از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته مهندسی بهداشت محیط – معرفی جامع و بازار کار مهندسی بهداشت محیط

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته مهندسی بهداشت محیط

 

محیط در برگیرنده تمامی عواملی است که انسان با آن ها در ارتباط می باشد و این عوامل شامل آب و هوا ، غذا ، خاک ، زباله ها ، اماکن عمومی و حشرات و ناقلین بیماری می شوند. از آنجایی که محیط زیست یک سیستم است و تمامی اجزای هر سیستمی با یکدیگر در ارتباط هستند ، عدم رعایت بهداشت در هر یک از این عوامل می تواند سلامت دیگری را به خطر بیاندازد. رشته مهندسی بهداشت محیط با رویکردی عمل گرایانه وارد عرصه می شود تا در این زمینه به بررسی و کارشناسی بپردازد. در ادامه بیشتر با این رشته و اهمیت آن آشنا خواهیم شد.

آشنایی با رشته مهندسی بهداشت محیط و اهمیت آن

همانطور که اشاره شد ، در محیط زیست انسان عوامل متنوعی حضور دارند و این عوامل گاها می توانند سلامت انسان را با تهدید رو به رو کنند. رشته تحصیلی مهندسی بهداشت محیط به بررسی این گونه عوامل پرداخته و راهکارهایی برای کاهش و برطرف نمودن آن ها ارائه می دهد ، در نتیجه به بهبود وضعیت محیطی کمک بسزایی می کند.

از وظایف فارغ التحصیلان این رشته این است که به مراکز گوناگون در نقاط مختلف شهری و یا حتی خارج از شهر مراجعه نموده و مناطق را از لحاظ سطح کیفی بررسی نمایند. در نتیجه کسانی که در این رشته تحصیل می کنند باید به مشاغل میدانی علاقه مند باشند.

نحوه ورود به رشته مهندسی بهداشت محیط

رشته مهندسی بهداشت محیط در زیر گروه دو کنکور تجربی و داوطلبان این گروه آزمایشی ، پس از گذراندن کنکور می توانند آن را انتخاب نمایید.

احتمالا این را هم بپسندید  درجه سختی کنکور 1402 - میزان سختی کنکور 1402 نسبت به سالهای قبل

امکان ادامه تحصیل این رشته در مقاطع لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری با شرکت در آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی وجود دارد.

مقاطع تحصیلی و واحدهای درسی مهندسی بهداشت محیط

مقطع کارشناسی رشته مهندسی بهداشت محیط مشتمل بر 128 واحد درسی به شرح زیر می باشد :

  • 20 واحد عمومی
  • 33 واحد پایه و اصلی
  • 60 واحد اختصاصی
  • 16 واحد کارآموزی

مقطع کارشناسی ارشد شامل 32 واحد به شرح زیر می باشد :

  • 28 واحد تخصصی
  • 4 واحد پایان نامه

مقطع دکتری 4 ساله و افراد را برای سطوح علمی پیشرفته تر آماده می سازد.

همچنین فارغ التحصیلان رشته مهندسی بهداشت محیط می توانند برای ادامه تحصیل ، رشته های دیگری از شاخه مهندسی بهداشت را نیز انتخاب نمایند. برای کسب اطلاعات دقیق تر در رابطه با مهندسی بهداشت با مشاوران پاسخ با ما در تماس باشید.

توانایی های مورد نیاز فارغ التحصیلان مهندسی بهداشت محیط

داوطلبانی که تمایل دارند وارد رشته مهندسی بهداشت محیط شوند ، برای مقطع کاردانی فقط علاقه به حفظ بهداشت محیط زیست و علاقه به آموزش دادن این مسائل کفایت می کند ولی برای ادامه تحصیل لازم است در زمینه هایی مانند زیست شناسی ، ریاضیات و شیمی دانش و علم کافی داشته باشند.

این رشته بازه وسیعی از فارغ التحصیلان را برای مقاطع کارشناسی به بالا جذب می نماید و هر یک از آن ها می توانند در زمینه های ویژه ای به تخصص برسند. مثلا کسانی که به زیست شناسی علاقه مند هستند ، می توانند محیط زیست را از جنبه زیست شناختی مورد بررسی قرار دهند.

احتمالا این را هم بپسندید  رتبه لازم برای رشته کاردرمانی - طبق آخرین رتبه قبولی کاردرمانی 1400 و 99

کسانی که به شیمی علاقه دارند ، می توانند روی فعل و انفعالات شیمیایی محیطی تمرکز کنند. همچنین علاقه مندان به ریاضیات و فیزیک می توانند در زمینه های مهندسی راهکارهای عملی به تخصص برسند.

بازار کار رشته مهندسی بهداشت محیط

فارغ التحصیلان رشته مهندسی بهداشت محیط می توانند در زمینه  بهداشت محیط در سازمان های تصفیه آب و فاضلاب ، شهرداری ها و سازمان های حفاظت از محیط زیست مشغول به کار شوند.

در صورت ادامه تحصیل می توانید در آزمون های استخدامی وزارت بهداشت ، شهرداری ها ، مراکز بهداشتی و درمانی ، سازمان آب و فاضلاب ، کارخانجات و آزمایشگاه ها مشغول به کار شوید. همچنین در آینده انتظار می رود نظارت بر بهداشت سازمان ها و کارخانه جات مواد غذایی و آرایشی بهداشتی به بخش خصوصی واگذار گردد که در این صورت شانس استخدام در این زمینه بالاتر خواهد رفت.

علاوه بر این ها راه برای ورود به عرصه های تدریس در مدارس و دانشگاه ها در سمت های معلمی ، دبیری و هیات علمی همیشه باز خواهد بود. همچنین علاقه مندان به پژوهش و تحقیقات می توانند در مراکز پژوهشی نیز فعالیت نمایند.برای گرفتن اطلاعات دقیق تر با مشاوران پاسخ با ما تماس بگیرید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

با رتبه 46000 تجربی کجا قبول میشم

با رتبه 46000 تجربی کجا قبول میشم – راهنمای قبولی با رتبه 46000 تجربی

  پس از برگزاری کنکور سراسری در نوبت های دی ماه و تیرماه ، نتایج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر