از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته علوم قرآن و حدیث – معرفی جامع و بازار کار رشته علوم قرآن و حدیث

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

 

رشته علوم قرآن و حدیث‌ از جمله‌ رشته‌هایی‌ است‌ که‌ در آزمون‌ سراسری‌ از بین‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌ و علوم‌ انسانی‌ دانشجو می ‌پذیرد. این رشته  برای اولین بار به ‌صورت رشته دانشگاهی در سال ۱۳۱۳ در دانشکده معقول و منقول (دانشکده الهیات امروزی) دانشگاه تهران تدریس شد و امروزه در دانشگاه های مختلف کشور نیز تدریس و ارائه می شود.

از آنجایی که علوم دینی در کشور ما جایگاه ویژه ای دارد ، افراد زیادی علاقه مند به آشنایی با این رشته و بازار کار آن هستند.

در ادامه به بررسی رشته علوم قرآن و حدیث می پردازیم و شما می توانید با این رشته و و بازار کار آن آشنا بشوید ، پس با ما همراه باشید.

معرفی رشته علوم قرآن و حدیث

رشته علوم قرآن و حدیث در گروه علوم انسانی قرار گرفته است و دانشجویان در این رشته اطلاعات جامعى در زمينه تفسير، علوم قرآنى و حديث و كليد فهم هريك به دست می آورند.

در بخش تفسیر قرآن کریم با موضوعات زیر آشنا می شوند:

  • شان نزول
  • مفهوم آیات
  • تفسیرهای مهم قرآن کریم

در بخش علوم قرآنی با علوم خاصی که هر پژوهشگر قرآن باید با آنها آشنا باشد مثل مبحث مجمل و مبین، منطق و مفهوم ، عام و خاص، محکمات و متشابهات آشنا می ‌شوند.

در بخش حدیث نیز  موضوعات زیر را مورد مطالعه قرار می دهند:

  • با علم الحدیث
  • درایه  الحدیث
  • فقه  الحدیث
  • مجامع حدیثی شیعه و اهل تسنن و اصطلاحات حدیث.

دروس، گرایش‌ها و مقاطع تحصیلی رشته علوم قرآن و حدیث

دوره های تحصیلی در رشته علوم قرآن و حدیث ، شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است که علاقه مندان می توانند در دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و … تحصیل کنند.

احتمالا این را هم بپسندید  معرفی رشته آموزش تاریخ - بازار کار و آینده شغلی آموزش تاریخ

 تعداد واحد هایی که باید توسط دانشجویان رشته گذرانده بشود به شرح زیر است :

  • دوره تحصیلی کارشناسی شامل ۱۰ واحد عمومی، ۵۷ واحد دروس تخصصی و ۶۸ واحد دروس پایه، در مجموع ۱۳۵ واحد.
  • در دوره کارشناسی ارشد شامل ۳۲ واحد دروس ضروری همراه با پایان‌نامه و حداکثر ۱۲ واحد دروس جبرانی و در مجموع حداکثر ۴۴ واحد.
  • دوره دکتری نیز شامل ۳۶ واحد شامل ۱۸ واحد دروس نظری و ۱۸ واحد رساله .

این نکته نیز قابل ذکر است که بستگی به برنامه تحصیلی هر دانشگاهی ممکن است تغییرات اندکی در واحدها وجود داشته باشد.

توانایی‌های‌ لازم‌ برای علوم قرآن و حدیث

از جمله مواردی که در رشته علوم قرآن و حدیث اهمیت زیادی دارد ، زبان عربی و علوم معارف اسلامی است. دانشجویان باید مسلط به این زبان باشند و یا در طول دوره تحصیل تسلط به این زبان را در خودشان تقویت کنند.

همچنین دانشجویان این رشته باید به مطالعه و تحقیق در زمینه های دینی علاقه مند باشند و از قدرت تجزیه و تحلیل و درک خوبی نیز برخوردار باشند.

بازار کار و موقعیت شغلی رشته علوم قرآن و حدیث

فارغ ‌التحصیلان‌ رشته‌ علوم‌ حدیث‌ و قرآن می ‌توانند به‌ عنوان‌ کارشناس‌ علوم‌ اسلامی‌ در برخی سازمان های دولتی یا غیر دولتی مشغول‌ به‌ کار شوند. همچنین اگر فارغ التحصیلان این رشته تسلط خوبی به زبان عربی و انگلیسی داشته باشند می توانند در رویداد های بین المللی به عنوان مترجم و رایزن فعالیت کنند.

یکی دیگر از جاهایی که فارغ ‌التحصیلان‌ رشته‌ علوم‌ حدیث‌ و قرآن می‌ توانند در آن مشغول به کار شوند ، در آموزش‌ و پرورش‌ است و می توانند به‌ عنوان‌ دبیر دینی‌، مربی‌ قرآن‌ یا مربی‌ امور تربیتی‌ فعالیت‌ نمایند.

احتمالا این را هم بپسندید  معرفی رشته آموزش فیزیک - بازار کار و آینده شغلی آموزش فیزیک

همچنین در صورت ادامه تحصیل به مقاطع بالاتر مثل ارشد و دکترا می توانند به عنوان استاد در دانشگاه های داخل یا خارج کشور تدریس نمایند چون دانشگاه های کشور های اردن و لبنان تمایل دارند متخصص علوم حدیث شیعه از کشور ایران جذب کنند.

همچنین دانش آموختگان این رشته می توانند در مراکز دولتی ، فرهنگی و دینی استخدام شوند و فعالیت های جانبی نیز به عنوان مولف و یا پژوهشگر نیز انجام دهند و به سخنرانی و تبلیغ نیز بپردازند.

بنابراین فارغ التحصیلان این رشته با توجه به علاقه خود ، فرصت های شغلی متعددی را کسب نمایند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با گرایش های رشته علوم قرآن و حدیث و بازار کار آن و دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی می توانید با مشاوران متخصص سایت پاسخ با ما  در ارتباط باشید ..

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

بازار کار هوشبری - راهنمای بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری

بازار کار هوشبری – راهنمای بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری

  کارشناس هوشبری با متخصص بیهوشی کاملا متفاوت است ، تخصص بیهوشی یکی از تخصص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر