از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

تغییر رشته از مامایی به پزشکی 📞 شرایط و راهنمای تغییر رشته

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

تغییر رشته از مامایی به پزشکی

هر ساله شاهد هستیم برخی از دانشجویان رشته های پیراپزشکی از جمله رشته مامایی به دلایلی مثل علاقه نداشتن به رشته تحصیلی خود یا دلایلی دیگر ، به رشته پزشکی تغییر رشته می دهند و ادامه تحصیلات خود را در این رشته سپری می کنند. دلیل تغییر رشته عده زیادی از دانشجویان رشته مامایی ، ورود به تخصص زنان و زایمان است و با توجه به اینکه با ادامه تحصیل در رشته مامایی نمی توان وارد تخصص زنان شد و فقط با مدرک پزشکی عمومی امکان ورود به تخصص زنان وجود دارد ، این دسته از دانشجویان خواستار تغییر رشته هستند.

اگر شما هم دانشجوی رشته مامایی هستید و می خواهید به پزشکی تغییر رشته دهید در ادامه با ما همراه باشید تا با شرایط و نحوه تغییر رشته آشنا شوید.

چنانچه پیرامون تغییر رشته از مامایی به پزشکی ابهاماتی برایتان وجود دارد و نیازمند راهنمایی هستید ، با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تلفنی پاسخ با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

تغییر رشته از مامایی به پزشکی در دانشگاه

رشته مامایی از محبوب ترین رشته های پیراپزشکی کنکور تجربی در میان داوطلبان خانم است که در دانشگاه های روزانه ، آزاد و پردیس خودگردان ارائه می شود و 4 سال طول دوره تحصیل دارد. برای قبولی در این رشته رتبه مناسبی نیاز است و پذیرش بدون کنکور ندارد. همچنین رشته پزشکی از رشته های دکتری عمومی است که بر خلاف مامایی 7 سال مدت زمان تحصیل دارد.

در دانشگاه های علوم پزشکی ، شرط اول تغییر رشته این است که دانشجویان در مقاطع تحصیلی هم سطح تقاضای تغییر رشته داشته باشند مثلا تغییر رشته از مامایی به پرستاری ، هوشبری ، اتاق عمل و …. امکان پذیر است زیرا همگی در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه می شوند یا با درخواست تغییر رشته از پزشکی به دندانپزشکی به دلیل هم مقطع بودن ، موافقت می شود ولی امکان تغییر رشته از مامايی به پزشکی در دانشگاه وجود ندارد.

احتمالا این را هم بپسندید  تغییر رشته دبیرستان به هنرستان 📞 شرایط ، مدارک و دروس تغییر رشته نظری به هنر

در واقع دانشجویان رشته مامایی نمی توانند از طریق دانشگاه برای تغییر رشته اقدام کنند زیرا این دو رشته هم مقطع نیستند ولی راه های دیگری برای آنها وجود دارد که در بندهای بعدی توضیح داده می شود.

احتمالا این مطلب را نیز بپسندید : آیا تغییر رشته از مامایی به تخصص زنان امکان پذیر است ؟

تغییر رشته از مامایی به پزشکی با کارنامه سبز

استفاده از کارنامه سبز برای تغییر رشته فقط برای دانشجویان ترم یک و دو یعنی دانشجویانی که با شرکت در کنکور امسال وارد دانشگاه شده اند ، کاربرد دارد. این کارنامه حدود یک هفته پس از نتایج انتخاب رشته کنکور منتشر می شود و اگر سه شرط زیر را داشته باشید ، می توانید در دانشگاه مبدا یعنی دانشگاهی که هم اکنون مشغول به تحصیل هستید ، درخواست تغییر رشته دهید و اگر دانشگاه مقصد یعنی دانشگاه مد نظرتان نیز موافقت کند ، وارد رشته پزشکی خواهید شد.

سه شرط مهم به شرح زیر می باشند :

  • رشته پزشکی را در فرم انتخاب رشته کنکور خود درج کرده باشید.
  • رتبه شما از رتبه آخرین فردی که در رشته پزشکی قبول شده است ، بهتر باشد.
  • رشته پزشکی را در اولویتی پایین تر از رشته مامایی قرار داده باشید.

فرضا ممکن است داوطلبی در زمان انتخاب رشته کنکور ، رشته مامایی تهران را بالاتر از رشته پزشکی شهرستان قرار داده باشد و به دلیل آنکه رتبه لازم برای رشته مامایی را داشته است ، اولویت های پایین تر انتخابی او بررسی نشده است. حال با کارنامه سبز می توان در صورت داشتن سه شرط فوق ، برای تغییر رشته به پزشکی اقدام کرد.

احتمالا این مطلب را نیز بپسندید : کارنامه سبز را چگونه بخوانیم – راهنمای خواندن و استفاده از کارنامه سبز

تغییر رشته از مامایی به پزشکی با آزمون لیسانس به پزشکی

روش دیگر برای تغییر رشته از مامایی به پزشکی ، شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی است که فقط دارندگان مدرک لیسانس می توانند در این آزمون شرکت کنند یعنی اگر مدرک کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشید ، واجد شرایط شرکت در کنکور پزشکی با مدرک لیسانس نیستید.

احتمالا این را هم بپسندید  شرایط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد 1402 📞 نحوه تغییر گرایش در کارشناسی ارشد

شرط سنی آزمون لیسانس به پزشکی 25 سال تمام است و در صورت گذراندن طرح تعهد خدمت ، به شرط سنی افزوده می شود. معدل مدرک لیسانس شما نباید کمتر از 16 باشد همچنین معدل کل دیپلم شما باید بالاتر از 18 باشد تا مجاز به شرکت در آزمون باشید.

آزمون لیسانس به پزشکی یکبار در سال و توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود. ظرفیت پذیرش این آزمون محدود است و دارای مصاحبه نیز می باشد. شما برای شرکت در کنکور کارشناسی به پزشکی باید منابع معرفی شده دانشگاه تهران را تهیه و مطالعه کنید که به شرح زیر هستند :

مبانی بیوشیمیایی و بیولوژیکی سیستم های حیاتی شامل مباحث :

  • بیوشیمی
  • ژنتیک
  • بافت شناسی عمومی و جنین شناسی
  • فیزیولوژی
  •  آناتومی سیستم های بدن
  • ایمونولوژی
  • باکتری و ویروس (میکروب شناسی)

شیمیایی و فیزیکی سیستم های حیاتی شامل مباحث :

  • شیمی عمومی
  • شیمی آلی
  • شیمی معدنی
  • فیزیک پزشکی با گرایش پایه

مبانی بیولوژیک ، روانشناختی و جامعه شناختی رفتار شامل مباحث :

مهارت های استدلال و تفکر نقاد شامل مباحث :

  • علوم انسانی و علوم اجتماعی

احتمالا این مطلب را نیز بپسندید : از چه رشته هایی میتوان وارد پزشکی شد

سوالات متداول

  • تغییر رشته از مامایی به پزشکی در دانشگاه چگونه امکان پذیر است ؟

دانشجویان رشته مامایی امکان تغییر رشته به پزشکی را ندارند.

  • چه راهی برای تغییر رشته از مامایي به پزشکی وجود دارد ؟

شرکت در آزمون لیسانس به پزشکي ، راهی برای تغییر رشته از مامایی به پزشکي است.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

دکتری مامایی

دکتری مامایی 📞 معرفی منابع ، طول دوره تحصیل و دروس تخصصی مامایی

دکتری مامایی از رشته‌ های علوم سلامت محسوب می شود و فارغ التحصیلان این رشته‌ …

2 نظر

  1. آیا برای شرکت در آزمون لیسانس مامایی به پزشکی محدودیت سنی وجود داره؟ یعنی کسی که ۳۳ ساله هستش و ۱۰ سال پیش لیسانس گرفته میتونه شرکت کنه؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. شرط سنی آزمون لیسانس به پزشکی 25 سال تمام است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر