از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

برنامه ریزی درسی – بهترین روش برنامه ریزی درسی برای تمامی مقاطع

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

برنامه ریزی درسی – بهترین روش برنامه ریزی درسی برای تمامی مقاطع

 

بهترین روش برنامه ریزی درسی ترکیبی است که خیلی از دانش آموزان زمانی به جستجو درباره آن می پردازند که حس می کنند در نحوه درس خواندن و نتیجه خوب گرفتن حسابی گیج شده اند. اصولا هیچ محصلی وجود ندارد که از ابتدای درس خواندنش احساس نیاز به برنامه ریزی درسی را درک کرده باشد و از آن استفاده نماید.

اگر در سال کنکور باشید نیاز به برنامه ریزی قطعا بیشتر از هر سالی احساس می شود. بی برنامگی و شلوغ درس خواندن می تواند بیش از هر چیزی در سال کنکور شما را از رقیبانتان عقب بیاندازد.

همچنین استفاده از برنامه ریزی درسی تحصیلی که مناسب اوضاع درسی ، شرایط محیطی و استعداد های شما نباشد و برای فرد دیگری طراحی شده باشد می تواند به همین میزان به موفقیت درسی شما آسیب بزند.

پس چیزی که باید بدانید این است که مشاور درسی شما و یا هر فردی که در طراحی برنامه ریزی درسی شما را راهنمایی می کند باید تمامی شرایط اعم از برنامه روزانه ، شرایط محیطی و خانوادگی ، توانمندی جسمی و فکری ، سطح علمی و بسیاری از فاکتور ها را برای شخص شما در نظر بگیرد.

هیچ برنامه ای به اندازه یک برنامه ریزی شخصی که توسط مشاورین با تجربه کنکور تهیه شده باشد شما را در این سال سرنوشت ساز یاری نخواهد کرد ، همین امروز برای دریافت برنامه ریزی کنکور با ما تماس بگیرید ، کارشناسان ما در تمام طول سال کنکور همراه شما خواهند بود.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور  9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل

چرا به برنامه ریزی درسی برای کنکور نمی رسیم؟

تا به این جای تحصیل تان شاید بارها و بارها از برنامه ریزی درسی که مشاور مدرسه تان ، یکی از دبیرانتان و یا حتی یکی از دوستان و هم کلاسی های موفقتان به شما داده تا چند روزی استفاده کردید. احتمالا هم بعد از چند روز رهایش کردید و به درس خواندن برای امتحانات نوک بینی تان اکتفا نموده اید و یا تا مدت نسبتا زیادی از برنامه ریزی درسی مذکور استفاده کرده اید ولی نتیجه ای نگرفته اید.

خوب می دانیم در این حالت احساس ضعیف بودن و ناتوان بودن به شما دست داده است. چرا که دیگری توانسته از همین برنامه ریزی درسی استفاده کند و نتیجه بگیرد ولی شما نتوانسته اید. دل زده نشوید شما برنامه ریزی درسی را که مناسب شما نبوده را دریافت کرده اید. پس تعجبی ندارد که نتوانید به آن برسید.

یک نکته دیگر : برنامه ریزی کنکور شامل دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت می باشد. در بخش بلند مدت که اکثر کنکوری ها در آن تبحر خاصی دارند ، مشخص می شود که مثلا تا آخر تابستان کدام درس ها را به اصطلاح خوانده و جمع بندی شوند و تا آخر پاییز کدام ها را و احتمالا برنامه می ریزید که تا عید تمامی درس ها را دوبار خوانده شود  و بعد از عید سراغ دوره سوم بروید.

اما اتفاقی که در اکثر مواقع می افتد چیز دیگریست. می بینید عید شده و هنوز به دور اول هم نرسیدید. چه اتفاقی افتاده؟

پاسخ این سوال نداشتن و یا استفاده نادرست از برنامه ریزی درسی کوتاه مدت (یا برنامه ریزی هفتگی ) برای رسیدن به هدف بلند مدت شماست.

مرتبط بخوانید : برنامه ریزی کنکور تجربی / بهترین برنامه ریزی برای کنکور تجربی امسال

آیا می توانم خودم برنامه ریزی هفتگی برای کنکور انجام دهم؟

برنامه ریزی درسی

پاسخ مثبت است. حالا که فهمیدید مشکل کجای کار است ما به شما روش برنامه ریزی درسی کوتاه مدت و یا برنامه ریزی هفتگی برای کنکور را آموزش می دهیم.

با این روش ساده نه تنها شما می توانید خودتان برای برنامه ریزی درسی انجام دهید بلکه می توانید اطمینان حاصل کنید که به این برنامه می رسید و مطمئن باشید که با رسیدن به این برنامه می توانید به موفقیت در قدم های کوتاه سال کنکور که همان آزمون های آزمایشی هستند دست پیدا کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که اولین کاری که شما پس از هر آزمون آزمایشی تان انجام می دهید،  باید تنظیم این برنامه ریزی درسی برای 2 الی 3 هفته آیندتان (یعنی آزمون آزمایشی بعدیتان) باشد. نباید بدون برنامه کتاب و جزوه و دفتر را بردارید و شروع به درس خواندن کنید.

احتمالا این را هم بپسندید  برنامه ریزی برای کنکور انسانی 1401 - هر آنچه باید بدانید

خواهید دید که با انجام این کار به چه آرامش دلچسب و نظم ذهنی دست خواهید یافت.

آموزش روش برنامه ریزی درسی برای کنکور

اولین کاری که می کنید این است که باید بفهمید چه میزان زمان تا آزمون آزمایشی بعدیتان در اختیار دارید. چون اولین احساسی که در شما ایجاد اضطراب می نماید این است که حس می کنید زمان کمی برای خواندن تمام مباحث آزمون بعدی دارید.

این موضوع چنان تمرکزتان را برهم می زند که دچار استرس می شوید و همان کاری را که می تواستید انجام دهید را هم نمی توانید خوب پیش ببرید.  اما اگر خیالتان راحت باشد که زمان کافی دارید عملکرد بهتری خواهید داشت.

میزان زمانی خالصی را که دارید مشخص کنید

شما در این مرحله از تنظیم برنامه ریزی درسی ، باید میزان ساعتی را که در هر روز در اختیار دارید را بیابید. مثلا امروز جمعه است و شما می خواهید از فردا شنبه تا جمعه دو هفته بعد حساب کنید که مجموعا چقدر زمان دارید تا برای این زمان برنامه ریزی درسی انجام دهید.

مثلا می دانید در روز شنبه چون به مدرسه یا آموزشگاه می روید ، در ساعات بعد از ظهر و شب مجموعا 7 ساعت زمان خالص برای درس خواندن برایتان باقی می ماند. روز یکشنبه هم همین طور اما دوشنبه چون تعطیل هستید می دانید می توانید 12 ساعت درس بخوانید.

حواستان را جمع کنید که اصلا دست بالا زمان ندهید. حتما تایم استراحت و غذاخوردن و عبادت و تفریح ، هر کدام که انجام آن به روح و جسم شما کمک می کند را هم در نظر بگیرید و بعد زمان بدهید.

یکی از آفت های نرسیدن به برنامه ریزی درسی این است که دست بالا زمان بدهید. مثلا بگویید که فردا 12 ساعت درس می خوانم ولی در عمل به 6 ساعت هم نرسید. پس منطقی و با در نظر گرفتن توانمندی خودتان زمان تعیین کنید.

با در نظر گرفتن این نکات در برنامه ریزی درسی ، زمان خالصی را که هر روز برای درس خواندن (به غیر از زمان حضور در کلاس و مدرسه و آموزشگاه) دارید را استخراج کنید.

مثلا با جمع زدن زمان خالص درس خواندن هر روزتان در دو هفته آینده به عدد 110 ساعت می رسید. یعنی شما 110 ساعت زمان خالی برای درس خواندن دارید. می بینید، زمان کافی وجود دارد. فقط باید مدیریت کنید. این اولین و اساسی ترین مرحله برنامه ریزی هفتگی برای کنکور است.

مرتبط بخوانید : نمونه برنامه ریزی درسی ، تحصیلی و کنکور

میزان زمان مورد نیازتان را در برنامه ریزی درسی مشخص کنید

برنامه ریزی درسی

حالا باید ببینید چه میزان زمان برای رسیدن به آمادگی در هر یک از مباحث آزمون آزمایشی تان دارید. مثلا می دانید که در این آزمون مبحث ترمودینامیک فیزیک پایه ، مورد امتحان است و فلان مبحث از شیمی و ریاضی و زیست و …

شما با توجه به شرایط و سطح علمی خودتان و اینکه در هر کدام از این مباحث چه میزان آمادگی دارید، برای هر مبحث زمان تعیین می کنید. مثلا با یک ورق زدن چند دقیقه ای می فهمید که برای درک مطلب ، تمرین ، خلاصه برداری و تست زنی تمرینی و زمان دار مبحث ترمودینامیک از درس فیزیک، پایه که در این آزمون می آید شما مجموعا  به 10 ساعت زمان احتیاج دارید. به همین منوال برای درک مطلب ، تمرین ، خلاصه برداری و تست زنی تمرینی و زمان دار مبحث فلان از درس زیست شما به 2 ساعت زمان احتیاج دارید. و…

در این مرحله از برنامه ریزی درسی حتما حواستان به این موضوع باشد که زمان ها را برعکس مرحله قبل دست بالا بدهید. یعنی حداکثر زمان مورد نیازتان را در نظر بگیرید. نترسید. زمان کم نمی آورید.

در آخر با جمع زدن زمان هایی که نیاز دارید (برای همه مباحث) و زمان های استخراجی از مرحله 1 ، در کمال ناباوری می بینید که زمانی که در اختیار دارید تقریبا دو برابر زمان مورد نیازتان است.

مثلا می بینید که مجموعا 70 ساعت زمان برای درس خواندن و به تسلط رسیدن برای مباحث این آزمون می خواهید. چقدر زمان داشتید؟ 110 ساعت. یعنی 30-40 ساعت زمان اضافی. در این مرحله می توانید نفس راحتی بکشید و ببنید که زمان کافی و حتی اضافی برای درس خواندن و به تسلط رسیدن در هرکدام از مباحث این آزمون دارید. این اولین حسن روش برنامه ریزی درسی ما است.

تقسیم مباحث بر اساس علاقه

در این مرحله از برنامه ریزی درسی شما باید درس هایتان را در زمان هایتان پخش کنید. خودتان را خوب بشناسید.  ببینید که در ابتدای روز چه درسی را بهتر می فهمید و در زمان های بعد از ظهر و شب کدام را ببینید در کدام ساعات کمی تمرکزتان کمتر است و آن ها را به خلاصه برداری از دروس خوانده شده اختصاص دهید.

قرار نیست که در برنامه ریزی درسی هر چقدر زمان بیشتری بگذارید قطعا نتیجه بهتری بگیرید. بلکه باید زمان مفیدی برای درس خواندن بگذارید. ممکن است شما با 4 ساعت درس خواند نتیجه ای بهتر از دوستتان که 10 ساعت درس خوانده بگیرید و برعکس.

خلاصه نویسی

برای خلاصه نویسی هم نیم ساعت و جمعا 2.5 ساعت در هفته وقت شما را می گیرد. برای درک مطلب و خواندن مبحث مثلثات ریاضی پایه به 4 ساعت زمان احتیاج دارید. برای تست زنی در این مبحث هم 3 ساعت از نظرتان کافیست. برای خلاصه نویسی هم 1 ساعت و جمعا 8 ساعت این مبحث از ریاضی پایه در این دو هفته وقت شما را می گیرد. و به همین منوال برای تمامی دروس این زمان های مورد نیاز را با یک ورق زدن و بررسی اولیه درس ها و جزوات مشخص کنید. خیلی وقتتان را نمی گیرد.

در روز اول برنامه ریزی درسی شما 2 ساعت از زمانتان را برای خواندن مبحث مثلثات اختصاص می دهید و 1 ساعت به خواندن شیمی. 2 ساعت هم درک مطلب فیزیک و … در روز دوم شما به 2 ساعت باقی مانده از 4 ساعتی که به مثلثات اختصاص دادید می رسید. نیم ساعت زمان به خلاصه برداری درس شیمی که دیروز خوانده اید می پردازید و حتی شاید دوست داشته باشید امروز تست هایش را هم بزنید. درس های جدیدی را برای خواندن در این روز نیز انتخاب می کنید.

به همین ترتیب بر اساس اینکه هر روز چه میزان زمان در کدام بخش از روز دارید درس هایی را برای خواندن انتخاب می کنید. همچنین  در برنامه ریزی درسی ، درس هایی را از روزهای گذشته برای خلاصه برداری و تست زنی برمی گزینید. دقت کنید که خلاصه برداری را 1 الی 2 روز بعد از خواندن درس انجام دهید. تا مطالب به خوبی در ذهن شما نشسته باشد و تحلیل پخته تری داشته باشید.

برنامه ریزی برای تمامی مقاطع

این روش برنامه ریزی درسی با همین اساس می تواند بهترین روش برنامه ریزی درسی برای تمامی مقاطع درسی باشد. فرقی نمی کند در سال های پایه هستید و یا حتی دانشجو. امتحانتان کنکور است و یا امتحانات پایان ترم. شما با روش استخراج زمان و مدیریت آن به همین سادگی می توانید برای خودتان برنامه ریزی درسی انجام دهید. (البته می دانم که دفعات اول به این سادگی ها هم نیست اما مطمئن باشید اینکه شما به برنامه ریزی شخصی خودتان دست پیدا می کنید خیلی ارزشمند است و این روش برنامه ریزی درسی را رها نخواهید کرد).

اگر در هر قسمتی از برنامه ریزی درسی سوال یا ابهامی برای شما بوجود آمد می توانید با مشاورین کار بلد ما در «پاسخ با ما» تماس بگیرید و خیلی سریع به برنامه ریزی درسی دلخواهتان برسید. با ما همراه باشید تا موفقیت انشالله.

سوالات متداول

  • چگونه برنامه ریزی درسی تنظیم کنیم ؟

برای تنظیم برنامه ریزی کنکور باید مراحلی را طی کنید که در این مطلب بررسی شد.

  • آیا می توان از برنامه ریزی های درسی آماده استفاده کرد ؟

با توجه به اینکه شرایط یادگیری دانش آموزان و سطح آنها با یکدیگر متفاوت است ، استفاده از برنامه ریزی درسی مشترک یا آماده ، توصیه نمی شود و باید شخصی سازی شود.

  • ویژگی یک برنامه ریزی کنکوری استاندارد چیست ؟

توجه به توانمندی های دانش آموز ، ساعت آزاد طول روز ، قابل اجرا بودن برنامه ، گنجاندن زمانی برای تفریح و استراحت در کنار درس و … از ویژگی های یک برنامه ریزی درسی استاندارد است.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

مشاوره کنکور - بهترین مرکز مشاوره کنکور تلفنی و مفید ترین مقالات کاربردی کنکور

مشاوره کنکور 1401 – بهترین مرکز مشاوره کنکور تلفنی و مفید ترین مقالات کاربردی کنکور

اگر به دنبال بهترین مشاوره کنکور 1401  هستید و به یک برنامه ریزی درسی حرفه …

2 نظر

  1. سلام و خسته نباشید
    من پایه یازدهم هستم و چند وقتی هست از درس خوندن خسته شدم
    هیچی نمیخونم فقط حاضری تو شاد میزنم
    برنامه ریزی هم بلد نیستم
    یه برنامه ریزی میخام که بهم کمک کنه
    ممنون

    • پاسخ با ما

      با سلام. برای دریافت برنامه ریزی درسی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر