از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

سهمیه های کنکور 1401 – تاثیر انواع سهمیه ها در کنکور سراسری 1401

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

سهمیه های کنکور 1401

 

سهمیه های کنکور 1401 با هدف دسته بندی داوطلبان در سهمیه های مختلف و رعایت عدالت در توزیع ظرفیت رشته های دانشگاهی به تناسب جمعیت هر یک از سهمیه ها ، ایجاد می شوند و داوطلبان با توجه به شرایطی که دارند در یکی از این سهمیه ها که شامل سهمیه مناطق ، ایثارگران 5 درصد ، ایثارگران 25 درصد و … هستند ، قرار می گیرند. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در خصوص تاثیر سهمیه ها در کنکور 1401 ، ارائه خواهیم کرد.

شما داوطلبان عزیز می توانید سوالات خود را در خصوص سهمیه های کنکور 1401 از مشاوران ما بپرسید.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

تاثیر سهمیه های مناطق در کنکور سراسری 1401

سهمیه مناطق پر جمعیت ترین سهمیه در کنکور سراسری است که شامل سه دسته سهمیه منطقه یک ، دو و سه می باشد. داوطلبان با توجه به محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان خود در یکی از این سهمیه ها قرار می گیرند که دسته بندی شهر ها و استان های کشور در این سه سهمیه ، با توجه به امکانات و خدمات رفاهی آن شهر است به طوری که مراکز استان های بزرگ را سهمیه منطقه یک در نظر می گیرند و روستا ها و شهرهای محروم ، در سهمیه منطقه سه دسته بندی می شوند.

مرتبط بخوانید : سهمیه ایثارگران در کنکور دانشگاه آزاد

بنابراین فرق منطقه 1 و 2 و 3 در کنکور در امکانات آموزشی هر منطقه است و هر منطقه از کشور که دسترسی کمتری به خدمات آموزشی داشته باشد ، در سهمیه منطقه سه قرار می گیرد. داوطلبان هر یک از سهمیه ها تنها با داوطلبان سهمیه خود رقابت می کنند نه با داوطلبان کل کشور و بدین صورت هر داوطلب با قرار گرفتن در جامعه آماری کوچک تر ، احتمال قبولی بیشتری خواهد داشت.

همچنین ظرفیت رشته های دانشگاهی به تناسب جمعیت هر یک از سهمیه ها تقسیم بندی می گردد به طوری که برای سهمیه پر جمعیت ظرفیت بیشتری اختصاص داده می شود و سهمیه ای که جمعیت کمتری دارد ، ظرفیت کمتری از دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهد.

به طور مثال ، اگر ظرفیت پذیرش یک کد رشته محل 200 نفر باشد و تعداد داوطلبان سهمیه منطقه 1 ، 25 درصد و منطقه 2 ، 35 درصد و منطقه 3 ، 40 درصد از کل شرکت کنندگان باشد نحوه توزیع ظرفیت دانشگاه بین این سهمیه ها به صورت زیر است :

  • 5 درصد ظرفیت مختص به داوطلبان دارای سهمیه 5 درصد ایثارگران
  • 25 درصد ظرفیت مختص به داوطلبان دارای سهمیه 25 درصد ایثارگران
  • 25 درصد از ظرفیت باقی مانده مختص به داوطلبان دارای سهمیه منطقه یک
  • 35 درصد از ظرفیت باقی مانده مختص به داوطلبان دارای سهمیه منطقه دو
  • 40 درصد از ظرفیت باقی مانده مختص به داوطلبان دارای سهمیه منطقه سه
احتمالا این را هم بپسندید  سهمیه ایثارگران چیست - همه چیز درباره سهمیه 5 و 25 درصد ایثارگران

همچنین تمام دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، غیرانتفاعی ، پیام نور و آزاد با رتبه در سهمیه داوطلبان ، پذیرش انجام می دهند و رتبه کشوری اولویت چندانی ندارد.

تاثیر سهمیه های ایثارگران در کنکور سراسری 1401

استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور 1401 مختص به داوطلبان دارای شرایط زیر است :

سهمیه ایثارگران 5 درصدی

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

سهمیه ایثارگران 25 درصدی

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

قوانین استفاده از سهمیه ایثارگران با سهمیه مناطق متفاوت است و داوطلبانی که دارای یکی از سهمیه های 5 درصدی و 25 درصدی هستند ، برای بهره مندی از سهمیه خود باید بتوانند 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد رشته محل مورد علاقه خود را کسب کنند و در صورت عدم کسب نمره لازم ، مجاز به استفاده از سهمیه خود نخواهند شد.

لازم به ذکر است که به ترتیب 25 درصد و 5 درصد ظرفیت هر یک از رشته محل ها به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران 25 درصد و سهمیه ایثارگران 5 درصد اختصاص می یابد.

مرتبط بخوانید : تاثیر سهمیه ایثارگران در دانشگاه فرهنگیان

همچنین داوطلبان با شرایط مذکور ، جهت اعمال سهمیه خود در کنکور می بایست در زمان تکمیل برگه ثبت نام کنکور ، کد پیگیری مربوطه را در آن درج نمایند که سامانه دریافت کد ایثارگری سپاه به نشانی isaar.ir و سامانه دریافت کد 12 رقمی ایثارگری ارتش نیز به نشانی aja.ir می باشد. بدیهی است که در صورت عدم درج کد پیگیری ، سهمیه ای برای داوطلبان اعمال نخواهد شد.

احتمالا این را هم بپسندید  بهترین سهمیه در کنکور 1402 - کدام سهمیه کنکور بهتر است

تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 1401

علاوه بر سهمیه ایثارگران در کنکور ، سهمیه دیگری با نام سهمیه رزمندگان داریم که به داوطلبان با شرایط زیر اختصاص می یابد :

  • رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور سال 1359 لغایت 31 شهریور سال 1367 حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند.
  • پرسنل کادر ثابت ، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که علاوه بر میزان موظفی ، از تاریخ 31 شهریور سال 1359 لغایت 31 شهریور سال 1367 حداقل 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند.

مرتبط بخوانید: استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور ارشد

فرق سهمیه رزمندگان با ایثارگران در میزان ظرفیت اختصاصی دانشگاه است به طوری که به داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان ، 5 درصد ظرفیت رشته محل ها اختصاص داده می شود همچنین این دسته از داوطلبان می بایست حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده سهمیه عادی را به دست آورند تا مجاز به استفاده از سهمیه خود شوند.

سهمیه شهدا در کنکور سراسری

سهمیه خانواده شهدا یکی دیگر از سهمیه های کنکور سراسری 1401 است که تعداد داوطلبان بسیار کمی دارد. سهمیه خانواده شهدا مخصوص خانواده شهید اعم از پدر ، مادر ، خواهر و برادر او می باشند و شرط استفاده از این سهمیه ، کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد است.

سوالات متداول

  • سهمیه های کنکور 1401 شامل چه سهمیه هایی است ؟

سهمیه منطقه یک ، منطقه دو ، منطقه سه ، سهمیه 5 درصد ایثارگران ، سهمیه 25 درصد ایثارگران ، سهمیه رزمندگان ، سهمیه بهیاری و … از سهمیه های کنکور سراسری 1401 هستند.

داوطلبان هر یک از سهمیه ها تنها با داوطلبان سهمیه خود به رقابت می پردازند و تمامی دانشگاه های سراسری و آزاد نیز با رتبه در سهمیه پذیرش انجام می دهند.

  • بهترین سهمیه کنکور چیست ؟

ظرفیت دانشگاه ها به تمام سهمیه های کنکور 1401 با توجه به تعداد داوطلبانی که دارند ، اختصاص داده می شود بنابراین عدالت در توزیع ظرفیت رشته محل ها رعایت می شود.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

منطقه در کنکور چیست

منطقه در کنکور چیست – سهمیه مناطق کنکور سراسری چیست

  منطقه در کنکور چیست ؟ یکی از موارد مهمی که در کنکور سراسری مطرح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر