از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

انتخاب رشته تجربی – راهنمای جامع

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

انتخاب رشته تجربی ، راهنمای جامع

 

انتخاب رشته تجربی در سال 99 برای دانشگاه های سراسری و آزاد اواخر شهریورماه انجام می گیرد و داوطلبان پس از بررسی و مشاهده نمرات اکتسابی خود در کارنامه کنکور باید انتخاب رشته را که بسیار مهم تر و سرنوشت ساز تر از مرحله شرکت در کنکور است ، پشت سر بگذارند.

در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی عده زیادی از داوطلبان رتبه های خوبی کسب نکرده اند و شاید از نظر خودشان اینطور باشد که با رتبه ای که دارند در هیچ رشته و دانشگاهی قبول نمی شوند اما این موضوع صحت دارد که تنها به شرط کسب رتبه های عالی در بهترین رشته ها پذیرفته خواهید شد ؟

مسلما پاسخ به این سوال منفی است ، چه بسا داوطلبانی که با رتبه های نه چندان جالب توانسته اند با انتخاب رشته درستی که انجام داده اند در دانشگاه های خوبی هم قبول شوند و برعکس داوطلبانی که با وجود رتبه های خیلی خوب نتوانسته اند نتیجه مورد انتظارشان را کسب کنند.

شرکت در انتخاب رشته تجربی فرایند پیچیده ای است که تنها در صورت آگاهی از تمام جزئیات آن می توان سربلند از آن بیرون آمد و باید از مواردی مانند کارنامه کنکور چیست ، چه رشته هایی ارائه شده است ، ظرفیت های پذیرش به چه صورت است و … انتخاب رشته را  انجام داد. در ادامه با همراه باشید تا تمام این موارد را با هم بررسی کنیم.

راهنمای انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی هم در دانشگاه های سراسری و هم در دانشگاه های آزاد انجام می گیرد ولی به صورت جداگانه. به عبارت دیگر انتخاب رشته دانشگاه آزاد بر خلاف ثبت نام که به صورت مشترک با سایر دانشگاه ها انجام گرفت ، مجزا می باشد.

انتخاب رشته کنکور تجربی سراسری

منظور از دانشگاه های سراسری عبارتند از دانشگاه روزانه ، نوبت دوم (شبانه) ، پردیس خودگردان ، ظرفیت مازاد ، پیام نور و غیر انتفاعی که انتخاب رشته تجربی در تمام این دانشگاه به صورت مشترک و از طریق سایت sanjesh.org انجام می گیرد.

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی سراسری در دهه سوم شهریور ماه می باشد و به داوطلبان حدود یک هفته فرصت داده می شود که با دانلود دفترچه انتخاب رشته تجربی و بررسی رشته ها ، نسبت به ثبت حداکثر 150 کد رشته محل در سایت سنجش اقدام نمایند.

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی سراسری بر روی لینک کلیک کنید

برای انتخاب رشته تجربی در دانشگاه های سراسری نیازی به واریز هزینه نمی باشد اما داوطلبانی که متقاضی انتخاب رشته های با آزمون دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی می باشند ، بایستی در همان زمان انتخاب رشته هزینه ای را جهت ثبت نام و انتخاب رشته این دو دانشگاه واریز کنند.

توجه کنیدکه فرصت در نظر گرفته شده برای انتخاب رشته تجربی بسیار کم و محدود است و سعی داشته باشید که هر چه سریع تر به مشاوری مجرب دسترسی پیدا کنید تا بدون نگرانی و استرس از کمبود وقت ، انتخاب رشته تان را به بهترین نحو انجام دهید. در صورت تمایل می توانید از مشاوران مرکز مشاوره تلفنی “پاسخ با ما” نیز راهنمایی دریافت کنید.

انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد

همانطور که گفته شد انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد جداگانه و با مراجعه به سایت azmoon.org انجام می گیرد و تعداد انتخاب های داوطلبان حداکثر 100 کد رشته محل است. برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد دفترچه جداگانه منتشر می شود که شامل لیست رشته های ارائه شده و ظرفیت پذیرش آن هاست.

برای دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد بر روی لینک کلیک کنید

داوطلبان پس از وارد شدن به سایت مذکور ، ابتدا باید هزینه انتخاب رشته را به وسیله خرید کارت اعتباری توسط کارت های بانکی عضو شبکه شتاب واریز نمایند و پس از آن مجاز خواهند بود که فرایند انتخاب رشته و تکمیل فرم را آغاز کنند.

نکته ای که برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید در نظر داشته باشید میزان شهریه است مخصوصا در رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی که بیشتر از سایر رشته هاست.

پس اگر مطمئن هستید می توانید شهریه را پرداخت کنید ، رشته های این دانشگاه را انتخاب نمایید. برای اطلاع از میزان شهریه دانشگاه آزاد می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

پیش از انتخاب رشته اصلی می توانید انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش را انجام دهید تا از شانس پذیرش خود در رشته ها و دانشگاه های مختلف مطلع گردید.

راهنمای تکمیل فرم انتخاب رشته تجربی

شاید به ذهن بسیاری از شما خطور نکند که تکمیل فرم انتخاب رشته هم اصول و قواعدی دارد و این طور نیست که هر رشته ای را که بخواهیم در هر اولویتی که دلمان بخواهد قرار دهیم !!

بهتر است در زمانی که می خواهید اولویت های خودتان را انتخاب کنید چند سوال از خود بپرسید تا از انتخاب رشته مطمئن تر شوید.

  • آیا فقط به تحصیل در یک رشته فکر می کنید مثلا اولویت تان فقط پزشکی است ؟
  • آیا بیشتر از یک رشته را مد نظر دارید مثلا به رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی فکر می کنید؟
  • آیا رشته برایتان مهم است یا دانشگاه مثلا ترجیح می دهید پرستاری دانشگاه شهیدبهشتی بخوانید یا پزشکی دانشگاه سطح پایین تر
  • آیا ترجیح می دهید از رشته های استان خودتان انتخاب کنید یا در استان های دیگر نیز می توانید تحصیل کنید
  • آیا نظر خانواده ، دوستان ، مشاور برایتان مهم است یا خودتان به تنهایی انتخاب رشته می کنید ؟
  • آیا مصمم هستید که امسال حتما در یک رشته و دانشگاهی قبول شوید حتی در صورت پایین آوردن انتظارات یا ترجیح می دهید برای رسیدن به هدف خود یکسال دیگر پشت کنکور بمانید ؟
  • آیا شغل آینده خود را انتخاب کرده اید و می دانید که حتما با فارغ التحصیلی در یک رشته خاص وارد بازار کار آن می شوید ؟
  • آیا در خانواده و اطرافیان شما زمینه شغلی برای رشته ای که می خواهید ، فراهم است ؟
  • و …

تمام این موارد باید در زمان انتخاب رشته تجربی بررسی شود. هم چنین اطلاع از رتبه قبولی های سال گذشته ، ظرفیت رشته ها ، بررسی رشته های بومی ، کشوری ، ناحیه ای و قطبی و هم چنین اطلاع از شرایط خوابگاه دانشگاه ها نیز از عواملی می باشند که بی تاثیر در انتخاب رشته نیستند.

بررسی کارنامه انتخاب رشته تجربی

انتخاب رشته تجربی ، راهنمای جامع

تحلیل کارنامه کنکور تجربی بسیار مهم است و در صورت امکان اگر خود نمی توانید آن را بررسی کنید حتما با یک مشاور در این زمینه مشورتی داشته باشید تا با آگاهی کامل انتخاب رشته را انجام دهید.

توجه داشته باشید که کارنامه ، پایه اصلی انتخاب رشته است و تنها با استفاده از آن می توانید انتخاب رشته را انجام دهید.

برای دریافت کارنامه سه روش پیش روی شما قرار دارد :

روش اول : شماره داوطلبی+ شماره شناسنامه + سال تولد

روش دوم : شماره پرونده + کدرهگیری + سال تولد

روش سوم : شماره پرونده + شماره سریال + شماره شناسنامه

و اگر که اطلاعات فوق را نداشتید ابتدا باید در سازمان سنجش درخواستی مبنی بر بازیابی اطلاعات ارسال کنید و سپس کارنامه را تهیه نمایید.

رتبه موثر در انتخاب رشته

بخش مهم و البته تاثیر گذار در انتخاب رشته تجربی ، رتبه در سهمیه ای است که داوطلب دارد. داوطلبان کنکور تجربی در سهمیه های مختلفی دسته بندی می شوند که برای هر سهمیه ظرفیت های جداگانه ای اختصاص می یابد.

پر جمعیت ترین سهمیه ، سهمیه منطقه 2 است و به همین دلیل است که به این سهمیه ظرفیت بیشتری اختصاص داده شده و کم جمعیت ترین سهمیه نیز سهمیه 5 درصد ایثارگری می باشد.

هر یک از داوطلبان تنها با داوطلبان سهمیه مشترک خود رقابت می کنند و نباید از این موضوع نگرانی داشته باشید که داوطلبی با رتبه بهتر از شما در سهمیه دیگر شانس پذیرش بیشتری دارد و فقط باید خود را با داوطلبان سهمیه مشرکتان مقایسه کنید.

برای پذیرش دانشگاه های سراسری رتبه در سهمیه ملاک قرار می گیرد و رتبه کشوری هیچ تاثیری ندارد.

رتبه کشوری

در رتبه کشوری تمام داوطلبان کنکور تجربی با هم مقایسه می شوند برای مثال ممکن است رتبه کشوری شما 50 هزار باشد اما در سهمیه رتبه 15 هزار را داشته باشید. در واقع رتبه 50 هزار را در میان 500 هزار داوطلب به دست آورده اید اما رتبه 15 هزار را در میان 80 هزار داوطلب کسب کرده اید.

رتبه کشوری تنها برای انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد تاثیر گذار است البته در برخی از رشته های دانشگاه های سراسری نیز پذیرش به صورت کشوری است که برای اطلاع از آن ها می توانید دفترچه انتخاب رشته را بررسی کنید.

رتبه در زیر گروه ها

بخشی از کارنامه کنکور که برای اکثر داوطلبان گنگ است رتبه در زیر گروه های مختلف می باشد. برای تفسیر رتبه در زیر گروه ها ابتدا باید با رشته های هر زیر گروه آشنایی داشته باشید.

برای مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی در زیر گروه یک ، رشته هایی مانند داروسازی ، شیمی  و … در زیر گروه دو و به همین ترتیب رشته های دیگر در زیر گروه های 3 تا 5 قرار دارند.

رتبه در زیر گروه به این معناست که شما با توجه به اهمیت دروس در هر زیر گروه و درصد دروسی که کسب کرده اید ، چه رتبه ای را برای انتخاب رشته های آن زیر گروه به دست آورده اید.

یک مثال ساده تر بخواهیم بگوییم ، فرضا شما در درس زیست شناسی درصد بالاتری را دارید بنابراین رتبه در زیر گروه یک شما که متاثر از درس زیست شناسی است ، افزایش می یابد و از همین جهت در انتخاب رشته های زیر گروه یک مانند پزشکی ، دندانپزشکی ، پرستاری و … شانس پذیرش بیشتری دارید.

مجاز شدن در دوره های مختلف

مجاز شدن در دانشگاه روزانه و نوبت دوم : اکثر داوطلبان تمایل به انتخاب رشته در دو دانشگاه روزانه و نوبت دوم دارند ولی سازمان سنجش برای این دو دانشگاه نمره و رتبه مجازی را تعیین کرده است. اگر بر اساس کارنامه کنکور در این دو دوره مجاز نشده باشید ، در صورت انتخاب رشته ها در هنگام ثبت در سایت سنجش ، با اخطار مواجه خواهید شد.

در انتخاب رشته های دانشگاه روزانه دقت داشته باشید و در صورت پس از پذیرش در این دانشگاه و عدم ثبت نام ، سال بعد از شرکت در دانشگاه روزانه محروم خواهید شد.

مجاز شدن در دانشگاه پردیس خودگردان و آزاد :

به دلیل آنکه تحصیل در دانشگاه پردیس خودگردان و آزاد شهریه زیادی دارد ، اکثر داوطلبان در انتخاب رشته های این دو دانشگاه تردید می کنند مخصوصا دانشگاه پردیس خودگردان که شهریه ای دو برابر آزاد دارد.

به همین دلیل سازمان سنجش اکثریت داوطلبان را برای انتخاب رشته تجربی این دانشگاه ها مجاز می کند تا اگر داوطلبی توانمندی مالی را داشت ، از آن محروم نشود و وارد رشته مورد علاقه اش در این دانشگاه ها شود.

مجاز شدن در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان : برای انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی حداقل باید تراز 6500 و بالاتر را داشته باشید تا مجاز شوید. البته فقط کسب تراز بالا کافی نیست و سایر مراحل گزینش مانند مصاحبه و معاینات پزشکی نیز برای پذیرش دانشجو در دانشگاه های مذکور مورد ارزیابی قرار می گیرد.

استان بومی

شانس پذیرش داوطلبان در مناطق بومی بیشتر است و استان بومی هر داوطلب در کارنامه درج شده است. شانس قبولی بیشتر در استان بومی به این دلیل است که اکثر ظرفیت پذیرش رشته های هر دانشگاه به داوطلبان بومی آن استان تعلق دارد.

برای مثال اگر ساکن استان شیراز هستید احتمال قبولی شما در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از احتمال قبولی داوطلبی که در استان تبریز ساکن استو رتبه ای مشابه شما را دارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز را انتخاب می کند ، بیشتر است زیرا شما بومی استان شیراز هستید ، البته عکس این موضوع نیز صدق می کند.

توصیه ما این است که در زمان انتخاب رشته ، ابتدا رشته های استان خود را بررسی کنید و حدالامکان اولویت های اول فرم انتخاب رشته را از رشته های بومی تکمیل نمایید.

ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و رشته های تجربی

انتخاب رشته تجربی ، راهنمای جامع

ظرفیت پذیرش کنکور تجربی از سایر گروه های آزمایشی بیشتر است و دلیل آن در پر جمعیت تر بودن این گروه آزمایشی است.

در سال گدشته طبق بررسی های انجام شده در دفترچه انتخاب رشته تجربی ، در دوره روزانه 35342 ظرفیت ، در دوره نوبت دوم 2384 ظرفیت ، در دوره پیام نور 3602 ظرفیت ، در دوره غیرانتفاعی 3128 ظرفیت ، در دوره پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد 3186 و در دانشگاه فرهنگیان 5283 نیز ظرفیت داشته ایم.

البته ظرفیت محدودی نیز به داوطلبان مناطق محروم و سیل زده نیز اختصاص یافته بود که برای سال 99 در این باره هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

هم چنین در رشته های پرطرفدار علوم پزشکی ظرفیت های پذیرش به صورت زیر بوده است :

ظرفیت پذیرش رشته های پرطرفدار تجربی

نام رشته روزانه ظرفیت مازاد پردیس خودگردان
پزشکی 4402 349 732
دندانپزشکی 1253 324
داروسازی 899 47 309
دامپزشکی 282
پرستاری 4852 83 255
هوشبری 1184 10 10
اتاق عمل 1368 6 22
بهداشت عمومی 1489 17 23
مامایی 901 10 24

رشته دامپزشکی در دانشگاه های با ظرفیت مازاد ارائه نمی شود ولی بر خلاف سایر رشته های گروه علوم پزشکی در دانشگاه نوبت دوم برگزار می گردد.

رتبه قبولی انتخاب رشته تجربی

در زمان انتخاب رشته تجربی حتما رتبه های قبولی سال گذشته را بررسی کنید تا از محدود پذیرش و شانسی که برای قبولی دارید مطمئن شوید.

در جدول زیر حداقل رتبه ای که باید برای پذیرش در رشته های پرطرفدار علوم تجربی داشته باشید ، تهیه شده است که مطابق با رتبه قبولی های سال گذشته است :

آخرین رتبه قبولی رشته های پرطرفدار تجربی

نام رشته سهمیه منطقه یک سهمیه منطقه دو سهمیه منطقه سه
 آخرین رتبه قبولی پزشکی 1700 2500 1500
آخرین رتبه قبولی دندانپزشکی 1500 2100 1200
آخرین رتبه قبولی داروسازی 2000 2700 1600
آخرین رتبه قبولی دامپزشکی 4500 7000 6000
آخرین رتبه قبولی پرستاری 12000 20000 24000
آخرین رتبه قبولی مامایی 10000 18000 20000
آخرین رتبه قبولی هوشبری 14000 26000 28000
آخرین رتبه قبولی اتاق عمل 13000 30000 25000

 

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی پزشکی کلیک کنید
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی دندانپزشکی کلیک کنید
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی داروسازی کلیک کنید
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی پرستاری کلیک کنید
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی مامایی کلیک کنید
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی دامپزشکی کلیک کنید
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی اتاق عمل کلیک کنید
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی سونوگرافی کلیک کنید
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی علوم آزمایشگاهی کلیک کنید
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی فیزیوتراپی کلیک کنید

 

شما داوطلبان می توانید برای اطلاع از رتبه قبولی رشته های مورد علاقه تان در دانشگاه های مختلف از کارشناسان ارشد مرکز مشاوره تلفنی “پاسخ با ما” راهنمایی جامعی را دریافت کنید.

هم چنین مشاوران این مرکز آماده ارائه مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی و انجام انتخاب رشته با احتمال قبولی بالا می باشند و می توانید با خیالی راحت انتخاب رشته تان را به مشاوران برتر کشوری در این مرکز مشاوره تحصیلی بسپارید.

احتمالا این را هم بپسندید  رتبه لازم برای رشته گفتار درمانی - طبق آخرین رتبه قبولی گفتار درمانی 1400 - 99

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

آخرین رتبه قبولی مامایی تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

آخرین رتبه قبولی مامایی تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 1402 📞 رتبه لازم مامایی تکمیل ظرفیت

بسیاری از داوطلبانی که به تحصیل در رشته‌ مامایی دانشگاه آزاد علاقه دارند اما موفق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر