از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

بازار کار شیمی کاربردی – آینده شغلی شیمی کاربردی در ایران

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

بازار کار شیمی کاربردی - آینده شغلی شیمی کاربردی در ایران

 

رشته شیمی کاربردی از شاخه های علم شیمی است که در تعدادی از دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه می شود. عده زیادی از داوطلبان که به شیمی علاقه مندند ، تفاوت شیمی محض با کاربردی را و همچنان تفاوت بین شیمی کاربردی با رشته های آموزش شیمی و مهندسی شیمی را نمی دانند و بیشترین سوال آن ها در خصوص تفاوت این رشته ها چه در طول دوره تحصیل دانشگاهی و چه در زمان ورود به بازار کار و آینده شغلی آن هاست. ما در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی تفاوت رشته های مذکور با یکدیگر ، یک ارزیابی کلی از بازار کار رشته شیمی کاربردی و فرصت های شغلی آن داشته باشیم.

تفاوت شیمی محض و کاربردی در بازار کار و فرصت های شغلی

در مقطع کارشناسی ، رشته شیمی در دو شاخه شیمی محض و شیمی کاربردی ارائه می شود البته رشته دیگری تحت عنوان آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان دایر است که فقط اختصاص به تربیت معلم شیمی دارد و داوطلبان با داشتن شرط معدل دانشگاه فرهنگیان و سایر شرایط ، می توانند وارد این رشته شوند.

اما تفاوت شیمی محض با شیمی کاربردی تنها در تعدادی از دروس تخصصی است ، دانشجویان شیمی کاربردی بیشتر دروس را در آزمایشگاه ها و به صورت عملی می گذرانند و در نتیجه بازار کار شیمی کاربردی بیشتر در آزمایشگاه ها و شرکت های دارویی ، غذایی ، رنگ سازی و … می باشد.

اما دانشجویان شیمی محض بیشتر مباحث را به صورت تئوری می گذرانند و در نتیجه بازار کار شیمی محض عمدتا شامل خدمات آموزشی در مدارس ، دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزشی می باشد و فارغ التحصیلان این رشته در آموزش شیمی و به صورت تئوری قوی تر هستند.

از گرایش های ارشد شیمی که هم فارغ التحصیلان رشته شیمی کاربردی و هم شیمی محض می توانند وارد آن ها شوند ، می توان به گرایش های شیمی معدنی ، شیمی آلی ، شیمی دارویی ، شیمی تجزیه  و شیمی فیزیک اشاره کرد.

تفاوت مهندسی شیمی با شیمی کاربردی در بازار کار و فرصت های شغلی

بازار کار مهندسی شیمی با شیمی کاربردی تفاوت زیادی دارد رشته مهندسی شیمی از شاخه های فنی مهندسی و در اکثر واحد های درسی دانشگاه با گرایش سیالات و حرارت رشته مهندسی مکانیک مشابه است و تنها 20 واحد درسی آن مربوط به مباحث شیمی می باشد.

احتمالا این را هم بپسندید  کمک پرستاری چیست و میزان حقوق کمک پرستار چقدر است 1402 📞 پاسخ با ما

تفاوت اصلی مهندسی شیمی با شیمی کاربردی در این است که مهندس وظیفه طراحی را بر عهده دارد ولی شیمیست ها با کارهای آزمایشگاهی و تبدیل مواد برای ایجاد یک ماده جدید سروکار دارند و در واقع مهندس شیمی با به استفاده از اطلاعات شیمیست ها ، مواد شیمیایی را به تولید صنعتی می رساند.

تفاوت آموزش شیمی با شیمی کاربردی در فرصت های شغلی

یکی دیگر از رشته های شاخه شیمی ، رشته آموزش شیمی است که متقاضیان بسیاری هم دارد. این رشته فقط در دانشگاه فرهنگیان تدریس می شود و دانشجویان این رشته پس از گذراندن 4 سال طول دوره تحصیلی ، به عنوان دبیر شیمی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و به استخدام آموزش و پرورش در می آیند.

بنابراین رشته آموزش شیمی با توجه به اینکه در دانشگاه فرهنگیان ارائه می شود ، استخدام قطعی در آموزش و پرورش پس از فارغ التحصیلی دارد اما فارغ التحصیلان رشته شیمی کاربردی می توانند در مشاغل مختلفی که در ادامه توضیح داده خواهد شد ، جذب بازار کار شوند.

وظایف کارشناس شیمی کاربردی

بازار کار شیمی کاربردی - آینده شغلی شیمی کاربردی در ایران

 

علم شیمی جزو رشته هایی است که کمتر فارغ التحصیل بیکار دارد و هر کارخانه فعالی در زمینه های مختلف ، به یک کارشناس شیمی در بخش های کنترل کیفیت محصولات و ارزیابی استاندارد های مواد اولیه نیاز دارد البته به شرطی که کارشناس شیمی وظایفش را به درستی انجام دهد و در دانش  خود مهارت کافی را داشته باشد.

بازار کار شیمی کاربردی در بخش های زیر می باشد :

  • آموزش و پرورش
  • آموزش عالی
  • پتروشیمی
  • کشاورزی
  • نفت و صنایع شیمیایی
  • کارخانجات پلاستیک
  • صنایع غذایی
  • صنایع دارویی و بهداشتی
  • آزمایشگاه ها
  • مراکز تحقیقاتی
  • رنگ و رزین
  • آزمایشگاه ‌های سنتزی مواد
  • چرم‌ سازی
  • لوازم بهداشتی و آرايشی
  • و …

از توانمندی های لازم برای ورود به بازار کار شیمی کاربردی ، علاقه مندی به کار در آزمایشگاه ها ، تسلط به زبان انگلیسی و بروزکردن اطلاعات می باشد و کارشناس شیمی وظایف زیر را عهده دارد : 

  • خدمات رسانی در آزمایشگاه ‌های کنترل کیفیت و مواد مصرفی صنایع مختلف غذایی ، دارویی ، آرایشی و …
  • به کار گیری گیاهان دارویی برای تولید مواد دارویی و درمانی
  • ارائه خدمات به شرکت ‌های نوبنیاد و حل و فصل مشکلات و چالش‌های آن‌ها
  • ارزیابی تغییرات آب و هوایی
  • تولید محصولات جدید و کنترل کیفیت آنها در صنعت غذایی
  • پیاده سازی راه های ایمن برای دفع زباله های صنعتی
  • تولید پلاستیک و الیاف مصنوعی در صنایع پلیمر
  • تحلیل شواهد پزشکی قانونی در تحقیقات جنایی
  • آموزش ، سخنرانی و تحقیقات دانشگاهی و…

بازار کار شیمی کاربردی برای خانم ها

شمار زیادی از فارغ التحصیلان رشته شیمی کاربردی را فارغ التحصیلان خانم تشکیل می دهند و در ورود به بازار کار و اشتغال ، امکان استخدام هم از آقایان و هم از خانم ها وجود دارد. در واقع برای بیشتر مراکز استخدام فرقی نمی کند که شما خانم باشید یا آقا ، آنچه که مهم است داشتن رزومه برتر و تخصص بیشتر است و مطمئنا کسی که کاربلد تر باشد ، در موفقیت شغلی موفق تر خواهد بود.

احتمالا این را هم بپسندید  کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداری - معرفی و بازار کار کاردانی مرتع و آبخیزداری

در خصوص بازار کار رشته شیمی کاربردی ، با توجه به اینکه عمده زمنیه های کاری این رشته در کارخانجات خارج از شهر است ، ممکن است بعضی از خانم ها در اشتغال و استخدام شدن خارج از شهر و دور بودن مسافت محدودیت داشته باشند و برای کارخانه ها نیز مهم است که شما از نظر مسیر رفت و آمد مشکلی نداشته باشید.

توصیه می شود برای دریافت اطلاعات تکمیلی تر در رابطه با نظرات دانشجویان رشته شیمی کاربردی ، شیمی کاربردی به داروسازی ، تفاوت شیمی محض و کاربردی ، بازار کار شیمی پلیمر ، بازار کار ارشد شیمی تجزیه ، کار شیمی محض چیست ، رشته شیمی محض خوبه؟ ، مهندسی شیمی کاربردی و …. با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

آینده شغلی دانشگاه امام صادق

آینده شغلی دانشگاه امام صادق (ع) 📞 بازار کار برای فارغ التحصیلان امام صادق (ع)

آینده شغلی دانشگاه امام صادق در رشته های مختلفی که ارائه می دهد ، متفاوت …

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر