از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته علوم و مهندسی آب – بازار کار و آینده شغلی علوم و مهندسی آب

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته علوم و مهندسی آب

 

همانطور که می دانید منابع آبی یکی از منابع حیاتی و بسیار مهم کشور به شمار می رود زیرا این منابع می توانند بر خیلی از صنایع و حتی زیست انسان اثرات زیادی داشته باشند. از طرفی دیگر ، جهان رو به رشد بوده و گسترش صنایع و تکنولوژی در صنعت آب نیز رسوخ کرده است. به همین علت رشته تحصیلی تحت عنوان رشته علوم و مهندسی آب ایجاد گردیده تا دانشجویان علاقه مند به کسب علوم در زمینه منابع آبی به مهارت های لازم برای تصمیم گیری های چالش برانگیزتری نسبت به گذشته دست یابند.

اهمیت علوم و مهندسی آب

با توجه به اهمیت مدیریت و تخصص در زمینه صنعت آب می توان گفت این رشته تحصیلی ایجاد شده تا نسل جدیدی از متخصصان تربیت شوند. رشته علوم و مهندسی آب مانند یک علم بین رشته ای عمل می نماید که از دانش های مختلف از سایر علوم از قبیل مدیریت ، اقتصاد ، جامعه شناسی و حقوق بهره برده و راهی برای پیوند مهندسی آب با دیگر علوم کاربردی فراهم نموده است.

برنامه آموزشی این رشته که در واقع به جای رشته مهندسی کشاورزی آب قدیم آمده است مانند بسیاری از رشته های تازه تاسیس گروه مهندسی به این شکل است که دانشجو ابتدا با مبانی و اصول علم آشنا شده و بعد می تواند به انتخاب خوشه مورد علاقه خود بپردازد. این خوشه می تواند از گرایش های درون رشته ای باشد و یا رشته ای تحصیلی از گروه آموزشی دیگر.

نحوه ورود به رشته علوم و مهندسی آب

رشته مهندسی آب از رشته های زیر مجموعه علوم مهندسی در زیر گروه کشاورزی و گروه ریاضی و فیزیک می باشد. داوطلبان پس از شرکت در کنکور می توانند آن را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند.

احتمالا این را هم بپسندید  رشته فلسفه و عرفان اسلامی – معرفی جامع و بازار کار فلسفه و عرفان اسلامی

این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به همین نام ارائه می گردد. همچنین گرایش هایی مانند آبیاری و زهکشی ، آثار و سازه های تاریخی آب ، رودخانه و اکوسیستم آبی ، مدیریت و برنامه ریزی منابع آب ، منابع آب ، هواشناسی کشاورزی و هیدرو انفورماتیک برای این مقاطع موجود می باشند که علاقه مندان می توانند در هر یک از آن ها ادامه تحصیل نمایند.

طول دوره و واحد های درسی رشته علوم و مهندسی آب

دوره تحصیلی رشته مهندسی آب 4 ساله است و 140 واحد به شرح زیر ارائه می شود :

  • 22 واحد عمومی
  • 24 واحد پایه
  • 59 واحد تخصصی رشته
  • 15 الی 24 واحد تخصصی خوشه
  • 5 الی 14 واحد انتخابی
  • 6 واحد کارورزی

دانشجویان رشته علوم مهندسی آب دو دسته می شوند ، بخشی از آن ها تصمیم می گیرند که در خوشه های تخصصی رشته آب تحصیل را ادامه داده و مدرک کارشناسی دریافت نمایند و برخی دیگر تصمیم می گیرند در خوشه های تحصیلی دیگر حضور یافته و از آن طریق تحصیل کارشناسی خود را به پایان برسانند.

خوشه های تخصصی رشته علوم و مهندسی آب 

  • آبیاری و زهکشی
  • مدیریت منابع آب
  • سازه های آبی
  • هواشناسی کشاورزی

خوشه های مشترک با سایر رشته ها

  • آب و فناوری اطلاعات
  • آب و محیط زیست
  • آب و مهندسی سیستم
  • آب و کشاورزی
  • آب و اقتصاد
  • آب و حقوق
  • آب و توسعه
  • آب و حکمرانی

خوشه های منطبق با بخش اجرایی صنایع آب

  • مهندسی آثار و سازه های تاریخی آب

خوشه های منطبق بر نیازهای بومی

غیر از خوشه شماره 3 بقیه خوشه ها در دانشگاه ها ارائه می شوند البته دروس هر خوشه در دانشکده های مرتبط ارائه خواهد شد.

احتمالا این را هم بپسندید  رشته فرهنگ و معارف اسلامی - معرفی جامع و بازار کار

برای موفقیت در این رشته تحصیلی بهتر است بر تقویت دروس ریاضی ، فیزیک ، محیط زیست ، شیمی ، جغرافیا و دروسی مانند اقتصاد و مدیریت تاکید شود.

بازار کار علوم و مهندسی آب

کسانی که از رشته علوم و مهندسی آب فارغ التحصیل می گردند ، در ادارات دولتی و نیمه خصوصی و یا خصوصی وابسته به جهاد کشاورزی و وزارت نیرو می توانند استخدام شوند.

به علاوه این افراد معمولا به صورت انفرادی یا گروهی شرکت های مهندسین مشاور و نیز پیمانکاری تاسیس می نمایند و در پروژه های آبی گوناگون به عنوان مشاوران و مهندسان و صاحب نظران فعالیت می نمایند.

در صورت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز شانس دریافت مدارج شغلی بالاتر و یا ورود به زمینه های شغلی گسترده تری را به دست خواهند آورد. همچنین در مقطع دکتری می توانند هیات علمی شده و یا به فعالیت های پژوهشی بپردازند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران “پاسخ با ما” تماس بگیرید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

رتبه قبولی رشته مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر

رتبه قبولی رشته مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر – طبق قبولی های 1400 و 99

  دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی یک دانشگاه صنعتی در شهر تهران است که عمده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر