از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

انتخاب رشته به روش ماتریس – راهنمای کامل

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

انتخاب رشته به روش ماتریس - راهنمای کامل

انتخاب رشته به روش ماتریس ، یک روش موثر در عمل برای انتخاب رشته کنکور سراسری است که دغدغه بهترین نتیجه در قبولی را از داوطلبان و خانواده ها می گیرد و به آن ها کمک می کند با توجه به رتبه کسب شده در رشته مناسب قبول شوند.

در این مطلب قصد داریم انتخاب رشته به روش ماتریس را به طور کامل آموزش دهیم ، پس مطلب را با دقت و تمرکز تا انتها مطالعه فرمایید.

آموزش کامل انتخاب رشته به روش ماتریس

انتخاب رشته به روش ماتریس یکی از روش های پرطرفدار در بین داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور سراسری است. در این روش ، اولویت ها به خوبی تعیین می شوند. ماتریس ، در واقع مشابه یک جدول می باشد که تعدادی سطر و تعدادی ستون دارد و در این روش ، شما باید یک ماتریس 8*3 طراحی کنید که شامل 3 سطر و 8 ستون باشد.

گام اول

برای انتخاب رشته به روش ماتریس ، در ابتدا باید تمامی رشته های موجود را در گروه آزمایشی خود را به 8 دسته ، تقسیم کنید و هر دسته را در یکی از ستون های ماتریس قرار دهید. برای مثال رشته های کنکور تجربی را به صورت زیر دسته بندی می کنیم :

  • دسته اول : رشته های مقطع دکتری در زیر گروه یک

دکتری پیوسته بیوتکنولوژی ، دکتری عمومی دامپزشکی ، دندانپزشکی ، پزشکی

  • دسته دوم : رشته های کارشناسی در زیر گروه یک

رشته های پیراپزشکی ، آموزش کودکان استثنایی ، زیست شناسی سلولی و مولکولی ، گفتار درمانی ، علوم آزمایشگاهی و …

  • دسته سوم : رشته های مقطع کاردانی در زیر گروه یک

در دسته سوم انتخاب رشته به روش ماتریس رشته های کاردانی تکنسین پروتز های دندانی و سلامت دهان ، کاردانی دامپزشکی ، کاردانی فوریت های پزشکی و … قرار می گیرند

  • دسته چهارم : رشته های مقطع دکتری و کارشناسی در زیر گروه دو

داروسازی ، شیمی محض ، فناوری اطلاعات سلامت ، آموزش شیمی ، بهداشت عمومی و …

  • دسته پنجم : رشته های مقطع کاردانی در زیر گروه دو

کاردانی بهداشت حرفه ای ، کاردانی بهداشت عمومی ، کاردانی شیمی آزمایشگاهی و …

  • دسته ششم : رشته های مقطع کارشناسی در زیر گروه سه

اقیانوس شناسی ، زمین شناسی

  • دسته هفتم : رشته های مقطع کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد در زیر گروه چهار

کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد ، اقتصاد ، حسابداری ، مدیریت ، روانشناسی ، کاردانی بیمه ، کاردانی امو مالی و مالیانی و …

  • دسته هشتم : رشته های مقطع کاردانی ، کارشناسی در زیر گروه پنج

امنیت اطلاعات ، امنیت بین الملل ، حفاظت اطلاعات ، ضد تروریسم ، تمامی مهندسی های رشته تجربی ، کاردانی پرورش اسب ، کاردانی تکنولوژی چوب و …

هر داوطلب می تواند با توجه به سلیقه شخصی خود و اولویت هایی که دارد ، دسته ها را مرتب کند. این دسته بندی توسط مشاورین ما انجام شده است که تمامی رشته ها در بر می گیرد و اگر شما رشته ای را مد نظر نداشتید ، می توانید آن را حذف کنید.

گام دوم

بعد از دسته بندی ستون ها ، تمامی داوطلبان باید سه سطر ثابت را برای انتخاب رشته به روش ماتریس در نظر بگیرند. این سه سطر به ترتیب شامل انتخاب های خوش بینانه ، انتخاب های واقع بینانه و انتخاب های بدبینانه است.

سطر اول : انتخاب های خوش بینانه

شامل رشته هایی می شوند که شانس قبولی داوطلب با توجه به رتبه کسب شده بسیار کم و رویایی است و بهتر است 25 کد رشته محل اول را به این دسته اختصاص دهیم.

سطر دوم : انتخاب های واقع بینانه

سطر دوم انتخاب رشته به روش ماتریس ، شامل رشته هایی می شوند که شانس قبولی داوطلب با توجه به رتبه کسب شده در کارنامه کنکور ، متوسط رو به بالاست و داوطلب باید بیشتر تمرکز خود را بر روی این انتخاب ها قرار دهد و بهتر است 100 کد رشته در این دسته قرار گیرد.

سطر سوم : انتخاب های بدبینانه

شامل رشته هایی می شوند که شانس قبولی داوطلب با توجه به رتبه کسب شده بسیار زیاد است و داوطلب حتما در این رشته ها قبول خواهد شد.

بدین ترتیب ماتریس تکمیل خواهد شد و داوطلب باید در هر خانه با توجه به اولویت شهر ، رشته و دانشگاه ، گزینه های خود را کامل کند. در ابتدا فقط بر روی رشته های واقع گرایانه تمرکز کنید و با توجه به اولویت هایتان 100 رشته را بچینید و طوری انتخاب کنید که انتخاب اول نسبت به 99 انتخاب دیگر از هر جنبه (شهر ، رشته ، دانشگاه) اولویت داشته باشد.

به همین ترتیب همین کار را برای انتخاب های خوش بینانه و بدبینانه نیز تکرار کنید. در انتها 150 انتخاب خود را در کنار یکدیگر قرار دهید ، اولویت های خود را مجدد بررسی کنید و در سایت سنجش ثبت نمایید.

نمونه جدول انتخاب رشته به روش ماتریس

انتخاب رشته به روش ماتریس - راهنمای کامل

فرم انتخاب رشته بالا به روش ماتریس برای داوطلبی است که میانگین رتبه حدودی 5 هزار الی 10 هزار کنکور تجربی را در سهمیه کسب کرده است. برای فهم بهتر جدول فوق ، دسته یک را توضیح می دهیم :

برای این داوطلب ، انتخاب دسته رشته های دسته یک در دانشگاه های تهران رویایی است و به احتمال خیلی کم ممکن است در این رشته محل ها قبول شود (پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ، دندانپزشکی دانشگاه تهران و …)

اما انتخاب دسته یک در دانشگاه های شهرستان ها انتخاب واقع بینانه است و به احتمال متوسط روبه بالا در این رشته قبول می شود. (مانند پزشکی دانشگاه سیستان و بلوچستان)

توجه داشته باشید که در انتخاب رشته به روش ماتریس ، 25 انتخاب اول فرم را خوش بینانه ، 100 انتخاب بعدی را واقع بینانه و 25 انتخاب بعدی را بدبینانه قرار دهید.

انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش

شما داوطلبان می توانید با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش ، از رشته هایی که در آن ها شانس پذیرش دارید ، مطلع گردید. با درج رتبه در سهمیه در سامانه انتخاب رشته مجازی ، حدود 250 رشته که در آن ها شانس پذیرشتان به صورت خوش بینانه ، واقع بینانه و بدبینانه است ، به شما معرفی می شود.

انتخاب رشته مجازی رایگان شما را در انتخاب رشته به روش ماتریس بسیار کمک می کند و می توانید رشته ها را بر اساس احتمال قبولی که دارید ، در فرم انتخاب رشته کنکور قرار دهید.

هر آنچه که لازم بود در رابطه با انتخاب رشته به روش ماتریس بدانید ، در این مطلب به طور کامل شرح داده شد. اما می توانید برای درک بهتر و کسب اطلاعات بیشتر ، از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی “پاسخ با ما” راهنمایی دریافت کنید.

احتمالا این را هم بپسندید  انتخاب رشته کنکور هنر - راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور هنر 1402

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

خرید کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد

خرید کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402 📞 راهنمای پرداخت هزینه انتخاب رشته کنکور آزاد

داوطلبانی که پس از اعلام نتایج کنکور سراسری متقاضی شرکت در انتخاب رشته‌ دانشگاه آزاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر