از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته های تجربی – معرفی کامل رشته های دانشگاهی تجربی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته های تجربی ، معرفی کامل رشته های تجربی

 

کنکور تجربی با بیش از 500 هزار داوطلب در هر سال ، به عنوان پرداوطلب ترین آزمون سراسری شناخته شده است که تقریبا می توان گفت بیش از 80 درصد داوطلبان این گروه آزمایشی فقط به پذیرش در رشته های علوم پزشکی فکر می کنند ، اما رشته های دانشگاهی تجربی از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند؛ از رشته های مشترک در سه گروه آزمایشی نظری مانند حسابداری و روانشناسی و مدیریت تا رشته هایی مانند زیست شناسی ، شیمی ، بهداشت و .. که فقط مختص به گروه تجربی می باشند.

بنابراین داوطلبان کنکور تجربی برای انتخاب رشته با رشته های بسیاری روبرو هستند که لازم است درباره هر یک ار این رشته ها تحقیقات کافی در خصوص رتبه قبولی، ظرفیت پذیرش، دروس دانشگاهی، بازار کار و … کسب کنند. در این مطلب به معرفی رشته های علوم پزشکی تجربی پرداخته شده است و می توانید برای اطلاع از تمام جزئیات مربوط به سایر رشته ها با مشاوران مرکز پاسخ با ما تماس بگیرید.

معرفی رشته های تجربی

رشته های تجربی به ترتیب اولویت در سه شاخه اصلی علوم پزشکی ، پیراپزشکی و غیرعلوم پزشکی قرار دارند. رشته های دانشگاهی تجربی علوم پزشکی عبارتند از پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی و شاخه پیراپزشکی از مجموعه رشته های پرستاری، مامایی، اتاق عمل، هوشبری و … تشکیل شده است. در ادامه به معرفی پر درآمد ترین رشته های تجربی پرداخته ایم :

پزشکی

رشته پزشکی به عنوان اولین رشته در تمام جوامع جهانی شناخته شده است که بیشتر داوطلبان کنکور تجربی به دنبال پذیرش در این رشته هستند. جایگاه اجتماعی و درآمد شغل پزشکی برای همه مشخص است و دانشجویان این رشته پس از گذراندن 7 سال تحصیل دانشگاهی در 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، استیجری و اینترنی در مقطع پزشکی عمومی فارغ التحصیل می شوند و پس از آن موظف هستد سه برابر طول دوره تحصیلی را در یکی از مناطق محروم سطح کشور بنا به تشخیص وزارت بهداشت و درمان ، تعهد خدمت احباری را طی کنند. البته دانشجویان پزشکی حداقل باید نیمی از طرح اجباری را طی کنند تا بتوانند تحصیلات خود را در مقطع تخصص و فوق تخصص ادامه دهند.

رشته های جراحی مغز و اعصاب ، قلب و ارتوپدی از لحاظ سختی کار و رشته های رادیولوژی ، چشم ، پوست و ارتوپدی از لحاظ میزان در آمد در صدر رشته های پزشکی هستند و درآمد پزشک عمومی که هیچ تخصصی دریافت نکرده است در ماه حدود 15 الی 20 میلیون تومان برآورد شده است.

مرتبط بخوانید : اهمیت مدرک پیش دانشگاهی

رشته های تجربی

دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی همانند رشته پزشکی از متقاضیان بسیار زیادی برخوردار است و تعدادی از داوطلبان در انتخاب بین این دو رشته دچار تردید هستند. اگر بخواهیم این دو رشته را مقایسه کنیم از جنبه های مختلفی باید بررسی شوند :

  1. رتبه قبولی برای پزشکی و دندانپزشکی تقریبا . با اختلاف 50 الی 100 نفر ، برابر است و فرق چندانی ندارند.
  2. ظرفیت پذیرش رشته پزشکی بیشتر از رشته دندانپزشکی و تقریبا دو برابر است.
  3. دانشجویان دندانپزشکی با گذراندن 6 سال و 217 واحد درسی در مقطع دندانپزشک عمومی فارغ التحصیل می شود ولی دانشجویان پزشکی حدود 7 الی 8 سال و با گذراندن 290 واحد درسی ، پزشک عمومی می شوند.
  4. هر دو رشته دارای سه برابر طول مدت تحصیل ، طرح تعهد خدمت اجباری هستند.
  5. در رشته پزشکی برای گرفتن تخصص گزینه های زیادی برای دانشجو وجود دارد ولی برای دندانپزشکی فقط در چند مورد مثل ارتودنسی ، فک و صورت  … امکان گرفتن تخصص وجود دارد.
  6. درآمد پزشک عمومی کمتر از دندانپزشک عمومی است و همین موضوع باعث می شود دانشجویان پزشکی به دنبال دریافت تخصص خود باشند.

داروسازی

معمولا داوطلبانی که به مباحثی مانند شیمی و دارو علاقه دارند این رشته را انتخاب می کنند. رشته داروسازی همانند پزشکی و دندانپزشکی دارای دوسال پایه است و مباحثی مانند آناتومی، انگل شناسی، فیزیولوژی، میکروب و ایمنی شناسی و قسمت های مختلف علم شیمی از قبیل تجزیه، آلی و بیوشیمی در  180 واحد درسی به دانشجو ارائه می شود و پس از آن با شرکت در آزمون جامع و قبولی وارد دوره 4 ساله اختصاصی خواهید شد. پس از دوره تخصص دانشجویان وارد دوره تعهد خدمت می شوند و اگر تعهد خدمت در مناطق محروم باشد ، حقوق مناسبی نیز برای شما در نظر می گیرند.

دوره تخصصی داروسازی نیز 2 ساله برگزار می شود و کنترل دارو و فرآورده های آرایشی و بهداشتی، فارماسیوتیکس، سم شناسی، داروسازی سنتی، داروسازی هسته ای، اقتصاد و مدیریت دارو و … از شاخه های تخصصی هستند. در مجموع دانشجویان داروسازی می توانند با گذراند حداقل 140 واحد درسی و میانگین معدل بالای 14 ، همزمان با تحصیل با دریافت کارت انجمن داروسازان مشغول کار شوند.

دامپزشکی

رشته های تجربی ، معرفی کامل رشته های تجربی

از پر درآمد ترین رشته های تجربی، رشته دامپزشکی است که طرفداران خاص خود را دارد. مراکز مختلفی‌ از جمله‌ سازمان‌ دامپزشکی‌، مؤسسه‌ تحقیقات‌ و تولید واکسن‌، شرکت‌های‌ تولید دارو و فرآورده‌های‌ دامی‌، شرکت‌های‌ تولید مواد غذایی‌ با فرآورده‌های‌ دامی‌، واحدهای‌ دامپروری‌ دولتی‌ و خصوصی‌ و آزمایشگاه ‌های‌ تشخیص‌ بیماری‌های‌ دامی‌ از زمینه های کاری شغل دامپزشکی است و در حال حاضر با افزایش حیوانات خانگی بازار کار این رشته نسبت به گذشته رونق بیشتری پیدا کرده است میزان درآمد دامپزشک نیز طبق حوزه فعالیتی او متغیر و میانگین 15 الی 20 میلیون تومان در ماه است.

رشته دامپزشکی نیز در مقطع دکتری حرفه ای ارائه می شود و به دلیل ظرفیت پذیرش کم این رشته در دانشگاه ها ، رتبه های قبولی نیز معمولا کم تر از 10 هزار است.

احتمالا این را هم بپسندید  با رتبه 20000 تجربی کجا قبول میشم 📞 راهنمای کامل قبولی 1402

پرستاری

طول دوره تحصیلی رشته پرستاری همانند سایر رشته های پیراپزشکی 4 سال است و در این 4 سال مباحثی مانند انگل شناسی، میکروب شناسی، بیوشیمی، ایمونولوژی و فیزیولوژی تشریح، پرستاری بهداشت، پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری مادران و نوزادان و …. به دانشجویان ارائه می شود. از جمله گرایش های پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد می توان به پرستاری ویژه، بهداشت، داخلی جراحی و اطفال اشاره کرد و در مقطع دکتری نیز سه گرایش آناتومی، بافت شناسی و اپیدمیولوژی برگزار می شود.

سلامت کامل جسمی و روانی، عاشق خدمت به انسان ها بودن،  شخصیت منظم و دقیق داشتن، تسلط روحی و روانی برای گذراندن شیفت های شبانه و همراهی با بیماران مختلف از مهارت های لازم برای ورود به شغل پرستاری است و درآمد این شغل در پست های مختلف بیمارستانی همانند سرپرستار، پرستار شیفت، سوپروایزر بالینی، سوپروایزر کنترل عفونت، ریاست پرستاری و سوپروایزر آموزشی بر اساس تحصیلات و سابقه کاری پرستار تعیین می شود. (حدود 12 میلیون تومان در هر ماه )

مرتبط بخوانید : رشته های بدون پیش دانشگاهی دانشگاه آزاد

هوشبری

رشته های تجربی ، معرفی کامل رشته های دانشگاهی تجربی

در سال های گذشته با توجه به نیاز جامعه به متخصصان هوشبری ، این رشته در مقطع کاردانی ارائه می شد اما در چند سال اخیر تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی در مقطع کارشناسی دانشجو برای این رشته جذب می کنند. نکته ای مه باید به آن توجه کرد این است که کارشناسی هوشبری با بیهوشی کاملا متفاوت است زیرا بیهوشی یکی از رشته های تخصصی پزشکی است اما هوشبری از شاخه های پیراپزشکی می باشد که جهت کمک با متخصصان بیهوشی در اتاق عمل آموزش های لازم را می بینند.

از وظابف کارشناس هوشبری می توان به مراقبت از بیماران در حین و بعد از بیهوشی، شناسایی وضعیت عمومی بیمار قبل از اقدام به بیهوشی، همکاری با متخصص بیهوشی و … اشاره کرد در خصوص بازار کار هوشبری نیز باید بگوییم که در مقایسه با سایر رشته های پیراپزشکی مانند پرستاری و اتاق عمل از بازار کار ضعیف تری برخوردار است زیرا به صورت محدود جذب کارشناس هوشبری انجام می گیرد و علاوه بر آن امکان تاسیس مراکز یا مطب خصوصی را نیز ندارند ولی مزیتی که دارد این است که شیف های شبانه ندارند.

مامایی

مامایی از شاخه های دیگر پیراپزشکی است که برای دانشجویان خانم ارائه می شود. طول دوره تحصیلی مامایی نیز 4 سال است و دارای سه برابر طول مدت تحصیل طرح اجباری در مناطق محروم می باشد. دانشجویان رشته مامایی باید داری صبر و تحمل بسیار زیاد باشند و تحمل دیدن خونریزی، شب کاری و مواجه شدن با صحنه های ناخوشایند را داشته باشند و علاقه مندی به کارهای عملی نیز در این رشته بسیار مهم است  زیرا در مقطع کارشناسی مامایی حدود 137 واحد درسی ارائه می شود و بیشتر دروس به صورت عملی و در بیمارستان ها گذرانده می شوند و بغضی از دانشجویان که قبل از ورود به این رشته اطلاعی از این موضوع ندارند ، در همان ابتدا انصراف می دهند.

مشاوره قبل بعد و حین ازدواج، آموزش نحوه تنظیم خانواده، مراقبت از کودک در دوران بارداری و زایمان طبیعی و سزارین، مراقبت بهداشتی مادر و کودک در زمینه های بهداشت و …. از وظایق ماما می باشد بنابراین فعالیت ماما قبل از تولد نوزاد آغاز شده و تا زمان زایمان و  6 یا 7 سالگی کودک ادامه دارد و درآمد یک ماما بر اساس تجربه، میزان تحصیلات، حوزه های مختلف کاری، داشتن مطب شخصی و … تعیین می شود.(حدود 10 میلیون تومان در هر ماه )

اتاق عمل

از شاخه دیگر پیراپزشکی ، رشته اتاق عمل است که در مقطع کارشناسی با طول دوره تحصیلی 4 الی 5 سال با 130 واحد درسی برگزار می شود. اتاق عمل همانند سایر رشته های علوم پزشکی از بازار کار خوبی برخوردار است و یک کارشناس اتاق عمل می تواند در بیمارستان، درمانگاه، اورژانس، مراکز آندوسکوپی، رادیولوژی و … با حدود درآمد 8 الی 12 میلیون تومان در ماه وابسته به تجربه و مهارتی که دارد، مشغول کار شود.

آماده کردن اتاق عمل برای جراحی، استریل کردن تجهیزات و لوازم، کنترل پرونده بیمار قبل از جراحی، آماده کردن بیماران برای جراحی مانند دادن آموزش ها و اطلاعات لازم به بیمار، تهیه گزارش از تمام فرآیند جراحی و … از مجموعه وظابف کارشناس اتاق عمل است.

رادیولوژی

از رشته های با بازار کار خوب در کنکور تجربی می توانیم به رشته رادیولوژی هم اشاره کنیم. اگر علاقه ای به کار در محیط اتاق عمل را ندارید و با روحیات شما سازگار نیست ، رشته رادیولوژی را پیشنهاد می کنیم. این رشته بر خلاف رشته های هوشبری و اتاق عمل در ارتباط با جراحی و اتاق عمل نیست و کارشناسان کمتر با خون و بیماران بد حال ارتباط دارند.

طول دوره تحصیل در رشته رادیولوژی 4 سال است و مهم ترین دروس آن در ارتباط با فیزیک و آناتومی می باشد. این رشته نیز دارای تعهد خدمت 2 ساله می باشد که برای فارغ التحصیلان آقا به عنوان خدمت سربازی هم به حساب می اید.

رشته های تجربی

رشته های دانشگاهی تجربی

رشته های دانشگاهی تجربی در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی سراسری و آزاد به تفکیک هر یک از دانشگاه ها ذکر شده است. در ادامه می توانید این رشته ها را در تعدادی از دانشگاه های پرطرفدار مشاهده کنید :

احتمالا این را هم بپسندید  رتبه لازم برای رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی - طبق آخرین رتبه قبولی 1400 و 99

رشته های تجربی دانشگاه شهید بهشتی

رشته های تجربی دانشگاه شهید بهشتی

رشته های تجربی دانشگاه تهران

رشته های تجربی دانشگاه تهران

رشته های تجربی دانشگاه علوم پزشکی ایران

رشته های تحربی دانشگاه علوم پزشکی ایران

رشته های تجربی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

رشته های تحربی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

رشته های تجربی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

رشته های تجربی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

برای مشاهده سایر رشته ها و دانشگاه های تجربی می توانید دفترچه های زیر را دانلود و بررسی کنید :

دانلود رشته های تجربی

 Pdf معرفی رشته های تجربی سراسری
 Pdf معرفی رشته های تجربی آزاد

ظرفیت پذیرش رشته های دانشگاهی تجربی

یکی از موارد مهم برای تحقیق درباره رشته های تجربی ، اطلاع از ظرفیت پذیرش هر یک از رشته ها می باشد که در جدول های زیر تعدادی از آن ها آورده شده است :

پزشکی

دندانپزشکی

روزانه 4402 روزانه 1253
نوبت دوم 0 نوبت دوم 0
پردیس خودگردان 732 پردیس خودگردان 324
ظرفیت مازاد 349 ظرفیت مازاد 0
پیام نور 0 پیام نور 0
غیرانتفاعی 0 غیرانتفاعی 0

پرستاری

اتاق عمل

روزانه 4852 روزانه 1368
نوبت دوم 0 نوبت دوم 0
پردیس خودگردان 255 پردیس خودگردان 22
ظرفیت مازاد 83 ظرفیت مازاد 6
پیام نور 0 پیام نور 0
غیرانتفاعی 0 غیرانتفاعی 0

مامایی

هوشبری

روزانه 901 روزانه 1184
نوبت دوم 0 نوبت دوم 0
پردیس خودگردان 24 پردیس خودگردان 10
ظرفیت مازاد 10 ظرفیت مازاد 10
پیام نور 0 پیام نور 0
غیرانتفاعی 0 غیرانتفاعی 0

داروسازی

بهداشت عمومی

روزانه 899 روزانه 1489
نوبت دوم 0 نوبت دوم 0
پردیس خودگردان 309 پردیس خودگردان 23
ظرفیت مازاد 47 ظرفیت مازاد 17
پیام نور 0 پیام نور 0
غیرانتفاعی 0 غیرانتفاعی 0

رشته های تجربی ، معرفی کامل رشته های تجربی

رشته های پزشکی و پیراپزشکی فقط در دانشگاه های روزانه، پردیس خودگردان، ظرفیت مازاد و دانشگاه آزاد ارائه می شوند.

در صورت تمایل به اطلاع از ظرفیت پذیرش، رتبه قبولی و درصد دروس لازم سایر رشته های تجربی، با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی “پاسخ با ما” تماس بگیرید.

رشته های تجربی بدون کنکور

رشته های تجربی به صورت بدون کنکور در دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه می شود که اکثرا رشته ها غیرعلوم پزشکی مانند زیست شناسی، شیمی و … هستند. ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در رشته های تجربی از طریق سایت azmoon.org و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری نیز از طریق سایت sanjesh.org انجام می گیرد. برای مشاهده لیست کامل رشته های دانشگاهی تجربی بدون کنکور ، می توانید دو دفترچه زیر را مطالعه کنید.

هیچ یک از رشته های علوم پزشکی بدون کنکور ارئه نمی شود و فقط برخی از دانشگاه های روزانه تحت شرایط خاص در رشته های پیراپزشکی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می کنند.

مرتبط بخوانید : رشته های بدون کنکور جهاد دانشگاهی تهران

دانلود رشته های بدون کنکور تجربی

pdf رشته های تجربی بدون کنکور سراسری
 pdf رشته های تجربی بدون کنکور آزاد

ثبت نام بدون کنکور رشته های تجربی هر ساله در دو ترم مهر و بهمن ماه انجام می گیرد ولی معمولا تنوع رشته های ارائه شده در ترم بهمن کمتر است. ثبت نام بدون کنکور تمامی دانشگاه های سراسری از قبیل روزانه ، نوبت دوم ، پیام نور ، پردیس خودگردان و غیرانتفاعی به صورت مشترک و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی و کارشناسی به صورت جداگانه از سایر دانشگاه ها انجام می گیرد.

رشته های تجربی بدون کنکور علوم پزشکی

سه رشته پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی در هیچ یک از واحد های دانشگاهی روزانه ، پردیس خودگردان و آزاد بدون کنکور ارائه نمی شوند و تنها شرط تحصیل در این رشته ها ، شرکت در آزمون سراسری و طی کردن مراحل انتخاب رشته می باشد.

اما تعدادی از رشته های پیراپزشکی از قبیل پرستاری ، هوشبری ، مامایی ، اتاق عمل ، فوریت های پزشکی و … تحت شرایط خاصی هر ساله به صورت بدون کنکور در واحد های علوم پزشکی دانشگاه روزانه با ظرفیت پذیرش کم ، ارائه می شوند.

شرط تحصیل در این رشته ها ، داشتن رده سنی 18 تا 25 سال و هم چنین دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی تجربی می باشد و داوطلبان با معدل کتبی نهایی 15 و بالاتر شانس پذیرش در این رشته ها را دارند.

به جز موارد فوق ، رشته کاردانی دامپزشکی نیز به صورت بدون کنکور در دانشگاه آزاد برگزار می شود و داوطلبانی که رتبه لازم برای دکترای عمومی دامپزشکی را به دست نیاورده اند ، می توانند در این رشته محل ثبت نام کنند و سپس تحصیلات خود را تا مرحله دکتری تخصصی ادامه دهند.

ثبت نام رشته کاردانی دامپزشکی دانشگاه آزاد با ارائه مدرک دیپلم نظام جدید یا پیش دانشگاهی نظام قدیم امکان پذیر می باشد و شرط معدل هم ندارد. شما می توانید ثبت نام این رشته را در یکی از نیمسال های مهرماه و بهمن ماه انجام دهید و بعد از دو سال تحصیل ، مدرک کاردانی را دریافت کنید. سپس با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی و یا ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ، امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را نیز خواهید داشت.

سوالات شما

  • بهترین رشته های تجربی کدام است ؟

رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، اتاق عمل ، مامایی ، پرستاری ، رادیولوژی ، فیزیوتراپی و … جزو رشته های خوب تجربی هستند.

  • رشته های تجربی بدون کنکور در کدام دانشگاه ها ارائه می شوند ؟

رشته های تجربی بدون کنکور در تمام دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه می شوند.

  • آیا رشته های پیراپزشکی بدون کنکور هستند ؟

در بعضی از سال ها تعداد محدودی از رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور ارائه می شوند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

شرایط ثبت نام کنکور

شرایط ثبت نام کنکور 1402📞 بررسی تمام شرایط شرکت در کنکور سراسری

شرایط ثبت نام کنکور برای داوطلبانی که می خواهند در آزمون سراسری 1403 شرکت کنند …

2 نظر

  1. سلام ببخشید فایل معرفی رشته های تجربی pdf رو هم میشه بزارین؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. شما می‌توانید معرفی کامل رشته های تجربی را در سایت ما مشاهده بفرمایید. نام رشته تحصیلی مدنظر خود را جستجو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر