از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

سهمیه معلولان در کنکور 1401 – راهنمای کامل و میزان تاثیر

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

 

سهمیه معلولان در کنکور 1400

 

سهمیه معلولان یکی از سهمیه های کنکور سراسری 1401 است که در انتخاب رشته تاثیر گذار می باشد. داوطلبانی که واجد شرایط استفاده از سهمیه معلولان هستند باید در سازمان بهزیستی تشکیل پرونده دهند و در صورتی که مدارک پزشکی آنها مورد تایید سازمان بهزیستی قرار گیرد ، امتیازاتی در جلسه کنکور و در زمان انتخاب رشته برای آنها لحاظ خواهد شد که در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره و پرسیدن سوالات خود در مورد سهمیه معلولان در کنکور 1401 با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

سهمیه معلولان در کنکور 1401

در کنکور سراسری سهمیه های مختلفی داریم که شامل سهمیه منطقه یک ، منطقه دو ، منطقه سه ، سهمیه ایثارگران 5 درصد ، سهمیه ایثارگران 25 درصد ، سهمیه رزمندگان ، سهمیه معلولان و …. است. از سهمیه معلولان فقط داوطلبانی می توانند استفاده کنند که معلولیت آنها به تایید سازمان بهزیستی کشور رسیده است و این دسته از داوطلبان ضمن تشکیل پرونده در سازمان بهزیستی ، باید در زمان تکمیل فرم ثبت نام کنکور گزینه داوطلب دارای معلولیت فعال کرده و نوع معلولیت خود را مشخص نمایند.

همچنین داوطلبانی که مراحل فوق را برای تایید سهمیه معلولیت خود انجام داده اند ، باید در زمان انتخاب رشته کنکور 1401 نیز نوع سهمیه خود را که با عنوان سهمیه بهزیستی درج شده اند ، مشخص کنند. توجه داشته باشید که اگر این گزینه را فعال نکنید ، سهمیه معلولیت برای شما در نظر گرفته نخواهد شد.

مرتبط بخوانید : حذف دروس عمومی از کنکور – آخرین اخبار حذف دروس عمومی کنکور 

داوطلبان مشمول سهمیه معلولین در کنکور 1401

داوطلبان دارای معلولیت در یکی از موارد زیر می توانند در کنکور سراسری 1401 از سهمیه معلولان استفاده نمایند :

  • نابينا
  • ناشنوا
  • نيمه بينا
  • نيمه شنوا
  • معلولین جسمی حركتی
احتمالا این را هم بپسندید  سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی - راهنمای کامل

سهمیه منطقه مورد اثر برای این دسته از داوطلبان سهمیه منطقه سه است یعنی به جای آنکه با کل داوطلبان کنکور 1401 به رقابت بپردازند ، فقط با داوطلبانی که دارای سهمیه منطقه سه هستند ، رقابت می کنند.

سهمیه مناطق کنکور سراسری شامل 3 سهمیه است. سهمیه منطقه یک برای داوطلبانی است که در مناطق با امکانات رفاهی و خدمات آموزشی بالا زندگی کرده اند مثل شهرهای بزرگ تهران ، اصفهان ، مشهد و …سهمیه منطقه دو نیز برای مناطق با امکانات رفاهی و آموزشی متوسط است مثل شهرستان های استان ها. اما سهمیه منطقه سه به مناطق کم برخوردار از امکانات رفاهی و اموزشی اختصاص داده شده و مناطق روستایی و عشایری را تحت پوشش قرار می دهد.

فایده تقسیم بندی سهمیه ها و قرار گرفتن داوطلبان دارای معلولیت در سهمیه منطقه سه این است که با جمعیت کمتری از داوطلبان یعنی فقط با داوطلبان سهمیه منطقه سه رقابت می کنند.

مرتبط بخوانید : تغییرات کنکور – آخرین تغییرات کنکور از زمان تا حذفیات و نحوه برگزاری

سوالات متداول

  • درصد سهمیه معلولین در کنکور 1401 چقدر است ؟

تمامی داوطلبان معلول در سهمیه منطقه 3 کنکور قرار می گیرند.

  • کدام دسته از داوطلبان مشمول استفاده از سهمیه معلولان کنکور 1401 هستند ؟

داوطلبان نابینا ، کم بینا ، ناشنوا ، کم شنوا و داوطلبان دارای معلولیت جسمی و حرکتی می توانند از سهمیه معلولان استفاده کنند.

  • چگونه می توان سهمیه معلولان را برای ازمون سراسری فعال کرد ؟

داوطلبان باید در زمان تکمیل فرم ثبت نام کنکور بند مربوط به سهمیه معلولین را فعال نمایند.

احتمالا این را هم بپسندید  سهمیه بسیج فعال در کنکور 📞 تاثیر بسیج فعال در کنکور 1403

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

منطقه در کنکور چیست

منطقه در کنکور چیست – سهمیه مناطق کنکور سراسری چیست

  منطقه در کنکور چیست ؟ یکی از موارد مهمی که در کنکور سراسری مطرح …

2 نظر

  1. سلام. خوب هستین؟ ببخشید، من دارای معلولیت جسمی حرکتی شدید از ناحیه دست و پا هستم و رشته ریاضی فیزیک هستم. میخوام بدونم چه رشته هایی رو نمیتونم برم و اجازه نمیدن که برم؟مهندسی هوافضا،نفت،کامپیوتر،مهندسی پزشکی، رباتیک و…

  2. لطیف بخشی

    سلام بفرمائید بیمار اوتیسم درکنکور چند درصد سهمیه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر