از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

نهضت سواد آموزی – از تاریخچه نهضت سواد آموزی تا ثبت نام و آموزشیاری

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

نهضت سواد آموزی - از تاریخچه نهضت سواد آموزی تا ثبت نام و آموزشیاری

 

سازمان نهضت سواد آموزی ایران یکی از سازمان های دولتی است که از سال 1358 به دستور امام خمینی (ره) و با هدف آموزش خواندن و نوشتن به افراد بزرگسال و یا کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند ، تاسیس شده است. دوره های آموزشی نهضت سواد آموزی از سال 90 تاکنون شامل 3 دوره است ، دوره سواد آموزی ، دوره تحکیم سواد و دوره انتقال. دوره سواد آموزی برای دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد برگزار می شود که شامل 400 ساعت است ، دوره تحکیم سواد نیز فرصت پایداری آموخته ها برای افرادیست که قبلا دوره سواد آموزی را گذرانده اند ولی تمایلی به ادامه تحصیل ندارند و در نهایت دوره انتقال نیز فرصت ادامه تحصیل و ورود به پایه جدید می باشد.

ساختار آموزشی نهضت سواد آموزی

تا قبل از سال 90 ساختار آموزشی نهضت سواد آموزی شامل دوره های مقدماتی ، تکمیلی و پایانی بود که در هر مرحله حدود 400 تا 500 ساعت آموزش های لازم ارائه می شد اما از سال 90 تا کنون یعنی حدود 10 سال ، ساختار آموزشی تغییر کرده است.

در حال حاضر روال برگزاری مراحل آموزشی در نهضت سواد آموزی شامل سه مرحله اصلی است :

مرحله اول : دوره سواد آموزی

این مرحله برای افرادی برگزار می شود که هیچ گونه سواد اولیه ندارند و ممکن است بزرگسال یا کودکانی باشند که دسترسی به مدرسه برایشان فراهم نیست. در دوره سواد آموزی حداقل 400 و حداکثر 550 ساعت آموزش های لازم ارائه می شود و شرایط و مقتضیات محیطی با توجه به نیاز سوادآموزان توسط سازمان مربوطه تعیین می شود.

مرحله دوم : دوره تحکیم سواد

سواد آموزانی که دوره سوادآموزی مرحله اول را بگذرانند ولی تمایلی به ادامه تحصیل نداشته باشند ، می توانند در دوره تحکیم سواد شرکت کنند تا آموخته های آن ها تثبیت شود.

مرحله سوم : دوره انتقال

دوره انتقال نهضت سواد آموزی نیز دوره ای برای ادامه تحصیل کسانی است که می خواهند به پایه های بالاتر ارتقا تحصیلات دهند. این دوره شامل 800 ساعت آموزش است که حدود 200 ساعت آن به صورت خودآموزی و غیر حضوری برگزار می شود.

آزمون آموزشیاری نهضت سواد آموزی

مطابق شیوه نامه وزارت آموزش و پرورش کشور ، معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی می توانند با در نظر داشتن شرایط سنی و سایر شرایط ، در آزمون آموزشیاری نهضت سواد آموزی که هر ساله توسط مركز آزمون جهاد دانشگاهی برگزار می شود ، شرکت نمایند و در صورت کسب نمره و حد نصاب لازم ، برای گذراندن دوره یکساله آموزگاری به دانشگاه فرهنگیان معرفی می شوند.

احتمالا این را هم بپسندید  شرایط استخدام در نهضت سواد آموزی 📞 راهنمای استخدام در نهضت سواد آموزی

زمان ثبت نام آزمون آموزشیاری نهضت سواد آموزی در دهه دوم اسفند ماه می باشد و متقاضیان باید با مراجعه به سایت جهاد دانشگاهی به نشانی hrtc.ir ، ثبت نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. توجه داشته باشید که فرصت در نظر گرفته شده برای ثبت نام بسیار محدود است و اگر در بازه زمانی مقرر موفق به ثبت نام نشوید ، فرصت دیگری نخواهید داشت.

مرتبط بخوانید : سایت نهضت سوادآموزی – لینک ورود و راهنمای استفاده سایت نهضت سواد آموزی

شرایط شرکت در آزمون آموزشیاری سواد آموزی

برای شرکت در آزمون آموزشیاری نهضت سواد آموزی شرایطی مد نظر است که در دفترچه راهنمای ثبت نام قید شده و به شرح زیر می باشند :

  • شرایط سنی آموزشیاران نهضت که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش می باشد ، فرد متقاضی باید حداقل سن 20 و حداکثر سن 40 سال تمام را داشته باشد و داوطلبان آقا که دوره خدمت سربازی را گذرانده اند ، طول دوران خدمت سربازی به حداکثر سن آن ها افزوده می شود.
  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای داوطلبان آقا
  • ارائه یکی از مدارک تحصیلی دانشگاهی
  • دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی مجاز به شرکت در آزمون آموزشیاری نمی باشند و حتما باید فارغ التحصیل شده باشند.

امتیازات و سهمیه های قانونی  در آزمون آموزشیاری سواد آموزی

در آزمون آموزشیاری نهضت سواد آموزی دو نوع سهمیه ایثارگران و سهمیه معلولین وجود دارد که شرایط برخورداری و استفاده از این سهمیه ها ، مطابق تبصره های زیر است :

سهمیه ایثارگران : متقاضیانی که از سهمیه ایثارگران 25 درصد و 5 درصد برخوردار هستند ، برای اعمال این سهمیه در آزمون آموزشیاری ، حداقل باید 80 درصد نمره آخرین فرد گزینش شده را به دست آورند.

متقاضیان باید برای استفاده از سهمیه خود ، به سامانه سجایا (سیستم جامع اطلاعات یکپارچه ایثارگران) مراجعه کنند و اطلاعات خود را در سیستم ثبت نمایند تا توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد تایید قرار گیرد. اگر بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید نکند ، مجاز به استفاده از سهمیه نحواهند بود.

سهمیه معلولین : جذب آموزشیار معلول با ارائه معرفی نامه از اداراه کل بهزیستی استان و از محل سهمیه 3 درصد حمایت از معلولان ، امکان پذیر است و شرایط شرکت در آزمون برای این دسته از متقاضیان با کسب نمره حد نصاب لازم در آزمون داخلی و رقابت با کلیه داوطلبان معلول و بر اساس امتیازات فضلی در هنگام معرفی به دوره آموزشی امكان پذیر خواهد بود.

مرتبط بخوانید : شرایط سنی آموزشیاران نهضت – شرایط آموزشیاری نهضت

منابع و مواد آزمون آموزشیاری نهضت سواد آموزی

نهضت سواد آموزی - از تاریخچه نهضت سواد آموزی تا ثبت نام و آموزشیاری

 

احتمالا این را هم بپسندید  سایت نهضت سوادآموزی - لینک ورود و راهنمای استفاده سایت نهضت سواد آموزی

آزمون آموزشیاری نهضت سواد آموزی شامل دو دسته سوال عمومی و اختصاصی می باشد. تمام سوالات بخش عمومی و اختصاصی دارای ضریب یک هستند و داوطلبان این موضوع را در نظر داشته باشند که کسب نمره لازم در آزمون به منزله قبولی نهایی نیست و عوامل دیگری همچون فرم امتیاز بندی نیز در تعیین وضعیت قبولی یا عدم قبولی ، دخیل هستند.

تمام سوالات به صورت 4 گزینه ای هستند و در آخرین آزمون که به دلیل شیوع ویروس کرونا با چند ماه تاخیر و در روز 20 تیر ماه برگزار گردید ، 110 سوال مطرح شد.

مواد آزمون عمومی

  • فناوری اطلاعات و مهارت های هفتگانه ICDL
  • ریاضی و آمار مقدماتی
  • زبان و ادبیات فارسی
  • معارف اسلامی
  • زبان انگلیسی عمومی
  • اطلاعات عمومی ، هوش و توانمندی های ذهنی

مواد آزمون اختصاصی

  • اصول و فلسفه تعلیم و تربیت
  • روان شناسی پرورشی
  • روان شناسی رشد
  • روشها و فنون تدری
  • اندازه گیری ، سنجش و ارزشیابی آموزشی

داوطلبانی که نمره لازم را به دست نیاورند ، از سایر مراحل گزینش حذف می شوند و فقط کارنامه کتبی برای آن ها صادر خواهد شد.

در این مطلب سعی بر آن بود که توضیحات کاملی در خصوص شرایط استخدام در نهضت سواد آموزی ارائه شود در صورت تمایل می توانید برای اطلاع از جزئیات بیشتر پذیرش و همچنین انجام ثبت نام اینترنتی ، با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

مرتبط بخوانید : شرایط استخدام در نهضت سواد آموزی – راهنمای استخدام در نهضت سواد آموزی

سوالات شما

  • روال برگزاری مراحل آموزشی در نهضت سواد آموزی چگونه است ؟

درباره نحوه اجرای دوره های آموزشی نهضت سوادآموزي در این مطلب به طور کامل توضیح داده ایم.

  • آزمون نهضت سواد آموزي چه منابعی دارد ؟

منابع آزمون نهضت سواد آموزي شامل مواد آزمون عمومی و اختصاصی هستند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر