از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته های دارای تعهد خدمت – شرایط و رتبه لازم برای رشته های دارای تعهد خدمت 1402

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته های دارای تعهد خدمت

 

با شروع زمان انتخاب رشته کنکور سراسری سوالات زیادی برای داوطلبان پیش می آید که یکی از این سوالات درباره رشته های دارای تعهد خدمت است. رشته های دارای تعهد خدمت رشته هایی هستند که تعهد خدمت اجباری دارند و فارغ التحصیلان این رشته ها باید سه برابر طول دوران تحصیل خود در یکی از مناطقی که توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود ، طرح اجباری بگذرانند. از جمله این رشته ها می توان به رشته های پرطرفدار پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی اشاره کرد که در ادامه شرایط تعهد خدمت این رشته ها و رشته های غیرپزشکی را بررسی خواهیم کرد.

اگر شما هم می خواهید با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید ، با یک انتخاب رشته اصولی در بهترین رشته و دانشگاه قبول شوید ، با مشاوران ارشد ما تماس بگیرید تا انتخاب رشته را شما را با شانس پذیرش زیاد انجام دهند.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

لیست رشته های دارای تعهد خدمت 1402

رشته های دارای تعهد خدمت اجباری شامل رشته های پزشکی و غیرپزشکی هستند که تقاضا برای ورود به رشته های پزشکی بیشتر است. لیست کامل رشته های دارای تعهد خدمت به همراه شرایط و ضوابط پذیرش در دفترچه انتخاب رشته کنکور موجود است و دانشگاه هایی که این رشته ها را ارائه می دهند نیز در دفترچه قید شده است.

مرتبط بخوانید : لغو تعهد تحصیل رایگان – هزینه و شرایط جدید لغو تعهد آموزش رایگان

ظرفیت پذیرش رشته های دارای تعهد خدمت در هر دانشگاه متفاوت است مثلا سال قبل دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای رشته پزشکی 10 نفر ظرفیت پذیرش به صورت تعهد خدمت اختصاص داده بود یا ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 14 نفر بود. معمولا ظرفیت رشته پزشکی به دلیل پر متقاضی تر بودن بیشتر از ظرفیت رشته های دندانپزشکی و داروسازی است.

  • در طی دوران تعهد خدمت از حقوق بهره مند هستید اما حقوق شما کمتر از حقوق یک پزشک عمومی است.
  • پس از گذراندن نصف طرح تعهد خدمت یعنی در 35 سالگی می توانید در آزمون تخصص پزشکی شرکت کنید که آزمونی بسیار سخت تر از آزمون سراسری است.

شرایط رشته های دارای تعهد خدمت رشته های پزشکی 1402

اگر می خواهید وارد رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی شوید که تعهد خدمت دارند باید توجه داشته باشید که تحصیل در این رشته ها شرایط متفاوت تری دارد که البته آسان هم نیست. دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی که دارای تعهد خدمت هستند ، باید به میزان 3 برابر طول دوران تحصیل خود در یکی از مناطقی که توسط وزارت بهداشت تعیین می شود ، طرح بگذرانند مثلا اگر طول دوره پزشکی 7 سال باشد ، دانش آموخته باید مدت 21 سال طرح اجباری را طی کند.

احتمالا این را هم بپسندید  هر فرد چند بار میتواند کنکور بدهد 📞 تعداد دفعات مجاز شرکت در کنکور

بنابراین بهتر است کمی واقع بینانه انتخاب رشته کنید ، در سال های گذشته دانشجویان زیادی در رشته های پزشکی بوده اند که پس از سال چهارم و پنجم تحصیل ، با فکر کردن به 21 سال تعهد خدمت دلسرد شده و انصراف داده اند. شما تا 45 سالگی درآمد زیادی نخواهید داشت و مطب پزشک عمومی هم مثل مطب پزشک متخصص و فوق تخصص درآمد زا نیست. پس اگر به فکر حقوق و درآمد پزشکی نیستند و علاقه زیادی به این رشته دارید و می توانید 21 سال در منطقه ای دور از خانه و خانواده و حتی در یک منطقه محروم کشور ، تعهد بگذرانید این رشته ها را انتخاب کنید.

مرتبط ببینید : طرح پرستاری چند سال استخرید تعهد خدمت پرستاری

ولی اگر می خواهید سریع تر به درآمد برسید ، رشته هایی مثل فیزیوتراپی ، رادیولوژی ، بینایی سنجی و … به شما توصیه می شود. درآمد فیزیوتراپی که مطب دارد ، بیشتر از درامد پزشک عمومی است که در درمانگاه ها مشغول کار است و علاوه بر این ، مجوز تاسیس مطب فیزیوتراپی پس از 4 سال تحصیل داده می شود.

شرایط رشته های دارای تعهد خدمت رشته های غیرپزشکی

به جز رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی ، بعضی از رشته های غیرپزشکی نیز تعهد خدمت دارند بر اساس مصوبات موجود ، هر ساله 40 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه های مناطق محروم ، به داوطلبان بومی اختصاص داده می شود و دانشجویان این رشته ها باید تعهد دهند که پس از فارغ التحصیلی دوبرابر طول دوران تحصیل خود در مناطق محروم استان خدمت کنند.

همچنین داوطلبانی که با سهمیه ایثارگران و سهمیه مناطق 2 و 3 در دانشگاه های روزانه پذیرش می شوند ، باید متعهد شوند که پس از طی دوره تحصیلی در مقطع و رشته ای که پذیرفته شده اند ، به مدت دو برابر زمان تحصیل در هر یک از نقاط ایران طرح بگذرانند. پپذیرفته شدگان با استفاده از سهمیه منطقه یک نیز می بایست به مدت یک برابر طول زمان تحصیل خود ، در مناطقی که وزارتخانه ها و سازمان های مروبوطه مشخص می کنند ، خدمت نمایند.

مرتبط بخوانید : انصراف از پزشکی تعهدی – راهنمای انصراف از پزشکی تعهدی و شرایط آن در

شرایط معافیت از تعهد خدمت

رشته های دارای تعهد خدمت

ممکن است برای شما هم سوال پیش بیاید که آیا امکان معافیت از طرح خدمت رشته های پزشکی و غیرپزشکی وجود دارد ؟ در شرایط خاص بعضی از فارغ التحصیلان رشته های دارای تعهد خدمت (یعنی رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، پرستاری ، علوم آزمایشگاهی ، رادیولوژی ، اتاق عمل ، هوشبری ، فوریت های پزشکی ، پرستاری دندانپزشکی و رشته بهداشت دهان) می توانند از طرح معاف شوند.

برای اطلاع از شرایط جدید معافیت از طرح تعهد خدمت اجباری ، با مشاوران ما تماس بگیرید تا کامل راهنمایی شوید.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

مثلا فارغ التحصیلان بالای 45 سال و خانواده شهدا شرایط معافیت از طرح رشته های دارای تعهد خدمت را دارند. یا بانوانی که همسرشان فوت نموده است نیز می توانند با طرح درخواست خود در وزارت بهداشت ، از گذراندن طرح اجباری معاف شوند.

احتمالا این را هم بپسندید  کنکور دی برای دوازدهمی ها - آیا دوازدهمی ها می توانند در کنکور دی 1401 شرکت کنند

سوالات متداول

  • رشته های دارای تعهد خدمت 1402 کدام رشته ها هستند ؟

رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی از جمله این رشته ها هستند.

  • طرح رشته های دارای تعهد خدمت چند سال است ؟

فارغ التحصیلان این رشته ها باید سه برابر طول دوران تحصیل خود در یکی از مناطقی که توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود ، طرح اجباری بگذرانند.

  • ایا امکان معافیت از طرح اجباری رشته های تعهد خدمت وجود دارد ؟

بله در شرایط خاص برخی از دانش آموختگان می توانند طرح خدمت معاف شوند.

  • آیا رشته های پیراپزشکی تعهد خدمت دارند ؟

بله دانش آموختگان رشته های پیراپزشکی شامل پرستاری ، اتاق عمل ، هوشبری ، مامایی و … دارای تعهد خدمت اجباری می باشند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران

بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران 📞 نکات انتخاب بهترین آموزشگاه کلاس کنکور

پیدا کردن بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران می تواند کار سختی باشد چرا که …

9 نظر

  1. سلام وقت بخیر

    من میخوام پزشکی های تعهدی رو برای انتخاب رشته بزنم
    باید اون کد رشته هایی رو انتخاب کنم که برای استان خودم هست یا میتونم کد رشته های پزشکی تعهدی استان های دیگه رو هم بزنم ؟

    • سلام ، دادن تعهد ۱۲ساله به منزله استخدام بودن است یا اینکه پس از ۱۲سال برای استخدام شدن باید آزمون داد، لطفا راهنمایی کنید

    • پاسخ با ما

      با سلام. آزمونی برای استخدام برگزار نمی شود

  2. سلام روز بخیر. من مبتلا به بیماری خاص و لاعلاج هستم و دانشجوی دندانپزشکی هستم. آیا امکانش وجود داره که از گذراندن طرح تعهد خدمت معاف بشم؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. برای راهنمایی در زمینه لغو طرح تعهد خدمت رشته های دارای تعهد خدمت لطفا با مشاوران ما تماس بگیرید.

  3. سلام توی کارنامه کنکور من زده دانشگاه روزانه بر اساس آزمون غیر مجاز با این وجود هم میتونم رشته های پزشکی با تعهد خدمت رو انتخاب کنم؟اینم بگم رتبم ۳۳ هزار تجربی شده

    • پاسخ با ما

      با سلام. اگر در دانشگاه روزانه غیر مجاز شوید نمی توانید رشته های روزانه را انتخاب نمایید.

  4. سلام آیا مامایی تعهد به خدمت داریم مال کرمانشاه

  5. سلام آیا استخدام در رشته های تعهدی قطعی هست و نوع استخدام رسمی است یا پیمانی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر