از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

انتخاب رشته کنکور – هر آنچه باید بدانید

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

هر آنچه باید درباره انتخاب رشته کنکور 99 بدانید

 

انتخاب رشته کنکور ، یک فرآیند بسیار مهم و سرنوشت ساز است که نیاز به دقت فراوان دارد. داوطلبان پس از مشاهده رتبه خود در آزمون سراسری و بسته به این که مجاز به انتخاب رشته شده اند یا خیر ، می توانند به انتخاب رشته بپردازند که به صورت اینترنتی می باشد.

داوطلبان می توانند با مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی مربوطه ، کد رشته محل های خود را از آن استخراج کنند و پس از تصمیم گیری قطعی ، در سامانه های مربوطه به ثبت برسانند. در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات این فرآیند مهم بیشتر آشنا شوید.

حداکثر تعداد انتخاب های داوطلبان برای دانشگاه های سراسری 150 و برای دانشگاه های آزاد 100 کد رشته محل می باشد.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد 99

انتخاب رشته آزمون سراسری معمولا چند روز پس از اعلام نتایج اولیه و انتشار کارنامه داوطلبان آغاز می شود. در سال گذشته ، فرآیند انتخاب رشته سراسری از تاریخ 20 مرداد ماه شروع شد و تا روز 26 مرداد ماه 98 ادامه داشت.

لازم به ذکر است که مهلت مذکور برای علاقه مندان به انتخاب رشته های با آزمون دانشگاه آزاد از روز 21 مرداد ماه لغایت 3 شهریور ماه 98 بوده است.

در سال جاری ، شرایط غیر قابل پیش بینی رخ داد که موجب به تاخیر افتادن زمان برگزاری آزمون سراسری 99 شده است. طبیعتا تاخیر در زمان برگزاری آزمون سراسری ، زمانبندی مراحل بعدی آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و انتخاب رشته آزمون سراسری و دانشگاه آزاد نیز از این امر مستثنی نیستند.

با توجه به برگزاری کنکور سراسری در روزهای 30 و 31 مرداد ماه 99 ، اعلام نتایج نهایی آزمون مذکور تا پایان شهریور ماه می باشد پس می توان پیش بینی کرد که فرآیند انتخاب رشته این آزمون در اواسط شهریور ماه انجام گیرد.

برای اطلاع از زمان دقیق شروع فرآیند انتخاب رشته آزمون سراسری و دانشگاه آزاد می توانید با مشاوران تخصصی مرکز پاسخ با ما در ارتباط باشید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد 99

به طور کلی تمامی داوطلبانی که برای انتخاب رشته هر یک از دوره های روزانه ، شبانه ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان و فرهنگیان مجاز شوند ، می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org انتخاب رشته خود را انجام دهند.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شوند ، می بایست به سایت رسمی این دانشگاه با نشانی azmoon.org مراجعه کنند تا بتوانند لیست انتخابی خود را به ثبت برسانند.

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری

  • ابتدا وارد سایت سازمان سنجش آموزش کشور شوید و از منوی موجود در سمت راست صفحه ، گزینه «کنکور سراسری» را انتخاب کنید.
  • در صفحه ای که نمایان می شود ، بر روی لینک «انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1399» کلیک کنید.
  • در این مرحله باید عبارت «سامانه انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1399 – با آزمون» را انتخاب نمایید.
  • در پایین صفحه باز شده ، گزینه «تایید و ادامه – گام بعدی» را انتخاب کنید.
  • در نهایت 3 روش جهت ورود به سیستم انتخاب رشته آزمون سراسری برای شما نمایان می شود. می بایست یکی از آن ها را انتخاب و اطلاعات خواسته شده را درج نمایید.

روش اول : درج سریال ثبت نام 12 رقمی + شماره شناسنامه + عبارت امنیتی

روش دوم : شماره پرونده + کد ملی + شماره شناسنامه + عبارت امنیتی

روش سوم : شماره رهگیری ثبت نام 16 رقمی + کد ملی + عبارت امنیتی

راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد

  • وارد سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی شوید و لینک فعال «انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1399» را انتخاب نمایید.
  • کد دسترسی 7 رقمی و کد ملی خود را در قسمت های خواسته شده ، وارد کنید.

کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای هر داوطلب ، در انتهای کارنامه اولیه او درج می شود.

  • حال باید هزینه مربوطه را پرداخت کنید تا بتوانید فرآیند انتخاب رشته دانشگاه آزاد را آغاز نمایید. بنابراین از کادر پرداخت ، دکمه پرداخت را بفشارید.
  • در این مرحله ، به درگاه پرداخت الکترونیکی منتقل می شوید که باید اطلاعات مربوط به کارت بانکی عضو شبکه شتاب خود را وارد کنید. (توجه داشته باشید که اطلاعات درج شده ، متعلق به کارتی باشد که دارای رمز پویا است.)
  • حال به سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد بازگردید و از قسمت راست صفحه ، گزینه «ثبت رشته» را انتخاب نمایید.
  • کد رشته محل های مورد نظر خود را درج کنید و در نهایت بر روی تایید نهایی ، کلیک نمایید.

با تایید کد رشته محل های ثبت شده در هر یک از فرآیندهای انتخاب رشته کنکور دانشگاه سراسری و آزاد ، یک کد رهگیری به شما داده می شود که می بایست آن را نزد خود حفظ کنید.

البته فراموش نکنید که حتما یک نسخه پرینت شده از فرم یا فرم های انتخاب رشته خود تهیه نمایید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور

داوطلبان برای آنکه بدانند شرایط و ضوابط انتخاب رشته به چه صورت است و کدام دانشگاه ها رشته های تحصیلی را ارائه داده اند ، می بایست دفترچه انتخاب رشته را دانلود و بررسی نمایند.

در حال حاضر به دلیل شروع نشدن انتخاب رشته ، دفترچه ها در دسترس نیستند ، اما می توانید جهت دریافت اطلاعات کلی ، از دفترچه های مربوط به سال گذشته استفاده نمایید. قابل ذکر است که به محض انتشار دفترچه سال 99 ، لینک دانلود آن ها در این مطلب قرار داده خواهد شد.

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری کلیک کنید

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد کلیک کنید

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ، برای هر یک دانشگاه های سراسری و آزاد جداگانه تهیه می شود و جهت دانلود دفترچه انتخاب رشته سراسری باید به سایت سازمان سنجش و برای دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد به سایت azmoon.org مراجعه نمود.

مشاوره انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور ، هر آنچه باید بدانید

 

همان گونه که گفتیم ، رتبه داوطلب به تنهایی نمی تواند قبولی یا عدم قبولی وی را تعیین کند. این مولفه برای رساندن داوطلب به هدفش ، نیازمند یک فرم انتخاب رشته مناسب می باشد. اما یک لیست انتخاب رشته مطلوب ، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در وهله اول ، لازم است داوطلب به دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری مراجعه کند و کد رشته محل های مورد نظر خود را از آن استخراج نماید؛ بدون این که هر کدام را نسبت به دیگری برتری دهد.

سپس باید انتخاب های خود را بسته به علایق و معیارهایی که مد نظرش است ، اولویت بندی کند. توجه داشته باشید که تمامی این کارها را ابتدا به صورت جداگانه و بر روی کاغذ انجام دهید و نتیجه نهایی را در سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری ثبت کنید.

حتما از شرایط دانشگاه هایی که انتخاب می کنید ، آگاه باشید. اگر دانشگاه انتخابی در شهر محل سکونت شما قرار ندارد ، مطمئن شوید که در صورت پذیرش خوابگاه دانشجویی به شما تعلق گیرد.

حال بررسی کنید که آیا در همه رشته های انتخابی ، شانس پذیرش دارید یا خیر؟ طبیعتا احتمال قبولی شما در هر یک از کد رشته محل های مورد نظرتان ، با دیگری متفاوت است.

بهترین شیوه چیدمان لیست انتخاب رشته آزمون سراسری ، به ترتیب «خوش بینانه» ، «واقع بینانه» و «بدبینانه» می باشد. اما هر یک از این ها به چه معنا هستند؟

انتخاب های خوش بینانه

این انتخاب ها باید در اول لیست انتخاب رشته کنکور قرار بگیرند و حداکثر 30 درصد از تمام انتخاب ها را به خود اختصاص دهند. رشته های خوش بینانه ، کد رشته محل هایی هستند که شانس پذیرش داوطلب در آن ها کم است اما جزء علایق و رشته های برتر کشور می باشند؛ مانند پزشکی دانشگاه تهران و یا مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف.

انتخاب های واقع بینانه

قسمت میانی لیست انتخاب رشته و حداقل 40 درصد از تمامی انتخاب ها باید به این دسته از رشته ها ، تعلق بگیرد. چرا؟ چون انتخاب های واقع بینانه ، رشته هایی هستند که داوطلب به آن ها علاقه دارد و احتمال قبولی در آن ها نیز نسبتا بالا است.

انتخاب های بدبینانه

آخرین بخش لیست انتخاب رشته خود را به میزان حداکثر 30 درصد ، به انتخاب های بدبینانه اختصاص دهید. رشته هایی با عنوان بدبینانه یاد می شوند که داوطلب به آن ها علاقه چندانی ندارد اما می داند که شانس پذیرش بسیار بالایی در آن ها دارد.

تمامی درصدهای فوق به صورت پیشنهادی می باشد و شما می توانید بسته به انتخاب های خود آن ها را تغییر دهید اما باید توجه داشته باشید که همچنان میزان انتخاب های واقع بینانه نسبت به دو گروه دیگر بیشتر باشد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان شده اند و یا به طور کلی قصد انتخاب رشته هایی را دارند که آزمون عملی یا مصاحبه شفاهی دارند ، باید کد رشته محل مربوط به آن ها را در ابتدای فرم انتخاب رشته خود درج کنند.

زیرا در این حالت ، انتخاب های بعدی داوطلب نیز بررسی می شوند اما اگر رشته های نیمه متمرکز (دارای مصاحبه ، آزمون عملی و …) را در اواسط لیست انتخاب رشته خود قرار دهند و در کد رشته قبل از آن ها پذیرفته شوند ، انتخاب های بعدی بررسی نمی شوند و این گونه شانس دعوت شدن به مصاحبه و آزمون عملی را از دست می دهند.

داوطلبان حین انتخاب رشته کنکور سراسری دقت داشته باشند که رشته هایی از دانشگاه های روزانه را انتخاب کنند که به آن ها علاقه دارند و حضور در دانشگاه های انتخابی نیز برای آن ها مقدور باشد.

زیرا اگر در یکی از کد رشته محل های مربوط به دوره روزانه پذیرفته شوند و نسبت به ثبت نام حضوری آن در دانشگاه آن اقدامی نکنند ، امکان انتخاب رشته های ارائه شده دوره روزانه سال بعد را نخواهند داشت.

احتمالا این را هم بپسندید  مشاوره انتخاب رشته کنکور در کرج | بهترین مشاوره انتخاب رشته

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

انتخاب رشته دانشگاه آزاد تجربی

انتخاب رشته دانشگاه آزاد تجربی 1402 📞 راهنمای جامع انتخاب رشته با کنکور دانشگاه آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد تجربی مدتی پس از آنکه نتایج بر روی سایت سازمان سنجش …

6 نظر

  1. من میتونم بدون کنکور به دانشگاه بروم چون من سال های قبل میخواستم دانشگاه دولتی قبول شوم که نشد >من میخوهم در تهران در محل زندگیم هم دانشگاه بروم شبها ومیخواستم بدونم چه دانشگاهی شهریه اش کمتر است که من بروم ومدرکش نیز معتبر است

    • پاسخ با ما

      سلام. برای انتخاب رشته کنکور و ورود به دانشگاه دولتی باید رتبه و تراز مناسب را کسب کنید. اما اگر به دلیل شاغل بودن امکان حضور در کلاس های دانشگاه را ندارید ، دو دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی برای حضور دانشجویان شرایط سخت گیرانه ای ندارند و می توانید به صورت بدون کنکور وارد یکی از این دو دانشگاه شوید. برای راهنمایی بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.

  2. سلام در قسمتی از کارنامه من متنی نوشته شده مبنی بر شما میتوانید در رشته های داروسازی پزشکی دندان پزشکی و دامپزشکی دانشگاه آزاد ثبت نام کنید این یعنی میتونم ثبت نام کنم؟و این رشته هارو تعیین رشته کنم؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. بله انتخاب رشته دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و دامپزشکی توسط سایت سازمان سنجش انجام می گیرد و شما مجاز به انتخاب این رشته محل ها شده اید.

  3. درود. میخواستم بپرسم برای خرید سریال دانشگاه غیر انتفاعی باید کدوم آپشن رو از قسمت خرید های سریال سازمان سنجش انتخاب کنم؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. کارت اعتباری دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور باید تهیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر