از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

علوم آزمایشگاهی دامپزشکی – معرفی و بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

علوم آزمایشگاهی دامپزشکی ، معرفی رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی یکی از رشته های کنکور تجربی در زیر گروه یک است که بر اساس نیاز آزمایشگاه و موسسات تحقیقاتی دامپزشکی ، این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی تدریس می شود. طول دوره تحصیلی علوم آزمایشگاهی دام پزشکی که در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه می شود ، 4 سال است و دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیلی در زمینه های آزمایشات فیزیکی ، هماتولوژی ، آسیب شناسی ، قارچ شناسی ، باکتری شناسی ، انگل شناسی و … زیر نظر دامپزشکان عمومی و متخصص در مراکز علمی و پژوهشی فعالیت می کنند.

رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی به دلیل تازه تاسیس بودن هنوز در دانشگاه های محدودی ارائه می شود و ظرفیت پذیرش آن نیز تا حدودی کمتر از سایر رشته هاست.

بازار کار و درآمد رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی بر اساس نیاز آزمایشگاه های مراکز دامپزشکی ، آزمایشگاه های دانشکده ها و آموزشکده های دامپزشکی ، موسسات تحقیقاتی علوم دامپزشکی و آزمایشگاه های بخش خصوصی و دولتی تاسیس شده است و میزان درآمد و بازار کار در هر گرایش علوم آزمایشگاهی دامپزشکی متفاوت است برای مثال فارغ التحصیلان گرایش انگل شناسی می توانند به عنوان کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی ، فارغ التحصیلان گرایش ژنتیک انسانی به عنوان استاد دانشگاه یا پژوهشگر ، فارغ التحصیلان گرایش باکتری شناسی و قارچ شناسی در مراکز بهداشتی و درمانی مشغول به کار شوند.

هم چنین کار در مراکز تحقیقاتی ، بیمارستان های دولتی و غیر دولتی ، سازمان انتقال خون ، سازمان های صنایع غذایی و دارویی و آزمایشگاه های تشخیص طبی برای افراد متخصص در این رشته از بهترین فرصت های شغلی در بازار کار علوم آزمایشگاهی دامپزشکی است که از درآمد نسبتا خوبی نیز بهره مند می شوند. البته کارشناسان این رشته می توانند با ادامه تحصیلات و گرفتن تخصص ، مجوز تاسیس آزمایشگاه شخصی را دریافت کنند.

برخی وظایف فارغ التحصیلان گروه علوم آزمایشگاهی دامپزشکی عبارتند از :

  • انجام آزمایش های مختلف در خصوص طرح های تحقیقاتی در مراکز آموزشی و پژوهشی
  • انجام آزمایش های مختلف در خصوص تشخیص ، پیشگیری و ریشه کنی بیماری های دامی در بخش های دولتی یا خصوصی
  • انجام آزمایش های مختلف در خصوص تشخیص ، پیشگیری و ریشه کنی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان
  • آماده سازی دستگاه ها و انجام آزمایشات ذیربط در رابطه با دروس عملی دانشجویان دانشکده ها و آموزشکده های دامپزشکی کشور
  • مدیریت فنی و اداری آزمایشگاه های دامپزشکی تحت نظارت علمی دامپزشکان

کدام دانشگاه ها رشته علوم آزمایشگاهی دام پزشکی را ارائه می دهند؟

رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم و دانشگاه آزاد ارائه می شود البته در سال گذشته دانشگاه آزاد این رشته را ارائه نداده است.

  • دانشگاه اردكان – روزانه
  • دانشگاه اردكان – نوبت دوم
  • دانشگاه ايلام – روزانه
  • دانشگاه ايلام – شبانه
  • دانشگاه بوعلي سينا – همدان – روزانه
  • دانشگاه تبریز – روزانه
  • دانشگاه تبریز – نوبت دوم
  • دانشگاه تخصصی ّفناوري هاي نوين آمل – روزانه
  • دانشگاه تخصصی فناوري هاي نوين آمل – نوبت دوم
  • دانشگاه رازي – كرمانشاه – روزانه
  • دانشگاه رازي – كرمانشاه – نوبت دوم
  • دانشگاه زابل – روزانه
  • دانشگاه سمنان – روزانه
  • دانشگاه سمنان – نوبت دوم
  • دانشگاه فردوسي مشهد – روزانه
  • دانشگاه فردوسي مشهد – نوبت دوم
  • دانشگاه كردستان – سنندج – روزانه
  • دانشگاه لرستان – خرم آباد – روزانه
  • دانشگاه لرستان – خرم آباد – نوبت دوم

رتبه قبولی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

رتبه لازم برای قبولی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی معمولا از رتبه لازم برای قبولی سایر رشته های علوم پزشکی بالاتر است و در سال گذشته حتی داوطلبی با رتبه نزدیک به 35 هزار توانسته در دانشگاه ایلام در این رشته پذیرش بگیرد.

دانشگاه

رتبه در منطقه 1

رتبه در منطقه 2

رتبه در منطقه 3

دانشگاه بوعلی سینا – همدان 17158 34735 29165
دانشگاه سمنان 15680 37682 26935
دانشگاه ایلام 33714 34949
دانشگاه فردوسی – مشهد 12094 24633
دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل 32237 24415

درصد دروس لازم برای علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی دام پزشکی بر اساس رتبه در سهمیه انجام می گیرد و میانگین درصد دروس لازم در هر یک از دروس عمومی و اختصاصی در مناطق 3 گانه به صورت زیر است :

رتبه منطقه بین 14 الی 17 هزار و رتبه کشوری حدود 55 الی 70 هزار : ادبیات 35 درصد ، عربی 35 درصد ، دین و زندگی 40 درصد ، زبان انگلیسی 30 درصد ، ریاضیات 10 درصد ، زیست شناسی 30 درصد ، فیزیک 10 درصد ، شیمی 15 درصد

رتبه منطقه بین 30 الی 35 هزار و رتبه کشوری حدود 60 الی 80 هزار : ادبیات 40 درصد  ، عربی 25 درصد ، دین و زندگی 45 درصد ، زبان انگلیسی 40 درصد ، ریاضیات 15 درصد ، زیست شناسی 30 درصد ، فیزیک 10 درصد ، شیمی 10 درصد

رتبه منطقه بین 20 الی 30 هزار و رتبه کشوری حدود 80 الی 90 هزار : ادبیات 45 درصد  ، عربی 25 درصد ، دین و زندگی 50 درصد ، زبان انگلیسی 15 درصد ، ریاضیات 8 درصد ، زیست شناسی 35 درصد ، فیزیک 10 درصد ، شیمی 10 درصد

در یک جمع بندی کلی می توان گفت شما با کسب میانگین درصد دروس عمومی 30 و دروس اختصاصی 20 می توانید در رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی پذیرش شوید.

تفاوت کاردانی دامپزشکی با دکترای عمومی دامپزشکی

تفاوت این دو رشته از نام آن ها مشخص است ، کاردانی دامپزشکی در دوره کاردانی یا همان فوق دیپلم اما رشته دکترای عمومی دامپزشکی در مقطع دکتری حرفه ای ارائه می شود.

دانشجویان رشته کاردانی دامپزشکی پس از دو سال تحصیل و گذراندن حدود 80 واحد درسی در مقطع فوق دیپلم فارغ التحصیل می شوند و می بایست با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس یا کارشناسی ادامه دهند.

پس از دریافت مدرک لیسانس نیز فرصت تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی برای آن ها فراهم است و می توانند با شرکت در آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری و کسب رتبه لازم ، تحصیلات خود را ارتقا دهند.

اما دانشجویان دکترای عمومی دامپزشکی حدود 6 سال به صورت پیوسته تحصیل می کنند تا در نهایت مدرک دکتری خود را دریافت نمایند ، در واقع این دانشجویان در طول دوره تحصیلی تا مقطع دکتری حرفه ای ، در هیچ آزمونی شرکت نمی کنند.

احتمالا این را هم بپسندید  رتبه لازم برای رشته اقیانوس شناسی - طبق قبولی های 1400 و 99

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

با رتبه 46000 تجربی کجا قبول میشم

با رتبه 46000 تجربی کجا قبول میشم – راهنمای قبولی با رتبه 46000 تجربی

  پس از برگزاری کنکور سراسری در نوبت های دی ماه و تیرماه ، نتایج …

2 نظر

  1. سلام
    وقت بخیر
    ممنون میشم در خصوص فارق تحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، در مقطع ارشد تو کدوم گرایشهاش میتونن ادامه تحصیل بدن
    باسپاس

    • پاسخ با ما

      با سلام. برای راهنمایی در خصوص آزمون کارشناسی ارشد رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در وزارت علوم و وزارت بهداشت ، لطفا با مشاوران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر