از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

برنامه ریزی برای کنکور 99 – تمامی رشته ها

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

برنامه ریزی برای کنکور 99 ، تمامی رشته ها

 

اگر داوطلب کنکوری باشید حتما بار ها برایتان پیش آمده است که برنامه ریزی برای کنکور 99 را انجام دهید ولی فقط برای چند روز و حداکثر تا چند هفته آن را اجرا کنید و پس از مدتی ناامید و بی انگیزه ، بیخیال درس خواندن شوید. اما به نظر خودتان چرا نمی توانید به برنامه ریزی خود پاینبد باشید و اشکال کار کجاست؟ چه اصولی را باید در برنامه ریزی درسی اجرا کنید که بتوانید آن را به مرحله عمل برسانید و صرفا فقط یک برنامه ریزی نوشته شده در کاغذ نباشد؟

واقعیت این است که شما تنها نیستید و ضعف در برنامه ریزی کنکور ، مشکل اکثر داوطلبان است و همانطور که می دانید بدون برنامه ریزی اصلا نمی توانید مطالعه کنید و مدام استرس دارید که مبادا تا زمان کنکور نتوانید تمام مباحث را جمع بندی کنید! برای برنامه ریزی درسی کنکور اگر بتوانید چند نکته را رعایت کنید ، مطمئنا بازدهی بالایی خواهد داشت به طوری که می توانید تمام مباحث را به خوبی فرا بگیرید. در ادامه نکاتی که لازمه تنظیم برنامه ریزی درسی برای کنکور هستند ، ذکر شده است.

مراحل برنامه ریزی برای کنکور

اصلی ترین مشکل اکثر داوطلبان نداشتن تعهد به برنامه ریزی است یعنی نمی توانند مطابق برنامه ریزی که انجام داده اند ، ییش بروند و تنها دلیل این موضوع خارج از توان بودن برنامه ریزی می باشد. ممکن است شما برای خود روزانه 8 ساعت مطالعه در نظر بگیرید اما پس از گذشت چند روز فقط بتوانید روزی  4 ساعت بخوانید یا و حتی ممکن است تمام ساعت مطالعه را فقط به یک درس اختصاص دهید و نتوانید تقسیم مطالعاتی کنید. پس باید بدانید که توان مطالعاتی شما چقدر است و پس از آن به فکر طرح برنامه ریزی برای خود باشید. اما چگونه می توان برنامه ریزی مناسب با توان را باید انجام داد؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مشخص کردن زمان آزاد

برای برنامه ریزی درسی کنکور در قدم اول باید زمان آزاد روزانه را مشخص کنید و برای این کار ابتدا باید لیستی از فعالیت های روزانه ای که دارید تهیه نمایید برای مثال :

  • در طول شبانه روز 7ساعت می خوابید
  • در روز 8 ساعت صرف در مدرسه می گذرانید
  • در روز 1 ساعت صرف امور متفرقه می شود

در کل 17 ساعت در روز صرف فعالیت و خواب شما می شود و در مجموع 8 ساعت تایم آزاد دارید. حال باید برای این 8 ساعت برنامه ریزی کنید.

مطالعه سه ماه تابستان

تجربه نشان داده است که داوطلبانی که از تابستان شروع به مطالعه می کنند سریع تر می توانند مباحث را تا زمان فرا رسیدن کنکور جمع بندی کنند زیرا با مطالعه تابستانی دانش آموز سریع تر در مسیر کنکور سراسری قرار می گیرد و با جمع کردن دروس پایه ، خیالش راحت است و استرس کمتری برای شروع پایه دوازدهم دارد. علاوه بر آن مزیت دیگری که دارد ، آشنایی سریع تر با تکنیک های تست زنی و افزایش به مرور ساعت مطالعه است.

آغاز مدرسه و کم شدن زمان مطالعاتی

اگر که فارغ التحصیل هستید فرقی برای شما نمی کند و می توانید به مرور ساعت مطالعه خود را افزایش دهید. اما اگر دانش آموز باشید کار برای شما سخت تر می شود زیرا زمان زیادی از روز را در مدرسه می گذرانید اما مدرسه رفتن یک حسنی که دارد ، تدریس دبیر است. هرگز کتاب های کمک آموزشی نمی توانند جای تدریس دبیر را بگیرند و در این ایام تا حد امکان با معلم خود پیش بروید. مطالبی که در مدرسه یادگرفته اید ، همان روز تمرین کنید تا به حافظه بلند مدت شما منتقل شود. علاوه بر آن به مرور یکی از پایه های یازدهم یا دهم را نیز در کنار مدرسه بخوانید. اگر نمی توانید زمانبدی لازم برای مطالعه همزمان دو پایه را انجام دهید ، برنامه راهبردی قلم چی گزینه مناسبی برای شماست.

شروع امتحانات نیمسال اول تحصیلی

امتحانات پایان ترم زمان مناسبی برای سنجیدن تسلط تان در دروس ترم یک پایه دوزادهم است. برای جمع بندی ابتدا کتاب درسی خود را کامل مطالعه کنید زیرا امتحانات تشریحی برگزار می شود و سپس تست های تألیفی و کنکوری را حل کنید. برای افزایش سرعت در حل سوالات تشریحی ، حتما پاسخ نامه را با دقت مطالعه کنید. زمانی که اولین بار مطلبی رو از در مدرسه آموزش می بینید ،اگر همان روز مرورش کنید تا مدت زمان بیشتری در حافظه شما ثبت می شود. اما اگر مطلب یادگرفته شده را تا چند روز نصف و نیمه رها کنید ، به احتمال زیاد کل مطلب یا بیشترش رو فراموش می شود و تقریبا باید از اول شروع کنید که در این حالت وقت بیشتری از شما می گیرد.

آغاز نیمسال دوم تحصیلی

در نیمسال دوم تحصیلی ، مباحث ترم دوم پایه دوازدهم+مرور مباحث پایه دهم را شروع کنید. در این ایام که از اواسط بهمن ماه تا اخر اسفندماه است ، باید پایه دهم به طور کامل نیز به اتمام برسد.

عید نوروز

خیلی از داوطلبان از عید نوروز به عنوان دوران طلایی یاد می کنند و در این ایام حتما حتما باید دروس مطالعه شده جمع بندی شود تا پس از عید بدون نگرانی بتوان سایر مباحث را در برنامه ریزی برای کنکور 99 قرار داد. توجه داشته باشید که حجم دروس بسیار زیاد است و اگر جمع بندی نشوند ، از حافظه پاک می شوند. بنابراین دوران عید تا  فرروین ماه 20 را از دست ندهید. در این ایام می توانید از کتاب خط ویژه گاج یا قلم چی نوروزی که شامل تست های ترکیبی مناسب برای جمع بندی هستند ، استفاده کنید.

پس از عید تا اواخر اردیبهشت ماه

در این زمان ادامه مباحث نیمسال دوم دوازدهم و پایه یازدهم مطالعه شود ، توجه داشته باشید که این ایام آخرین زمان برای یادگیری دروس جدید است بنابراین باید ساعت مطالعه و سرعت بالا داشته باشید تا بتوانید همه دروس را مطالعه کنید.

دوران جمع بندی

حدود 1 ماه مانده به کنکور ، زمانی است که داوطلب می بایست تمام مطالب کتب درسی را خوب خوانده باشد و تنها خلاصه هایی را که نوشته است به همراه تست زدن دوره کند. این زمان وقت مطالعه مطالب جدید نیست و باید به روش سه روز یکبار تمام دروس را جمع بندی کنید و توصیه می شود از خلاصه دروس که در طول سال انجام داده اید ، در این دوران استفاده کنید. در روش سه روز یکبار شما باید ابتدا نیم روز را به آزمون اختصاص دهید و سپس برای دو و نیم روز بعدی برنامه ریزی کنید. در این دوران می توانید از کتاب زرد قلم چی مخصوص جمع بندی یا خط ویژه گاج  استفاده کنید.

مطالعه همزمان دروس پایه و دوازدهم

بسیاری از داوطلبان مخصوصا داوطلبان سال دوازدهمی ، فقط دروس سال دوازدهم را در برنامه ریزی خود می گنجانند و یا دروس پایه را در هفته اول و دروس سال دوزادهم را در هفته دوم مطالعه می کنند که این موضوع باعث فراموشی مباحث می شود. پس در طول هفته هم دروس پایه و هم دروس عمومی را مطالعه کنید و بهترین روش پیش روی با برنامه راهبردی قلم چی است که در این برنامه ، دروس به تناسب پایه و دوازدهم گنجانده شده اند.

در برنامه ریزی درسی کنکور از چه درسی شروع به مطالعه کنم ؟

برنامه ریزی برای کنکور 99 ، تمامی رشته ها

 

احتمالا این را هم بپسندید  برنامه ریزی برای کنکور انسانی 1401 - هر آنچه باید بدانید

مطمئنا اگر از همان ابتدای روز مطالعه خود را با درسی که به آن علاقه ندارید ، شروع کنید هر چه به انتهای روز نزدیک تر شوید همراه با کاهش انرژی مطالب سخت تر نیز می شود و توصیه ما این است که روز خود را با درسی که برایتان جذاب تر است شروع کنید. فرضا شما به درس شیمی علاقه ندارید و مطالعه را نیز با این درس شروع می کنید ، اگر فهم مطالب این درس برایتان دشوار باشد ذهن شما درگیر می شود و تمرکز کافی برای مطالعه سایر دروس را نخواهید داشت.

وقت تلف کردن ممنوع !

خیلی از شما ممکن است منتظر زمان رند باشید تا درس را آغاز کنید مثلا بگویید ساعت 10 شروع می کنم! و یا ممکن است نتوانید در زمانی که پیش بینی کرده اید مطالعه را شروع کنید و انگیزه خود را از دست می دهید. توجه بیش از حد به این موارد فقط باعث وقت تلف شدن می شود بنابراین منتظر زمان نباشید ، از خواب که بیدار شدید و کار های ضروری را انجام دادید ، سریع مطالعه را آغاز کنید.

در ابتدای هر روز ساعت مطالعه خود را تخمین بزنید

هر روز تخمین بزنید که چقدر قرار است مطالعه کنید و برای تخمین زدن از ساعت مطالعه دیروز خود کمک بگیرید. برای مثال دیروز مجموعا 4 ساعت درس خوانده اید ، برای امروز حداکثر 6 ساعت در نظر بگیرید. برای افزایش انگیزه خود در روز هایی که توانسته اید ساعت مطالعه تخمینی را اجرا کنید ، برای خود پاداش در نظر بگیرید.

در برنامه ریزی برای کنکور 99 زمان های مطالعاتی به چه صورت باشد ؟

شاید خیلی از شما ندانید که برای دروس عمومی و اختصاصی چقدر باید وقت بگذراید. مطمئناً برای دروس اختصاصی حداقل باید 2 ساعت را صرف کنید و در کمتر از این زمان مبحث را متوجه نمی شوید. توصیه ما این است که پارت های مطالعاتی خود را 1/5 انتخاب کنید و برای هر درس عمومی یک پارت و هر درس اختصاصی دو پارت ، اختصاص دهید.

تعادل دروس عمومی و اختصاصی

در مطالعه دروس عمومی و اختصاصی تعادل را حفط کنید. همانطور که می دانید دروس اختصاصی ضریب بیشتری دارند به عنوان مثال زیست شناسی کنکور تجربی دارای ضریب 12 و ادبیات ضریب 4 دارد یعنی هر سه تست درست درست ادبیات برابر با یک تست درست درس زیست شناسی است. البته میزان تعادل در زمان های مختلف متفاوت است :

  • در فصـل تابسـتان 80 درصـد مطالعه دروس اختصاصـی و 20 درصـد دروس عمومـی
  • در فصــل پاییــز 70 درصــد مطالعه دروس اختصاصــی و 30 درصــد دروس عمومــی
  • فصـل زمسـتان 60 درصـد مطالعه روزانـه دروس اختصاصـی و 40 درصـد دروس عمومـی
  • سه ماه پایانی کنکور 50 درصد مطالعه روزانــه دروس اختصاصــی و 50 درصــد دروس عمومــی

تعادل مطالعه تستی و تشریحی

اگر دانش آموز هستید مطالعه تشریحی برای شما بسیار مهم است زیرا امتحانات مدرسه تشریحی طراحی می شود مخصوصاً اگر سال دوازدهمی باشید و امتحانات نهایی تأثیر مستقیم بر کنکور دارد. برای ایجاد تعادل در مطالعه تستی و تشریحی باید میزان تسلطی را که در مبحث خاص دارید بسنجید ولی در کل مطالب را اگر برای بار اول مطالعه می کنید بیشتر تمرکز تان بر روی درسنامه ها و مطالعه تشریحی باشد و به مرور زمان و با افزایش تسلط خود ، تست های بیشتری کار کنید.

طبق برنامه ریزی کنکور در روز چقدر تست و تمرین کار کنیم ؟

در روز های اول برنامه ریزی برای کنکور 99 که مطالعه را تازه شروع کرده اید تعداد تست ها خیلی مهم نیست و هدف یادگیری مباحث است اما به مرور که جلوتر می روید باید تعداد تست های روزانه را افزایش دهید. در دروسی مانند ریاضی و فیزیک که تست خیلی مهم است ، حداقل در روز 30 تست کار کنید و در دروس عمومی نیز کم تر از 20 تست نشود.

انواع تست در برنامه درسی برای کنکور

تست های آموزشی : هدف از تست های آموزشی این است که شما بدانید کدام بخش از مبحث مورد نطر تست خیز است و علاوه بر آن میزان آموخته خود را بسنجید. تست های آموزشی باید بلافاصله پس از مطالعه کار شوند زیرا جزئی از فرایند آموزش مبحث هستند. پس از حل این تست ها حتما پاسخ نامه را دقیق مطالعه کنید و از نکات مهم یادداشت بردارید. برای حل تست های آموزشی می توانید از تست های تالیفی استاندارد ، تست های آزمون های آزمایشی و تست های کنکوری چند سال اخیر استفاده کنید.

تست های زماندار : تست های زماندار علاوه بر آنکه به شما در مرور مطالب کمک می کند ، باعث شبیه سازی آزمون شده و شما در شرایط مشابه کنکور قرار می گیرید. حداکثر دو روز پس از حل تست های آموزشی ، می توانید تست های سرعتی یا زمان دار را کار کنید برای مثال در مبحث ژنتیک زیست شناسی 300 تست آموزشی حل کرده اید ، حال 50 تست را در نظر بگیرید که در مدت 50 دقیقه به آن ها باید پاسخ دهید.

مهارت تند خوانی در برنامه ریزی برای کنکور

اگر در ابتدای برنامه ریزی برای کنکور 99 باشید ، کند بودن شما طبیعی است اما پس از گذشت چند هفته باید به مرور سرعت مطالعه شما افزایش یابد. سرعت مطالعه را با افزایش ساعت مطالعه اشتباه نگیرید، منطور از تندخوانی این است که در زمان کمتر مباحث بیشتری را بخوانید. بررای تقویت مهارت تندخوانی می توانید در هنگام درس خواندن مداد دست خود داشته باشید و همراه با مطالعه مداد را زیر سطر ها حرکت دهید. از حرکت دادن سر خودداری کنید و چشم ها را در سطور متمرکز کنید ، هدف از تکنیک تندخوانی ارتباط بیشتر مغز با چشم است. بنابراین از کارهایی مانند رفتار وسواس گونه در مطالعه خودداری کنید زیرا بسیاری از داوطلبان در حین مطالعه چندین بار به عقب برمیگردند که این کار فقط سرعت مطالعه را کاهش می دهد که به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

چطور درس‌هایی که به آن ها علاقه نداریم را بخوانیم؟

 

احتمالا این را هم بپسندید  کنکور دی بهتر است یا تیر - فرق کنکور دی و تیر

برنامه ریزی برای کنکور 99 ، تمامی رشته ها

 

بعضی از دروس ممکن است حتی پس از قبولی در دانشگاه هم آن ها را مطالعه نکنید اما در افزایش رتبه کنکوری شما بسیار تاثیر گذار هستند و درصد های بالای این دروس می تواند شما را به هدفتان نزدیک تر کند. پیشنهاد ما به شما این است که برای خود پاداش در نظر بگیرید مثلا بگویید اگر این بخش از عربی را امروز مطالعه کنم ، نیم ساعت استراحتم را افزایش میدم یا اگر تمام برنامه را امروز اجرا کننم ، سریال مورد علاقم را تماشا می کنم و … ما درک می کنیم که ساعت مطالعه بالا مخصوصا برای درسی که علاقه ای به آن ندارید چقدر می توان کسل کننده باشد اما فراموش نکنید که شما هدف بزرگی دارید و هیچ چیزی مانع رسیدن به هدفتان نمی شود.

آیا شرکت در آزمون های آزمایشی الزامی است ؟

شرکت در آزمون های آزمایشی الزامی نیست اما بسیار موثر است زیرا در آزمون های آزمایشی نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی شناسایی می کنید و برای شرکت در آزمون بعدی ، می توانید نقاط ضعفی را که دارید ، برطرف کنید. آزمون های سنجش مخصوصا دو آزمون جمع بندی پس از عید را حتما شرکت کنید ، زیرا سبک سوالات طراحی شده در این آزمون مشابه با سبک سوالات کنکور سراسری است.

جایگاه استفاده از منابع کمک آموزشی در برنامه ریزی برای کنکور

در انتخاب منابع کمک آموزشی کنکور سراسری افراط و تفریط نداشته باشید و برای هر درس خود حداکثر یک کتاب برای آموزش و یک کتاب برای تست تهیه کنید. اولویت اول ، مطالعه کتاب درسی و سپس منبع کمک آموزشی باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که حتی برترین داوطلبان کنکور هم این فرصت را ندارند که برای هر درس ، چندین درسنامه یا کتاب تست را در کنار کتاب درسی مطالعه کنند و بهترین روش تمرکز روی یک یا دو منبع معتبر و استاندارد است.

انتشارات زیر بهترین منابع کنکوری را در گروه های ریاضی ، تجربی و انسانی تالیف کرده اند. درسنامه های روان و جامع ، پاسخ نامه کاملا تشریحی و پر از نکات کلیدی ، بررسی تست های تالیفی استاندارد ، بررسی تست های کنکور چند سال اخیر و … از ویژگی هایی است که باید در تهیه منابع آن ها را مد نظر قرار دهید که در کتاب های معرفی شده زیر این ویژگی ها رعایت شده اند :

  • انتشارات خیلی سبز
  • انتشارات مبتکران
  • انتشارات گاج
  • انتشارات مهر و ماه
  • انتشارات نشر الگو

در انتها لازم است گفته شود که اگر کتابی دارید که فهم آن برایتان آسان است و به خوبی می توانید تست های کنکوری را با کمک آن حل کنید ، لازم به تهیه کتاب دیگری نیست. زیرا محتوای آموزشی اکثر کتاب ها یکسان بوده و تفاوت آن ها تنها در شیوه آموزش می باشد.

برنامه ریزی برای ماه های پایانی کنکور 99

در ماه های پایانی کنکور مخصوصا ماه آخر ، روش برنامه ریزی و نحوه مطالعه دروس از ماه های دیگر متفاوت می شود. در این دوران برنامه ریزی شما فشرده تر می شود چرا که باید تمام مباحثی را که تاکنون مطالعه کرده اید ، یکبار به طور کامل جمع بندی کنید.

یک ماه مانده به کنکور دیگر زما مطالعه درس جدید نیست و فقط باید تمام تمرکزتان بر روی جمع بندی مباحث و حل تست های متعدد و متنوع باشد. در این یک ماه باید آزمون های استاندارد و در سطح کنکور را همراه با مدیریت زمان حل کنید ، تا به تسلط لازم در سرعت تست زنی برسید.

دریافت  مشاوره برنامه ریزی کنکور

اگر تاکنون که فقط چندماه تا کنکور باقی مانده است ، نتوانسته اید به خوبی مباحث را مطالعه و جمع بندی کنید ، نگران نباشید زیرا همچنان زمان هست و می توان از این فرصت باقی مانده بهترین بهره را برد. بنابراین ضمن دوری از استرس و حفظ خونسردی ، یک برنامه ریزی 3 ماهه برای خود طرای کنید و دروس مهم کنکوری را در اولویت برنامه ریزی قرار دهید. برای انجام برنامه ریزی کنکور تجربی ، برنامه ریزی کنکور انسانی و برنامه ریزی برای کنکور 99 ریاضی ویژه دوران 3 ماهه ، باید اطلاع درستی از ضریب دروس و بودجه بندی و … داشته باشید تا بتوانید مباحث مهم را تشخیص داده و در برنامه درسی برای کنکور بگنجانید. برای تهیه بهترین برنامه درسی سه ماهه و همچنین همراهی مشاوران با تجربه کنکور با مشاورین ما در “پاسخ با ما” تماس بگیرد.

 

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران

بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران 📞 نکات انتخاب بهترین آموزشگاه کلاس کنکور

پیدا کردن بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران می تواند کار سختی باشد چرا که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر