از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

تکمیل ظرفیت چیست 📞 راهنمای قبولی در تکمیل ظرفیت دانشگاه ها 1402

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

تکمیل ظرفیت چیست - راهنمای قبولی در تکمیل ظرفیت دانشگاه ها

پس از اعلام نتایج انتخاب رشته‌ کنکور سراسری و ثبت نام دانشجویان ورودی جدید و شروع شدن کلاس های دانشگاه ، سازمان سنجش اطلاعیه ای مبنی بر برگزاری تکمیل ظرفیت منتشر می کند اما همیشه این سوال برای اکثر داوطلبان ایجاد می شود که تکمیل ظرفیت چیست و چه شرایطی دارد. تکمیل ظرفیت به منظور پر کردن ظرفیت های خالی دانشگاه ها برگزار می شود و وقتی تعداد ثبت نام کنندگان یک دانشگاه کم باشد ، سازمان سنجش این کمبود را با تکمیل ظرفیت پر می کند مثلا دانشگاهی که در یک رشته‌ 40 نفر ظرفیت پذیرش دارد اما 30 نفر ثبت نام کرده‌ اند ، 10 نفر ظرفیت خالی را  با برگزاری تکمیل ظرفیت ، جبران خواهد کرد.

شرایط شرکت در تکمیل ظرفیت چیست

تکمیل ظرفیت در تمام مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکتری تخصصی برگزار می شود و متقاضیان باید شرایطی را مد نظر داشته باشند. تکمیل ظرفیت کنکور سراسری تابع شرایط زیر است :

  • تمام داوطلبانی که ثبت نام کنکور سراسری را انجام داده‌ اند و در جلسه کنکور نیز حضور داشته اند ، مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت هستند ولی حتما باید مجاز به انتخاب رشته‌ شده‌ باشند و انتخاب رشته‌ را نیز انجام داده‌ باشند.
  • داوطلبانی که انتخاب رشته‌ اولیه را انجام نداده‌ باشند و  با توجه به اطلاعات کارنامه کنکور ، مجاز به انتخاب رشته‌ نشده‌ باشند ، نمی توانند در رشته‌ های تکمیل ظرفیت ثبت نام کنند.
  • داوطلبانی که انتخاب رشته‌ کنکور را انجام داده‌ اند ، حتی در صورت قبولی در یکی از رشته‌  های انتخابی ، می توانند در مرحله تکمیل ظرفیت نیز شرکت کنند.
  • چنانچه پذیرفته‌ شدگان انتخاب رشته‌ کنکور سراسری ، در مرحله تکمیل ظرفیت نیز پذیرفته‌ شوند ، می توانند به دلخواه خود یکی از دو رشته‌ محل را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند در واقع الزامی وجود ندارد که داوطلب حتما وارد رشته‌ قبولی مرحله تکمیل ظرفیت شود.
  • پذیرفته‌ شدگان تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ، از بهمن ماه وارد دانشگاه جدید می شوند و شروع تحصیل آن ها به عنوان دانشجوی ترم اول ، از نیمسال دوم تحصیلی خواهد بود.
  • در خصوص زمان انصراف از دانشگاه پذیرفته‌ شده‌ اولیه ، لازم است بدانید که شما باید پس از پذیرفته‌ شدن در تکمیل ظرفیت ، از دانشگاه اول انصراف دهید و سپس ثبت نام دانشگاه جدید انجام گیرد.
احتمالا این را هم بپسندید  تکمیل ظرفیت رشته مامایی دانشگاه ازاد 1402 📞 راهنمای تکمیل ظرفیت ازاد مامایی

رشته‌ های تکمیل ظرفیت چیست

رشته‌ های تکمیل ظرفیت هر سال متفاوت از سال گذشته می باشد چرا که به طور دقیق مشخص نیست که چه رشته‌ ها محل هایی ممکن است ظرفیت خالی داشته باشند و پس از آنکه پذیرفته‌ شدگان ثبت نام قطعی را انجام دهند ، این موضوع مشخص خواهد شد.

ظرفیت پذیرش رشته‌ های ارائه شده‌ در مرحله تکمیل ظرفیت معمولا کمتر از 10 نفر است و حتی بعضی از رشته‌ ها تنها یک نفر ظرفیت دارند بنابراین رتبه قبولی تکمیل ظرفیت کنکور سراسری حتی به نسبت بهتر از رتبه قبولی مرحله انتخاب رشته‌ اصلی است و داوطلبانی که رتبه های بهتری را کسب کرده‌ باشند ، احتمال قبولی شان بیشتر است.

زمان برگزاری تکمیل ظرفیت دانشگاه ها

تکمیل ظرفیت کنکور سراسری حدود 3 هفته پس از اعلام نتایج انتخاب رشته‌ کنکور سراسری انجام می گیرد و البته ممکن است سال 1402 ، این مرحله از پذیرش دانشجو را نداشته باشیم. امسال اگر تکمیل ظرفیت برگزار شود ، زمان تقریبی آن اواخر آبان ماه می باشد و شما می توانید از طریق پیگیری مطالب سایت pasokhbama.com و یا ارتباط با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما ، به طور مرتب پیگیر اخبار مربوط به زمان برگزاری تکمیل ظرفیت باشید تا شانس پذیرش در رشته ها و دانشگاه های بهتر را از دست ندهید.

زمان اعلام نتایج تکمیل ظرفیت کنکور 1402 نیز احتمالا اواخر آذر ماه یا اوایل دی ماه باشد و پذیرفته‌ شدگان ، از بهمن ماه به عنوان دانشجوی ترم اول وارد دانشگاه می شوند.

تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان

در سال گذشته بر خلاف سایر دانشگاه های سراسری ، دانشگاه فرهنگیان مرحله تکمیل ظرفیت را برگزار کرد که تاریخ آن از روز یکشنبه مورخ 27 بهمن ماه آغاز شد و تا روز پنج شنبه مورخ 1 اسفند ماه ادامه داشت. رشته‌ های مرحله تکمیل ظرفیت بهمن ماه  دانشگاه فرهنگیان شامل رشته‌ های آموزش ابتدایی ، آموزش تربیت بدنی ، آموزش زبان انگليسی ، آموزش ارتباط تصويری ، آموزش كودكان استثنایی ، آموزش زیست شناسی ، آموزش شیمی ، آموزش ریاضی و آموزش فیزیک بوده‌ است که بیشترین میزان ظرفیت را نیز رشته‌ آموزش ابتدایی داشت.

در کنکور سال 1402 نیز اگر تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برگزار شود ، رشته‌ های تحصیلی به همین صورت خواهد بود اما با ظرفیت پذیرش و دانشگاه های متفاوت.

برای ثبت نام در رشته‌ های تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ، داوطلب باید تراز بالای 6500 داشته باشد و علاوه بر آن واجد شرط سنی و شرط معدل دانشگاه فرهنگیان نیز باشد. همچنین داوطلبانی که  در انتخاب رشته‌ اولیه تراز لازم برای حضور در مصاحبه را کسب کرده‌ اند اما به دلایل پزشکی ، شرط معدل و یا شرط سن از مرحله مصاحبه رد شده‌ اند ، مجاز به شرکت در تکمیل ظرفیت نیستند.

داوطلبانی که وارد مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شده‌ اند اما نمره لازم را به دست نیاورده‌ اند ، می توانند با ثبت نام در رشته‌ های تکمیل ظرفیت شانس پذیرش خود را مجددا امتحان کنند.

در این مطلب توضیحات جامعی در خصوص ثبت نام و قبولی در تکمیل ظرفیت دانشگاه ها ارائه گردید. در صورت وجود هر گونه سوال و ابهام می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

سوالات شما

  • تکمیل ظرفیت چیست؟ 

تکمیل ظرفیت ، یک مرحله از پذیرش دانشجو در دانشگاه است که در صورت خالی بودن ظرفیت های خالی ، برگزار خواهد شد.

  • تکمیل ظرفیت برای کدام دانشگاه ها برگزار می شود؟

تکمیل ظرفیت ، تمام دانشگاه های سراسری و آزاد را پوشش می دهد.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

تکمیل ظرفیت رشته های پیراپزشکی

تکمیل ظرفیت رشته های پیراپزشکی 1402 📞 تمام رشته های پیراپزشکی

برگزاری تکمیل ظرفیت رشته های پیراپزشکی مورد تقاضای بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی است و …

یک نظر

  1. سلام من دهم به یازدهم هستم می شده این فرصت به ما بدهید آزمون بگیرید تاما هم بتوانیم در تیر نوشتن درس بخوانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر