از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

بازار کار مهندسی صنایع غذایی – راهنمای آینده شغلی و بازار کار مهندسی صنایع غذایی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

بازار کار مهندسی صنایع غذایی

 

رشته مهندسی صنایع غذایی به دلیل پرطرفدار بودن و بازار کار خوبی که برای فارغ التحصیلانش رقم می زند ، در هر دو گروه آزمایشی ریاضی و تجربی ارائه می شود و این فرصت در اختیار علاقه مندان به این رشته قرار داده شده تا با وارد شدن به دانشگاه و گذراندن 4 سال دوره تحصیلی ، به عنوان مهندس و کارشناس صنایع غذایی جذب بازار کار شوند. متخصص صنایع غذایی با توجه به رشته ای که در آن تحصیل کرده است ، در فرایند تولید مواد غذایی وظایفی را عهده دار است و در کنار سایر متخصصان مثل مهندسان صنایع ، کارشناس علوم تغذیه و کارشناس بهداشت و کنترل کیفیت مشغول به کار است.

راهنمای آینده شغلی و بازار کار مهندسی صنایع غذایی

در کارخانه های تولید مواد غذایی برای آنکه محصولات با بیشترین کیفیت تولید شوند ، فرایند هایی در بخش های تولید ، کنترل و نظارت در کیفیت مواد اولیه انجام می شود و کار مهندسان صنایع غذایی این است که از لحاظ کیفی و بهداشت مواد غذایی را کنترل کنند بنابراین به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند.

مهندس صنایع غذایی که به عنوان مسئول فنی کارخانه مشغول به فعالیت است ، در مراحل مختلف تولید ، از مواد در حال تولید نمونه برداری می کند و آن ها را در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار می دهد. مسئول فنی در دوران تحصیل و به صورت عملی ، در زمینه های اصول و روش های نگهداری ، بسته بندی و کنترل کیفی مواد غذایی و … آموزش های لازم را می بیند.

احتمالا این را هم بپسندید  شهریه رشته مهندسی صنایع غذایی دانشگاه آزاد 1401 - شهریه ثابت و متغیر

از جمله وظایف مهندس صنایع غذایی برای کسب درآمد بهتر و موففیت در بازار کار عبارتند از :

  • جمع آوری اطلاعات غذایی درست برای برچسب روی محصولات
  • ارزیابی روش های نگهداری تازه و ایمن محصولات غذایی
  • اجرای روش های سریع تولید مواد غذایی با کیفیت بالا و قیمت به صرفه  تر
  • آزمایش و نمونه برداری مواد غذایی برای کنترل سلامت و کیفیت آن ها
  • توانمندی جسمی بالا برای چندین ساعت کار در کارخانجات (عمده فعالیت مهندسان صنایع غذایی در کارخانه ها می باشد)
  • آشنایی به کار با دستگاه های کارخانجات
  • توانایی کار تیمی زیرا در محیط کارخانه مختصصان مختلفی از رشته های مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی ، مهندسی صنایع ، بهداشت ، علوم تغذیه ، کارشناسان حسابداری و اقتصاد برای براورد هزینه ها ، مدیریت صنعتی و … به صورت تیمی مشغول به کار هستند.
  • دقت بالا و توجه به جزئیات و رعایت اصول بهداشتی حین کار

وضعیت استخدام و میزان درآمد مهندسی صنایع غذایی

با توجه به نوپا بودن رشته مهندسی صنایع غذایی و تعداد فارغ التحصیلان کمی که در مقایسه با سایر رشته ها دارد و همچنین رشد جمعیت و نیاز روز افزون جامعه به مواد غذایی با کیفیت و در بسته بندی های جدید ، بازار کار مهندسی صنایع غذایی به نسبت بهتر از سایر رشته هاست. کارشناس صنایع غذایی می تواند در مراکز زیر مشغول به کار شود.

  1. سازمان تامین اجتماعی
  2. سازمان بهزیستی کشور
  3. سازمان چای کشور
  4. شرکت توسعه ی صنایع پزشکی
  5. انستیتو تحقیقات تغذیه ‌ای و صنایع غذایی کشور
  6. شرکت سهامی شیلات ایران
  7. شرکت خدمات حمایتی کشاورزی
  8. سازمان دامپزشکی کشور
  9. موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی
  10. مرکز توسعه صادرات ایران
  11. سازمان گسترش خدمات بازرگانی
  12. سازمان امور عشایر ایران
  13. شرکت سهامی شیر ایران
احتمالا این را هم بپسندید  صنایع غذایی - معرفی رشته مهندسی صنایع غذایی بازار کار و رتبه لازم برای قبولی

البته راه اندازی کارگاه های تولید مواد غذایی حتی با سرمایه کم هم امکان پذیر است که درآمد بیشتری هم برای مهندس صنایع غذایی در پی دارد. میزان درآمد این شغل همانند بازار کار سایر مشاغل وابسته به عواملی است که مهم ترین آن استخدام کارشناس در بخش ها و سازمان های دولتی یا بخش های خصوصی است. اگر مهندس صنایع غذایی در بخش دولتی فعالیت کند، حقوق قانون مدیریت خدمات کشوری دریافت می کند اما در بخش های خصوصی با توجه به سمت مهندس ، میزان تحصیلات ، دانش و تجربه ، مهارت و توانایی ها و توافق با مدیر متغیر و اکثرا بیشتر از حقوق مراکز دولتی است.

توصیه می شود برای دریافت اطلاعات تکمیلی تر در رابطه با بازار کار مهندسی صنایع غذایی برای خانم ها ، بازار کار صنایع غذایی در کانادا ،  بازار کار صنایع غذایی در خارج از کشور ،  تفاوت رشته صنایع غذایی و مهندسی صنایع غذایی و مشاغل مرتبط با صنایع غذایی و … با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر