از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

انتخاب رشته چیست – هر آنچه باید بدانید

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

 انتخاب رشته چیست ؟ هر آنچه باید بدانید

ممکن است شما هم جزء عده زیادی از داوطلبانی باشید که برای اولین بار است در کنکور سراسری شرکت کرده اید و نمی دانید که انتخاب رشته چیست و چه مراحلی را باید برای انجام آن طی کرد ؟

انتخاب رشته ، سومین مرحله از پذیرش در دانشگاه است و داوطلبانی که مراحل اول یعنی ثبت نام کنکور و حضور در آزمون را طی کرده اند ، می توانند بر اساس کارنامه ای که برای آن ها منتشر شده است انتخاب رشته را انجام دهند. البته شرط انتخاب رشته ، مجاز شدن در دوره های مختلف می باشد که در کارنامه مشخص شده است.

این مطلب از سایت تخصصی “پاسخ با ما” به بررسی موضوع انتخاب رشته چیست ، پرداخته است و در انتهای مطلب نیز می توانید از طریق لینک های قرار داده شده به مطالب مرتبط و کاربردی در زمینه انتخاب رشته کنکور هر یک از گروه های آزمایشی هدایت شوید.

راهنمای تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور

برای انتخاب رشته کنکور سراسری حق انتخاب 150 کد رشته محل و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز حق انتخاب 100 کد رشته محل را دارید و همانطور که می دانید ، انتخاب رشته برای دانشگاه آزاد بر خلاف سایر دانشگاه ها که از طریق سایت سنجش می باشد ، از طریق سایت azmoon.org صورت می گیرد.

نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته بدین صورت است که ابتدا باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته مربوط به گروه آزمایشی خود را دانلود کنید و سپس رشته ها و دانشگاه های مد نظرتان را به ترتیب اولویت در یک برگه یادداشت کنید و پس از تایید نهایی ، آن ها را در سایت های مذکور ثبت نمایید.

در تکمیل فرم انتخاب رشته حتما مواردی مانند علاقه ، شانس پذیرش ، رتبه قبولی های سال گذشته ، تاثیر سهمیه ها ، رشته های بومی و کشوری ، وضعیت مجاز بودن و … را بررسی کنید و پس از ثبت در سایت ، از فرم انتخاب رشته خود پرینت تهیه نمایید.

سهمیه های موثر در انتخاب رشته چیست ؟

در زمان انتخاب رشته کنکور حتما به سهمیه بندی ها توجه داشته باشید و با اطلاع از اینکه در چه سهمیه ای هستید ، انتخاب رشته را انجام دهید. سهمیه هر یک از داوطلبان بر اساس استان اخذ مدرک فارغ التحصیلی تعیین می شود و البته سهمیه 5 درصد و 25 درصد ایثارگران شرایط دیگری دارد.

احتمالا این را هم بپسندید  با رتبه 50000 انسانی کجا قبول میشم - راهنمای قبولی با رتبه 50000 انسانی

انتخاب رشته کنکور بر مبنای رتبه در سهمیه می باشد و شما باید با بررسی کارنامه کنکور متوجه رتبه در سهمیه خود شوید و در هنگام بررسی رتبه قبولی های سال گذشته ، رتبه در سهمیه آن ها را بررسی کنید.

تقسیم بندی رشته ها در انتخاب رشته کنکور

مطابق دفترچه انتخاب رشته کنکور ، رشته ها در چند دسته بومی ، استانی ، ناحیه ای ، کشوری و قطبی طبقه بندی می شوند که جداول مربوط به استان های بومی ، ناحیه ای و قطبی در دفترچه موجود است.

حال منظور از این دسته بندی در انتخاب رشته جیست ؟ منظور این است که داوطلبان در استان های بومی ، ناحیه ای یا قطبی شانس پذیرش بیشتری نسبت به سایر مناطق دارند. بنابراین در زمان انتخاب رشته اولویت های اول فرم انتخاب رشته را به رشته های بومی اختصاص دهید.

دیگر عوامل تاثیر گذار بر انتخاب رشته چیست ؟

برای انجام انتخاب رشته باید فاکتو های مختلفی مورد بررسی قرار گیرند از جمله :

  • بررسی کارنامه کنکور
  • بررسی کارنامه کنکور سهمیه ایثارگران 5 درصد و 25 درصد
  • شناخت بیشتر رشته ها و آشنایی با دروس دانشگاهی آن ها
  • بازار کار و آینده شغلی رشته ها
  • شرایط خوابگاه دانشگاه ها
  • اعتبار علمی دانشگاه
  • میزان شهریه دانشگاه ها و هزینه  تحصیل در استانی دیگر
  • رتبه قبولی های سال گذشته
  • و …

مراجعه به مشاور انتخاب رشته در این زمان به داوطلبان کمک بسیار زیادی می کند. مشاوران با تجربه ای که از داوطلبان سال های گذشته دارند ، به خوبی می توانند با انجام یک انتخاب رشته که تمام موارد لازم در آن رعایت شده است ، شما را برای رسیدن به هدفتان یاری کنند.

انتخاب رشته مجازی چیست ؟

شاید شما هم مانند بسیاری از داوطلبان ندانید انتخاب رشته مجازی چیست  چه تاثیر مثبتی در موفق تر بودن انتخاب رشته شما دارد. انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش تعبیه شده است برای آن دسته از داوطلبانی که می خواهند بدانند با رتبه ای که کسب کرده اند ، در کدام رشته ها و دانشگاه ها شانس پذیرش دارند.

احتمالا این را هم بپسندید  خرید کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402 📞 راهنمای پرداخت هزینه انتخاب رشته کنکور آزاد

در نرم افزار انتخاب رشته رایگان سازمان سنجش، حدود 250 کد رشته محل  پیشنهاد می شود که در سه دسته خوش بینانه ، بد بینانه و واقع بینانه قرار دارند و داوطلبان می توانند بر اساس اولویت هایی که دارند ، 150 رشته را انتخاب و در فرم انتخاب رشته قرار دهند.

در صورت تمایل برای دریافت راهنمایی تخصصی در زمینه مشاوره انتخاب رشته کنکور ، می توانید از خدمات مشاوره تلفنی مرکز “پاسخ با ما” که دسترسی را برای تمام داوطلبان کشور فراهم ساخته است ، بهره مند شوید.

سوالات متداول داوطلبان

  • تفاوت انتخاب رشته کنکور 99 با سالهای قبل چیست ؟

در سال 99 به دلیل تاخیر در زمان برگزاری و اعلام نتایج کنکور سراسری ، انتخاب رشته نیز با تاخیر انجام می گیرد و سایر موارد از جمله نحوه انتخاب رشته در سایت سنجش و چگونگی تکمیل فرم انتخاب رشته ، همانند سال های گذشته خواهد بود.

  • انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد از طریق چه سایتی انجام می گیرد ؟

متقاضیان انتخاب رشته دانشگاه آزاد جهت واریز هزینه و تکمیل فرم انتخاب رشته باید به سایت azmoon.org مراجعه نمایند.

  • هزینه انتخاب رشته کنکور سراسری به چه صورت است ؟

برای انتخاب رشته کنکور سراسری نیازی به پرداخت هزینه نمی باشد و فقط انتخاب رشته دانشگاه آزاد با پرداخت هزینه و خرید کارت اعتباری همراه است.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه

مشاوره انتخاب رشته کنکور 99
انتخاب رشته کنکور چیست – هر آنچه باید بدانید
راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور ریاضی
انتخاب رشته تجربی چگونه است
انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش
مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی
مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی
مشاوره انتخاب رشته هنر
انتخاب رشته دانشگاه آزاد

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

خرید کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد

خرید کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402 📞 راهنمای پرداخت هزینه انتخاب رشته کنکور آزاد

داوطلبانی که پس از اعلام نتایج کنکور سراسری متقاضی شرکت در انتخاب رشته‌ دانشگاه آزاد …

یک نظر

  1. با رتبه ۸۲۰۰ سهمیه ۵ درصد امکان قبولی پیراپزشکی مناطق محروم هست یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر