از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

شرایط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد 1402 📞 نحوه تغییر گرایش در کارشناسی ارشد

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

شرایط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد

پیش از این در مطلبی جداگانه درباره شرایط و نحوه تغییر رشته در کارشناسی ارشد توضیحاتی را ارائه کردیم و گفته شد که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد با توجه به آیین نامه ها و دستورالعمل های آموزشی مربوط به این مقطع ، مجاز به تغییر رشته تحصیلی خود نیستند اما امکان تغییر گرایش در مقطع ارشد فراهم است. بنابراین اگر علاقه ای به گرایش تحصیلی خود ندارید ، می توانید درخواستی مبنی بر تغییر گرایش در دانشگاه ثبت کنید و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشید ، با درخواست شما موافقت خواهد شد. در ادامه این مطلب به بررسی شرایط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد می پردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

سوالات خود را در خصوص شرایط و نحوه تغییر رشته و گرایش در مقطع کارشناسي ارشد 1402 از مشاوران ما بپرسید تا با اطلاعات دقیق راهنمایی شوید.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

شرایط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد 1402

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد که بنا به دلایلی علاقه مند به ادامه تحصیل در گرایش تحصیلی خود نیستند ، امکان تغییر گرایش برای این دسته از دانشجویان فراهم است. برای تغییر گرایش در کارشناسی ارشد شرایطی وجود دارد که متقاضیان می بایست تمام این شرایط را داشته‌ باشند.

شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است :

  • اولین شرط تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد ، کسب مجوز لازم از معاونت آموزشی دانشگاه است.
  • دانشجویانی که قصد تغییر گرایش دارند ، باید حداقل دو ترم از زمان تحصیل آنها گذشته‌ باشد و امکان تغییر گرایش در ترم های یک و دو وجود ندارد.
  • کسب حد نصاب معدل لازم ، مهم ترین شرط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد است.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد برای تغییر گرایش باید حداقل 24 واحد درسی را گذرانده‌ باشند.
  • اگر گرایش تحصیلی مورد تقاضای دانشجو دارای شرط مصاحبه باشد ، دانشجو ملزم به کسب نمره قبولی در مرحله مصاحبه نیز می باشد.
  • تغییر گرایش در کارشناسی ارشد فقط یکبار در طول دوران تحصیل امکان پذیر است.
  • دانشجویان کارشناسی ارشد مجازند که همزمان با تغییر رشته‌ درخواست انتقالی نیز داشته‌ باشند.
  • دروس مشترک میان دو گرایش تحصیلی معادل سازی می شوند و تعیین دروسی که نیاز به معادل سازی دارند ، به عهده گروه آموزشی دانشگاه است.

مرتبط بخوانید : تغییر رشته در کارشناسی ارشد به پزشکی

زمان ثبت درخواست تغییر گرایش در مقطع کارشناسی ارشد 1402

دانشجویان کارشناسی ارشد که متقاضی تغییر گرایش هستند ، باید حداقل یک و ماه نیم قبل از شروع ترم تحصیلی جدید ، درخواست خود را مطرح و ثبت نمایند و ضمن تکمیل فرم های لازم ، مدارک مورد نیاز را نیز به دانشگاه ارائه دهند. لازم به ذکر است که درخواست تغییر گرایش باید در زمان مقرر ثبت شود و به درخواست هایی که پس از مهلت تعیین شده‌ ثبت می شوند ، رسیدگی نخواهد شد.

احتمالا این را هم بپسندید  زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1403 دانشگاه های سراسری 📞 راهنمای کامل

تغییر رشته در مقطع کارشنارسی ارشد

شرایط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد

همانطور که بالاتر نیز ذکر شد ، امکان تغییر رشته‌ در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد. یعنی دانشجویان این مقطع نمی توانند رشته‌ تحصیلی خود را تغییر دهند. این دسنه از داوطلبان فقط مجاز به تغییر گرایش هستند. اما اگر هنوز در کنکور کارشناسی ارشد شرکت نکرده‌ اید و یا به تازگی در مقطع ارشد پذیرفته‌ شده‌ اید ، به چند طریق می توانید رشته‌ خود را تغییر دهید :

  • داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در زمان ثبت نام می توانند رشته‌ تحصیلی خود را تغییر دهند. در واقع برای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد این امکان وجود دارد که داوطلب بدون توجه به نوع رشته‌ مدرک فارغ التحصیلی خود ، در آزمون رشته‌ مورد علاقه اش ثبت نام کند.
  • در تکمیل ظرفیت کنکور کارشناسی ارشد نیز امکان تغییر رشته‌ وجود دارد. اگر از رشته‌ قبولی خود رضایت ندارید ، می توانید با شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت کنکور ارشد (در صورت برگزاری) تغییر رشته‌ دهید.
  • با استفاده از کارنامه سبز کنکور کارشناسی ارشد نیز امکان تغییر رشته‌ برای داوطلبان وجود دارد.

سوالان متداول

  • آیا امکان تغییر گرایش در کارشناسی ارشد وجود دارد ؟

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد که بنا به دلایلی علاقه مند به ادامه تحصیل در گرایش تحصیلی خود نیستند ، امکان تغییر گرایش برای این دسته از دانشجویان فراهم است.

  • شرایط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد به چه صورت است ؟

توضیحات کامل راجع به شرایط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد در این مطلب ارائه شده‌ است.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

تغییر رشته در ایتالیا

تغییر رشته در ایتالیا 📞 هزینه ، شرایط و مدارک تغییر رشته در ایتالیا

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا برای خیلی از دانشجویان ایرانی جذاب است و هر ساله …

4 نظر

  1. رضا منشوری

    سلام.
    اینجانب در دوره کارشناسی رشته برق را خواندم و در دوره کارشناسی ارشد بر اساس گرایش های موجود در مجموعه برق در رشته فناوری نانو گرایش نانو الکترونیک در حال تحصیل هستم.
    آیا می توانم بعد از گذراندن ۲۴ واحد در این گرایش ، به رشته برق گرایش کنترل تغیر رشته دهم؟
    با تشکر.

    • پاسخ با ما

      با سلام. شرایط تغییر گرایش در کارشناسی ارشد کامل در مطلب توضیح داده شده است برای راهنمایی بیشتر می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

  2. رضا منشوری

    آیا بعد از گذراندن ۲۴ واحد درسی و تغیر گرایش ارشد ، در گرایش جدید باید ۳۲ واحد از اول خوانده شود یا ۸ واحد باقی مانده که مربوط به سمینار و پایان نامه است فقط گذرانده می شود.

  3. رشته مهندسی صنایع غذایی گرایش زیست فناوری قبول شدم میتونم از ترم 2 درخواست تغییر گرایش به فناوری بدم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر