از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1402 📞 لیست کامل سهمیه ها

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد

سازمان سنجش آموزش کشور برای آزمون کارشناسی ارشد سهمیه های مختلفی را در نظر می گیرد و داوطلبان با توجه به شرایطی که دارند ، در یکی از این سهمیه ها قرار می گیرند. سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1402 همچون سهمیه های کنکور سال های قبل است و شامل سهمیه ایثارگران 5 درصدی ، ایثارگران 25 درصدی ، رزمندگان ، سهمیه عادی و … می باشند. در ادامه این مطلب جزئیات بیشتری از سهمیه های کنکور ارشد 1402 را ارائه خواهیم کرد.

شما داوطلبان عزیز می توانید برای راهنمایی در خصوص سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد با مشاوران مجرب ما تماس بگیرید.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1402

در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 سهمیه های این آزمون به طور کامل بررسی شده‌ اند و اگر دفترچه را مطالعه کرده‌ باشید ، متوجه خواهید شد که برای بهره مندی از هر یک از سهمیه ها باید شرایطی را داشته‌ باشند و تمام داوطلبان مجاز به استفاده از سهمیه ها نیستند.

سهمیه رزمندگان کنکور ارشد

یکی از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ، سهمیه رزمندگان است و رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور 59 تا تاریخ 31 شهریور 67 در جبهه های جنگ و مناطق عملیاتی حضور داشته‌ اند ، مشمول استفاده از این سهمیه هستند. داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان چنانچه تمایل به اعمال سهمیه خود در کنکور ارشد داشته‌ باشند ، می بایست کد پیگیری 12 رقمی را از ارگان ذیربط دریافت کرده‌ و در فرم ثبت نام درج کنند.

کد پیگیری 12 رقمی سهمیه رزمندگان برای هر آزمون متفاوت است پس اگر برای بار چندم قصد شرکت در کنکور ارشد را دارید ، باید کدپیگیری جدید دریافت کنید. همچنین داوطلبانی که سهمیه رزمندگان دارند ، باید حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌ شده‌ در گزینش آزاد این رشته‌ محل را کسب کنند تا بتوانند از سهمیه خود بهره مند شوند. در غیر این صورت امکان استفاده از سهمیه را ندارند.

لازم به ذکر است که نیروهای بسیج فعال و بسیج عادی مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نیستند و فقط رزمندگانی که در مناطق عملیاتی جنگ حضور داشته‌ اند ، می توانند از این سهمیه استفاده نمایند.

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد – سهمیه 25 درصد ایثارگران

سهمیه 25 درصد ایثارگران یکی از انواع سهمیه ایثارگران است که در کنکور کارشناسی ارشد برای مشمولین اعمال می شود. داوطلبانی مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگران 25 درصد در کنکور کارشناسی ارشد هستند که در یکی از دسته های زیر قرار بگیرند :

  • جانبازان 25 درصدو بالاتر و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر
  •  آزادگان و همسر و فرزندان آن ها

25 درصد ظرفیت رشته‌ محل های کنکور کارشناسی ارشد به دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصدی تعلق می یابد. البته شرط بهره مندی از این سهمیه ، کسب 70 درص نمره آخرین فرد پذیرفته‌ شده‌ در گزینش آزاد آن رشته‌ محل است. بنابراین تمام داوطلبانی که سهمیه ایثارگران 25 درصدی دارند ، مجاز به استفاده از سهمیه خود نیستند. تنها در صورتی که بتوانند حد نصاب لازم را به دست آورند ، می توانند از سهمیه خود استفاده نمایند.

لازم به ذکر است که دارندگان سهمیه ایثارگران 25 درصدی جهت اعمال سهمیه خود در کنکور باید کد پیگیری 12 رقمی را از سازمان مربوطه دریافت کرده‌ و در فرم ثبت نام کنکور درج کنند.

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد – سهمیه 5 درصد ایثارگران

نوع دوم سهمیه ایثارگران ، 5 درصدی است. این سهمیه به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص داده‌ می شود. برای داوطلبان دارای سهمیه 5 درصد ایثارگران ، 5 درصد ظرفیت هر رشته‌ محل اختصاص داده می شود. البته به شرطی که بتوانند 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌ شده‌ در گزینش آزاد آن رشته‌ محل را کسب کنند.

این دسته از داوطلبان نیز باید کد پیگیری 12 رقمی اعمال سهمیه خود را از ارگان ذیربط دریافت کرده و در فرم ثبت نام درج نمایند. در غیر این صورت سهمیه عادی برای آنها اعمال خواهد شد.

نکاتی در خصوص سهمیه ایثارگران

  • داوطلبانی که یکبار با استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور ارشد شرکت کرده‌ و در دانشگاه روزانه قبول شده‌ اند ، امکان استفاده مجدد از این سهمیه را برای کنکور ارشد ندارند.
  • داوطلبانی که یکبار با استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور ارشد شرکت کرده‌ و در دانشگاه غیرروزانه قبول شده‌ اند ، حداکثر یکبار دیگر می توانند از سهمیه خود برای شرکت در کنکور ارشد استفاده کنند.
  • کد پیگیری 12 رقمی سهمیه ایثارگران برای آزمون هر سال تغییر می کند پس اگر برای بار چندم می خواهید در کنکور ارشد شرکت کنید ، باید کد جدید را دریافت نمایید.

سایر سهمیه های کارشناسی ارشد 1402

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد

علاوه بر سهمیه های ایثارگران و رزمندگان ، سهمیه های دیگری نیز به صورت تسهیلات در اختیار داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد قرار می گیرد که در ادامه توضیح می دهیم :

سهمیه حافظان کل قرآن مجید

حافظان کل قرآن مجید برای بهره مندی از تسهیلات مربوط به این سهمیه ، باید مدرک تخصصی حافظان درجه 3 را ارائه دهند. داوطلبانی که مدرک دیپلم یا زیر دیپلم دارند ولی مدرک تخصصی حفظ را دارند ، می بایست برای اخذ مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث نسبت به ارسال مدارک اقدام نمایند.

همچنین دارندگان مدرک کارشناشی علوم قران و مدرک تخصصی حفظ ، می بایست پس از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ، مدارک خود را ارسال نمایند.

لازم به ذکر است که حافظان کل قرآن مجید که قبلا از این سهمیه برای قبولی در رشته‌ علوم و قرآن حدیث استفاده کرده‌ اند ، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه خود برای کنکور ارشد نیستند

سهمیه استعداد درخشان

یکی دیگر از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ، سهمیه استعداد درخشان است. داوطلبانی که حداکثر تا یک سال پس از فارغ التحصیلی ، موفق به کسب 90 درصد حدنصاب علمی آخرین فرد پذیرفته‌ شده‌ شوند ، با رعایت شرایط زیر می توانند از سهمیه استعداد درخشان بهره مند شوند.

  • دانشجویان نمونه کشوری در مقطع کارشناسی
  • نفرات اول تا سوم جشنواره خوارزمی دوره کارشناسی
  • نفرات اول تا سوم جشنواره رازی دوره کارشناسی
  • نفرات اول تا سوم جشنواره ابن سینا دوره کارشناسی
  • نفرات اول تا سوم جشنواره فارابی دوره کارشناسی
  • دانش آموخته رتبه اول کارشناسی پیوسته در میان هم رشته‌ و هم ورودی های خود طی 8 نیمسال تحصیلی
  • دانش آموخته رتبه اول کارشناسی نا پیوسته در میان هم رشته‌ و هم ورودی های خود طی 4 نیمسال تحصیلی

سوالات متداول

  • سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1402 شامل کدام سهمیه هاست ؟

سهمیه های ایثارگران 5 درصد ، ایثارگران 25 درصد ، رزمندگان و … از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد هستند.

  • شرط استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور ارشد چیست ؟

کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده‌ در گزینش آزاد رشته‌ محل مورد تقاضا ، شرط بهره مندی از سهمیه ایثارگران است.

  • شرط استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور ارشد چیست ؟

کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده‌ در گزینش آزاد رشته‌ محل مورد تقاضا ، شرط بهره مندی از سهمیه رزمندگان است.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر