از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

شرایط ارشد مستقیم | هر آنچه باید بدانید

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

شرایط ارشد مستقیم

شرایط ارشد مستقیم موضوعی است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت. همواره در رابطه با مقاطع تحصیلی مختلف شایعات و اخبار متناقضی وجود داشته است که بعضی از آن ها باعث نگرانی افراد و برخی دیگر اخبار خوبی را با خود به همراه داشت. یکی از این خبرها به ارشد مستقیم یعنی بدون برگزاری کنکور اشاره دارد.

چیزی که برای افراد سوال بوده این است که آیا تمامی دانشگاه ها مشمول این طرح می شوند یا تنها تعداد معدودی از آن ها این طرح را دارا هستند. جواب به این سوال موضوعی است که در ادامه به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

شرایط ارشد مستقیم در دانشگاه های روزانه

سالانه دانشگاه های روزانه پذیرای دانشجویان مختلف به صورت ارشد مستقیم هستند. به طور کلی می توان گفت حدود 10 درصد از ظرفیت موجود در دانشگاه ها به دسته ای از داوطلبان که استعداد درخشان هستند ، اختصاص داده می شود. فرد متقاضی برای تحصیل بدون آزمون باید شرایط ویژه ای را داشته باشد. در غیر این صورت نمی تواند بدون آزمون در رشته های مد نطر تحصیل کند.

شرایط ارشد مستقیم به صورت زیر می باشد

  • فرد متقاضی باید جزو 10 درصد از دانشجویان برتر دانشگاه خود باشد و 110 واحد تحصیلی را حداکثر در 6 ترم گذارنده باشد.
  • ترم های گذرانده شده توسط دانشجو نباید بیشتر از 8 ترم باشد. البته این موضوع شرایطی دارد. بدین صورت که اگر فرد دچار مشکلاتی از جمله بیماری،  ماموریت و یا دوران زایمان بود ، با بررسی های انجام شده توسط معاونت آموزشی دانشگاه ، می تواند برای ورود بدون آزمون اقدام کند.
  • به منظور پذیرش در ارشد مستقیم فرد تنها باید در همان سال فارغ التحصیلی اقدام کند.
  • اگر داوطلبی در المپیادهای علمی شرکت کرده و رتبه بین 1 تا 15 را داشته باشد می تواند برای این فرآیند اقدام کند.
  • کارشناسی ارشد بدون آزمون تنها یک بار می تواند برای داوطلب در طول دوره تحصیلی وجود دارد.

شرایط ارشد مستقیم دانشگاه تهران

یکی از دانشگاه های محبوب بین اکثریت دانشجویان دانشگاه تهران می باشد که هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان جذب آن می شوند. آن دسته از دانشجویان ارشدی که می خواهند بدون آزمون وارد این دانشگاه شوند باید از شرایط ویژه ای بهره مند باشند. اگر شما نیز جزو این افراد هستید پس دنبال کنید.

  • یکی از شرایط ارشد مستقیم دانشگاه تهران این است که فرد شش نیمسال خود را گذارنده باشد. این به معنای تکمیل کردن سه چهارم از واحدهای درسی است.
  • فرد باید بتواند به ده درصد از دانشجویان برتر هم ورودی خود برسد.
  • ارائه مدارک مورد نیاز و پر کردن فرم بعد از داشتن شرایط فوق است. این مدارک باید در سامانه جامع دانشگاه تهران بارگزاری شود که این آدرس ut.ac.ir می باشد.
احتمالا این را هم بپسندید  ثبت نام کارشناسی ارشد با سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد 📞 شرایط و راهنمای ثبت نام

پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی نیز از دیگر دانشگاه هایی است که شرایط را برای حضور دانشجویان کارشناسی ارشد بدون کنکور فراهم کرده است. فرد متقاضی در صورت پذیرش باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • فرد متقاضی باید جزو 10 درصد از دانشجویان برتر رشته و هم ورودی های خود باشد.
  • فرد متقاضی در رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه باید میانگینی بالای 16 و افراد رشته های هنر انسانی باید به حد نصاب بالای 17 دست یابند.
  • داوطلب به منظور پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون باید 6 نیمسال تحصیلی را گذارنده باشد.
  • همچنین فردی که در آزمون های استعداد درخشان رتبه 1 تا 15 را کسب کرده باشد با نظارت وزارت علوم و تحقیقات مشمول این طرح خواهد شد.

شرایط ارشد مستقیم دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علاوه طباطبایی نیز یکی از دانشگاه روزانه به حساب می آید که افراد مختلفی در حال تلاش برای پذیرش در آن -چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم- هستند. شرایط ارشد مستقیم دانشگاه علاوه طباطبایی به صورت زیر می باشند:

  • فرد متقاضی باید حداقل سه چهارم از واحدهای درسی خود را که برابر با شش نیمسال تحصیلی هستند را گذرانده باشد.
  • فرد باید جزو 15 درصد از دانشجویان برتر در هم ورودی و یا هم رشته ی خود باشد. دوران شبانه نیز مشمول دانشجویان مورد نظر می شود.
  • میانگین کل معدل آن ها در شش سال نیم سال تحصیلی باید حداقل 16 باشد.
  • دانشجویانی که در دانشگاه های علمی-کاربردی، غیر انتفاعی، پیام نور، پردیس خود گردان، پردیس بین الملل، دوره های غیر حضوری و در نهایت مجازی در حال تحصیل هستند نمی توانند با استفاده از ارشد مستقیم وارد دانشگاه علامه طباطبایی شوند.
  • تنها دانشجویان دانشگاه های دولتی سطح یک و سطح دو مشمول ارشد مستقیم می شوند.

شرایط ارشد مستقیم

دانشگاه های دولتی سطح یک

دانشگاه های دولتی سطح یک کشور شامل علم و صنعت ایران ، صنعتی اصفهان ، صنعتی خواجه نصیر طوسی ، فردوسی مشهد ، امیر کبیر تهران ، شهید بهشتی ، دانشگاه تهران ، تربیت مدرس ، صنعتی شریف ، دانشگاه های روزانه شهرهای تبریز ، شیراز و اصفهان می شوند.

یعنی دانشجویانی که در این دانشگاه ها در حال تحصیل هستند می توانند برای کارشناسی بدون آزمون دانشگاه علامه طباطبایی اقدام کنند.

دانشگاه های دولتی سطح دو

گر افراد متقاضی جزو دانشجویان برتر دانشگاه های دولتی سطح دو کشور باشند می توانند برای شرایط ارشد مستقیم اقدام کنند. این دانشگاه ها شامل موارد زیر می باشند:

احتمالا این را هم بپسندید  زمان تکمیل ظرفیت ارشد 1402 📞 زمان برگزاری تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد تمام دانشگاه ها

دانشگاه الزهرا، خوارزمی، رازی کرمانشاه، شهید چمران اهواز، خلیج فارس بوشهر، شهید باهنر کرمان، بوعلی سینا همدان، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز، هنر، دانشگاه های شهرهای گیلان، ارومیه، سیستان و بلوچستان، زنجان، یزد، بیرجند و کاشان

شرایط ارشد مستقیم دانشگاه آزاد

در دانشگاه آزاد نیز برای مقطع کارشناسی ارشد رشته های بدون کنکور ارائه می شود که البته در این دانشگاه نیز شرایط ویژه ای مد نظر است :

  • حداقل معدل فارغ التحصیلی کل 17 در مقطع کارشناسی برای فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی و حداقل معدل کل 16 برای رشته های غیر علوم انسانی (علوم پایه ، فنی و مهندسی و …)
  • دریافت مدرک فارغ التحصیلی کارشناسی پیوسته حداکثر در 8 نیمسال تحصیلی و مدرک کارشناسی ناپیوسته در 4 نیمسال تحصیلی (البته برای دانشجویان با شرایط ویژه ، حداکثر 2 ترم به شرط فوق اضافه می شود)
  • دانشجویان دارای دروس معادل سازی شده و هم چنین دانشجویان دارای ترم های مشروط ، از ثبت نام ارشد مستقیم دانشگاه آزاد محروم هستند.

مدارک مورد نیاز برای کارشناسی ارشد بدون کنکور

داوطلب بعد از دارا بودن شرایط ارشد مستقیم باید برای تهیه مدارک نیز اقدام کند و آن ها را به صورت کامل تهیه نماید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • فرم اطلاعات فردی میبایست تکمیل گردد.
  • از صفحه اول شناسنامه یک کپی باید تهیه شود.
  • کارت ملی نیز باید همراه با کپی خود باشد.
  • کارنامه ای که نشان دهنده 6 نیمسال است باید توسط متقاضی آماده شود.
  • در نهایت افرادی که خواستار دیگر دانشگاه ها هستند، باید فرم گواهی خود را نیز تکمیل کنند.

همچنین داوطلب برای اینکه تقاضای خود را به انجام برساند ، باید فرم تکمیل شده خود را به اداره آموزشی خود تحویل دهد. در نهایت از طریق درگاه الکترونیکی دانشگاه خود باید مبلغ 750000 هزار ریال را واریز کنند. البته موضوعی که وجود دارد این است که این شرط مشمول دانشجویان دانشگاه تهران نمی شود.

پس از اینکه فرد مدارک خود را به طور کامل تهیه کرد باید در تاریخ مشخص شده به سیستم دانشگاهی خود بروند و از آن شناسه کاربری و رمز عبور معتبر را دریافت نماید. در نهایت اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در همان سایت مربوطه بارگزاری و برای ثبت نام اقدام کنند.

همچنین اگر برای اینکار منصرف شدید مبلغ پرداخت شده توسط شما مرجوع نخواهد شد. از این رو باید شرایط را به خوبی بررسی کنید و سپس برای ثبت نام اقدام نمایید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

رشته های ارشد دانشگاه معارف اصفهان

رشته های ارشد دانشگاه معارف اصفهان 1402 📞 لیست کامل رشته ها

دانشگاه غيرانتفاعی معارف قرآن و عترت اصفهان ، یک مرکز غیردولتی و غیرانتفاعی است که …

10 نظر

  1. لازم زاده

    چقدر این مطلب خوب‌ بود ، ممنونم

  2. سلام.
    از موسسات غیرانتفاعی هم میشه از طریق کنکور ارشد به دانشگاه های دولتی رفت؟؟

    • کنکور ارشد مستقیم منطورم هست

    • پاسخ با ما

      با سلام. شما با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد می توانید در صورت کسب رتبه و حد نصاب لازم ، رشته های دانشگاه روزانه را نیز انتخاب کنید.

  3. سلام اگر درسی رو افتاده باشیم ولی با این وجود جزو ۱۵ درصد برتر باشیم میتونیم برای ارشد مستقیم اقدام کنیم؟ بعضیا میگن نباید درسی رو افتاده باشیم.

  4. سلام ، اگر در المپیاد های علمی شرکت نکرده باشم ، نمی تونم برای ارشد مستقیم اقدام کنم؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. شرکت در المپیاد های علمی یک امتیاز در ارشد مستقیم محسوب می شود و شرط ثبت نام نیست.

  5. سلام من از یک دانشگاه آزاد به دانشگاه آزاد دیگر رفتم و معادل سازی کردم چون آزاد به آزاد بوده نمیتونم ارشد مستقیم برم ؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. دانشجویان دارای دروس معادل سازی شده و هم چنین دانشجویان دارای ترم های مشروط ، از ثبت نام ارشد مستقیم دانشگاه آزاد محروم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر