از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته معارف اسلامی و کلام – معرفی جامع و بازار کار رشته معارف اسلامی و کلام

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته معارف اسلامی و کلام

 

فلسفه و کلام از مباحث پایه ای و مهم در مکاتب اعتقادی به شمار می رود و در ایران نیز در طول تاریخ به علم فلسفه توجه بسیاری شده است. در اصل فلسفه از جمله مسائلی است که همواره ذهن انسان را به خود درگیر کرده و انسانی که همیشه به دنبال کشف معنا و مفهوم زندگی است همواره در پی فهم فلسفه وجودی خود و جهان پیرامون خواهد بود. در ادامه با اهمیت رشته معارف اسلامی و کلام بیشتر آشنا می شویم.

اهمیت رشته فلسفه و کلام اسلامی

پس از ظهور دین اسلام و با تاکیدی که این دین در زمینه مطالعات و تحقیق داشت ، دانشمندان اسلامی ترغیب شدند که با بهره بردن از علوم فلسفی گذشته و نیز علم و دانش دینی خود مبحثی به نام فلسفه اسلامی را تاسیس نمایند.

در مبحث کلام نیز به تحقیق و دفاع از دین پرداخته می شود و امروزه در دانشگاه های ایران این دو مبحث تلفیق شده و به صورت فلسفه و کلام اسلامی تدریس می شوند. 

نحوه ورود به رشته معارف اسلامی و کلام 

رشته معارف اسلامی و کلام از گرایشات الهیات و معارف و از زیرشاخه های علوم انسانی می باشد. این رشته شناور بوده و افراد با پس زمینه های متفاوت می توانند آن را انتخاب نمایند. برخی دانشگاه ها علاوه بر پذیرش با کنکور ، به صورت فراگیر نیز اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته می کنند.

در دانشگاه های ایران در هر سه مقطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری رشته معارف اسلامی و کلام ارائه می گردد.

برخی از دانشگاه های ایران این رشته را به صورت کارشناسی ارشد پیوسته ارائه می نمایند.

امکان ادامه تحصیل به صورت آموزش محور و پژوهش محور وجود دارد. همچنین دانشگاه های زیادی این دوره را به صورت غیر حضوری و مجازی ارائه خواهند نمود. جهت اطلاعات دقیق تر با مشاوران پاسخ با ما تماس حاصل نمایید.

مقاطع تحصیلی و واحدهای درسی

مقطع لیسانس رشته معارف اسلامی و کلام 4 ساله می باشد و شامل 146 واحد به شرح زیر است :

  • 14 واحد عمومی
  • 78 واحد دروس اختصاصی ( مشترک بین تمامی گرایشات الهیات و معارف اسلامی )
  • 50 واحد تخصصی گرایش فلسفه و کلام اسلامی
  • 4 واحد آزاد

دوره کارشناسی ارشد به دو شاخه فلسفه اسلامی و کلام اسلامی تقسیم می گردد و این دوره شامل 32 واحد به صورت 28 واحد دروس تخصصی و 4 واحد پایان نامه می باشد.

دوره دکتری در همین گرایش نیز ارائه می گردد و فارغ التحصیلان رشته فلسفه و کلام اسلامی می توانند برای ادامه تحصیل هر کدام از رشته های زیر شاخه الهیات را برای انتخاب نمایند.

لازم به یادآوری است که برای موفقیت در این رشته لازم است که به تقویت زبان عربی بپردازید. در کنار آن نیز زبان انگلیسی را در خود تقویت نمایید زیرا که بسیاری از متون بین المللی به زبان عربی و فارسی در دسترس نمی باشند.

بازار کار رشته معارف اسلامی و کلام

فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی و کلام می توانند در مراکز آموزشی گوناگون از قبیل مدارس و دانشگاه ها و حوضه های علمیه در کشورهای مختلف به تدریس علوم معارف اسلامی مشغول شوند.

همچنین می توانند در نشریات و مجلات به عنوان سردبیر یا نویسنده کار مناسب پیدا نمایند ویا با استفاده از علم خود به تالیف کتب بپردازند.

همچنین در ادارات و مراکز فرهنگی و عقیدتی می توانند به امر ترویج و تبلیغ دین اسلام بپردازند.

در وزارت خانه های دولتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت علوم و وزارت امورخارجه نیز می توانند سمت مورد علاقه خود را بیابند. برای دریافت اطلاعات دقیق تر با مشاوران پاسخ با ما تماس بگیرید. 

احتمالا این را هم بپسندید  صنایع غذایی - معرفی رشته مهندسی صنایع غذایی بازار کار و رتبه لازم برای قبولی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

بازار کار هوشبری - راهنمای بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری

بازار کار هوشبری – راهنمای بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری

  کارشناس هوشبری با متخصص بیهوشی کاملا متفاوت است ، تخصص بیهوشی یکی از تخصص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر