از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته اتاق عمل – معرفی جامع و بازار کار اتاق عمل

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته اتاق عمل - معرفی جامع و بازار کار اتاق عمل

 

رشته اتاق عمل یکی از رشته های پیراپزشکی کنکور تجربی است و در مقطع کارشناسی در بسیاری از دانشگاه های روزانه ، ظرفیت مازاد ، پردیس های خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می شود.

اتاق عمل یکی از رشته های پرطرفدار زیر گروه یک کنکور تجربی است که برای قبولی نیازمند توجه به ضریب دروس در این زیرگروه می باشد. داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در رشته اتاق عمل هستند ، پس از دریافت کارنامه کنکور در صورت مجاز شدن در دوره های مختلف ، می توانند در زمان انتخاب رشته ، این رشته را نیز در فرم انتخاب رشته قرار دهند.

اما بهتر است قبل از انتخاب رشته ، اطلاعاتی را در رابطه با دروسی که در دانشگاه می گذرانند ، میزان درآمدی که پس از فارغ التحصیلی دارند و همینطور توانایی هایی که لازم است داشته باشند ، اطلاع یابند. در ادامه ، این اطلاعات با جزئیات کامل در اختیارتان قرار داده می شود.

دانشجوی اتاق عمل چه دروس و دوره هایی را در دانشگاه می گذارند ؟

دانشجویان در دوره کارشناسی رشته اتاق عمل حدود 115 واحد درسی را در 8 ترم تحصیلی یا همان 4 سال ، می گذرانند که بیشتر دروس هم به صورت عملی و فعالیت در بیمارستان ها و مراکز درمانی می باشد.

از جمله دروس تخصصی این رشته می توان به تشریح  ، فیزیولوژی ، داروشناسی ، بیهوشی و مراقبت های آن ، اصول مراقبت در اتاق بیهوشی ، روش احیای قلبی ریوی و اصول مراقبت های آن و … اشاره کرد و واحد های کارآموزی نیز به شرح زیر هستند :

  • کارآموزی مهارت های بالینی
  • کارآموزی رفتار در اتاق عمل
  • کارآموزی بخش استریل مرکزی
  • کارآموزی اصول و فنون عملکرد فرد سیار
  • کارآموزی تکنیک اتاق عمل
  • کارآموزی روش های احیای قلبی ریوی
  • کارآموزی اصول مراقبت در اتاق بهبودی
  • کارآموزی در اتاق عمل اورژانس
  • کارآموزی مدیریت در اتاق عمل
احتمالا این را هم بپسندید  شهریه دانشگاه ازاد رشته اموزش ابتدایی 1401 - شهریه لازم آموزش ابتدایی آزاد

دوره های کارآموزی اتاق عمل معمولا از ترم سوم یا چهارم آغاز می شود و تا ترم 8 نیز ادامه دارد. دانشجویان این رشته می توانند در هر ترم با اخذ 16 واحد درسی ، پس از 4 سال فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار شوند.

وظایف و زمینه های کاری رشته اتاق عمل و میزان درآمد

یک کارشناس اتاق عمل ، یک متخصص در زمینه درمان جراحی و فرد مهمی در تیم جراحی محسوب می شود و در کنار جراح ، دستیار جراح ، پرستار و کارشناس بیهوشی فعالیت می کند.

این کارشناسان مراحلی را که لازم است در جراحی نیاز باشد را پیش بینی می کنند از جمله ، بسیاری از ابزار های جراحی که ممکن است جراح نیاز داشته باشد را فراهم می سازند.

تخصص دانش آموختگان اتاق عمل شامل موارد دستگاه تناسلی ، زنان و زایمان ، اورولوژی ، گوش و حلق و بینی ، جراحی پلاستیک ، عمومی ، ارتوپدی ، عصب شناسی و قلب و عروق می باشد و در حین جراحی ، مراقبت های بعد از عمل و … به صورت تخصصی کار می کنند.

محیط هایی که فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل می توانند مشغول به کار شوند شامل موارد زیر می باشد  :

  1. اورژانس
  2. بخش های جراحی
  3. اتاق عمل
  4. بیمارستان ها
  5. درمانگاه ها
  6. ریکاوری
  7. مراکز آندوسکوپی
  8. رادیولوژی
  9. و …

درآمد کارشناسان رشته اتاق عمل با توجه به اینکه تا چه مقطعی ادامه تحصیل داده اند ، میزان سابقه کاری ، توانمندی ها و مهارت هایی که دارند و هم چنین مراکز درمانی محل فعالیت دولتی باشد یا خصوصی و … متغیر می باشد ولی بر اساس آخرین بررسی های انجام شده حداقل حقوق برای یک کارشناس مبتدی 2 میلیون تومان و برای کارشناسان حرفه ای ، حداکثر 5 میلیون تومان برآورد شده است.

احتمالا این را هم بپسندید  دانشگاه های آزاد دارای رشته اتاق عمل - لیست تمام دانشگاه ها

ادامه تحصیل و گرایش های رشته اتاق عمل

ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی امکان پذیر است و فارغ التحصیلان دوره کارشناسی پس از گذراندن سه برابر طول دوره تحصیلی تعهد خدمت ، می توانند برای ارتقا تحصیلات اقدام نمایند.

در مقطع کارشناسی ارشد برای رشته اتاق عمل 4 گرایش تکنولوژی گردش خون ، ارگونومی ، فیزیولوژی و اتاق عمل وجود دارد که ادامه تحصیل در این گرایش ها از طریق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت که هر ساله توسط سازمان سنجش پزشکی برگزار می شود ، میسر است.

در دوره دکتری تخصصی تعداد گرایش های بیشتری برای انتخاب وجود دارد از جمله :

  1. کار درمانی
  2. علوم تغذیه
  3.  مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
  4. فیزیولوژی
  5. نانوفناوری پزشکی
  6. مهندسی پزشکی (رباتیک پزشکی)
  7. مطالعات اعتیاد
  8. مهندسی بافت
  9. فیزیولوژی ورزشی
  10. بیولوژی تولید مثل
  11. آموزش پزشکی
  12. پزشکی مولکولی
  13. بهداشت حرفه ای
  14. علوم اعصاب
  15. ارگونومی
  16. علوم بیومدیکال مقایسه ای
  17. علوم سلولی کاربردی

تحصیل در گرایش های دکتری تخصصی نیز با شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت سازمان سنجش پزشکی ، امکان پذیر است و داوطلبان با مطالعه منابعی که به آن ها معرفی می شود ، در آزمون شرکت کرده و با گذراندن حداکثر 5 سال طول دوره تحصیلی و شرکت در آزمون جامع پزشکی ، تخصص رشته خود را دریافت می نمایند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

مدت زمان تحصیل رشته اتاق عمل

مدت زمان تحصیل رشته اتاق عمل – تحصیل در رشته اتاق عمل چند سال است

  رشته اتاق عمل که با اسم رشته تکنسین اتاق عمل در دفترچه انتخاب رشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر