از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته پزشکی – هر آنچه باید درباره رشته پزشکی بدانید

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته پزشکی - هر آنچه باید درباره رشته پزشکی بدانید

 

دانشجوی رشته پزشکی شدن آرزویی است که خیلی از داوطلبان کنکور تجربی آن را در سر دارند و برای رسیدن به این هدف تمام تلاش و همت خود را به کار گرفته اند تا بالاخره روزی رویای پدر و مادرشان برای آقا یا خانم دکتر شدنشان به واقعیت برسد. اما مزیت های رشته پزشکی چیست که باعث شده است در میان داوطلبان کنکوری انقدر طرفدار داشته باشد؟

درآمد مالی خوب ، فرصت اشتغال مناسب در سراسر جهان ، شان و منزلت اجتماعی بالای پزشکان در جامعه و … از مزایای شغل پزشکی می باشد که رقابت در صحنه کنکور سراسری را برای پذیرش در این رشته افزایش داده است. ولی در کنار لذت های رشته پزشکی باید سختی های راه رسیدن به آن را نیز در نظر داشت.

بسیاری از شما علاقه مندان سختی راه را فقط در قبولی کنکور می دانید اما با ورود به دانشگاه تازه متوجه می شوید که در ابتدای راه هستید و اگر دانشجوی پرتلاش و علاقه مندی نباشید ، ممکن است نتوانید مسیر رسیدن به هدف خود را ادامه دهید.

 برای بهره مندی از مشاوره تخصصی در خصوص رشته های مورد علاقه تان از قبیل رتبه قبولی ، بازار کار ، میزان درآمد ، فرصت های شغلی ، دروس دانشگاهی و … با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی “پاسخ با ما “ ارتباط برقرار نمایید.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

معرفی رشته پزشکی

طول دوره تحصیلی پزشكی عمومی طولانی تر از سایر رشته هاست و در طی این مدت باید درس های پرحجم و عملی را پاس کنید. از همان ابتدا که وارد دانشگاه می شوید، مباحث آناتومی را در اتاق تشریح می گذرانید و باید روحیه و توانایی رویارویی با اجساد را داشته باشید زیرا جزئی از زندگی پزشكی شما خواهند شد.

جدای از همه این موارد و گذراندن مباحث تئوری و عملی در بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی ، پس از حدود 7 سال در مقطع پزشکی عمومی فارغ التحصیل خواهید شد و برای گرفتن تخصص خود باید در آزمون رزیدنتی که بسی سخت تر از کنکور است ، شرکت کنید.

مباحث تحصیلی دوران دانشگاه

پزشکی عمومی مجموعا 7 سال است که از 4 دوره علوم پایه ، نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی ، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی تشکیل شده است.

علوم پایه : در این دوره دانشجویان دروس عمومی و دروس پایه اصلی را می گذرانند که در هر نیمسال تحصیلی 20 واحد درسی ارائه می شود و دانشجو موظف است که این دوره را حداقل در 2 سال و حداکثر در 3 سال به اتمام برساند.

دروس دوره علوم پایه عبارتند از :

  • تشریح
  • ژنتیک
  • تغذیه
  • روانشناسی
  • جنین شناسی
  • میکروب شناسی
  • بیوشیمی
  • انگل شناسی
  • و …

نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی : در انتهای دوره علوم پایه ، آزمون جامع نظام آموزش پزشكی برای دانشجویان برگزار می شود و در صورت کسب نمره قبولی وارد دوره فیزیوپاتولوژی می شوند. دوره فیزیوپاتولوژی 6 ماهه است و در 4 بخش اصلی سیمیولوژی ، فارماکولوژی ، پاتولوژی اختصاصی و فیزیوپاتولوژی و روماتولوژی به دانشجو ارائه می شود و مباحثی مانند :

  • بیماری های قلب و گردش خون
  • غدد داخلی و غدد متابولیسم
  • کلیه
  • خون
  • ریه

و … هر کدام به مدت 4 هفته تدریس می شوند.

در این دوره شما روش برخورد با بیمار ، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص بیماری و درمان آن را فرامی گیرید. در انتهای 6 ماه ، آزمون دروس فیزیوپاتولوژی برگزار می شود و شرط ورود به دوره بالینی ، قبولی در این آزمون است.

دانشجو حداکثر 1 سال فرصت دارد دروس این دوره را پشت سر بگذارد و در پایان دوره فیزیوپاتولوپزی ، جشن روپوش سفید پزشکی برگزار می شود.

مرتبط بخوانید : شهریه دانشگاه پردیس پزشکی

کارآموزی بالینی

دوره کارآموزی بالینی که به آن استیجری هم نیز می گویند ، معمولا 20 ماه است و  محل گذراندن این دوره در بیمارستان های آموزشی بوده که طی آن بیماری های اعصاب ، بیماری های عفونی ، بیماری های کودکان ، چشم ، گوش حلق بینی ، ارتوپد ، رادیولوژی و … به دانشجو آموزش داده می شود.

حداکثر زمان مجاز برای گذراندن دوره کارآموزی بالینی ، 27 ماه است و شرط قبول شدن در این دوره کسب نمره 12 از 20 است و در غیر این صورت دانشجو باید مجددا کارآموزی را تکرار کند.

کارورزی بالینی یا اینترنی

آخرین مرحله پزشکی عمومی ، دوره کارورزی عمومی است که مباحثی مانند جراحی ، اعصاب ، عفونی ، ارولوژی ، زنان و زایمان ، اورژانس ، روانپزشکی و … توسط کارورزان گذرانده می شود. حداکثر زمان مجاز برای گذراندن مرحله کاورزی بالینی 2 سال است و چنانچه دانشجو موفق به کسب نمره 12 از 20 نشود ، باید مجددا این دوره را تکرار کند. در دوره کارورزی بالینی دانشجو دارای مهر پزشکی است و باید 12 شب در ماه کشیک شبانه در بیمارستان داشته باشد که در طی این مدت از کمک هزینه تحصیلی نیز بهره مند می شود.

در مجموع پزشكی عمومی شامل 290 واحد درسی به صورت زیر است :

تعداد واحد های درسی 

دروس عمومی

23

دروس پایه و اصلی

68

نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی

30

کارآموزی بالینی

95

کارورزی بالینی

68

پایان نامه

6

طرح تعهد خدمت

تعهد خدمت ، از واقعیت های رشته پزشکی است و دانشجویان پزشکی عمومی پس از فارغ التحصیل شدن باید سه برابر طول مدت تحصیلی خود در محلی که وزارت بهداشت و درمان تعیین می کند ، تعهد خدمت بگذرانند.

با توجه به اینکه پزشکی عمومی 7 سال به طول می انجامد ، تعهد خدمت آن حدود 20 سال می باشد و حداقل باید نیمی از خدمت خود را بگذرانید تا بتوانید برای ادامه تحصیل و گرفتن تخصص اقدام کنید.

در تصویر زیر که از دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی استخراج شده است ، می توانید از محل خدمت بعضی از رشته های دانشگاهی مطلع شوید. معمولا تعهد خدمت پزشک در استانی است که  تحصیل کرده اید ، برای مثال اگر فارغ التحصیل پزشكی ارومیه باشید محل خدمت شما در شهرستان میاندوآب خواهد بود.

در دفترچه انتخاب رشته تجربی ، محل خدمت هر یک از استان ها مشخص شده است.

شرایط خدمت سربازی پزشکان

داوطلبان آقا در زمان تحقیق درباره پزشکی برایشان مهم است که بدانند خدمت سربازی پزشکان به چه صورت گذرانده می شود. فارغ التحصیلان پزشکی همانند سایر سربازان 2 ماه دوره آموزشی را می گذرانند و پس از آن ، دو راه پیش رو دارند : خدمت به عنوان پیام آور بهداشت و خدمت عادی در یگان های نظامی.

خدمت به عنوان پیام آور بهداشت : بر اساس توافق وزارت دفاع بهداشت 10 درصد مشمولان پزشکی ، برای خدمت سربازی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرند و به مدت 24 ماه در مراکر بهداشت یکی از مناطق محروم  به انتخاب خودتان ، دوره سربازی را می گذرانید.

خدمت عادی در یگان های نظامی : اکثر فارغ التحصیلان رشته پزشکی که عنوان فارغ التحصیل علوم پزشکی در برگه اعزام به خدمت سربازی آن ها قید شده است ، برای آموزش نظامی وارد ارتش می شوند و پس از دوره آموزشی تقسیم بندی می گردند که بیشتر فارغ التحصیلان پزشکی در رسته بهداشت و درمان قرار می گیرند و امکان انتخاب شهر یا بیمارستان توسط سرباز پزشک وجود ندارد. در واقع خدمت سربازی یگان های نظامی ، در بیمارستان های ارتش و یا سپاه گذرانده می شود.

احتمالا این را هم بپسندید  انتخاب رشته تجربی - راهنمای جامع

موقعیت شغلی پزشکان در ایران

پزشکی ، هر آنچه باید بدانید

طبق بررسی های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران ، با وجود آنکه بسیاری از استان ها و شهرهای بزرگ از پزشک کافی برخوردار هستند اما همچنان در بسیاری از مناطق محروم تعداد محدودی پزشک وجود دارد که پاسخگوی نیاز جمعیت آن مناطق نیستند. بنابراین در جامعه کنونی نیاز به پزشکان توانمند احساس می شود.

میانگین درآمد پزشکان بر اساس تخصص و محل کارشان متفاوت است اما به طور کلی درآمد پزشکانی که تخصص و فوق تخصص خود را دریافت کرده اند ، چند برابر درآمد پزشک عمومی است و میانگین درامد پزشک عمومی در ماه حدود 15 میلیون تومان است. البته اگر پزشک علاوه بر طبابت در بیمارستان ها ، برای خود مطب شخصی داشته باشد ، درآمدش افزایش خواهد یافت. در یک جمع بندی کلی باید بگوییم هیچ پزشک بیکار نمی ماند مگر آنکه خودش بخواهد وارد رشته دیگری شود.

مراحل تحصیل در رشته پزشکی

آزمون دستیاری تخصصی پزشكی هر ساله میان 15 هزار پزشک برگزار می شود و فضای رقابتی بسیار زیادی در این آزمون وجود دارد. پزشکان پس از قبولی در آزمون دستیاری یا همان رزیدنتی ، وارد دوره تخصصی می شوند که بر اساس تخصص هر دانشجو این دوره حدود 3 الی 5 سال به طور می انجامد.

در این دوره دانشجویان باید حدود 15 الی 20 شب در ماه در بیمارستان محل تحصیل خود فعالیت کنند. در انتهای دوره تخصصی ، آزمونی با عنوان “پره بورد” برگزار می شود که دستیاران با شرکت در این آزمون و کسب نمره قبولی می توانند بورد تخصصی رشته خود را دریافت کنند و برای پذیرش در مراتب علمی بالاتر و فوق تخصص اقدام نمایند و هر متخصص پس از گذراندن 2 الی 3 سال تحصیل در هر زیر شاخه رشته تخصصی خود ، به عنوان فوق تخصص آن زیر شاخه شناخته می شود.

گفتنی است که رشته های جراحی مغز و اعصاب ، قلب و ارتوپدی از لحاظ سختی کار و رشته های رادیولوژی ، چشم ، پوست و ارتوپدی از لحاظ میزان در آمد در صدر هستند.

معدل لازم برای رشته پزشکی

برای قبولی در رشته پزشكی هیچ معدلی تعریف نشده است و در واقع تنها شرط تحصیل ورود به این رشته ، شرکت در کنکور تجربی و انجام انتخاب رشته است و داوطلبی که رتبه لازم را به دست آورد ، در این رشته پذیرفته خواهد شد.

البته لازم است بدانید که سوابق تحصیلی شما در کنکور به میزان بالایی موثر است ، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 به میزان 40 درصد بوده است و برای کنکور 1403 به 50 درصد افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر خواهان قبولی در رشته ها و دانشگاه های خوب هستید ، باید در امتحانات کتبی دوازدهم نمرات بالایی به دست آورید. همچنین با حذف شدن دروس عمومی از کنکور سراسری ، تاثیر این دروس در کنکور به سوابق تحصیلی منتقل شده است و نیازمند کسب نمره خوب در امتحانات نهایی این دروس نیز می باشید.

مرتبط بخوانید : آخرین رتبه قبولی پزشکی سهمیه 25 درصد و آخرین رتبه قبولی پزشکی سهمیه 5 درصد

دانشگاه های ارائه دهنده پزشکی

بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ، رشته پزشکی فقط در دانشگاه های روزانه ، ظرفیت مازاد ، آزاد و پردیس خودگردان ارائه می شود که باید در زمان انتخاب رشته کنکور با در نظر گرفتن شهریه پزشکی در این دانشگاه ها اقدام به انتخاب رشته نمود. اسامی دانشگاه های پزشکی به صورت زیر است :

 برای بهره مندی از مشاوره تخصصی در خصوص رشته های مورد علاقه تان از قبیل رتبه قبولی ، بازار کار ، میزان درآمد ، فرصت های شغلی ، دروس دانشگاهی و … با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی “پاسخ با ما “ ارتباط برقرار نمایید.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

اسامی دانشگاه ها

دانشگاه علوم پزشکی روزانه

دانشگاه علوم پزشكی واحد اراک دانشگاه علوم پزشكی واحد البرز دانشگاه علوم پزشکی واحد بقیه الله دانشگاه علوم پزشکی واحد بیرجند

دانشگاه علوم پزشكی واحد جیرفت

دانشگاه علوم پزشکی واحد اردبیل

دانشگاه علوم پزشكی واحد ایران دانشگاه علوم پزشکی واحد بم دانشگاه علوم پزشكی واحد تبریز دانشگاه علوم پزشکی واحد بجنورد

دانشگاه علوم پزشکی واحد ارومیه

دانشگاه علوم پزشكی واحد ایلام دانشگاه علوم پزشکی واحد بندرعباس دانشگاه علوم پزشكی واحد تهران

دانشگاه علوم پزشکی واحد دزفول

دانشگاه علوم پزشکی واحد اصفهان دانشگاه علوم پزشکی واحد بابل دانشگاه علوم پزشكی واحد بوشهر دانشگاه علوم پزشكی واحد جهرم

دانشگاه علوم پزشکی واحد رفنسجان

دانشگاه علوم پزشکی واحد شاهد

دانشگاه علوم پزشکی واحد سبزوار دانشگاه علوم پزشكی واحد شاهرود دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی واحد قم

دانشگاه علوم پزشکی واحد زاهدان

دانشگاه علوم پزشکی واحد سمنان دانشگاه علوم پزشكی واحد شهرکرد دانشگاه علوم پزشکی واحد فسا

دانشگاه علوم پزشکی واحد کاشان

دانشگاه علوم پزشکی واحد زنجان

دانشگاه علوم پزشكی تهران دانشگاه علوم پزشكی واحد شهیدبهشتی دانشگاه علوم پزشکی واحد قزوین

دانشگاه علوم پزشکی واحد کردستان

دانشگاه علوم پزشکی واحد کرمان

دانشگاه علوم پزشكی واحد کرمانشاه دانشگاه علوم پزشکی واحد گرگان دانشگاه علوم پزشكی واحد گناباد

دانشگاه علوم پزشکی واحد گیلان

دانشگاه علوم پزشکی واحد لرستان

دانشگاه علوم پزشکی واحد مازندران دانشگاه علوم پزشكی واحد مشهد دانشگاه علوم پزشکی واحد همدان

دانشگاه علوم پزشکی واحد یاسوج

دانشگاه علوم پزشکی پردیس خودگردان

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد اردبیل

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد بابل پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد جندی شاپور پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد کرمان پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد مازندان

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد ارومیه

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد بندرعباس پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد زاهدان پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد کرمانشاه پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد مشهد

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد اصفهان

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد تبریز پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشكی واحد زنجان پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی واحد همدان

دانشگاه علوم پزشکی آزاد

دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد اردبیل

دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد شاهرود دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد تنکابن دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد یزد دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد مشهد

دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد نجف آباد

دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد زاهدان دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد ساری دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد کرمان

دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد بین المللی قشم

واحد آزاد اسلامی  پزشكی تهران دانشگاه آزاد علوم پزشكی واحد کازرون

واحد پردیس خودگردان کیش

رتبه قبولی پزشکی کنکور

پزشکی ، هر آنچه باید بدانید

در جدول زیر رتبه قبولی رشته پزشكی کنکور در دانشگاه دولتی فراهم شده است. توجه داشته باشید که رتبه موثر در زمان انتخاب رشته کنکور ، رتبه در سهمیه است که سهمیه شما می تواند یکی از سهمیه های 25 درصدی ایثارگری ، 5 درصدی ایثارگری ، منطقه یک ، منطقه دو و منطقه سه باشد که در کارنامه کنکورتان تان درج شده است.

احتمالا این را هم بپسندید  تکمیل ظرفیت رشته های پزشکی پردیس خودگردان 1402 📞 زمان ، دفترچه و راهنمای شرکت در تکمیل ظرفیت

رتبه قبولی رشته پزشکی کنکور

رتبه در سهمیه

نام دانشگاه رتبه در سهمیه نام دانشگاه رتبه در سهمیه

نام دانشگاه

46/سهمیه 25 درصد دانشگاه علوم پزشکی تهران 399/منطقه یک دانشگاه مشهد 1801/منطقه دو

دانشگاه زاهدان

104/سهمیه 25 درصد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 60/منطقه یک دانشگاه شیراز 1883/منطقه دو

دانشگاه ایلام

226/سهمیه 25 درصد

دانشگاه علوم پزشکی ایران 135/منطقه یک دانشگاه اصفهان 126/منطقه سه

دانشگاه اصفهان

1885/سهمیه 25 درصد

دانشگاه علوم پزشكی اردبیل 198/منطقه یک دانشگاه ارومیه 172/منطقه سه

دانشگاه علوم پزشكی تهران

2007/سهمیه 25 درصد

دانشگاه علوم پزشكی دزفول 728/منطقه دو دانشگاه  البرز 188/منطقه سه

دانشگاه علوم پزشكی تبریز

26/سهمیه 5 درصد دانشگاه علوم پزشكی کاشان 85/منطقه دو دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی 242/منطقه سه

دانشگاه ایلام

238/سهمیه 5 درصد

دانشگاه علوم پزشكی قزوین 163/منطقه دو دانشگاه علوم پزشكی تهران 269/منطقه سه دانشگاه کرمان
330/سهمیه 5 درصد دانشگاه علوم پزشكی رشت 316/منطقه دو دانشگاه علوم پزشكی تبریز 410/منطقه سه

دانشگاه اهواز

357/سهمیه 5 درصد

دانشگاه علوم پزشكی زنجان 455/منطقه دو دانشگاه علوم پزشكی ارومیه 486/منطقه سه

دانشگاه بابل

382/سهمیه 5 درصد

دانشگاه علوم پزشكی فسا 692/منطقه دو دانشگاه علوم پزشكی همدان 538/منطقه سه

دانشگاه ساری

لیست فوق در جهت آشنایی نسبی شما با رتبه قبولی پزشکی تهیه شده است و برای اطلاع از رتبه رشته پزشکی در سایر دانشگاه ها ، با مشاوران ارشد پاسخ با ما تماس بگیرید.

مرتبط بخوانید : درصد دروس برای قبولی در رشته پزشکی – لیست درصدهای لازم برای قبولی پزشکی

رتبه قبولی پزشکی دانشگاه آزاد

رتبه در زیرگروه رتبه کشوری سهمیه قبولی دانشگاه نوع دوره
1229 6471 عادی دانشگاه آزاد واحد شاهرود آزاد
1939 6522 عادی دانشگاه آزاد واحد تبریز آزاد
1401 10742 ایثارگران دانشگاه آزاد واحد مشهد آزاد
926 7475 ایثارگران دانشگاه آزاد واحد علوم پزشكی آزاد اسلامی تهران آزاد
1387 10632 ایثارگران دانشگاه آزاد واحد کازرون آزاد
1919 6441 عادی دانشگاه آزاد واحد تبریز آزاد
3116 6627 عادی دانشگاه آزاد واحد ساری آزاد
937 5146 عادی دانشگاه آزاد واحد کازرون آزاد
1051 5679 عادی دانشگاه آزاد واحد یزد آزاد
1084 5810 عادی دانشگاه آزاد واحد نجف آباد آزاد
887 4921 عادی دانشگاه آزاد واحد مشهد آزاد
1319 6934 عادی دانشگاه آزاد واحد کرمان آزاد
1885 6313 عادی دانشگاه آزاد واحد اردبیل آزاد
3623 7753 عادی دانشگاه آزاد واحد یزد ظرفیت مازاد
3438 7305 عادی دانشگاه آزاد واحد مشهد ظرفیت مازاد
1967 4080 عادی دانشگاه آزاد واحد علوم پزشكی آزاد اسلامی تهران آزاد
2145 7254 عادی دانشگاه آزاد واحد اردبیل ظرفیت مازاد
2162 4528 عادی دانشگاه آزاد واحد تبریز آزاد
2172 7349 عادی دانشگاه آزاد واحد ساری ظرفیت مازاد
2172 9137 عادی دانشگاه آزاد واحد قم ظرفیت مازاد
2609 5469 عادی دانشگاه آزاد واحد کازرون آزاد

درصد دروس پزشکی کنکور

رشته پزشکی

 

حال که رتبه لازم برای قبولی پزشكی را فهمیدید ، باید بدانید برای کسب این رتبه چه درصد دروسی را باید در دروس عمومی و تخصصی داشته باشید تا پذیرش شما قطعی باشد ، به جدول زیر توجه کنید :

مرتبط بخوانید : شرایط ورود به دانشگاه آزاد پزشکی 

سهمیه منطقه یک

رتبه و دانشگاه قبولی

/

اسامی دروس

2430 / دانشگاه  رفسنجان 2479 / دانشگاه  یاسوج 2533 / دانشگاه بندرعباس 2473 / دانشگاه گناباد

2533 / دانشگاه رفسنجان

درصد دروس درصد دروس درصد دروس درصد دروس

درصد دروس

ادبیات فارسی

53 53 38 54 53

زبان عربی

40 69 73 84

48

دین و زندگی

94 58 80 84

83

زبان انگلیسی

78 84 65 46

56

زمین شناسی

0 1- 0 0 0

ریاضیات

30 68 42 50

45

زیست شناسی

74 76 89 71

78

فیزیک

62 73 55 71 64
شیمی 64 54 50 56

59

سهمیه منطقه دو

رتبه و دانشگاه قبولی

/

اسامی دروس

2314 / دانشگاه رفسنجان 2355 / دانشگاه دزفول 2396 / دانشگاه بندرعباس 2257 / دانشگاه گناباد

2789 / دانشگاه  زاهدان

درصد دروس درصد دروس درصد دروس درصد دروس

درصد دروس

ادبیات فارسی

49 80 52 57

42

زبان عربی

62 85 60 85

60

دین و زندگی 66 89 77

100

74

زبن انگلیسی

62 50 70 56

50

زمین شناسی

0

4

24 0 12

ریاضیات

64 45 57 36 54
زیست شناسی 79 76 72 78

80

فیزیک

78 63 68 56

60

شیمی 75 50 71 62

82

سهمیه منطقه سه

رتبه و دانشگاه قبولی

/

اسامی دروس

1197 / دانشگاه پزشكی کاشان 1330 / دانشگاه  پزشكی زاهدان 1413 / دانشگاه  اراک 1491 / دانشگاه  شاهرود 1781 / دانشگاه بم

درصد دروس

درصد دروس درصد دروس درصد دروس

درصد دروس

ادبیات فارسی

52 58 50 52

49

زبان عربی

62 53 53 60

60

دین و زندگی

90 84 80 60

76

زبان انگلیسی

62 22 89 58 59
زمین شناسی 8 21 0 0

8

ریاضیات

51 53 30 63

47

زیست شناسی

75 84 86 70

84

فیزیک

66 62 70 77

48

شیمی

78 67 59 79

70

هدف از درصد دروس فوق این است که شما با حداقل درصد لازم برای پذیرش پزشكی کنکور مطلع شوید. مطمئنا با درصد های بالاتر ، رتبه بهتر و در نتیجه دانشگاه بهتری قبول می شوید.

لازم به ذکر است که کارنامه قبولی های فوق برای کنکور 1401 و ماقبل آن است و از کنکور 1402 به بعد دروس عمومی به طور کل از آزمون سراسری حذف شده اند.

شهریه دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان پزشکی

رشته پزشكی در دانشگاه روزانه به صورت رایگان تدریس می شود اما اگر در دانشگاه آزاد ، پردیس خودگردان و به صورت ظرفیت مازاد پذیرفته شوید باید شهریه پرداخت کنید.

میزان شهریه پزشكی در مقایسه با سایر رشته ها بسیار زیاد است مخصوصا اگر مد نظر شما دانشگاه پردیس خودگردان یا همان پردیس بین الملل باشد.

  • میزان شهریه آزاد برای هر ترم تحصیلی حدود 20 الی 24 میلیون تومان می باشد.
  • میزان شهریه آزاد به صورت ظرفیت مازاد برای هر ترم تحصیلی حدود 30 الی 35 میلیون تومان می باشد.
  • میزان شهریه پردیس خودگردان برای هر ترم تحصیلی حدود 25 الی 30 میلیون تومان می باشد.

مرتبط بخوانید : آخرین رتبه قبولی پزشکی

رشته پزشکی بدون کنکور

رشته پزشکی در هیچ دانشگاهی بدون کنکور ارائه نمی شود و در واقع خرید صندلی پزشکی حتی در دانشگاه پردیس خودگردان مورد تایید سازمان سنجش و وزارت بهداشت و درمان نمی باشد و اگر دانشگاهی چنین اقدامی را انجام دهد ، مطابق مقررات با آن ها برخورد می شود.

پزشکی دانشگاه آزاد بدون کنکور نیز تابحال ارائه نشده است البته در این دانشگاه رشته های زیادی مثل دارویاری ، کاردانی دامپزشکی ، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و … بدون کنکور هستند ولی برای پذیرش در شاخه های پزشکی و رشته های پیراپزشکی باید در کنکور تجربی شرکت کنید.

سوالات متداول

  • رشته پزشكی در کدام دانشگاه ها ارائه می شود ؟

دانشگاه های روزانه ، پردیس خودگردان و آزاد رشته پزشکی را ارائه می نمایند.

  • آیا امکان قبولی بدون کنکور در رشته پزشکی وجود دارد ؟

خیر ، پذیرش در رشته پزشکی فقط با شرکت در کنکور تجربی امکان پذیر است.

  • تحصیل در رشته پزشکی چند سال طول می کشد ؟

رشته پزشکی عمومی 7 سال طول دوره تحصیل دارد.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

لیست دانشگاه های پردیس خودگردان پزشکی

لیست دانشگاه های پردیس خودگردان پزشکی 1401 – معرفی تمام دانشگاه ها

  به جرئت می توان گفت رشته پزشکی پر متقاضی ترین رشته کنکور سراسری تجربی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر