از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی – راهنمای کامل

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی

 

سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی ؟ در کنکور سراسری سهمیه های مختلفی اعمال می شود که تفاوت آن ها برای داوطلبان کمی چالش برانگیز است. برخی از افراد دارای سهمیه ایثارگران پنج درصدی می باشند و می توانند در کنکور سراسری از آن استفاده کنند و از طرفی دیگر مشمول استفاده از سهمیه منطقه دو نیز هستند. معمولا برای این دسه از داوطلبان این سوال ایجاد می شود که کدام یک از این دو سهمیه برای شرکت در کنکور سراسری بهتر است و تاثیر بهتری در رتبه داوطلب در سهمیه و قبولی او در دانشگاه دارد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به سوال ” سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی ” پاسخ دهیم.

شما داوطلبان عزیز می توانید برای دریافت راهنمایی در خصوص تفاوت سهمیه های کنکور سراسری شامل سهمیه منطقه دو و سهمیه ایثارگران پنج درصدی با مشاوران مجرب ما تماس بگیرید.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی ؟

سازمان سنجش آموزش کشور برای برقراری عدالت میان شرکت کنندگانی که با شرایط های متفاوت در این آزمون شرکت می کنند ، سهمیه های متفاوتی را نیز در نظر گرفته است. از مهم ترین این سهمیه ها، سهمیه مناطق و سهمیه ایثارگران می باشد. سهمیه مناطق خود شامل سه سهمیه منطقه یک ، منطقه دو و منطقه سه می باشد و سهمیه ایثارگران نیز خود شامل دو سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت و ایثارگران 5 درصد ظرفیت است. متقاضیان برای استفاده از هر کدام از سهمیه ها باید دارای شرایط لازم باشند.

برای اینکه بتوانیم به سوال سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی پاسخ دهیم ، ابتدا باید هر کدام از این سهمیه ها را بشناسیم و مزیت های استفاده از هرکدام را بدانیم تا در نهایت به پاسخ درست و منطقی تری برسیم.

احتمالا این را هم بپسندید  سهمیه معلولان در کنکور 1401 - راهنمای کامل و میزان تاثیر

1.سهمیه منطقه دو

برای دریافت پاسخ سوال ” سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی ” ابتدا بهتر است سهمیه منطقه دو را بهتر بشناسیم. سهمیه منطقه دو از سهمیه های مناطق کنکور سراسری می باشد. تمامی داوطلبانی که مشمول استفاده از سهمیه خانواده شهدا ، ایثارگران ، جانبازان و … نیستند ؛ می توانند از این سهمیه استفاده کنند.

تمامی شهرهای استان مختلف در سراسر کشور که دارای دسترسی متوسطی به خدمات آموزشی و رفاهی هستند ؛ در سهمیه منطقه دو کنکور سراسری دسته بندی شده اند. داوطلبانی که سه سال آخر تحصیل خود را در یکی از این شهر ها گذرانده باشند ؛ مشمول استفاده از سهمیه منطقه دو هستند.

ظرفیت دانشگاه های مختلف متناسب با تعداد شرکت کنندگان هر منطقه ، میان سهمیه های مناطق تقسیم بندی می شود. معمولا هر ساله بین 30 تا 40 درصد از داوطلبان در سهمیه منطقه دو قرار دارند و برای ورود به دانشگاه های مختلف با یکدیگر رقابت می کنند. 

مرتبط بخوانید : بهترین سهمیه در کنکور – کدام سهمیه کنکور بهتر است

2.سهمیه ایثارگران پنج درصدی 

سهمیه ایثارگران 5 درصدی به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق می گیرد. این سهمیه از سال 1396 در کنکور سراسری اعمال می شود.

5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به داوطلبان با سهمیه ایثارگران 5 درصد طرفیت تعلق دارد. هر ساله تقریبا ده درصد از شرکت کنندگان کنکور سراسری را داوطلبان با سهمیه ایثارگران 5 درصدی تشکیل می دهند و متقاضیان برای ورود به کد رشته محل های مختلف باید با این داوطلبان با سهمیه های مشابه رقابت کنند. این دسته از داوطلبان با کسب 70 درصد از نمره آخرین نفر قبولی با سهمیه آزاد ، موفق به کسب قبولی می شوند.

مرتبط بخوانید : سهمیه ایثارگران شامل چه کسانی است

نتیجه سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی ؟

سهمیه ایثارگران پنج درصدی با چند علت از سهمیه منطقه دو بهتر است :

  • دلیل اول : داوطلبان کنکور سراسری با داوطلبانی که دارای سهمیه مشابه هم هستند رقابت می کنند. تعداد شرکت کنندگان کنکور با سهمیه ایثارگران 5 درصدی از داوطلبان با سهمیه منطقه دو کم تر است.
  • دلیل دوم : داوطلبان با سهمیه ایثارگران پنج درصدی با کسب حداقل 70 درصد از نمره آخرین نفر قبولی در سهمیه منطقه دو ، می توانند در کد رشته محل یکسان پذیرفته شوند.
  • دلیل سوم : پنج درصد از ظرفیت تمامی کد رشته محل های ارائه شده به داوطلبان با سهمیه ایثارگران پنج درصدی اختصاص دارد.

مرتبط بخوانید : کارنامه کنکور سهمیه ایثارگران 5 درصد 

سوالات متداول

  • سهمیه منطقه دو بهتر است یا پنج درصدی ؟
احتمالا این را هم بپسندید  سهمیه های کنکور 1401 - تاثیر انواع سهمیه ها در کنکور سراسری 1401

مطابق با توضیحاتی که در متن مقاله فوق ارائه کردیم ؛ سهمیه پنج درصدی بهتر می باشد.

  • چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران پنج درصدی می باشند ؟

جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه مشمول استفاده از سهمیه ایثارگران پنج درصدی هستند.

  • آیا داوطلبان مجاز به استفاده همزمان از دو سهمیه می باشند ؟

خیر ، هر کدام از داوطلبان کنکور سراسری مجاز به استفاده از یک سهمیه هستند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

سهمیه منطقه سه بهتر است یا پنج درصدی

سهمیه منطقه سه بهتر است یا پنج درصدی – راهنمای کامل

  بسیاری از داوطلبانی که در سهمیه منطقه سه کنکور سراسری قرار دارند ولی مشمول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر