از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

تفاوت دانشگاه متمرکز و نیمه متمرکز – شرایط قبولی رشته های متمرکز و نیمه متمرکز

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

تفاوت دانشگاه متمرکز و نیمه متمرکز

 

داوطلبان کنکوری که در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری هستند ممکن است یکی از سوالاتی که برای آنها پیش بیاید این است که دانشگاه متمرکز و نیمه متمرکز چیست و چه تفاوت هایی دارند. با توجه به اینکه برای انتخاب رشته اصولی و با شانس پذیرش بالا نیاز است که اطلاعات داوطلب زیاد باشد و از تمام جزئیات مربوطه مطلع گردد ، در این مطلب می خواهیم تفاوت دانشگاه متمرکز و نیمه متمرکز را به طور کامل بررسی نماییم.

شما داوطلبان عزیز می توانید پاسخ سوالات خود را در هر زمینه ای از کنکور و انتخاب رشته ، از مشاوران ارشد مجموعه تحصیلی پاسخ با ما بپرسید تا به طور کامل راهنمایی شوید.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

منظور از رشته های متمرکز و نیمه متمرکز چیست

برای بررسی تفاوت دانشگاه متمرکز و نیمه متمرکز ابتدا باید بدانید که منظور از رشته متمرکز و نیمه متمرکز چیست. در کنکور سراسری رشته های تحصیلی به دو دسته کلی متمرکز و نیمه متمرکز تقسیم می شوند که البته عمده آنها نیز متمرکز هستند.

اگر رشته ای دارای شرایط پذیرش خاص و با مصاحبه باشد ، به آن رشته نیمه متمرکز گفته می شود ولی اگر شرایط پذیرش خاصی نداشته باشد و قبولی در رشته فقط به شرط کسب رتبه لازم در کنکور باشد ، به آن رشته متمرکر گفته می شود.

مرتبط بخوانید : تکمیل ظرفیت رشته های نیمه متمرکز

لیست دانشگاه های نیمه متمرکز

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد ، عمده دانشگاه ها و رشته های تحصیلی کنکور به صورت متمرکز هستند یعنی داوطلب برای قبولی در این رشته ها فقط باید بتواند در کنکور رتبه خوبی به دست آورد اما اگر برای رشته تحصیلی مراحل مصاحبه ، معاینات پزشکی و یا آزمون عملی برگزار شود ، آن رشته نیمه متمرکز خواهد بود.

احتمالا این را هم بپسندید  مشاوره تحصیلی تلفنی رایگان / برای مدت محدود

لیست دانشگاه های نیمه متمرکز کنکور سراسری به شرح زیر هستند :

  • دانشگاه فرهنگیان
  • دانشگاه شهید رجایی
  • دانشگاه غیر انتفاعی تهران و حدیث
  • دانشگاه شهید مطهری
  • موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
  • دانشگاه علوم و معارف و قرآن کریم (اوقاف و خیریه قم)
  • دانشگاه هنر اسلامی تبریز
  • دانشگاه مذاهب اسلامی (تهران ، سنندج ، زاهدان ، بندرعباس)
  • دانشگاه علوم پزشکی و پیراپزشکی ارتش
  • دانشگاه شاهد
  • دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
  • دانشگاه علوم پزشکی ارتش
  • دانشگاه امام صادق (ع)
  • موسسه ی آموزش عالی غیرانتفاعی سوره
  • دانشگاه پزشکی بقیه اله (عج)
  • دانشگاه صنعتی مالک اشتر
  • موسسه غیر دولتی – غیرانتفاعی رفاه
  • دانشگاه صداسیما

تفاوت دانشگاه متمرکز و نیمه متمرکز در شرایط پذیرش

وجه مشترک رشته های متمرکز و نیمه متمرکز کنکور سراسری ، کسب رتبه در کنکور می باشد. به عبارتی دیگر ؛ شما برای قبولی در هر یک از رشته های با کنکور متمرکز و نیمه متمرکز باید بتوانید رتبه خوبی در کنکور به دست آورید. پس از کسب رتبه مناسب ، اگر رشته نیمه متمرکز باشد می بایست در سایر مراحل پذیرش آن رشته که شامل معاینات پزشکی ، آزمون عملی و مصاحبه می باشد ، شرکت نمایید.

نمره قبولی در رشته های نیمه متمرکز شامل دو نمره است ؛ یک نمره اکتسابی در آزمون و یک نمره اکتسابی در مصاحبه یا آزمون عملی. عملکردی که داوطلب در این دو مرحله نشان می دهد ، تعیین کننده قبولی یا عدم قبولی او خواهد بود.

تفاوت دانشگاه متمرکز و نیمه متمرکز در رتبه قبولی

رتبه قبولی رشته های نیمه متمرکز و متمرکز بستگی به نوع رشته و دانشگاهی دارد که شما انتخاب می کنید. به طور مثال ؛ جهت قبولی در رشته های نیمه متمرکز دانشگاه فرهنگیان نیاز به حداقل تراز 6500 و بالاتر می باشد یا قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی ارتش ، بقیه الله یا شاهد ، رتبه خیلی خوبی نیاز است.

احتمالا این را هم بپسندید  دریافت سوابق تحصیلی 1403 📞 مشاهده سوابق تحصیلی در سایت my.medu.ir

تفاوت دانشگاه متمرکز و نیمه متمرکز در انتخاب رشته و اعلام نتایج

در خصوص انتخاب رشته های متمرکز و نیمه متمرکز و نحوه اعلام نتایج لازم است یک توضیح مختصر ارائه کنیم. شما در زمان انتخاب رشته کنکور ، یک فرم انتخاب رشته در اختیار خواهید داشت که می توانید آن را حداکثر با 150 کد رشته محل تکمیل کنید. انتخاب رشته تعیین کننده نیمی از شانس پذیرش شما در رشته مورد علاقه تان است و به همین دلیل باید درباره روش انجام آن اطلاعاتی به دست آورید یا به مشاوران بسپارید.

مرتبط بخوانید : اعلام نتایج مصاحبه رشته های نیمه متمرکز

برای انتخاب رشته های نیمه متمرکز و متمرکز ، با توجه به اینکه رشته های نیمه متمرکز مصاحبه دارند ، اگر شما اولویت اولتان قبولی در این رشته هاست ، باید آنها را در ابتدای فرم انتخاب رشته کنکور قرار دهید تا در صورت برخورداری از رتبه لازم ، جهت مصاحبه از شما دعوت به عمل آید. اگر هم برای حضور در مصاحبه اقدام نکنید به معنای انصراف شما محسوب خواهد شد و اولویت های بعدی فرم انتخاب رشته تان بررسی می شوند.

در صورتی که رشته های نیمه متمرکز را در اولویت های پایین فرم انتخاب رشته قرار دهید ، ممکن است در رشته های بالاتر از آن رتبه قبولی داشته باشید و پذیرفته شوید که در این صورت برای مصاحبه رشته نیمه متمرکز دعوت نمی شوید.

سوالات متداول

  • تفاوت دانشگاه متمرکز و نیمه متمرکز چیست ؟

دانشگاه نیمه متمرکز مصاحبه ، معاینات پزشکی و آزمون عملی دارد در حالی که برای قبولی در دانشگاه متمرکز فقط نیاز به کسب رتبه خوب در کنکور می باشد.

  • کدام دانشگاه ها رشته های نیمه متمرکز را ارائه می نمایند ؟

دانشگاه هایی همچون فرهنگیان ، شاهد ، بقیه الله و … ارائه دهنده رشته های نیمه متمرکز هستند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران

بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران 📞 نکات انتخاب بهترین آموزشگاه کلاس کنکور

پیدا کردن بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران می تواند کار سختی باشد چرا که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر