از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه سراسری – بهترین مشاوره انتخاب رشته

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

نحوه انتخاب رشته دانشگاه سراسری
مشاوره انتخاب رشته دانشگاه سراسری – بهترین مشاوره انتخاب رشته

 

داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت می کنند، پس از انتشار کارنامه اولیه وضعیت مجاز یا غیرمجاز شدن آن ها برای انتخاب رشته مشخص می شود و می توانند بسته به دوره های مجاز، نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. جدا از رتبه و ترازی که فرد در آزمون سراسری کسب می کند، عوامل دیگری مانند سهمیه ها، نحوه پذیرش دانشگاه (بومی پذیری باشد یا خیر) ، ظرفیت هر دانشگاه و … در قبولی او تاثیرگذارند. از همین رو بهره مندی از یک مشاوره انتخاب رشته دانشگاه سراسری مناسب می تواند تا حد زیادی در رسیدن به نتیجه مطلوب، داوطلب را یاری نماید.

فرآیند انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت جداگانه از هم انجام می شود و داوطلبان در صورت مجاز شدن هر دوی آن ها، می توانند دو لیست انتخاب رشته مجزا داشته باشند؛ یکی برای دانشگاه های سراسری و دیگری برای دانشگاه های آزاد.

راهنمای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال 99

شرکت کنندگان آزمون سراسری سال جاری در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته دانشگاه های سراسری، می بایست در موعد مقرر به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه کنند و لیست انتخابی خود را ثبت نمایند.

داوطلبانی که هنگام ثبت نام، سریال علاقه مندی به انتخاب رشته های ارائه شده در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی را خریداری نکرده باشند اما هنگام انتخاب رشته تصمیم خود را تغییر دهند و بخواهند که رشته هایی از این دانشگاه ها را نیز در لیست انتخابی خود جای دهند، می بایست هزینه مربوطه را واریز کنند.

بنابراین انتخاب رشته دانشگاه های سراسری به جز مورد فوق، نیازی به پرداخت هزینه ندارد.

بومی گزینی در کنکور سراسری به چه معناست؟

چنانچه دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری را بررسی کنید، خواهید دید که در مقابل نام رشته ها عناوین کشوری، استانی، ناحیه ای و قطبی به چشم می خورد. این اسامی در واقع نحوه گزینش و تقسیم بندی رشته ها را بیان می کنند که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه تعریف می نماییم اما پیش از آن، لازم است بگوییم که رشته های دانشگاهی به دو دسته کشوری و بومی تقسیم می شوند.

گزینش کشوری

رشته های کشوری، رشته هایی هستند که در سراسر کشور فقط در برخی از دانشگاه ها ارائه می شوند و داوطلبان استان های مختلف با سهمیه منطقه ای مشابه، به یک میزان شانس قبولی در آن ها را دارند.

گزینش بومی

گزینش بومی خود به سه نوع استانی، ناحیه ای و قطبی تقسیم می شود.

بومی استانی: رشته هایی که در اکثر استان های کشور ارائه می شوند و اولویت پذیرش با داوطلبان بومی آن ها می باشد.

بومی ناحیه ای: رشته هایی که در دانشگاه یک استان از میان چند استان نزدیک به هم ارائه می شوند و آن چند استان مجاور، در کنار هم، یک ناحیه را تشکیل می دهند.

بومی قطبی: به چند ناحیه مجاور یکدیگر، یک قطب گفته می شود. رشته هایی که پذیرش آن ها به صورت قطبی باشد معمولا در همه ناحیه ها ارائه نمی شوند و در یک قطب وجود دارند.

در جدول زیر نحوه گزینش دوره های تحصیلی مختلف را می توانید مشاهده نمایید که از آخرین دفترچه منتشر شده برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری استخراج شده است.

نحوه گزینش داوطلبان در دوره های تحصیلی مختلف

عنوان دوره تحصیلی

نوع گزینش

روزانه

نحوه گزینش رشته های ارائه شده در دانشگاه های روزانه، ثابت نیست.

نوبت دوم (شبانه)

بومی استانی

غیردولتی (غیرانتفاعی) و پیام نور

بومی ناحیه ای

مجازی غیر انتفاعی

کشوری (بدون بومی گزینی)

پردیس خودگردان

ظرفیت مازاد

مشترک

همان طور که گفتیم مجموعه ای از استان ها، یک ناحیه و چند ناحیه نیز یک قطب را تشکیل می دهند. ناحیه ها، قطب ها و استان های تشکیل دهنده آن ها در ادامه ذکر شده اند.

تقسیم بندی ناحیه ای

ناحیه 1: البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی

ناحیه 2: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل

ناحیه 3: اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد

ناحیه 4: سیستان و بلوچستان و کرمان

ناحیه 5: بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان

ناحیه 6: کردستان، کرمانشاه و همدان

ناحیه 7: ایلام، خوزستان و لرستان

ناحیه 8: خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی

ناحیه 9: گلستان، گیلان و مازندران

تقسیم بندی قطبی

قطب 1: البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی، گلستان، گیلان و مازندران

قطب 2: خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان

قطب 3: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان

قطب 4: اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، ایلام، خوزستان و لرستان

قطب 5: بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان

بهترین لیست انتخاب رشته آزمون سراسری را داشته باشید

معمولا هر داوطلب با هر رتبه و ترازی ترجیح می دهد در دانشگاه های دولتی مشغول به تحصیل شود و در صورت امکان پذیر نبودن این امر، به دانشگاه های آزاد روی می آورد. البته اگر برای داوطلبان رشته تحصیلی نسبت به دانشگاه از اولویت بیشتری برخوردار باشد، شرایط متفاوت خواهد بود.

قبل از هر چیزی لازم است بگوییم که هنگام انتخاب رشته، سعی کنید رشته هایی را برگزینید که به آن ها علاقه دارید تا مبادا پس از قبولی با مشکلی مواجه شوید. همچنین در انتخاب دانشگاه ها نیز دقت کنید که اگر خارج از محل سکونت شما هستند، شرایط خوابگاه و امکاناتشان به چه صورت می باشد.

تعداد انتخاب هایی که هر داوطلب می تواند برای دانشگاه های سراسری داشته باشد، حداکثر 150 کد رشته محل است که تعداد کمی نیست. لیست انتخاب رشته ایده آل باید دارای نسبت مناسبی از انتخاب های خوش بینانه، واقع بینانه و بدبینانه باشد.

رشته های خوش بینانه، آن دسته از کد رشته محل هایی هستند که امکان پذیرش شما در آن ها کم است اما جزو رشته ها و دانشگاه های برتر و نیز علاقه مندی شما محسوب می شوند. بهتر است 30 درصد اول لیست انتخاب رشته خود را به این قسمت اختصاص دهید.

انتخاب های واقع بینانه، به رشته هایی اتلاق می شود که احتمال قبولی شما در آن ها بالا است و جزو علایقتان نیز به شمار می آیند. 40 درصد بعدی فرم انتخاب رشته سراسری نیز برای این کد رشته محل ها کافی است.

دسته آخر، انتخاب های بدبینانه هستند که داوطلب می داند در آن ها پذیرفته می شود اما علاقه چندانی ندارد. 30 درصد پایانی فرم انتخاب رشته سراسری نیز برای این کد رشته محل ها کفایت می کند.

لازم به ذکر است که نسبت های فوق می توانند بسته به شرایط هر داوطلب و تصمیمات او متغیر باشند. اما نحوه صحیح و مطلوب چیدمان کد رشته محل های مورد نظر بهتر است به همین شکل باشد.

داوطلبی که تمایل دارد رشته های نیمه متمرکز و دارای مصاحبه یا آزمون عملی را انتخاب کند، باید توجه داشته باشد که کد رشته های مربوطه را در ابتدای فرم انتخاب رشته خود درج نماید. در این صورت شانس پذیرش در یک رشته متمرکز را نیز دارد اما اگر رشته های نیمه متمرکز را در اواسط فرم انتخاب رشته خود قرار دهد و در کد رشته ای قبل از آن پذیرفته شود، انتخاب های بعدی او بررسی نمی شوند و شانس شرکت در رشته های دارای مصاحبه یا آزمون عملی را از خود سلب می کند.

همان طور که مشاهده می کنید فرآیند انتخاب رشته دانشگاه سراسری نیاز به دقت بالایی دارد که می توانید با استفاده از مشاوره انتخاب رشته دانشگاه سراسری “پاسخ با ما”  به صوت تلفنی به خوبی از عهده آن برآیید.

احتمالا این را هم بپسندید  مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری - مطمئن انتخاب رشته کنید

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

انتخاب رشته کنکور 1402

انتخاب رشته کنکور 1402 📞 انتخاب رشته کنکور 1402 چگونه است

انتخاب رشته کنکور 1402 برای گروه های آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر