام رشته روزانه نوبت دوم پردیس خودگردان پیام نور و غیر انتفاعی
مهندسی برق 5763 داوطلب 1188 داوطلب 40 داوطلب 9340 داوطلب
مهندسی عمران 3703 داوطلب 939 داوطلب 95 داوطلب 10020 داوطلب
مهندسی مکانیک 4585 داوطلب 1038 داوطلب 130 داوطلب 5500 داوطلب
مهندسی صنایع 2299 داوطلب 532 داوطلب 40 داوطلب 12030 داوطلب
مهندسی کامپیوتر 5043 داوطلب 1429 داوطلب 90 داوطلب 34000 داوطلب
مهندسی معماری 1307 داوطلب 353 داوطلب 30 داوطلب 11630 داوطلب
مهندسی هوافضا 335 داوطلب 76 داوطلب 30 داوطلب 340 داوطلب
مهندسی پزشکی 288 داوطلب 22 داوطلب 30 داوطلب 3360 داوطلب

رتبه قبولی رشته های ریاضی

انتخاب رشته ریاضی - راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور ریاضی

در جدول زیر حداقل رتبه قبولی 8 رشته پرطرفدار فنی مهندسی تهیه شده است و توصیه می شود که حتما پیش از انتخاب رشته ریاضی ، رتبه قبولی های سال گذشته را در رشته و دانشگاه های مختلف بررسی کنید تا با آگاهی بیشتر از نمره لازم برای قبولی در هر رشته محل ، انتخاب رشته کنید.

آخرین رتبه قبولی رشته های پرطرفدار فنی مهندسی

نام رشته سهمیه منطقه یک سهمیه منطقه دو سهمیه منطقه سه
 آخرین رتبه قبولی مهندسی برق حدود 29 هزار حدود 30 هزار حدود 19 هزار
آخرین رتبه قبولی مهندسی عمران حدود 30 هزار حدود 33 هزار حدود 20 هزار
آخرین رتبه قبولی مهندسی مکانیک حدود 29 هزار حدود 30 هزار حدود 18 هزار
آخرین رتبه قبولی مهندسی صنایع حدود 28 هزار حدود 20 هزار حدود 17 هزار
آخرین رتبه قبولی مهندسی کامپیوتر حدود 25 هزار حدود 30 هزار حدود 12 هزار
آخرین رتبه قبولی مهندسی معماری حدود 16 هزار حدود 20 هزار حدود 30 هزار
آخرین رتبه قبولی مهندسی هوافضا حدود 11 هزار حدود 8 هزار حدود 5 هزار
آخرین رتبه قبولی مهندسی پزشکی حدود 7 هزار حدود 9 هزار حدود 3 هزار

رتبه های فوق حدود رتبه آخرین نفرات پذیرفته شده در دانشگاه های سراسری سال گذشته هستند و مسلما با رتبه بهتر ، احتمال قبولی تان نیز بیشتر می شود.

لیست رشته های کنکور ریاضی

لیست رشته های ریاضی در سه زیر گروه یک ، دو و سه قرار دارند و داوطلبان باید بدانند که رشته یا رشته هایی که مد نظرشان است ، مربوط به کدام زیر گروه می باشد.

برای مشاهده رشته های مختلف کنکور ریاضی کلیک کنید

پر طرفدار ترین رشته ها در زیر گروه یک قرار دارند و رتبه موثر برای پذیرش در آن ها رتبه در زیر گروه یک می باشد. در کارنامه کنکور اگر دقت کرده باشید ، برای هر یک از زیر گروه ها رتبه معینی درج شده است ، در واقع برای قبولی در رشته های هر زیر گروه باید ببینید در آن زیر گروه چه رتبه ای را کسب کرده اید.

توصیه می شود برای مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی حتما از یک مشاور توانمند و مسلط راهنمایی دریافت کنید. انتخاب رشته فرایند بسیار حساسی است که باید در انجام آن تبحر کافی داشته باشید و اندکی ناآگاهی و غفلت سبب پشیمانی و عدم قبولی در رشته مورد علاقه تان می شود.

اگر می خواهید به بهترین مشاوران کشور متصل شوید و یک انتخاب رشته اصولی را انجام دهید ، می توانید از کارشناسان ارشد “پاسخ با ما” در بخش مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور ، راهنمایی جامعی را کسب کنید.

سوالات متداول

  • زمان انتخاب رشته ریاضی 1401 در چه تاریخی است ؟

انتخاب رشته ریاضی 1401 در مردادماه انجام می گیرد.

  • انتخاب رشته ریاضی دانشگاه سراسری در کدام سامانه انجام می گیرد ؟

انتخاب رشته کنکور دانشگاه های سراسری در سایت سازمان سنجش می باشد.

  • انتخاب رشته ریاضی دانشگاه آزاد چگونه انجام می شود ؟

داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید به سایت سنجش دانشگاه آزاد مراجعه نمایند.

احتمالا این را هم بپسندید  با رتبه 3000 تجربی کجا قبول میشم 📞 راهنما و لیست رشته ها برای قبولی با رتبه 3000 تجربی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

با رتبه 28000 تجربی چی قبول میشم

با رتبه 28000 تجربی چی قبول میشم – راهنمای قبولی با رتبه 28000 تجربی

  با رتبه 28000 تجربی چی قبول میشم ؟ آیا با رتبه 28 هزار تجربی …

2 نظر

  1. کامل ترین مطلب برای انتخاب رشته کنکور ریاضی بود. خیلی ممنون اطلاعات زیادی گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر