از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته های انسانی – معرفی جامع رشته ها و آینده شغلی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته های انسانی ، معرفی جامع رشته ها و آینده شغلی

 

دانش آموزانی که از همان دوران دبیرستان به درس هایی مثل ریاضی و فیزیک علاقه ای ندارند ، رشته انسانی را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند و تصور غلط بیشتر دانش آموزان این است که تحصیل در رشته انسانی نیاز به مهارت خاصی ندارد ، اما توانایی ارتباط با دیگران ، روابط عمومی و اجتماعی بالا ، دارا بودن حافظه قوی و به طور کلی مهارت های ارتباطی لازمه تحصیل در رشته های انسانی است و در غیر این صورت حتی پس از فارغ التحصیل شدن و ورود به بازار کار ، در شغل خود موفق نخواهید شد.

مدیریت ، حسابداری ، حقوق ، روانشناسی ، زبان و ادبیات ملل مختلف ، علوم سیاسی و … از شاخه های علوم انسانی هستند که در دانشگاه های سراسری و آزاد تدریس می شوند. علاقه مندان به تحصیل در این رشته ها می توانند با شرکت در کنکور انسانی و انجام انتخاب رشته ، برای ورود به این رشته ها اقدام کنند اما اگر هم نخواهید در کنکور شرکت کنید ، می توانید بدون کنکور وارد دانشگاه شوید. در این متن قصد داریم در ابتدا به معرفی رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها و سپس بازار کار رشته های مختلف بپردازیم.

زیر شاخه های رشته انسانی

رشته های مختلف تحصيلی گروه آزمایشی علوم انسانی به چند مجموعه رشته کوچک تر تقسيم می شود كه به آنها زير گروه مي گوييم. شاخه های مختلف گروه علوم انسانی شامل 5 زیر گروه هستند :

لازم به ذکر است که در کنکور سراسری 1402 ، زیر گروه ها حذف شده اند و تمام رشته ها در یک دسته قرار دارند. زیر گروه هایی که در ادامه مشاهده می کنید مربوط به کنکور سال های قبل هستند.

زیر گروه یک

مقطع کاردانی : کاردانی آموزش دینی و عربی، کاردانی آموزش زبان و ادبیات فارسی، کاردانی امور تربیتی، کاردانی امور دولتی، کاردانی تربیت مبلغ قرآن کریم، کاردانی تربیت معلم قرآن کریم، کاردانی حقوق قضایی.

مقطع کارشناسی : آموزش الهیات، آموزش زبان عربی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، ادیان و مذاهب، ادیان و عرفان، ایران شناسی، تاریخ تمدن ملل اسلامی، تربیت مروج سیاسی، حقوق، زبان و ادبیات ترکی آذری، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات کردی، شیعه شناسی، علوم قرآن و حدیث، علوم قضایی، فرهنگ و معارف اسلامی، فقه شافعی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مذاهب اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، مترجمی زبان عربی، مربیگری عقیدتی، مطالعات امنیتی، معارف اسلامی، معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطات، معارف اسلامی و اخلاق، معارف اسلامی و ادیان، معارف اسلامی و تاریخ، معارف اسلامی و علوم تربیتی، معارف اسلامی و علوم قرآنی، معارف اسلامی و کلام، معارف اسلامی و مدیریت.

مقطع کارشناسی ارشد : کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی، کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد، کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

زیر گروه دو

مقطع کاردانی : کاردانی آموزش مطالعات اجتماعی

مقطع کارشناسی : آموزش علوم اجتماعی، امنیت اطلاعات، امنیت بین الملل، امنیت نرم، برنامه ریزی اجتماعی و تعاون، پژوهشگری امنیت، جامعه شناسی، حفاظت اطلاعات، روزنامه نگاری، ضد تروریسم، علوم فنی امنیت، مددکاری اجتماعی، مردم شناسی، علوم ارتباطات اجتماعی

زیر گروه سه

مقطع کاردانی : کاردانی اشتغال، کاردانی اقتصاد کار و بهره وری، کاردانی امور بانکی، کاردانی امور فرهنگی، کاردانی امور مالی و مالیاتی، کاردانی بیمه، کاردانی گردشگری، کاردانی حسابداری، کاردانی روابط کار، کاردانی مدیریت بازرگانی، کاردانی مدیریت صنعتی، کاردانی مدیریت گمرکی، کاردانی هتلداری

مقطع کارشناسی : اقتصاد، امنیت اقتصادی، حسابداری، روابط عمومی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت بیمه اکو، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت مالی، مدیریت و بازرگانی دریایی، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، هتلداری

زیر گروه چهار

مقطع کاردانی : کاردانی باستان شناسی، کاردانی علوم انتظامی

مقطع کارشناسی : آمار، آموزش تاریخ، آموزش جغرافیا، باستان شناسی، تاریخ، تاریخ اسلام، جغرافیا، زبان شناسی، علوم انتظامی، علوم سیاسی

زیر گروه پنج

مقطع کاردانی : کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی، کاردانی آموزش و پرورش کودکان استثنایی، کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی، کاردانی علوم ورزشی، کاردانی مربی کودک

مقطع کارشناسی : آموزش ابتدایی، آموزش مشاوره و راهنمایی، آموزش تربیت بدنی، آموزش کودکان استثنایی، روان شناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم تربیتی، علوم ورزشی، مشاوره، مطالعات خانواده

مرتبط بخوانید : مشاور کنکور انسانی ، کلیدی ترین نکات از زبان مشاور کنکور انسانی

اسامی دانشگاه های رشته انسانی در کنکور

رشته های انسانی

شما داوطلبان با شرکت در کنکور انسانی می توانید در زمان انتخاب رشته با توجه به وضعیت مجاز بودن کارنامه خود در دوره های مختلف، هر یک از دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان را انتخاب کنید. البته انتخاب رشته کنکور انسانی دانشگاه آزاد نیز به صورت جداگانه از طریق سایت azmoon.org انجام می گیرد. اسامی دانشگاه های رشته انسانی در کنکور به شرح زیر هستند :

  • دانشگاه اراک
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه ایلام
  • دانشگاه بجنورد
  • دانشگاه بیرجند
  • دانشگاه بوعلی سینا همدان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه زنجان
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه شاهد
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه شاهرود
  • دانشگاه مشهد
  • و …
احتمالا این را هم بپسندید  رشته دندانسازی با کنکور و بدون کنکور ، معرفی رشته دندانسازی

لیست فوق تعداد محدودی از دانشگاه های سطح کشور ارائه دهنده رشته علوم انسانی هستند و شما می توانید برای مشاهده لیست کامل رشته های انسانی در دانشگاه، دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی سراسری و آزاد را از طریق لینک های زیر دانلود و بررسی کنید :

مرتبط بخوانید : دروس لازم برای قبولی در رشته تربیت معلم – راهنمای قبولی تربیت معلم

دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی

دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی سراسری

(برای دانلود دفترچه کلیک کنید)

دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی آزاد

(برای دانلود دفترچه کلیک کنید)

 

در ادامه اسامی تعدادی از شاخه های رشته انسانی در چند دانشگاه پرطرفدار ذکر شده است :

رشته های انسانی دانشگاه اصفهان

رشته های انسانی دانشگاه اصفهان رشته های انسانی دانشگاه اصفهان

رشته های انسانی دانشگاه بیرجند

رشته های انسانی دانشگاه بیرجند

رشته های انسانی دانشگاه تهران

رشته های انسانی دانشگاه تهران

رشته های انسانی دانشگاه تهران

رشته های انسانی دانشگاه بوعلی همدان

رشته های انسانی دانشگاه بوعلی همدان

رشته های انسانی دانشگاه تبریز

رشته های انسانی دانشگاه تبریز

ظرفیت پذیرش رشته انسانی

جدول زیر از دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی تهیه شده است که ظرفیت پذیرش هر یک از دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، پیام نور و غیرانتفاعی نشان می دهد. این دانشگاه ها نمره آزمون و سوابق تحصیلی داوطلب را ملاک برای پذیرش قرار داده اند.

ظرفیت پذیرش رشته های انسانی

 

از بهترین رشته های علوم انسانی که در میان داوطلبان پرطرفدار هستند می توان به رشته های حقوق، حسابداری، روانشناسی و مدیریت بازرگانی اشاره کرد که ظرفیت پذیرش هر یک از رشته های مذکور مطابق جداول زیر است :

ظرفیت رشته روانشناسی

روزانه 1012
نوبت دوم 393
ظرفیت مازاد 0
پردیس خودگردان 0
پیام نور 12570
غیرانتفاعی 2519

 

ظرفیت رشته حسابداری

روزانه 908
نوبت دوم 384
ظرفیت مازاد 0
پردیس خودگردان 0
پیام نور 13020
غیرانتفاعی 7355

 

ظرفیت رشته حقوق

روزانه 1417
نوبت دوم 433
ظرفیت مازاد 0
پردیس خودگردان 65
پیام نور 19400
غیرانتفاعی 190
مجازی دولتی 120

 

ظرفیت رشته مدیریت بازرگانی

روزانه 716
نوبت دوم 750
ظرفیت مازاد 0
پردیس خودگردان 0
پیام نور 10980
غیرانتفاعی 4799

 

چنانچه علاقه مند به اطلاع از ظرفیت پذیرش، رتبه قبولی و درصد دروس لازم رشته های انسانی هستید، می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی “پاسخ با ما” تماس بگیرید.

رشته های انسانی بدون کنکور

رشته های انسانی برخلاف رشته های تجربی و ریاضی، در بسیاری از دانشگاه بدون کنکور وجود دارند و حتی رشته های حقوق، حسابداری، روانشناسی که از پرطرفدار ترین این رشته ها هستند نیز در بسیاری از واحد های دانشگاهی آزاد و پیام نور بر اساس سوابق تحصیلی ارائه می شوند. شما داوطلبان می توانید برای اطلاع از رشته های انسانی بدون کنکور، دفترچه های زیر را دانلود و بررسی کنید :

رشته های بدون کنکور انسانی

pdf رشته های انسانی بدون کنکور سراسری

(برای دانلود دفترچه کلیک کنید)

 pdf رشته هاي انسانی بدون کنکور آزاد

(برای دانلود دفترچه کلیک کنید)

 

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.org انجام می گیرد. مزیت دانشگاه آزاد این است که تنوع رشته بسیاری دارد و بیش از 200 واحد دانشگاهی آزاد در تمام استان های کشور در گروه علوم انسانی جذب دانشجو را بر اساس سوابق تحصیلی انجام می دهند و در هر یک از رشته حداقل 20 نفر ظرفیت پذیرش وجود دارد.

برای ثبت نام بدون کنکور رشته های انسانی در دانشگاه های سراسری و آزاد باید در مهرماه یا بهمن ماه اقدام کنید که ظرفیت پذیرش معمولا در بهمن ماه کمتر است. سایت ثبت نام دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org  و سایت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری نیز به نشانی sanjesh.org می باشد. شما قبل از اقدام به ثبت نام ابتدا باید دفترچه راهنما را دانلود کنید و بعد از اطلاع از رشته های ارائه شده ، می توانید با واریز هزینه در سایت ، ثبت نام را آغاز نمایید.

بازار کار و آینده شغلی رشته های پرطرفدار

رشته های انسانی ، معرفی جامع رشته ها و آینده شغلی

 

در چند سال اخیر به دلیل آنکه شرایط ورود به رشته انسانی آسان تر شده است و بسیاری از دانشگاه ها به صورت بدون کنکور این رشته ها ارائه می دهند ، هر ساله شاهد افزایش فارغ التحصیلان در رشته هایی مانند حسابداری، حقوق و … هستیم. بنابراین جمعیت فارغ التحصیلانی که وارد بازار کار نشده اند بسیار زیاد است و در یک نگاه کلی می توان نتیجه گرفت که تنها دریافت مدرک ملاک نیست و باید در رشته ای که تحصیل می کنید بهترین باشید تا بتوانید وارد شغل و حرفه در رشته خود شوید.

از بهترین شاخه های رشته انسانی با بازار کار مناسب رشته های حقوق ، روانشناسی ، حسابداری و انواع مدیریت به ویژه مدیریت مالی ، بازرگانی ، امور بانکی و MBA می باشند.

حسابداری

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته حسابداری بسیار زیاد است مخصوصا اگر تحصیلات خود را در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه دهید. در جامعه کنونی، از کوچک ترین شرکت ها تا بزرگترین کارخانه ها به حسابدار کار بلد و مجرب نیاز است. از حیطه های شغلی فارغ التحصیل حسابدار می توان به حسابرس، حسابدار، مدیر مالی، کارمند یا رئیس بانک، کارشناس گمرک و … اشاره کرد. البته ترفیع شغلی نیز با تجربه و تحصیلات بالا امکان پذیر است.

روانشناسی

رشته روانشناسی در میان داوطلبان بسیار پرطرفدار است و زمینه کاری دانش آموختگان این رشته در مراکز دولتی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندان‌ها و کانون اصلاح و تربیت، مددجوی کودکان، مشاور تحصیلی، مهدکودک، بیمارستان‌ها، آموزش ‌و پرورش و … می باشد. علاوه بر این موارد ، فارغ التحصیلان روانشناسی می توانند با اخذ مجوز از بهزیستی اقدام به تاسیس کلینیک یا مراکز مشاوره و روانشناسی نمایند.

حقوق

رشته های انسانی ، معرفی جامع رشته ها و آینده شغلی

 

فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند با شرکت در آزمون وکالت و کسب پروانه ، وکالت کنند و یا با شرکت در آزمون قضاوت وارد شغل قضاوت شوند البته قبولی در آزمون وکالت و قضاوت کار ساده ای نیست و جدای از سختی هایی که خود آزمون دارد، باید در مراحلی مانند مصاحبه و کارآموزی نیز حداقل معیارهای لازم را داشته باشید. در زمینه های دیگری مانند مشاور حقوقی بانک ها ، شهرداری ها ، سردفتر اسناد رسمی نیز بازار کار رشته حقوق فراهم است. از گرایش های مقطع کارشناسی ارشد حقوق می توان به گرایش حقوق خصوصی – گرایش حقوق ارتباطات – گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک – گرایش حقوق اسناد و قراردادهای تجاری -گرایش حقوق بین الملل – گرایش حقوق جزا و جرم شناسی – گرایش حقوق عمومی و …. اشاره کرد.

مدیریت

رشته های انسانی

اکثر دانشجویانی که وارد رشته مدیریت می شوند برای این رشته تصور شغل مدیریت و پشت میزی یک شرکت یا کارخانه بزرگ را دارند اما نباید این انتظار را داشته باشید که از همان اول که وارد این شغل می شوید، به عنوان مدیر در یک شرکت فعالیت کنید. دانش آموختگان رشته مدیریت ابتدا به عنوان یک کارشناس مبتدی فعالیت می کنند و به مرور با افزایش تجربه و تحصیلات دانشگاهی می توانند در مسئولیت های بزرگتری مانند مسئول تدارکات ، مدیر مالی ، کارگزینی و … به کار گرفته شوند.

ناگفته نماند که رشته های مدیریت خصوصا مدیریت بازرگانی MBA کارشناسی ارشد از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار هستند و اکثر سازمان های دولتی و خصوصی در زمینه های مدیریت بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت استراتژیک و … نیاز به مهارت مدیریتی دارند. مسئولیت پذیری، جسارت، اقتدار، ریسک پذیری و با اراده بودن لازمه ورود به شغل مدیریت است.

در انتها لازم است گفته شود که که اگر شما وارد دانشگاه فرهنگیان شوید از همان ابتدا استخدام خواهید شد و همچنین می توانید با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که هر ساله برگزار می شود به صورت پیمانی یا رسمی استخدام شوید.

مرتبط بخوانید : زیر شاخه های رشته ریاضی – معرفی و راهنمای زیر شاخه های رشته ریاضی

سوالات شما

  • پر درآمد ترین رشته هاي انسانی کدام رشته ها هستند ؟

رشته های حقوق ، روانشناسی ، حسابداری و … جزو رشته های دارای بازار کار خوب انسانی هستند.

  • شرط قبولی بدون کنکور در رشته هاي انسانی چیست ؟

برای قبولی بدون کنکور در رشته های گروه انسانی باید مدرک دیپلم نظام جدید یا پیش دانشگاهی ارائه کنید.

  • کدام دانشگاه ها رشته های انساني را ارائه می کنند ؟

تمام دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، آزاد ، پیام نور و … رشته هاي انسانی را ارائه می کنند.

احتمالا این را هم بپسندید  مشاوره تحصیلی تلفنی شبانه روزی - مشاوره تلفنی رایگان شبانه روزی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران

بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران 📞 نکات انتخاب بهترین آموزشگاه کلاس کنکور

پیدا کردن بهترین آموزشگاه کنکور در غرب تهران می تواند کار سختی باشد چرا که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر