از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

تخصص های دامپزشکی ، معرفی تخصص های دامپزشکی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

تخصص های دامپزشکی ، معرفی تخصص های دامپزشکی

دامپزشکی از شاخه گروه علوم پزشکی است که در ایران به دو صورت کاردانی و دکتری حرفه ای ارائه می شود و در هر دو شیوه پذیرش حداکثر 6 الی 7 سال طول دوره تحصیلی طول می کشد تا دانشجو بتواند برای گرفتن تخصص خود اقدام کند.

در تخصص های دامپزشکی ، حدود 20 رشته تحصیلی از قبیل بیماری های داخلی دام های بزرگ و کوچک ، جراحی دامپزشکی ، بیماری های پرندگان ، بیماری های آبزیان و … وجود دارد که دامپزشکان عمومی می‌‎تواند پس از شرکت در آزمون دکتری Ph.D و پذیرش در مصاحبه در این مقطع تخصصی ادامه تحصیل دهد.

البته علاوه بر رشته های تخصصی دامپزشکی ، در برخی دیگر از رشته های علوم پایه پزشکی مانند علوم تغذیه، علوم اعصاب و … امکان دریافت تخصص برای دامپزشکان وجود دارد.

معرفی تخصص های دامپزشکی

طبق دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری تخصصی ، فارغ التحصیلان دوره های دکتری حرفه ای دامپزشکی و یا فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد دامپزشکی ، می توانند برای دریافت تخصص خود در رشته های زیر شرکت نمایند :

رشته های دکتری تخصصی دامپزشکی

بیماری های داخلی دام های کوچک (دستیاری) بیماری های داخلی دام های بزرگ (دستیاری) کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی (دستیاری) پاتولوژی دامپزشکی
بهداشت و بیماری های آبزیان (دستیاری) مامایی و بیماری های تولید مثل دام (دستیاری) بهداشت و بیماری های پرندگان بیوشیمی بالینی
بهداشت مواد غذایی جراحی دامپزشکی (دستیاری) اپیدمیولوژی بهداشت خوراک دام
رادیولوژی دامپزشکی (دستیاری) قارچ شناسی ایمنی شناسی بیوتکنولوژی
باکتری شناسی انگل شناسی دامپزشکی سم شناسی ویروس شناسی
فناوری تولید مثل در دامپزشکی فارماکولوژی دامپزشکی فیزیولوژی بیهوشی و مراقبت های ویژه دامپزشکی (دستیاری)
آناتومی و جنین شناسی مقایسه ای بافت شناسی مقایسه ای

رشته های دکتری تخصصی دامپزشکی وزارت بهداشت 

باکتری شناسی پزشکی پزشکی مولکولی حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین ژنتیک پزشکی
توکسین های میکروبی سیاستگذاری سلامت خون شناسی آزمایشگاهی و علوم انتقال خون علوم تغذیه
انگل شناسی پزشکی بیولوژی تولید مثل علوم اعصاب علوم سلولی کاربردی
علوم تشریحی اپیدمیولوژی بیوشیمی بالینی ایمنی شناسی پزشکی
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بهداشت و ایمنی مواد غذایی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت مهندسی بافت
نانوفناوری پزشکی ویروس شناسی پزشکی سلامت در بلایا و فوریت ها علوم و صنایع غذایی
احتمالا این را هم بپسندید  دفترچه انتخاب رشته پرستاری - دانلود دفترچه انتخاب رشته پرستاری

رشته های دکتری تخصصی  (Ph.D) داروسازی

سم شناسی زیست مواد دارویی
اقتصاد و مدیریت دارو نانوفناوری دارویی

کدام دانشگاه ها تخصص های دامپزشکی را ارائه می دهند؟

ظرفیت رشته های تخصصی دامپزشکی در هر یک از دانشگاه های عادی و شهریه پرداز علوم پزشکی حداکثر 3 الی 4 نفر است بنابراین رقابت برای پذیرش سخت می باشد. هم چنین طبق بررسی های انجام شده توسط وزارت بهداشت ، دکتری تخصصی بهداشت مواد غذایی ، بهداشت و بیماری ‌های پرندگان و بهداشت آبزیان از پرطرفدارترين و دکتری تخصصی آناتومی و جنین شناسی مقایسه ای دامپزشکی ، بافت شناسی دامپزشکی ، پاتولوژی دامپزشکی از کم طرفدارترين تخصص های دامپزشکی هستند.

در سال گذشته ظرفیت پذیرش تخصص های دامپزشکی در هر یک از آزمون های دکتری وزارت بهداشت و دکتری تخصصی سازمان سنجش به صورت زیر بوده است :

معرفی تخصص های دامپزشکی

معرفی تخصص های دامپزشکی

معرفی تخصص های دامپزشکی

برای اطلاع از ظرفیت این تخصص ها در سایر گرایش ها می توانید دفترچه های زیر را دانلود و بررسی کنید. توجه داشته باشید که آزمون دکتری تخصصی هم توسط وزارت بهداشت و هم توسط سازمان سنجش برگزار می شود و شما باید بررسی کنید که تخصص تان در کدام دسته از آزمون های مذکور قرار دارد.

دفترچه تخصصی دکتری دامپزشکی

دفترچه انتخاب رشته دکتری تخصصی سازمان سنجش
دفترچه انتخاب رشته دکتری وزارت بهداشت

لازم به ذکر است که برای دریافت تخصص دامپزشکی نیازی به گذراندن طرح تعهد خدمت ندارید. در واقع رشته دامپزشکی عمومی بر خلاف سایر رشته های علومم پزشکی ، زیر نظر وزارت علوم ارائه می شود و فقط رشته های وزارت بهداشت باید تعهد خدمت اجباری را طی کنند. بنابراین دامپزشکان عمومی این فرصت را دارند که بدون طرح اجباری سریع تر از سایر گروه های پزشکی برای گرفتن تخصص خود اقدام کنند.

احتمالا این را هم بپسندید  مشاوره تحصیلی تلفنی رایگان در اصفهان

راهنمای شرکت در آزمون دکتری تخصص های دامپزشکی

آزمون دکتری تخصصی دامپزشکی هر ساله به صورت مستقل توسط سازمان سنجش آموزش کشور در اسفند ماه برگزار می شود و داوطلبان واجد شرایط لازم که در دفترچه مربوطه ذکر شده است ، می توانند با شرکت در این آزمون و گذراندن طول دوره تحصیلی 3 تا 5 سال ، تخصص خود را دریافت نمایند.

هم چنین وزارت بهداشت و درمان نیز در مقطع دکتری تخصصی برای رشته دامپزشکی در تعدادی از گرایش ها آزمون برگزار می کند که تاریخ برگزاری این آزمون در تیر ماه می باشد.

دانشجویان دوره‌ دکتری تخصصی پس از طی کردن واحد های آموزش محور و پس از سه ترم تحصیلی ، برای ورود به ترم چهارم موظف به شرکت در آزمون جامع هستند و این آزمون پیش نیاز و شرط ورود به مرحله‌ی پژوهشی ، یعنی نوشتن پروپوزال برای رساله است.

چند نکته مهم

  • تعداد واحدهای درسی دوره دكتری تخصصی حداقل 60 واحد است كه از اين تعداد، 44 الی 48 واحد آموزشی و 12 الی 16  واحد پژوهشی است كه در برنامة درسی هر رشته تحصيلی لحاظ می شود.
  • تعداد واحد های اخذ شده دانشجو در هر نيمسال حداقل 10 و حداكثر 14 واحد است.
  • حداقل نمره قبولی هر درس 12 از 20 است  و معدل قابل قبول در مجموع دروس مرحله ی آموزشی 14 از 20 است .در صورتی كه معدل دروس مرحله ی آموزشی كمتر از 14 باشد، دانشجو مجاز خواهد بود جهت جبران معدل ، حداكثر در يک نيمسال تحصیلی درس يا دروسی از دروس مصوب دوره را بگذراند و در غير اينصورت از ادامه تحصيل محروم می شود.
  •  پس از اتمام دوره ی آموزشی وقبولی در آزمون های معتبر زبان انگليسی ، دانشجو موظف به شركت در آزمون جامع پايانی خواهد بود.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1402 📞 راهنمای ثبت نام و برگزاری آزمون

دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد لازم است پیش از وارد شدن به دوره پژوهشی ، …

3 نظر

  1. سلام
    موسسه هایی برای آمادگی آزمون پی اچ دی های دامپزشکی وجود دارن؟ اگه هستن لطفا معرفی میکنین

    • پاسخ با ما

      با سلام. لطفاً از طریق تلفن ثابت و بدون کد ابتدای شماره ، با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند

  2. سلام وقت بخیر با ارشد انگل شناسی پزشکی در کدام رشته تخصص شرکت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر