از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته بهداشت عمومی | بررسی نقش ها و دروس اصلی و پایه

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته بهداشت عمومی

 

رشته بهداشت عمومی در بین آن دسته از رشته هایی قرار دارد که هدف های مختلفی را با خود به همراه داشته است. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند برای ارتقا سلامت در جامعه موظف هستند تا 130 واحد درسی را در کارشناسی پاس کنند که هر کدام از این واحدها دسته بندی خاص خودش را دارد. همچنین از این واحدها 16 مورد آن به کارآموزی اختصاص داده شده است و این افراد باید نقش های مختلفی را در این حیطه بر عهده بگیرند.

متقاضیان این رشته می توانند در دانشگاه های مختلفی به تحصیل بپردازند که در ادامه به بررسی تمامی آن ها پرداخته خواهد شد.

با نقش های کارشناسان رشته بهداشت عمومی آشنا شوید

برای آشنا شدن با وظیفه هر کدام از آن ها ، در ابتدا باید با نقش ها آشنایی داشته باشید. کارشناسان این قابلیت را دارند تا چهار نقش مختلف را بر عهده بگیرند که شامل نقش آموزشی، نقش پژوهشی، نقش مراقبتی و در نهایت نقش اجرایی می شوند. هر کدام از این نقش ها مسئولیت اجرای موارد زیر را بر عهده دارند:

  • نقش آموزشی

در نقش آموزشی فرد به عنوان یک مشاور ظاهر می شود و در همین راستا می تواند به زوج ها، مادران، فرزندان و همچنین کاردان ها کمک کند.

  • نقش پژوهشی در رشته بهداشت عمومی

در نقش پژوهشی نیز فرد این وظیفه را بر عهده گرفته است تا به پرسشگران سلامت آموزش های لازم را بدهد. همچنین در مصاحبه های آموزشی نهایت همکاری را داشته باشد و در نهایت در رابطه با HS طرح های پژوهشی را ارائه دهد.

  • نقش مراقبتی

از دیگر نقش ها می توان به نقش مراقبتی اشاره کرد که مراقبت های بعد و قبل از زایمان را عهده دار می گردد. همچنین سلامت کودکان نیز در حیطه فعالیت های آن ها می باشد و در کنار آن به عنوان کارشناس در بخش مراقبتی مشغول به فعالیت هستند.

  • نقش اجرایی

در نقش اجرایی قضیه کمی فرق می کند و در آن به آن دسته از پرونده هایی که روند تکمیلی خود را در رابطه با خانواده های تحت پوشش ادامه می دهند، نظارت می کند. همچنین به اینگونه خانواده ها خدماتی را ارائه می دهد و به عنوان یک کارشناس اجرایی در برنامه های مربوط به بهداشت مدارس فعالیت دارد.

دانشگاه های پذیرنده بهداشت عمومی

در ایران دانشگاه های بسیار زیادی وجود دارند که هر ساله دانشجویان زیادی را پذیرش می کنند. از این دانشگاه ها می توان به مواردی همچون دانشگاه علوم پزشکی اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، البرز، ایلام، بابل، بجنورد، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، تربت حیدریه، جندی شاپور، جهرم، زنجان، زاهدان، سمنان، سبزوار، شیراز، شاهرود، شهرکرد، شهید بهشتی، فسا، قم، قزوین، کرمان، کاشان، کردستان، کرمانشاه، گیلان، گلستان، گناباد، لرستان، مشهد، همدان، یاسوج، یزد، جیرفت، بم، رفسنجان، مازندران و زابل اشاره کرد.

طول دوره تحصیلی رشته بهداشت عمومی

رشته بهداشت عمومی

به طور کلی دانشجویان رشته بهداشت عمومی در مقطع کارشناسی باید به تعداد 130 واحد درسی را بگذرانند که این واحدها به چهار بخش مختلف عمومی، پایه، اختصاصی و در نهایت کارآموزی تقسیم می شوند. 20 واحد دروس عمومی، 32 واحد دروس پایه، 60 واحد دروس اختصاصی و 16 واحد به کارآموزی اختصاص داده شده اند.

احتمالا این را هم بپسندید  معرفی رشته حقوق - بازار کار و آینده شغلی حقوق

دروس عمومی

دروس عمومی این رشته شرح زیر می باشند:

مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، زبان عمومی، تربیت بدنی 1 و 2، تاریخ و تمدن اسلامی

دروس پایه رشته بهداشت عمومی

دروس پایه رشته بهداشت عمومی نیز به صورت زیر هستند:

بیو فیزیک، بیو شیمی، تشریح و فیزیولوژی، اصول و مبانی جامعه شناسی، آمار حیاتی 1 و 2، اصول و کلیات اپیدمیولوژی، اکولوژی انسانی و بهداشت بین الملل، توانبخشی و رفاه اجتماعی، کلیات پزشکی و بهداشت، اصول تغذیه، فارماکولوژی، مصون سازی فعال و انفعالی، اصول و کلیات خدمات بهداشتی، میکروب شناسی 1 (قارچ شناسی و انگل شناسی)، میکروب شناسی 2(باکتری شناسی و  ویروس شناسی)

دروس اختصاصی

دروس اختصاصی که این دانشجویان باید آن ها را بخوانند، شامل موارد زیر می شوند:

روانشناسی و بهداشت روان ، بهداشت دهان و دندان، اقتصاد بهداشت، بهداشت دانش آموزان و مدارس، کاربرد کامپیوتر در تجزیه و تحلیل های داده های بهداشتی، نظام های سلامتی در ایران و جهان، بهداشت سالمندان، مدیریت و نظارت در مراکز بهداشتی درمانی، تکنولوژی آموزشی، اپیدمیولوژی بیماری های شایع در ایران، حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین / سموم آفت کش ها و کاربرد آن ها،  برنامه های ملی مبارزه با بیماری های واگیر، بیماری های شایع کودکان و طرق پیشگیری از آن، برنامه ملی مبارزه با بیماری های غیر واگیر و اپیدمیولوژی آن ها،  بهداشت محیط 1 (آب)، بهداشت محیط 2 (فاضلاب و زباله)، بهداشت محیط 3 (مواد غذایی، مسکن، هوا و پرتوها)، بهداشت حرفه ای، اصول مدیریت در خدمات بهداشتی،

بهداشت روانی و اعتیاد، تغذیه کاربردی، بهداشت مادران و کودکان، بهداشت باروری، اصول برنامه ریزی بهداشتی، آموزش بهداشت و ارتباطات، بیماری های ارثی و مشاوره ژنتیکی، پاتولوژی جغرافیایی ایران (معرفی بیماری های شایع)، روش تحقیق در علوم بهداشتی،  زبان تخصصی، بهداشت مواد غذایی، اقدامات بهداشتی و کمک های اولیه در شرایط اضطراری

احتمالا این را هم بپسندید  رشته زبان و ادبیات عربی - معرفی جامع و بازار کار زبان و ادبیات عربی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

بازار کار هوشبری - راهنمای بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری

بازار کار هوشبری – راهنمای بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری

  کارشناس هوشبری با متخصص بیهوشی کاملا متفاوت است ، تخصص بیهوشی یکی از تخصص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر