از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

تراز کنکور چیست – چرا تراز کنکور مهم است ؟

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

تراز کنکور چیست – چرا تراز کنکور مهم است ؟

 

تراز کنکور چیست ؟ چرا تراز کنکور مهم است ؟ تراز کنکور از چند است ؟ تراز چگونه محاسبه می شود ؟ چگونه می توان تراز کنکور را افزایش داد ؟ یکی از بخش های مهم کارنامه کنکور سراسری که داوطلبان را درگیر کرده است ، تراز اکتسابی در هر درس و همچنین تراز کل می باشد. با بررسی تراز کنکور هر داوطلب می توان فهمید که جایگاه و سطح علمی او در مقایسه با سایر داوطلبان چگونه است و هر داوطلب نیز با فهم چیستی تراز ، می تواند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و تقویت کند و در نتیجه برای کنکور بهتر آماده شود.

تراز در کنکور چیست

برای بهتر متوجه شدن مفهوم تراز کنکور و دانستن اینکه تراز چیست ، یک کلاس 30 نفره را در نظر بگیرید که همگی در امتحان ریاضی شرکت می کنند و شما با نمره 18 ، بالاترین نمره را کسب کرده اید و فردای همان روز که دوباره در امتحان ریاضی شرکت می کنید ، نمره شما 18 می شود اما بالاترین نمره کلاس نیست و کسانی هستند که نمرات بالاتر از نمره شما دارند. در واقع با اینکه در دو امتحان یک نمره ثابتی داشته اید ، اما وضعیت علمی تان در مقایسه با سایر دانش آموزان متفاوت بوده است در امتحان اول ، نفر اول کلاس بودید اما در امتحان دوم نه.

پس در محاسبه نمره تراز ، اینکه داوطلب چه نمره ای را کسب کند اهمیت ندارد بلکه وضعیت او در مقایسه با سایر داوطلبان مهم است و اگر درسی سخت باشد ، برای همه داوطلبان سخت است و بالعکس اگر راحت باشد برای همه داوطلبان راحت است. همچنین ممکن است حداکثر تراز دروس مختلف متفاوت باشد زیرا ضریب سختی سوالات هر درس متفاوت است.

به عنوان مثال داوطلبی در درس عربی با درصد 60 ، تراز 5800 را کسب می کند ولی در درس ادبیات با درصد 45 تراز 6200 را کسب می کند و با وجود اینکه درصد اکتسابی او در درس عربی بیشتر است اما تراز پایین تری را کسب کرده است. دلیل این موضوع ، سخت تر بودن سوالات درس ادبیات است و داوطلب توانسته با کسب 45 درصد در این درس ، تراز بهتری داشته باشد اما چون سوالات عربی برای همه آسان بوده است ، تراز نیز به همان نسبت کاهش می یابد.

احتمالا این را هم بپسندید  تراز کنکور چیست؟ منظور از تراز قبولی در کنکور چیست ؟

راهکارهای افزایش تراز کنکور چیست

چند روش ساده برای افزایش تراز کنکور وجود دارد که با اهمیت دادن به آنها به راحتی می توانید تراز خود را درس افزایش دهید :

تعداد داوطلبان گروه آزمایشی

معمولا در گروه های آزمایشی که تعداد داوطلبان کمتری را شامل می شوند ، تراز آزمون پایین تر از تراز آزمون گروه های آزمایشی با تعداد داوطلبان بیشتر است زیرا جمعیت شرکت کنندگان تاثیر مستقیم در کاهش و افزایش تراز دارد.

ارتباط رقیبان قوی با تراز کنکور چیست

هر چقدر که رقیبان شما سرسخت تر و قوی تر باشند ، کسب تراز بالاتر دشوارتر می شود زیرا رقیبان قوی می توانند درصد های بالاتری را کسب کنند و اگر درصد شما پایین باشد ، ترازتان کاهش می یابد. این موضوع را داوطلبانی بهتر متوجه می شوند که چند بار در کنکور شرکت کرده اند ، معمولا با مقایسه کارنامه کنکور دو سال داوطلبان به این نکته پی برده می شود که با اینکه در سال دوم  درصدهای بالایی را در دروس کسب کرده اند ، اما تراز پایین تری نسبت به سال گذشته داشته اند و دلیل این موضوع در قوی تر بودن داوطلبان کنکور سال دوم است.

درجه سختی سوالات

نمره تراز کنکور با درجه سختی سوالات ارتباط مستقیم دارد. اگر در یک درس درصد پایین کسب کنید ، لزوما به معنای ضعیف بودن شما نیست و شاید درصد اکثر داوطلبان در آن درس پایین است. آنچه که اهمیت دارد ، ترازی است که در آن درس کسب کرده اید. شاید با همین درصد پایین ، ترازتان بالاست. همچنین بالا بودن درصد یک درس ، لزوما به معنای قوی بودن شما در آن درس نیست شاید سوالات آسان بوده و اکثر داوطلبان توانسته اند درصد بالا کسب کنند.

ارتباط نحوه درس خواندن با افزایش تراز

ارتباط نحوه درس خواندن با افزایش تراز کنکور چیست ؟ هوشمندانه درس خواندن را باید یاد بگیرید و  برای افزایش تراز خود در مباحثی تمرکز کنید که بیشتر داوطلبان نمی توانند تست های آن بخش را حل کنند. مثلا اکثر داوطلبان کنکور تجربی بخش گیاهی زیست شناسی را حذف می کنند و در نتیجه بیشتر سوالات گیاهی زیست شناسی پاسخ داده نمی شوند و اگر شما بتوانید این سوالات را درست پاسخ دهید ، ترازتان بسیار افزایش می یابد چرا که سوالاتی را جواب داده اید که اکثر داوطلبان در پاسخگویی به این سوالات عاجزند.

احتمالا این را هم بپسندید  تراز کنکور چیست؟ منظور از تراز قبولی در کنکور چیست ؟

بنابراین اهمیت هر تست از یک درس با تست دیگر همان درس در افزایش یا کاهش دادن تراز درس متفاوت است و مشخص است که حل تست های مهم تر ، تاثیر بیشتری در افزایش تراز دارد.

در مورد تراز کنکور سوالی دارید؟

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از استان تهران 9092301611

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل

حداقل تراز برای قبولی در کنکور چقدر است

تراز لازم برای قبولی در رشته ها و دانشگاه های برتر چیست و چگونه متوجه شویم که ترازمان خوب است یا بد ؟ بازه تراز کنکور سراسری معمولا مابین 4 تا 9 هزار است و شما اگر در درسی درصد صفر کسب کنید ، ترازتان در آن درس حدود 3500 می شود و اگر در سایر دروس نیز به همین ترتیب باشد ، شانس قبولی در هیچ رشته و دانشگاه دولتی نخواهید داشت.

برای قبولی در رشته های برتری همچون پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی از کنکور تجربی و رشته های مهندسی کنکور ریاضی و همچنین رشته های انسانی مثل حقوق ، روانشناسی ، حسابداری و … در دانشگاه های روزانه برتر به تراز بالای 9000 در گروه آزمایشی خود نیاز دارید.

البته با تراز 7 تا 9 هزار در بسیاری از رشته ها و دانشگاه ها نیز احتمال قبولی وجود دارد مثلا در کنکور تجربی با تراز حدود 7800 می توان در رشته های پیراپزشکی همچون پرستاری ، مامایی ، هوشبری و …. قبول شد.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر