از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

آیا رشته ریاضی سخت است ؟ 📞 معرفی و راهنمای تحصیل در رشته ریاضی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

آیا رشته‌ ریاضی سخت است

آیا رشته ریاضی سخت است ؟ رشته‌ ریاضی آسان تر است یا تجربی ؟ رشته‌ ریاضی سخت تر است یا انسانی ؟ اینها سوالاتی هستند که معمولا از سوی دانش آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته‌ دهم ، مطرح می شود و برای انتخاب سه رشته‌ ریاضی ، تجربی و انسانی سردرگم هستند. رشته‌ ریاضی همانطور که از اسمش مشخص است ، درس ریاضی و فیزیک دو درس اصلی آن را تشکیل می دهند پس لازمه ورود و موفقیت در این رشته‌ ، علاقه مندی و همچنین داشتن هوش ریاضی و محاسبات قوی است و دانش آموزی که این دو فاکتور را ندارد ، نمی توان آینده ای روشن را برای او در این رشته‌ متصور شد.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه معرفی رشته‌ ها ، شرایط بازار کار و میزان درآمد رشته‌ ها و مشاغل مختلف ، با مشاوران ارشد ما در پاسخ با ما ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را در مورد رشته‌ های مورد علاقه تان بپرسید.

کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل 

معرفی رشته‌ ریاضی

رشته‌ ریاضی ، راهی برای ورود به رشته‌ های فنی مهندسی همچون مهندسی برق و مهندسی عمران در دانشگاه است و دانش آموزانی که در دبیرستان رشته‌ ریاضی را انتخاب می کنند ، در نهایت با شرکت در کنکور ریاضی و انتخاب رشته‌ ، وارد رشته‌ های فنی مهندسی خواهند شد.

بررسی هایی که تاکنون انجام شده‌ ، نشان داده‌ است که در رشته‌ ریاضی دانش آموزانی موفق تر هستند که از بهره هوشی و توانایی ذهنی و همچنین سرعت عمل بهتری برخوردار هستند و قدرت تجزیه و تحلیل و تجسم اجسام فضایی را نیز دارند. پس ورود به رشته‌ ریاضی صرفا نباید تنها به دلیل علاقه به این رشته‌ باشد و باید از توانمندی های لازم برخوردار باشید.

کسانی که می خواهند در آینده ریاضیدان و فیزیکدان شوند ، یا علاقه به رشته‌ های فنی مهندسی دارند و یا میخواهند به عنوان معلم ریاضی و فیزیک در مراکز آموزشی و فرهنگی تدریس کنند ، باید رشته‌ ریاضی را در دبیرستان به عنوان رشته‌ تحصیلی خود انتخاب نمایند.

نمرات لازم برای ورود به این رشته‌ ، به صورت زیر است :

  • مجموع سه نمره پذیرفته شده‌ خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول برابر 42 یا بیشتر باشد.
  • نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 حساب می شود.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته‌ در سه سال هفتم ، هشتم و نهم با لحاظ کردن ضریب هر یک از دروس برابر با 252 یا بیشتر باشد.

مرتبط بخوانید : آیا رشته‌ تجربی سخت است؟

دروس رشته‌ ریاضی

آیا رشته‌ ریاضی سخت است

آیا دروس رشته ریاضی سخت است ؟ دروس رشته‌ ریاضی مجموعا شامل 4 درس عمومی و 3 درس اختصاصی است که دروس عمومی این رشته‌ با رشته‌ های انسانی و تجربی مشترکند. دانش آموزان این رشته‌ در پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم ، دروس زیر را می گذرانند :

شما دانش آموزان عزیز میتوانید برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب رشته‌ و هدایت تحصیلی نهم به دهم ، با مشاوران ارشد ما در پاسخ با ما ارتباط برقرار کنید ، کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل 

  • دین و زندگی 2 و 3
  • زبان فارسی 2 و 3
  • ادبیات فارسی 2 و 3
  • عربی 2 و 3
  • زبان خارجه 2 و 3
  • جغرافیای عمومی
  • تربیت بدنی 2
  • تاریخ معاصر ایران
  • فیزیک 2 و 3
  • شیمی 2 و 3
  • ریاضی 2
  • هندسه 1 و 2
  • جبر و احتمال
  • حسابان
  • مبانی کامپیوتر
  • آمار و مدلسازی

آیا رشته ریاضی سخت است یا تجربی

بسیاری از شما دانش آموزان از ما می پرسید که آیا رشته ریاضی سخت است یا تجربی ؟ کدام یک کنکور آسان تری دارد ؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که سختی یک رشته‌ بستگی به علاقه دانش آموز دارد ممکن است شما به حل مسائل ریاضی و محاسبات پیچیده‌ بسیار علاقه داشته باشید و حتی چند ساعت هم که شده‌ صرف حل یک مسئله ریاضی کنید ، اما از حل کردن یک سوال ساده ادبیات فارسی ، فراری باشید.

پس همه چیز بستگی به علاقه شما دارد و البته باید توانمندی ها و استعداد های هر دانش آموز نیز در هدایت تحصیلی نهم به دهم بررسی شود. آیا به دروس زیست شناسی و شیمی بیشتر علاقه دارید یا ریاضی و فیزیک ؟ آیا محاسبات قوی تری دارید یا قدرت تجزیه و تحلیل و درک مسائل زیست شناسی ؟ همانطور که می دانید در کنکور تجربی ، زیست شناسی درس اصلی است و بر خلاف تصور اکثر دانش آموزان این درس اصلا حفظی نیست و کاملا مفهومی است پس با این تصور که اگر در درس های ریاضی و فیزیک قوی هستید ، حتما در رشته‌ تجربی هم موفق خواهید شد ، اشتباه انتخاب رشته‌ نکنید.

دروس اختصاصی رشته‌ ریاضی و تجربی

از طرفی دیگر رشته‌ تجربی شامل 5 درس اختصاصی است ولی رشته‌ ریاضی مجموعا سه درس اختصاصی دارد و به همین نسبت می توان گفت که دروس رشته‌ تجربی حجیم تر هستند ، البته نباید این نکته را نیز فراموش کنیم که درس ریاضی رشته‌ ریاضی خود شامل چند بخش حسابان ، دیفرانسیل ، آمار و احتمالات ، ریاضیات گسسته ، هندسه و … است که خیلی از این مباحث در رشته‌ تجربی تدریس نمی شوند و یا اگر هم تدریس شوند ، یک حالت کلی دارند و مثل دانش آموزان رشته‌ ریاضی ، در مبحث ریز نمی شوند.

پس در مجموع اگر در درس های شیمی و زیست شناسی قوی تر هستید و به این درس ها نیز بیشتر علاقه دارید ، وارد رشته‌ تجربی شوید ولی اگر در محاسبات و ریاضیات قوی ترید ، رشته‌ ریاضی مناسب شماست. این نکته را فراموش نکنید که در رشته‌ تجربی نیز ریاضی و فیزیک تدریس می شوند ولی مباحث این دو درس در رشته‌ ریاضی سنگین تر است پس برای انتخاب رشته‌ تجربی نیز باید به درس های ریاضی و فیزیک علاقه مند باشد.

در این رابطه بخوانید : رشته‌ های ریاضی در دانشگاه

آیا رشته ریاضی سخت است یا انسانی

تعدادی دیگر از دانش آموزان نیز برای انتخاب رشته‌ نهم به دهم بین دو رشته‌ ریاضی و انسانی دچار تردید هستند. مباحث درسی این دو رشته‌ کاملا متفاوت از هم است و شاید رشته‌ ریاضی با رشته‌ تجربی تشابهاتی داشته باشند اما رشته‌ انسانی دروس متفاوت تری دارد.

بین دانش آموزان این موضوع جا افتاده‌ است که برای ورود به رشته‌ انسانی باید حفظیات قوی داشته باشید و دقیقا نیز به همین صورت است. ایا می توانید چند ساعت در روز درس هایی مثل تاریخ ، جغرافیا ، فلسفه و منطق و … که عموما هم حفظی هستند را مطالعه کنید ؟ ارتباط اجتماعی شما به چه صورت است ؟ از این جهت درباره ارتباط اجتماعی از شما سوال می کنیم که بیشتر شغل های رشته‌ انسانی ، در ارتباط با مردم هستند مثل روانشناسی یا …. که ارتباطات قوی با دیگران لازمه موفقیت در این دسته مشاغل است.

در رشته‌ انسانی نیز درس ریاضی تدریس می شود اما مباحث بسیار ساده تر از درس ریاضی خود رشته‌ ریاضی است پس فکر نکنید که با ورود به رشته‌ انسانی دیگر خبری از ریاضیات نیست و حتی در کنکور انسانی نیز این درس دارای ضریب زیادی است و برای ورود به رشته‌ ای همچون حسابداری ، باید درصد بالایی هم کسب کنید.

نگرانی دانش آموزان از بازار کار رشته‌ های ریاضی

بیشتر دانش آموزانی که با وجود توانمندی و علاقه ای که به رشته‌ ریاضی دارند ، به دلیل بازارکار نامساعدی که رشته‌ های ریاضی دارند ، در انتخاب و ورود به این رشته‌ دچار تردید هستند و شاید اینطور تصور کنند که با وارد شدن به رشته‌ تجربی ، می توانند به راحتی در شغل های پزشکی و پیراپزشکی استخدام شوند و آینده کاری آنها تضمینی است.

اول از همه باید بگوییم که هر دانش آموز تجربی لزوما پزشک یا دندانپزشک و یا داروساز نخواهد شد چرا که رقابت برای ورود به این رشته‌ ها بسیار زیاد است و از طرفی ظرفیت پذیرش کم دانشگاه ها پاسخگوی این تعداد تقاضا نیست. آیا به نظر شما تمام 500 هزار داوطلب کنکور تجربی ، همگی وارد رشته‌ های پزشکی و پیراپزشکی خواهند شد ؟ درست است که شرایط شغلی و شان و منزلت اجتماعی رشته‌ های پزشکی مورد پسند تر است ، اما اینها دلیل نمی شوند که شما از علاقه و استعداد خود بگذرید.

مهارت های لازم برای ورود به بازار کار رشته‌ ریاضی

نکته دوم در خصوص بازار کار رشته‌ های ریاضی این است که هیچ فرد کار بلد و متخصص بیکار نمی ماند و شرکت ها به دنبال استخدام افرادی هستند که در رشته‌ و تخصص خود مهارت کافی را دارند. متاسفانه به دلیل انکه بسیاری از مهندسین فارغ التحصیل شده‌ از دانشگاه ها از مهارت های عملی کافی برخوردار نیستند ، نمی توانند جذب کار در رشته‌ خود شوند و همین موضوع باعث ایجاد ذهنیت بد در مورد بازار کار رشته‌ های ریاضی و فنی مهندسی شده‌ است.

پس اگر شما با ورود به رشته‌ ریاضی و انتخاب رشته‌ های فنی مهندسی ، در کنار آموزش های دانشگاه ، مهارت های عملی خود را تقویت کنید و نرم افزارهای تخصصی و مهندسی مربوط به رشته‌ تان را یاد بگیرید ، با موقعیت های شغلی و اینده کاری روشنی روبرو خواهید بود.

مرتبط بخوانید : آیا اولویت انتخاب رشته در قبولی تاثیر دارد

شغل های رشته‌ ریاضی

آیا رشته‌ ریاضی سخت است

در ادامه برخی مشاغل پر متقاضی رشته‌ ریاضی را مشاهده می کنید :

  1. مهندسی برق
  2. مهندسی کامپیوتر
  3. مهندسی مکانیک
  4. مهندسی عمران
  5. مهندسی صنایع
  6. مهندسی شیمی
  7. مهندسی نفت
  8. مهندسی هوا فضا
  9. مهندسی معماری
  10. مهندسی پزشکی
  11. مهندسی نساجی
  12. مهندسی هسته ای
  13. مهندسی معدن
  14. مهندسی مواد و متالورژی
  15. آموزش ریاضی
  16. آموزش فیزیک
  17. آموزش ابتدایی
  18. مهندسی معماری
  19. مهندسی ساخت و تولید
  20. آموزش تربیت بدنی
  21. و …

اگر تصمیم گرفته اید که رشته‌ ریاضی را در دبیرستان انتخاب کنید اما نیاز دارید که از یک مشاوره مجرب راهنمایی دریافت نمایید و سوالات خود را بپرسید ، می توانید با مشاوران ارشد مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما به صورت تلفنی از 8 صبح تا 12 شب در ارتباط باشید. برای تماس با مشاوران ، با شماره های موجود در ابتدا و انتهای این صفحه تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • آیا رشته ریاضی سخت است ؟

دانش آموزانی که به محاسبات و ریاضیات علاقه دارند ، در رشته‌ ریاضی موفق خواهند بود و بستگی به علاقه شما دارد.

  • رشته‌ ریاضی سخت تر است یا تجربی ؟

سختی دو رشته‌ ریاضی و تجربی در یک حد است اما از نظر قبولی در کنکور ، قبولی در رشته‌ های خوب تجربی سخت تر است.

احتمالا این را هم بپسندید  سایت همگام پایه نهم ، انتخاب رشته / هدایت تحصیلی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

شغل های رشته ریاضی – لیست آینده شغلی رشته های ریاضی

شغل های رشته ریاضی 📞 لیست آینده شغلی رشته های ریاضی

رشته ریاضی دارای زیرشاخه های بسیاری است و اکثر دانش آموزان پایه نهم رشته ریاضی …

2 نظر

  1. سلام من قصد دارم به رشته ریاضی برم اما شک دارم که شغل مورد نظرم که خلبانی هست رو نیارم من ی بانو هستم .فکر میکنم خلبانی پارتی میخواد که من ندارم.میتونید کمکم کنید

    • پاسخ با ما

      با سلام. لطفا با مشاوران ما تماس حاصل بفرمایید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر