از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

بازار کار مهندسی شیمی – بازار کار مهندسی شیمی چگونه است

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

بازار کار مهندسی شیمی - بازار کار مهندسی شیمی چگونه است

 

یکی از شغل های جذاب در گروه فنی مهندسی ، شغل مهندسی شیمی می باشد که طرفداران خاص خود را دارد. معمولا افرادی به سمت رشته مهندسی شیمی می روند که علاقه مند به کار در آزمایشگاه ها و صنایع شیمیایی و دارویی می باشند اما بر خلاف تصور عموم ، دانشجوی رشته مهندسی شیمی در قدرم اول برای ورود به بازار کار باید در ریاضیات و فیزیک پایه قوی داشته باشد و توانمندی در مباحث شیمی در درجه دوم اهمیت دارد چرا که این رشته از شاخه های فنی مهندسی می باشد و حتی در تعدادی از دروس دانشگاهی با رشته مهندسی برق و مهندسی مکانیک مشترک است.

برای مهندس شیمی با توجه به گرایش های مختلفی که دارد ، فرصت های شغلی مناسبی در صنایع  مختلف شامل صنایع شیمیایی ، نساجی ، معدنی ،  غذایی ، دارویی ، نفت و گاز و پتروشیمی ، انرژی و … وجود دارد و ما در ادامه قصد داریم بیشتر به بازار کار مهندسی شیمی بپردازیم.

بازار کار مهندسی شیمی

در حال حاضر در تمام کارخانه های کوچک و بزرگ از جمله کارخانه های تولید دارو ، کارخانه موادر غذایی ، کارخانه رنگ سازی و …  نیاز به حضور مهندس شیمی جهت طراحی و اجرای فرآیند های شیمیایی برای تبدیل مواد اولیه به کالاها و موادی ارزشمند و کاربردی وجود دارد. مهندس شیمی وظیفه دارد با آنالیز کردن وضعیت موجود ، بهترین راه حل را برای تبدیل مواد خام به محصولات با ارزش و مفید و با بیشترین کیفیت ، ارائه دهد. همچنین نطارت و کنترل بهداشت و کیفیت محصولات یک کارخانه بر عده مهندس شیمی آن کارخانه می باشد.

احتمالا این را هم بپسندید  کاردانی خدمات اداری 📞 معرفی و بازار کار کاردانی خدمات اداری

بازار کار مهندسی شیمی با توجه به میزان تحصیلاتی که فرد دارد ، آشنایی با نرم افزار های تخصصی رشته ، توانایی برنامه ریزی ، سازماندهی و تصمیم گیری و تجربه ای که دارد متفاوت است و در بخش های دولتی و غیردولتی فرصت های شغلی زیادی برای مهندسان شیمی فراهم می باشد.

  • صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
  • صنعت تولید رنگ و رزین
  • صنعت مواد غذایی (کارخانه قند سازی ، کنسرو سازی ، لبنیات پاستوریزه ، کارخانه نوشابه‌ ، سردخانه‌ها و بخش های نگهداری از مواد غذایی )
  • صنعت بازیافت فلزات و عناصر گران‌بها
  • صنعت استخراج فلزات با ارزش
  • صنعت پلیمری
  • صنعت داروسازی
  • و …

بازار کار مهندسی شیمی بهتره یا شیمی کاربردی؟

مهندسی شیمی با رشته های شیمی کاربردی ، شیمی محض و آموزش شیمی تفاوت بسیار زیادی چه در طول دوره تحصیلی دانشگاه و دروس مصوب و چه در ورود به بازار کار دارد. در مهندسی شیمی از دانش شیمی به عنوان یک علم پایه استفاده می شود و بیشتر دروس به صورت محاسباتی و مهندسی هستند به طوری که این رشته شباهت زیادی به رشته مهندسی مکانیک در گرایش سیالات دارد و حتی در بعضی کارخانجات در مشاغل مربوط به مهندسی شیمی از فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک در گرایش سیالات نیز استخدام صورت می گیرد.

عمده تفاوت مهندسی شیمی با شیمی کاربردی در این است که مهندس وظیفه طراحی را بر عهده دارد در حالی که شیمیست ها با کارهای آزمایشگاهی و تبدیل مواد برای ایجاد یک ماده جدید سروکار دارند و در واقع مهندس شیمی با به کارگیری از اطلاعات شیمیست ها ، مواد شیمیایی را به تولید صنعتی می رساند.

میزان درآمد مهندسی شیمی

درآمد مهندس شیمی با توجه به مسئولیتی که دارد ( شامل مسئول فنی ، مهندس شیمی ، بازرس فنی ، سرپرست آزمایشگاه ، سرپرست تحقیقات ، مدیر تکنولوژی و …) متفاوت است ولی به طور معمول برای مهندسان شیمی در هر سمتی که هستند حداقل و حداکثر حقوقی در نظر گرفته می شود که میزان حقوق بر اساس تجربه کاری مهندس ، آشنایی با نرم افزار های تخصصی رشته ، توانمندی های لازم در انجام وظایف ، سطح تحصیلات و …  در مراکز دولتی به طور میانگین حدود 2/400/000 تومان در ماه می باشد.

احتمالا این را هم بپسندید  رشته ایمنی صنعتی - بازار کار و آینده شغلی ایمنی صنعتی

البته در مراکز خصوصی با توجه به اهداف و سیاست ها و توان مالی شرکت میزان حقوق و دستمزد مهندس شیمی بیشتر از مراکز دولتی است همچنین مهندسانی که در مناطق نفتی و خارج از شهر فعالیت می کنند ، مطمئنا به دلیل شرایط کاری سختی که دارند ، حقوق بیشتری هم خواهند داشت.

نرم افزار های تخصصی مهندسی شیمی

لازمه یافتن شغل مناسب در رشته مهندسی شیمی ، آشنایی با تعدادی از نرم افزار های تخصصی این رشته می باشد. از جمله نرم افزار ها عبارتند از :

  • hysys
  • ASPEN ONE
  • FLUENT
  • Portable WinDrawChem
  • OLGA
  • FEMLAB
  • MATLAB
  • CHEMCAD

توصیه می شود برای اطلاعات تکمیلی تر در رابطه با بازار کار مهندسی شیمی گرایش داروسازی ، کارآفرینی در رشته مهندسی شیمی ، بازار کار مهندسی شیمی گرایش زیست پزشکی ، حقوق مهندس شیمی در عسلویه ، بهترین گرایش مهندسی شیمی برای خانم ها، بازار کار مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی و … با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی ، پاسخ با ما تماس بگیرید تا راهنمایی شوید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

رتبه لازم برای رشته مهندسی شیمی

رتبه لازم برای رشته مهندسی شیمی – طبق قبولی های 1400 و 99

  رشته مهندسی شیمی از رشته های کنکور ریاضی است که قبولی در این رشته …

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر