از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

آزمون دکتری 1403 📞 هر آنچه باید از کنکور دکتری تخصصی بدانید

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

آزمون دکتری

تمامی داوطلبانی که دوره کارشناسی ارشد خود را در تمامی دانشگاه های سراسر ایران گذرانده اند ، می توانند در آزمون دکتری ثبت نام کنند. دانشجویان فارغ التحصیل شده‌ از دانشگاه های غیرانتفاعی ، دانشگاه آزاد ، دانشگاه سراسری ، دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی می توانند در آزمون دکتری شرکت کنند. کلیه متقاضیان کنکور یکسانی خواهند داشت و دیگر مثل گذشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد و آزمون دکتری دانشگاه سراسری جدای از یک دیگر نیستند. با این حال تعداد داوطلبان هر ساله بیشتر می شود. اما این سبک آزمون دکتری باعث شده‌ است تا همه در یک سطح آزمون دهند و حس رقابت بین آن ها بیشتر شود.در ادامه این مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از آزمون دکتری 1403 خواهیم پرداخت. لطفا همراه ما باشید.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه آزمون دکتری ، با مشاوران ارشد ما در پاسخ با ما ارتباط برقرار کنید.

کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

شرکت داوطلبان در آزمون دکتری دانشگاه آزاد

دانشجویانی که شرایط لازم برای ثبت نام با توجه به دفترچه راهنما را دارند ، می توانند بدون محدودیت در دوره های آزمون و بدون آزمون به طور هم زمان شرکت کنند. همچنین داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد دارند ، باید بدانند که بدون توجه به رشته‌ کارشناسی ارشد خود می توانند در هر رشته‌ ای که به آن علاقه دارند برای ادامه تحصیلات تکمیلی ثبت نام کنند.

بنابراین در یک مجموعه امتحانی می توانند در حدود 40 رشته‌ محل را انتخاب کنند. از طرفی ثبت نام دکتری بدون آزمون نیز با توجه به شرایط و ضوابط موجود در دفترچه انجام می شود. در حال حاضر خیلی از افراد ترجیح می دهند که در دانشگاه های آزاد تحصیلات تکمیلی خود را به سر انجام برسانند.

ثبت نام بدون آزمون دکتری

آن دسته از افرادی که می خواهند بدون آزمون در مقطع دکتری وارد دانشگاه شوند محدودیت هایی وجود دارد و آن هم شرط معدل است. معمولا برای رشته‌ های علوم انسانی حداقل معدل 18/50 برای پذیرش بدون آزمون نیاز است و برای رشته‌ های پزشکی و دام پزشکی حداقل معدل باید 17/50 باشد.

در چنین شرایطی انتخاب حوزه امتحانی مطابق با رشته‌ محل های انتخاب شده‌‌ متفاوت است. داوطلبان عزیز می توانند بدون توجه به اولویت رشته‌ محل های انتخاب خود در شهر محل سکونت خود و یا نزدیک به آن آزمون دهند. این دسته از داوطلبان به هیچ عنوان نمی توانند واحد محل خدمت را به عنوان حوزه امتحانی انتخاب کنند.

در صورت انجام این کار مخالف با قوانین عمل کرده‌‌ و قبولی آن ها صد درصد لغو می شود. گاهی اوقات ممکن است دانشجویان از انتخاب ثبت نام با آزمون یا بدون آزمون خود پشیمان باشند در این صورت می توانند با شناسه کارت اعتباری و کد ملی خود نوع ثبت نام را تا پایان مهلت ثبت نام ویرایش کنند اما پس از اتمام مهلت ثبت نام دیگر  امکان ویرایش وجود ندارد.

مرتبط بخوانید : تغییر رشته از دامپزشکی به پزشکی

پذیرش دکترای دانشگاه های دولتی

همان طور که پیش از این گفتیم دانشجویانی که علاقه مند به گذراندن تحصیلات تکمیلی هستند ، می توانند در آزمون مقطع دکتری شرکت کنند. اعم از دانشجویان پیام نور ، سراسری و خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی‌ . این که شما پیش از این در چه دانشگاهی تحصیل کرده‌‌ باشید مهم نیست مهم این است که چند درصد نمره کسب کنید و بتوانید به درصد بالایی از میانگین نمرات برسید. شرایط برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی دارند به شرح زیر است :

  • آزمون متمرکز 50 درصد
  • سوابق پژوهشی و فناوری 20 درصد
  • آزمون و مصاحبه عملی 30 درصد

با چه شرایطی می‌ توان در آزمون دکتری ثبت نام‌ کرد ؟

زمان آزمون دکتری

برای این که شما علاقه مندان بتوانید در آزمون دکتری ثبت نام کنید ، ابتدا باید دوره کارشناسی ارشد را گذرانده‌‌ باشید و با در دست داشتن معدل کل کارشناسی ارشد به ثبت نام در آزمون  اقدام کنید بنابراین لازمه شرکت در آزمون دکتری گذراندن دوره کارشناسی ارشد است.

احتمالا این را هم بپسندید  مدارک لازم برای ثبت نام دکتری وزارت بهداشت 1402 📞 لیست مدارک و اطلاعات مورد نیاز

هم چنین تمامی دارندگان مدرک مساوی با دوره کارشناسی ارشد و اشخاصی که در دوره های قبلی بورس اعزام به خارج کشور بوده‌‌ و در دوره های روزانه هم پذیرفته‌ نشده‌‌ اند می توانند در آزمون دکتر و هم چنین آزمون نیمه متمرکز ثبت نام کنند.

تمامی این مطالب و بیانات از ابلاغیه های وزارت علوم برداشت شده‌‌ است. هم چنین  برای آن دسته از افرادی که علاقه مند به مدرک دکتری وزارت بهداشت هستند نیز شرایطی ایجاد شده‌‌ تا بتوانند در آزمون  وزارت بهداشت شرکت کنند.

نکاتی که داوطلبان آزمون دکتری  سال 1403 باید رعایت کنند

در سال های قبلی به دلیل عدم توجه و دقت زیاد دانشجویان در پروسه ثبت نام آزمون دکتری مشکلات بی شماری به وجود می آمد که تا حد زیادی جبران ناپذیر بودند به همین سبب سنجش آموزش کشور و وزارت علوم طبق بیانیه هایی چندین مورد را به دانشجویان و داوطلبان آزمون تذکر دادند تا با رعایت این نکات دیگر هیچ مشکلی در ثبت نام این افراد وجود نداشته باشد. موارد تذکر داده‌ شده‌ شامل:

  • دانشجویان عزیز باید در وارد کردن کد رشته‌ انتخابی و حوزه انتخابی خود دقت فراوان داشته باشند چرا که پس از مهلت ثبت نام دیگر به هیچ عنوان امکان تغییر دادن این اطلاعات وجود ندارد.
  • آن دسته از داوطلبانی که در سال 1402 در آزمون دکتری تخصصی شرکت کرده‌‌ اند و در دوره روزانه دانشگاه ها پذیرفته‌ شده‌‌ اند اما هیچ گونه ثبت نامی انجام نداده‌‌ و بی دلیل به دانشگاه نرفته اندنمی توانند در آزمون سال 1403 شرکت کنند و از این لحاظ محدودیت دارند.
  • دانشجویانی که شرایط شرکت در آزمون را به جهت پذیرفته‌ شدن‌ در سال قبل ندارند می بایستی پیش از به پایان رسیدن مهلت ثبت نام آزمون 1403  در دوره روزانه ای که سال قبل پذیرفته‌ شده‌‌ اند درخواست انصراف از ادامه تحصیل دهند در غیر این صورت به هیچ عنوان نمی توانند در کنکور دکتری شرکت کنند حتی در صورت پذیرفته‌ شدن‌ این افراد و انصراف نزدن ان ها آزمون و رتبه سال جدید آن ها حذف خواهد شد.
  • دانشجویان شرایط احتساب معدل کل دوره کارشناسی ارشد خود را بدانند و هم چنین میانگین واحد های گذرانده‌‌ را در دست داشته باشند.
  • گرفتن یک نسخه از اصل مراحل و مطالب ثبت نام الزامی است چرا که به شما کمک می کند در صورت وجود اشتباه به ویرایش اطلاعات اقدام کنید‌.

نقش آزمون کتبی دکترا در پذیرفته‌ شدن‌ دانشگاه

قطعا در آزمون پیش از اهمیت آزمون عملی ، از آزمون کتبی صحبت شده‌‌ است. با توجه به بررسی های انجام شده‌‌ برای پذیرفته‌ شدن‌ در دانشگاه های دکتری باید نمره آزمون کتبی و هم چنین سوابق علمی نیز به حد نصاب رسیده‌‌ باشند. به همین دلیل نکته ای که شاید خیلی ها از آن غافل شده‌‌ اند تاثیر آزمون کتبی در قبولی آزمون دکتری باشد.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌ دکتری

هر ساله طبق آمار حدود 50 درصد از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌ می شوند این در حالی است که در سال های اخیر شاید بتوان گفت اکثر داوطلبان آزمون دکتریمجاز به انتخاب رشته‌ هستند. با توجه به این آمار حدود 30 تا 40 درصد افراد مجاز به انتخاب رشته‌ در دانشگاه ها پذیرفته‌ می شوند. به دنبال آن طبق این آمار نتیجه گرفته می شود که آزمون کتبی 30 درصد کل نمره آزمون سال 1403 را به خود اختصاص داده‌‌ است از این گفته ها نتیجه می شود که حدود 70 درصد نمره کل مربوط به سوابق علمی و آزمون های عملی است.

بنابراین اشخاصی که بتوانند حدود 20 تا 25 درصد سهم ‌آزمون کتبی را دریافت کنند امیدوار باشند که می توانند در دانشگاه های معتبر تحصیلات تکمیلی خود را بگذرانند. به گفته سازمان سنجش افرادی می‌توانند به دوره های روزانه راه پیدا کنند که از مجموع 100 درصدی آزمون دکتری 30 درصد در آزمون کتبی و 70 درصد از سوابق علمی کسب کنند.

احتمالا این را هم بپسندید  دکتری حقوق بین الملل 📞 معرفی منابع ، طول دوره تحصیل و دروس تخصصی

به طور کلی هنگامی که یک فرد به عنوان دانشجوی دکتری به دانشگاهی معرفی می شود از 30 درصد آزمون کتبی و 70 درصد سوابق علمی که شامل 21 درصد مصاحبه آن هم  به صورت حضوری، 28 درصد سوابق پژوهشی و 21 درصد سوابق آموزشی می باشد. طبق صحبت هایی که با رئیس وزارت علوم شد ایشان بیان کردند: ( آزمون  دو بخش دارد که آزمون کتبی نقش مهم در قبول شدگان دارد اما ما ترجیح داریم که قسمت اعظمی از قبولی را به دست دانشگاه ها بسپریم. )

مرتبط بخوانید : آیا با رشته انسانی میشود پرستاری خواند 

ثبت نام آزمون دکتری

با توجه به این که کنکور سراسری و آزاد در یک زمان برای داوطلبان دکتری سال 1403 برگزار می شود لذا باید دانشجویان دانشگاه آزاد نیز در زمان مقرر برای ثبت نام کنکور دکتری تمامی اقدامات ثبت نام در آزمون را انجام دهند.

  • وارد سایت سازمان سنجش آموزش کشور شوید.
  • پرداخت هزینه و خرید کارت اعتباری ثبت نام آزمون دکتری
  • تکمیل فرم ثبت نام با اطلاعات تحصیلی و شناسنامه ای
  • دریافت رسید ثبت نام

زمان برگزاری آزمون دکتری 1403

آزمون دکتری 1403 در نوبت عصر روز جمعه 4 اسفند ماه برگزار می شود. داوطلبانی که ثبت نام این آزمون را انجام داده‌‌ اند ، می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور از تاریخ 1 اسفند ماه ، نسبت به تکمیل فرم خود اظهاری و دریافت کارت ورود به جلسه اقدام نمایند.

منابع آزمون دکتری سال 1403

منابع آزمون دکتری

برای آن که بتوانید منابع آزمون  سال 1403 را پیدا کنید بهترین راه این است که نمونه سوالات آزمون  سال 1402 را مطالعه کنید و با بررسی آن به تخمینی از منابع آزمون دسترسی پیدا کنید. البته در صورت امکان نیز می توانید از افرادی که در سال های قبل در آزمون شرکت کرده اند نیز راجع به این مسئله سوال کنید که در کل کمک خوبی است.

در صورت تمایل می توانید از طریق تماس با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی “پاسخ با ما”  منابع مربوط به رشته‌ امتحانی خود را دریافت کنید.

شهریه دکتری بدون آزمون در دانشگاه های آزاد

یکی از سوالاتی که در رابطه با دکتری بدون آزمون وجود دارد این است که آیا شهریه آن همانند دانشجویان دوره با آزمون است است و یا مبالغ بیشتر و یا کمتری باید برای آن پرداخت کرد. شهریه دکتری بدون آزمون هیچ تفاوتی با شهریه سایر دانشجویان ندارد.

تنها تفاوتی که به چشم می خورد این است که افراد بدون هیچ آزمونی وارد دانشگاه می شوند و تنها وضعیت سوابق تحصیلی پیشین آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. شهریه دانشگاه آزاد به دو قسمت تقسیم بندی می شوند که شامل شهریه ثابت و متغیر هستند. البته هر کدام از شهریه ها با توجه به شاخه تحصیلی متفاوت است.

دفترچه سوالات آزمون دکتری 1403

برای دانلود دفترچه سوالات آزمون دکتری می توانید وارد سایت سازمان سنجش شوید. در جدول زیر دفترچه سوال چند رشته‌‌ که بیشترین داوطلب را دارد ، قرار داده‌‌ ایم.

دفترچه سوال دکتری رشته‌ علوم اجتماعی
دفترچه سوال دکتری رشته‌ مدیریت صنعتی
دفترچه سوال دکتری رشته‌ بیوتکنولوژی دامپزشکی
دفترچه سوال آزمون دکتری رشته‌ مهندسی کامپبوتر – هوش مصنوعی
دفترچه سوال دکتری رشته‌ مهندسی فناوری اطلاعات
دفترچه سوال دکتری رشته‌ مهندسی عمران – حمل و نقل
دفترچه سوال دکتری رشته‌ مهندسی برق – کنترل
دفترچه سوال آزمون دکتری رشته‌ معماری
دفترچه سوال  دکتری رشته‌ زبان و ادبیات انگلیسی
دفترچه سوال آزمون دکتری رشته‌ روانشناسی
دفترچه سوال آزمون دکتری رشته‌ حقوق خصوصی
دفترچه سوال دکتری  رشته‌ بیوشیمی
دفترچه سوال دکتری رشته‌ بهداشت مواد غذایی
دفترچه سوال دکتری رشته‌ انگل شناسی دامپزشکی
دفترچه سوال آزمون دکتری رشته‌ حسابداری
دفترچه سوال دکتری رشته‌ آموزش زبان انگلیسی
دفترچه سوال دکتری رشته‌ میکروبیولوژی
دفترچه سوال دکتری رشته‌ مدیریت رسانه و اطلاعات
دفترچه سوال دکتری رشته‌ مدیریت دولتی
دفترچه سوال آزمون دکتری رشته‌ مالی

سوالات شما

  • ثبت نام آزمون دکترا در کدام سامانه انجام می گیرد؟

داوطلبان برای ثبت نام کنکور دکترا باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

  • زمان برگزاری کنکور دکترا 1403 در چه تاریخی است؟

کنکور دکترا در اسفندماه برگزار خواهد شد.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

اولویت در انتخاب رشته دکتری

اولویت در انتخاب رشته دکتری 📞 اهمیت و تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری 1403

مدتی پس از اعلام نتایج اولیه دکتری ، زمان انتخاب رشته‌ دکتری فرا می رسد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر