از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

منطقه در کنکور چیست – سهمیه مناطق کنکور سراسری چیست

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

منطقه در کنکور چیست

 

منطقه در کنکور چیست ؟ یکی از موارد مهمی که در کنکور سراسری مطرح است ، تاثیر سهمیه های مختلف در رتبه داوطلبان می باشد. پرجمعیت ترین و مهم ترین سهمیه کنکور سراسری سهمیه مناطق است که بیش از 95 درصد از شرکت کنندگان مشمول استفاده از این سهمیه هستند. سهمیه مناطق به سه سهمیه منطقه یک ، منطقه دو و منطقه سه تقسیم می شود. هر داوطلب با توجه به اینکه سه سال آخر تحصیل خود را در کدام منطقه گذرانده است ؛ مشمول استفاده از این سهمیه ها خواهد بود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به سوال ” منطقه در کنکور چیست ؟ ” پاسخ دهیم.

شما داوطلبان عزیز می توانید برای دریافت راهنمایی در خصوص تاثیر سهمیه منطقه در کنکور سراسری با مشاوران مجرب ما تماس بگیرید.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

منطقه در کنکور چیست ؟

همانطور که اطلاع دارید ، هر کدام از شرکت کنندگان در کنکور سراسری برای نام نویسی در این آزمون مشمول استفاده از یکی از سهمیه های تعیین شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور می باشند.

یکی از سهمیه هایی که برای شرکت در این آزمون در نظر گرفته شده است ، سهمیه مناطق می باشد. به همین دلیل است که برای بسیاری از شرکت کنندگان در این آزمون سوال ” منطقه در کنکور چیست ” ایجاد شده است.

تمامی شهر ها در استان های مختلف سراسر کشور با توجه به میزان دسترسی به امکانات رفاهی و آموزشی به سه دسته تقسیم می شوند. شهر های بزرگ و مراکز شهر ها که امکانات آموزشی خوبی دارند ، جزو شهرها با سهمیه منطقه یک هستند. شهرهایی که امکانات آموزشی آن ها متوسط می باشد ، در سهمیه منطقه دو قرار دارند و در آخر شهرها و روستاهایی که امکانات در آن جا ضعیف تر است ، در سهمیه منطقه سه جای می گیرند.

سهمیه منطقه در کنکور سراسری به این دلیل ایجاد شده است تا میان شرکت کنندگانی که از کیفیت های آموزشی مختلفی استفاده کرده اند ، به نوعی عدالت برقرار شود و هر کس برای ورود به دانشگاه با داوطلبانی رقابت کند که دارای شرایط یکسانی بوده اند.

مرتبط بخوانید : فرق منطقه 1 و 2 و 3 در کنکور – کدام سهمیه مناطق بهتر است ؟

نحوه تقسیم بندی سهمیه منطقه در کنکور چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم شهر های بزرگ همچون مراکز استان های بزرگ شامل تهران ، شیراز ، اصفهان ، مشهد و … جزو شهر های جای گرفته در سهمیه منطقه یک هستند. شهر ها و شهرستان ها در سهمیه منطقه دو قرار دارند و شهر های خیلی کوچک و روستای و مناطق محروم نیز در سهمیه منطقه سه قرار می گیرند. با توجه به این نوع از تقسیم بندی ، می توان متوجه شد که اساس آن میزان دسترسی به امکانات آموزشی می باشد.

احتمالا این را هم بپسندید  اسامی شهر های منطقه سه کنکور 1403 📞 لیست کامل شهرها و مناطق

در پاسخ به سوال نحوه تقسیم بندی سهمیه منطقه در کنکور چیست ؟ باید بگوییم که هر داوطلب برای اینکه بداند مشمول استفاده از کدام سهمیه می باشد ؛ باید به شهری که سال آخر خود را در آن گذرانده است ، توجه داشته باشد. در واقع سه سال آخر تحصیل در دوره دوم متوسطه تعیین کننده این است که داوطلب مشمول استفاده از کدام سهمیه منطقه یک ، منطقه دو و یا منطقه سه می باشد.

موارد خاص

برخی از داوطلبان حداقل دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده اند ، در صورتی که این دسته از داوطلبان در کنکور سراسری شرکت کنند ؛ سهمیه منطقه سه برای آن ها در نظر گرفته می شود.

برخی از داوطلبان نیز دارای یکی از معلولیت ها شامل یکی از موارد نابینا ، ناشنوا ، نيمه بينا ، نيمه شنوا و معلولين جسمی حركتی هستند که می توانند با دریافت مدارک از سامان بهزیستی و علامت زدن بخش مربوطه در فرم تقاضانامه اینترنتی ، مشمول استفاده از سهمیه منطقه سه شوند.

مرتبط بخوانید : سهمیه منطقه 3 در کنکور چند درصد است

ظرفیت سهمیه منطقه در کنکور چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم برای داوطلبان و شرکت کنندگان در کنکور سراسری که جزو مشمولین دیگر سهمیه ها نیستند ، سهمیه مناطق در نظر گرفته می شود. در پاسخ به سوال ظرفیت سهمیه منطقه در کنکور چیست ؟ باید بگوییم که جمعیت شرکت کنندگان هر منطقه وابسته به داوطلبانی است که شرکت می کنند و ظرفیت هر منطقه را نیز تعیین می نمایند.

احتمالا این را هم بپسندید  سهمیه بسیج فعال در کنکور 📞 تاثیر بسیج فعال در کنکور 1403

سازمان سنجش آموزش کشور ظرفیت هر کد رشته محل ارائه شده در دانشگاه های مختلف را متناسب با تعداد شرکت کنندگان هر منطقه میان سهمیه های متفاوت از جمله سهمیه مناطق توزیع می کند. به این صورت که ابتدا از ظرفیت هر کد رشته محل ، ظرفیت سهمیه ایثارگران 25 درصد و 5 درصد ظرفیت کم می شود و سپس با توجه به نوع گزینش شامل کشوری ، گزینش بومی استانی ، ناحیه ای و یا قطبی میان دوره های مختلف تقسیم می شود.

مرتبط بخوانید : گزینش قطبی چیست – معرفی انواع ملاک های گزینش دانشجو در ایران

تاثیر سهمیه منطقه در کنکور چیست ؟

از مزیت های سهمیه منطقه در کنکور سراسری این است که داوطلبان برای ورود به کد رشته محل هایی که پذیرش آن ها بر اساس رتبه داوطلب در سهمیه است و شامل اغلب کد رشته محل های ارائه شده در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری نیز می شود ، به جای رقابت با کل داوطلبان فقط با داوطلبانی که همانند او در یک سهمیه جای گرفته اند ، رقابت خواهد کرد.

مرتبط بخوانید : سهمیه های کنکور – تاثیر انواع سهمیه ها در کنکور سراسری 

سوالات متداول 

  • منطقه در کنکور چیست ؟

شهرهای مختلف در کنکور سراسری متناسب با دسترسی که به امکانات آموزشی دارند ، در یکی از مناطق یک ، دو و یا سه قرار می گیرند.

  • تاثیر سهمیه منطقه در کنکور چیست ؟

با توجه به سهمیه منطقه ، داوطلبان مشمول هر کدام از سهمیه های منطقه یک ، منطقه دو و منطقه سه به جای رقابت با تمامی داوطلبان فقط با داوطلبانی که با آن ها در یک سهمیه قرار گرفته اند ، رقابت می کنند.

  • چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه مناطق می باشند ؟

هر داوطلبی که مشمول استفاده از دیگر سهمیه های کنکور سراسری نیست ، متناسب با سه سال آخر تحصیل خود مشمول استفاده از یکی از سهمیه های منطقه 1 ، 2 و یا 3 می باشد.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

سهمیه منطقه سه بهتر است یا پنج درصدی

سهمیه منطقه سه بهتر است یا پنج درصدی – راهنمای کامل

  بسیاری از داوطلبانی که در سهمیه منطقه سه کنکور سراسری قرار دارند ولی مشمول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر