از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

بازار کار بهداشت حرفه ای – آینده شغلی رشته بهداشت حرفه ای چگونه است

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

بازار کار بهداشت حرفه ای - آینده شغلی رشته بهداشت حرفه ای چگونه است

 

مهندسی بهداشت حرفه ای را در یک تعریف ساده می توان اینگونه خلاصه کرد که دانش و هنر تامین سلامت در محیط های شغلیست و متخصص بهداشت حرفه ای ، فردی است که شناسایی ، ارزیابی ، حذف و کنترل عوامل مخاطره آمیز شغلی را بر عهده دارد. وظایف کارشناس مهندس بهداشت حرفه ای در بازار کار اموری همچون تامین سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی کارمندان در مشاغل مختلف ، جلوگیری از عوامل تهدید کننده سلامت کارکنان می باشد و فرد متخصص با شناختی که در این زمینه دارد ، خطرات و عوامل زیان ‌آور محیط کار و نیز تاثیراتی که این عوامل بر سلامت شاغلین می‌گذارند را شناسایی کرده و درصدد رفع آن مشکلات می باشد.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه بازار کار رشته های مختلف ، یک تماس مفید با مشاوران ارشد مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما داشته باشید ،

مشاوران ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

بازار کار رشته بهداشت حرفه ای

برای مهندسان بهداشت حرفه ای در وزارتخانه های کار ، تعاون و رفاه اجتماعی ، صنعت، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی ، نیرو ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و صنایع دفاعی زمینه های کاری فراهم است همچنین در سازمان ها و کارخانجات بزرگی همچون شرکت نفت ، ذوب آهن ، هواپیمایی کشوری ، ایران خودرو ، پلی اکریل دارای واحد بهداشت حرفه ای و … نیز مهندس بهداشت حرفه ای جذب می شود و در حال حاضر بیشتر فارغ التحصیلان این رشته به عنوان مسئول بهداشت حرفه ای کار ، مشغول به فعالیت هستند.

همچنین علاقه مندان به حوزه های آموزشی و تدریس می توانند با ارتقا تحصیلات با شرکت در کنکور وزارت بهداشت ، به عنوان عضوی از هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و مدرس ، مشغول به کار شوند.

وظایف و مسئولیت های مهندس بهداشت حرفه ای

در محیط های شغلی عوامل زبان آور فیزیکی ، شیمیایی ، بیولوژیکی ، روحی و روانی و …. وجود دارند که وظیفه هماهنگی و کنترل این عوامل از مسئولیت های کارشناس بهداشت حرفه ای است.

  • عوامل زیان آور روحی و روانی همچون روابط کارگران با کارفرما ، رضایت شغلی ، پاداش و تنبیه ، افزایش حقوق ، ارتقا سمت شغلی و …
  • عوامل زیان آور فیزیکی مثل سروصدا ، روشنایی ، اشعه ها و ….
  • عوامل زیان آور شیمیایی مثل فلزات ، اسید و باز ها و ….

مهندس بهداشت حرفه ای وظایف اصلی زیر را بر عهده دارد :

  • گزارش تهیه کردن از وضعیت بهداشت حرفه ای ، بیماری ها و مشکلات موجود در محیط کار و تحویل به مدیران و سازمان های مربوطه
  • نظارت کردن بر اجرای کلیه دستورالعمل های بهداشتی در محیط های آشپزخانه ها ، غذاخوری ها، سرویس های بهداشتی و …
  • ارزیابی محیط کار از لحاظ وجود انواع عوامل زیان بار (نمونه برداری ، سنجش و ارزیابی مستمر) و برنامه ریزی برای بهبود و رفع آن ها
  • بازدید کردن به طور مرتب از بخش های مختلف محیط کار و شناسایی مشکلات بهداشت حرفه ای
  • به دست آوردن اطلاعات کافی از وضعیت بهداشت حرفه ای کارگاه ها و کارخانه ها
  • و ….

مهندس بهداشت حرفه ای باید با اصول ایمنی و بهداشتی آشنایی کاملی داشته باشد و علاوه بر آن ، مسئولیت پذیری ، دقت و توجه به جزئیات ، توانایی درک مسائل و قدرت تصمیم گیری ، ارتباط اجتماعی خوب ، توانمندی بدنی مناسب برای چندین ساعت کار در روز و … نیز از مهارت های لازم برای موفقیت در شغل مهندسی بهداشت حرفه ای است.

بازار کار بهداشت محیط بهتر است یا بهداشت حرفه ای

معمولا اکثر داوطلبان کنکور تجربی در انتخاب دو رشته بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط جهت ادامه تحصیل و ورود به بازار کار ، دچار سردرگمی هستند اما این دو رشته چه در زمان تحصیل و سر فصل دروس و در چه زمینه های شغلی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. مهندسی بهداشت ، بهره‌ گیری از اصول مهندسی و دانش زیست ‌محیطی در جهت کنترل ، اصلاح و بهبود عوامل فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیک محیط زیست است که حفظ و ارتقاء سلامتی و رفاه و آسایش انسان ها را در پی دارد و کارشناسان این رشته می توانند در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، سازمان های آب و فاضلاب ، شهرداری ها و سازمان محیط زیست ، بیمارستان ها ، آزمایشگاه ها و برخی از کارخانجات مشغول به کار شوند.

پس در بازار کار رشته مهندس بهداشت محیط به عواملی همچون ارزیابی و حل مشکلات مربوط به بهداشت مواد غذایی ، بهداشت آب آشامیدنی ، دفع زباله ها ، بهداشت اماکن عمومی از جمله مدارس ، بیمارستان ها ، روستاها و به طور کل بهداشت محیط زیست پرداخته می شود اما عمده وظایف کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای در محیط های کاری و تامین سلامت و ایمنی کارکنان است.

پس انتخاب یکی از این دو رشته بستگی به این دارد که شما علاقه مند به استخدام شدن در چه محیط کاری باشید و از لحاظ درآمد نیز در مراکز دولتی ، هر دو کارشناسی که از نظر سطح تحصیلات و میزان تجربه در یک سطح هستند ، حقوق همسانی دریافت می کنند.

وضعیت استخدام و درآمد مهندس بهداشت حرفه ای

در حال حاضر استخدام مهندس بهداشت حرفه ای از فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری وزارت بهداشت در سمت های مختلف انجام می گیرد و هر چه قدر که دانش و توانمندی ، تحصیلات و تجربه کاری متخصص بیشتر باشد ، به همان نسبت با موقعیت های شغلی بهتری روبرو خواهد بود.

مهندس بهداشت حرفه ای که در بخش دولتی استخدام می شود ، طبق قانون مدیریت خدمات کشوری به او حقوق تعلق می گیرد ولی در بخش های خصوصی میزان درآمد بر اساس تخصص ، تجربه و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما ، متفاوت و معمولا بیشتر از حقوق بخش دولتی است.

میزان درآمد مهندسی بهداشت حرفه ای در برخی کشور های خارجی بیشتر از ایران است به طوری که میانگین حقوق دو کشور آمریکا و استرالیا سالانه نزدیک به 80 هزار دلار می باشد.

در این مطلب راهنمای جامعی از بازار کار بهداشت حرفه ای و تفاوت آن با بازار کار مهندسی بهداشت محیط ارائه شد. شما عزیزان برای آنکه انتخاب رشته کنکور سراسری را با آگاهی کاملی انجام دهید ، باید از بازار کار رشته های دیگر نیز اطلاع یابید. به همین منظور ، مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما آماده ارائه خدمات مشاوره بازار کار رشته ها و همچنین انجام انتخاب رشته اصولی برای شما هستند. جهت ارتباط با مشاوران می توانید تماس بگیرید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر