از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی – معرفی جامع و بازار کار زیست شناسی سلولی و مولکولی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی

 

رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی در دهه 1960 تاسیس گردیده و یکی از شاخه های علوم پایه می باشد. داشتن حافظه خوب و هم چنین علاقه مندی به دو دروس شیمی و زیست ، از شرط های لازم برای تحصیل در این رشته است.

زیـست شـناسی مولـکولی همان طور که از نامش پیداست مطالعه سطح مولکولی است و معمولا محل فعالیت و تحصیل دانشجویان این رشته در ازمایشگاه ها می باشد.

در ادامه این مطلب اطلاعاتی را در رابطه با گرایش های زیست شناسی سلولی و مولکولی و بازار کار آن در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد ، همراه ما باشید.

معرفی گرایش های رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی

رشته زیست سلولی و مولکولی یک شاخه تخصصی از بیوشیمی است یعنی مطالعه شیمی مولکول هایی که به طور خاص با فرآیندهای زندگی مرتبط هستند.

از نظر زیـست شـناسی مولکـولی ، سلول واحد بنیادی حیات را تشکیل می دهد و مولکول های DNA و RNA و پروتئین هایی که با استفاده از دستورالعمل های ژنتیکی کد گذاری شده در این رشته مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرند.

سایر مولکول های زیستی مانند کربوهیدرات ها و لیپیدها نیز ممکن است برای اثر متقابل آنها با DNA و RNA و پروتئین ها مورد مطالعه قرار گیرند.

زیـست شـناسی مولـکولی اغلب از زمینه زیـست شـناسی سـلولی جدا می شود ، که در ساختارهای سلولی ، مسیرهای مولـکولی درون سلول ها و چرخه حیات سلـولی متمرکز است. در نتیجه ، تکنیک های زیـست شـناسی مولـکولی در رأس اکثر تحقیقات علمی برجسته قرار دارند.

احتمالا این را هم بپسندید  بازار کار رشته آموزش زبان انگلیسی - آینده شغلی آموزش زبان انگلیسی

در زیست شناسی مدرن ، رشـته زیـست شـناسی مولـکولی و سـلولی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در حال حاضر رشته زیست شناسی سلولی و مولـکولی دارای گرایش های ذیل می باشد :

  1. زیست فناوری صنعت و محیط زیست

  2. زیست فناوری گرایش دریا

  3. علوم سلـولی‌ و مولـکولی‌

  4. میکروبیولوژی‌

  5. بیوشیمی‌

  6. بیوفیزیک‌

  7. ژنتیک‌

در مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی تفاوت خاصی بین گرایش های ذکر شده وجود ندارد و دو گرایش بیوشیمی و بیوفیزیک در حال حاضر در مقطع لیسانس در هیچ دانشگاهی تدریس نمی شوند.

لازم به ذکر است در صورتی که قصد ادامه تحصیل در هر یک از شاخه های زیست سلولی و مولکولی را دارید باید به آن علم علاقه داشته باشید و برای رسیدن به اهداف خود و موفقیت در طول تحصیل صبر و پشتکار داشته باشید.

موقعیت های شغلی و بازار کار رشته زیست سلولی و مولکولی

متاسفانه در کشور ایران این رشته مورد توجه قرار نگرفته است و دانشجو برای شناخت و پیشرفت راه زیادی را باید طی کند. شاید با خود فکر کنید که تحقیقات ژنتیکی در ایران انجام نمی شود و در نهایت افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند شانس استخدام و جذب در هیچ مرکزی را ندارند.

این تفکر کاملا غلط است ، امروزه سازمان های مختلفی هستند که در زمینه ژنتیک فعالیت و تحقیقات خود را انجام می دهند. مراکز مختلف‌ وزارت‌ جهاد کشاورزی ‌، مراکز پژوهشی‌ وزارت‌ علوم ‌، انستیتو پاستور ، مرکز ملی‌ تحقیقات‌ مهندسی‌ ژنتیک‌ و تکنولوژی‌ زیستی از جمله سازمان هایی هستند که در زمینه زیست شناسی سلولی و مولکولی فعالیت می کنند.

احتمالا این را هم بپسندید  کاردانی خدمات اداری 📞 معرفی و بازار کار کاردانی خدمات اداری

در حال حاضر فرصت های شغلی که برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد شامل کارهای پژوهشی و تدریس می باشد. البته فرصت جذب و استخدام برای برخی از مشاغل دولتی مانند کارشناس آزمایشگاه غذا ، دارو و بهداشت ، کارشناس مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی و کارشناس آزمایشگاه واکسن و سرم وجود دارد.

توجه داشته باشید برای استخدام در هر یک از سازمان های ذکر شده تجربه و مهارت برای کارفرمایان بسیار اهیمت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با گرایش های رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی و بازار کار آن و دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی به وب سایت پاسخ با ما مراجعه نمایید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

بازار کار هوشبری - راهنمای بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری

بازار کار هوشبری – راهنمای بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری

  کارشناس هوشبری با متخصص بیهوشی کاملا متفاوت است ، تخصص بیهوشی یکی از تخصص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر