از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

شرایط رشته تجربی 1403 📞 شرایط ورود به رشته تجربی مدارس مختلف

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

شرایط رشته‌ تجربی

رشته‌ تجربی به دلیل داشتن زیر رشته‌ های بیشتر و با فرصت های شغلی بهتر ، در میان دانش آموزان پایه نهم متقاضیان زیادی به نسبت رشته‌ های ریاضی ، انسانی و فنی حرفه ای دارد. این رشته‌ دروس عمومی زبان و ادبیات فارسی ، زبان انگلیسی ، زبان عربی ، قرآن و تعلیمات دینی و دروس اختصاصی زیست شناسی ، شیمی ، زمین شناسی ، فیزیک و ریاضی را در برمی گیرد. دانش آموزی که علاقه مند به تحصیل در این رشته‌ است باید در دروس اختصاصی که ذکر شد ، توانمندی های خوبی داشته باشد. شرایط ورود به رشته تجربی شامل شرایط ثابت برای تمام مدارس و شرایط اختصاصی برای مدارس مختلف دولتی ، نمونه دولتی ، تیزهوشان ، شاهد و … است که در ادامه این مطلب شرح داده‌ می شود.

شما دانش آموزان عزیز میتوانید برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه شرایط ورود به مدارس مختلف در رشته‌ تجربی ، با مشاوران ارشد ما در پاسخ با ما ارتباط برقرار کنید ،

کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل 

شرایط رشته تجربی در مدارس دولتی 1403 

بیشترین  ظرفیت پذیرش رشته‌ تجربی در مدارس دولتی است و عمده دانش آموزان نیز در این مدارس تحصیل می کنند. برای قبولی در رشته‌ تجربی مدارس دولتی هدایت تحصیلی انجام می گیرد و دانش آموز با توجه به فرم های هدایت تحصیلی و انتخاب رشته‌ ، پذیرفته‌ می شود.

معدل دانش آموز متقاضی قبولی در رشته‌ تجربی نباید کمتر از 14 باشد و ضمن اینکه جمع نمرات علوم تجربی و ریاضی دانش آموز ، در سه سال متوسطه اول هفتم ، هشتم و نهم نباید از ضریب 42 کمتر باشد. به جزء شرط نمره و معدل ، موارد دیگری مثل علاقه مندی ها ، نظر والدین ، نظر مشاور ، نظر معلم و نتیجه آزمون های مشاوره ای نیز بررسی می شود که مجموع این پارامتر ها در نهایت تعیین می کند که آیا دانش آموز می تواند وارد رشته‌ تجربی شود یا خیر.

مرتبط بخوانید : شرایط ورود به رشته‌ تجربی در مدارس تیزهوشان

قبولی در رشته‌ تجربی در مدارس غیرانتفاعی

در مدارس غیرانتفاعی نیز رشته‌ تجربی ارائه می شود و در این مدارس شرایط قبولی در رشته‌ تجربی تفاوتی با شرایط مدارس دولتی ندارد. تنها فرق مدارس دولتی و غیرانتفاعی در پرداخت شهریه است و دانش آموز برای قبولی در رشته‌ تجربی این مدرسه نیز باید فرم های هدایت تحصیلی ، انتخاب رشته‌ و مشاوره ای را تکمیل کند. همچنین معدل باید بالای 14 باشد و در دروس علوم تجربی و ریاضیات ، نمرات بالا نیاز است.

احتمالا این را هم بپسندید  مای مدیو ازمون مشاوره ای 📞 مراحل ازمون مشاوره ای در سایت my.medu.ir

شرایط رشته‌ تجربی در مدارس نمونه دولتی

شرایط قبولی در رشته‌ تجربی مدارس نمونه دولتی متفاوت است. دانش آموزان متقاضی تحصیل در رشته‌ تجربی این مدارس باید در امتحانات نوبت دوم پایه نهم معدل 17 به دست آورند و در هیچ یک از دروس امتحانی نمره کمتر از 12 نداشته باشند. همچنین برای ورود به مدارس نمونه دولتی نیاز به شرکت در آزمون ورودی می باشد. دانش آموز طبق نمره و ترازی که در آزمون به دست می آورد ، می تواند پذیرفته‌ شود. آزمون مدارس نمونه دولتی به صورت استان به استان برگزار می شود و دانش آموز در زمان ثبت نام آزمون باید رشته‌ تحصیلی خود را از میان رشته‌ های ریاضی ، تجربی و انسانی انتخاب نماید.

پذیرش در رشته تجربی در مدارس تیزهوشان

مدارس تیزهوشان نیز مثل مدارس نمونه دولتی برای پذیرش دانش آموز در دوره متوسطه دوم ، آزمون برگزار می کنند و فقط دانش آموزانی که معدل 19 به بالا دارند ، می توانند در این آزمون شرکت نمایند. رشته‌ تجربی از رشته‌ های ارائه شده‌ در مدارس تیزهوشان است و شما در زمان ثبت نام آزمون مجازید که این رشته‌ را حداکثر در سه مدرسه منطقه محل سکونت خود انتخاب نمایید.

پذیرش در رشته‌ تجربی مدارس نمونه دولتی منوسط به کسب رتبه و تراز لازم در آزمون می باشد ولی نتایج آزمون های مشاوره ای و آزمون های هدایت تحصیلی نیز در قبولی یا عدم قبولی موثر است. آزمون تیزهوشان نهم به دهم به صورت هماهنگ کشوری برگزار می شود و از نظر سختی سوالات و سختی قبولی ، به نسبت مدارس نمونه دولتی نیاز به تلاش بیشتری دارد.

احتمالا این را هم بپسندید  جدول انتخاب رشته نهم - توضیح جدول انتخاب رشته نهم تمام رشته های تحصیلی

شرایط رشته‌ تجربی در مدارس شاهد

شرایط رشته‌ تجربی

 

آخرین مدرسه ای که شرایط رشته تجربی در آن را بررسی می کنیم ، مدرسه شاهد است. مدرسه شاهد بر خلاف مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی ، هیچ آزمون ورودی برگزار نمی کند اما پیش ثبت نام انجام می دهد. نحوه پیش ثبت نام مدارس شاهد در پایه دهم رشته‌ تجربی بدین صورت است که باید به سایت مای مدیو مراجعه شود و بعد از ارسال مدارک و اطلاعات ، منتظر تایید مدرسه بود.

در مدارس شاهد پذیرش دانش آموزان با توجه به جدول امتیاز بندی انجام می گیرد که از موارد موثر در این امتیاز بندی می توان به داشتن سهمیه شاهد ، داشتن سهمیه ایثارگری ، فرزند فرهنگیان بودن‌ ، فرزند خیرین مدرسه ساز بودن‌ و …  اشاره کرد. همچنین برای ورود به رشته‌ تجربی لازم است در دروس ریاضیات و علوم تجربی نمرات بالایی داشته باشید.

مرتبط بخوانید : هزینه ثبت نام در مدارس شاهد و مدارک لازم برای ثبت نام مدارس شاهد 

راهنمای هدایت تحصیلی رشته‌ تجربی در سایت مای مدیو

برای ورود و ثبت نام رشته‌ تجربی تمام مدارس لازم است که دانش آموزان به سایت مای مدیو مراجعه کنند و فرم های ثبت نام و انتخاب رشته‌ را تکمیل نمایند. سایت مای مدیو سال قبل توسط سازمان آموزش و پرورش راه اندازی شده‌ است و برای امور مدارس مثل انتخاب رشته‌ و هدایت تحصیلی کاربرد دارد. در این سامانه ، فرم های مربوط به آزمون های رغبت و توانایی نهم نیز قرار داده‌ می شوند و دانش آموزان باید در این آزمون ها شرکت نمایند.

مرتبط بخوانید : هدایت تحصیلی نهم رشته‌ تجربی

سوالات متداول

  • شرط معدل ورود به رشته‌ تجربی چقدر است ؟

شرایط معدل ورود به رشته‌ تجربی در مداس مختلف ، متفاوت است که در این مطلب توضیح دادیم.

  • قوی بودن‌ در کدام دروس لازمه ورود به رشته‌ تجربی در دبیرستان است ؟

کسب نمرات بالا در دروس علوم تجربی و ریاضیات برای قبولی در رشته‌ تجربی ضروری است.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

هدایت تحصیلی هفتم

هدایت تحصیلی هفتم 📞 راهنمای ثبت نام هدایت تحصیلی هفتم

فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان از زمان ورود به مقطع متوسطه اول آغاز می شود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر