از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی 1401 – تفاوت شهریه

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی

 

دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی هر دو از دانشگاه های شهریه پرداز است که به ازای هر ترم تحصیلی از دانشجویان شهریه دریافت می نمایند. میزان شهریه دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی در رشته ها و مقاطع مختلف ، متفاوت است و با توجه به اهمیتی که شهریه دانشگاه برای داوطلبان دارد ، در این مطلب می خواهیم به مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی بپردازیم تا با توجه به توانمندی مالی خود ، یکی از دانشگاه ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت پاسخ سوالات خود در زمینه شهریه دانشگاه های مختلف ، با مشاوران ارشد ما در پاسخ با ما ارتباط برقرار کنید ،

کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی در مقطع کاردانی

دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی هر دو در مقطع کاردانی دارای رشته های تحصیلی متنوعی هستند و اگر قصد ورود به دوره کاردانی را دارید ، شرایط تحصیل در هر دو این دانشگاه ها برای شما فراهم است.

در مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی در مقطع کاردانی لازم است بدانید که دانشگاه آزاد شهریه بیشتری به نسبت دانشگاه علمی کاربردی دارد به طوری که حداقل دارای شهریه 2 و حداکثر 3 میلیون تومان است در حالی که حداکثر شهریه دانشگاه علمی کاربردی 1/5 میلیون تومان می باشد.

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی در مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد شامل دوره های کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته است در حالی که دانشگاه علمی کاربردی فقط مقطع کارشناسی ناپیوسته را ارائه می کند که البته در دوره های پیوسته و ناپیوسته تفاوت شهریه وجود ندارد.

احتمالا این را هم بپسندید  شهریه رشته مهندسی شیمی دانشگاه آزاد 1401 - شهریه ثابت و متغیر

در مقطع کارشناسی نیز همچون مقطع کاردانی ، شهریه دانشگاه علمی کاربردی کمتر از شهریه دانشگاه آزاد است. اگر بخواهید در دانشگاه آزاد تحصیل کنید ، شهریه هر ترم شما حدود 3 الی 4/5 میلیون تومان خواهد بود ولی دانشگاه علمی کاربردی در این مقطع حداکثر دارای 2 میلیون تومان شهریه است.

مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه علمی کاربردی تا چند سال قبل  در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجو پذیرش می کرد ولی بنا به تصمیم وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، مقطع ارشد از این دانشگاه حذف شد و فقط مقاطع کاردانی و کارشناسی را برگزار می نماید.

بنابراین مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی ارائه نمی شود و میزان شهریه رشته های این مقطع در دانشگاه آزاد نیز از 4 الی 7 میلیون تومان است.

مرتبط بخوانید : تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی چگونه است

معیارهای تعیین شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی

به طور کلی ، تحصیل در بعضی رشته ها در تمام دانشگاه ها ارزان تر از رشته های دیگر است و اگر می خواهید هزینه تحصیل کمتری داشته باشید ، می توانید در این رشته ها ثبت نام کنید. ارزان ترین رشته های دانشگاه آزاد و علمی کاربردی ، رشته های انسانی از جمله حسابداری ، حقوق ، روانشناسی ، مدیریت بازرگانی ، اقتصاد و …. هستند که به دلیل آنکه دروس کمتری دارند و یا اصلا دروس عملی ندارند ، شهریه پایین تری دارند.

اما در مقابل رشته های انسانی ، رشته های فنی مهندسی بیشترین میزان شهریه را دارند زیرا دارای دروس عملی و کارگاهی زیاد هستند که هزینه دروس عملی بیشتر از دروس نظری است. رشته های علوم پایه و هنر نیز از نظر میزان شهریه تفاوت چندانی با شهریه رشته های فنی مهندسی ندارند.

مرتبط بخوانید : مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور 

راهنمای پرداخت شهریه دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی

هر یک از دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی سالانه دو ترم مهر و بهمن را برگزار می کنند که انتخاب واحد در این ترم ها اجباری است و دانشجویان با توجه به تعداد و نوع واحدهای درسی که اخذ می کنند ، باید شهریه پرداخت کنند. البته ترم تابستان نیز در این دانشگاه ها برگزار می شود اما انتخاب واحد اجباری نیست.

احتمالا این را هم بپسندید  هزینه یک ترم دندانپزشکی دانشگاه آزاد 1401 - شهریه ثابت و متغیر رشته دندانپزشکی در دانشگاه آزاد

دانشجویان در هر ترم باید شهریه ثابت را قبل از انتخاب واحد پرداخت کنند تا سامانه انتخاب واحد برای آنها باز شود و برای پرداخت باقی مانده شهریه ، تا زمان امتحانات پایان ترم برای آنها فرصت وجود دارد. بدیهی است که در صورت عدم پرداخت شهریه ، دانشجو مجاز به دریافت کارت ورود به جلسه و شرکت در امتحانات نخواهد بود مگر آنکه مجوز امور مالی دانشگاه را دریافت کرده باشد.

سوالات متداول

  • شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی چه تفاوتی دارد ؟

در این مطلب به طور کامل به مقایسه شهریه دانشگاه آزاد و علمی کاربردی پرداخته ایم.

  • شهریه دانشگاه آزاد بیشتر است یا علمی کاربردی ؟

شهریه دانشگاه آزاد در تمام رشته ها و مقاطع تحصیلی ، از شهریه دانشگاه علمی کاربردی بیشتر است.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

شهریه رشته مهندسی شیمی دانشگاه آزاد

شهریه رشته مهندسی شیمی دانشگاه آزاد 1401 – شهریه ثابت و متغیر

  اگر قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی شیمی دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر