از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

بازار کار رشته روانشناسی 🟢 راهنمای جامع آینده شغلی تمامی شاخه های روانشناسی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

بازار کار رشته روانشناسی - راهنمای جامع آینده شغلی تمامی شاخه های روانشناسی

 

شاید بتوان گقت دلیل گرایش و علاقه بسیاری از داوطلبان کنکوری به رشته روانشناسی ، بازار کار و آینده شغلی مناسب آن است ، برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع دکتری و ارشد ، فرصت های شغلی بسیاری فراهم می باشد و به جرات می توان گفت ، روانشناسی که در کار خود تبحر دارد ، هرگز بیکار نمی ماند.

البته جدای از تبحر و تخصص ، تجربه کاری و ارتقا تحصیلات نیز در رسیدن به یک شغل مناسب تر تاثیرگذار است و مطمئنا فارغ التحصیل دوره دکتری و ارشد در مقایسه با دانش آموخته دوره کارشناسی ، پیشنهادات کاری بهتری را دریافت می کند.

در ادامه قصد داریم شما را با بازار کار رشته روانشناسی در تمامی مقاطع و شاخه های تحصیلی آشنا کنیم ، بدون شک اگر از همین حالا بدانید که در آینده چه شغلی در انتظارتان است ، برای رسیدن به آن مصمم تر می شوید و تلاش بیشتری را به کار می گیرید. مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود در مورد بازار کار و میزان درآمد در رشته های مختلف با مشاوران ارشد پاسخ با ما تماس بگیرید تا شما را  راهنمایی کنند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

بازار کار رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی دانشگاه های بسیاری از جمله روزانه ، نوبت دوم ، غیر انتفاعی ، پردیس خودگران ، پیام نور و آزاد پذیرنده دانشجو در رشته روانشناسی هستند که برخی از آن ها از طریق آزمون ورودی و کسب رتبه لازم و تعدادی نیز به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو جذب می کنند.

دوره کارشناسی روانشناسی حداقل 4 سال به طول می انجامد و دانشجو در طول این دوره مباحث پایه روانشناسی را مانند روانشناسی عمومی ، روانشناسی اجتماعی ، روانشناسی رشد و … می آموزد و پس از گذراندن 8 ترم تحصیلی با دریافت مدرک لیسانس دانش آموخته می شود و می تواند در مراکز زیر شروع به فعالیت نماید :

  • سازمان بهزیستی
  • شهرداری
  • نیروی انتظامی
  • سازمان زندان ها
  • کانون اصلاح و تربیت
  • کلینیک های درمان اعتیاد
  • بیمارستان ها
  • مراکز مشاوره
  • مربی مهدکودک
  • معلم آموزش و پرورش
  • مشاور مدارس
  • مشاور تحصیلی

البته بازار کار رشته روانشناسی در دوره کارشناسی چندان رو به راه و قابل توجه نیست و فارغ التحصیل مقطع لیسانس امکان دریافت مجوز برای تاسیس مهدکودک ، سرای سالمندان یا تاسیس مطب شخصی را ندارد و تنها می تواند به عنوان کارشناس در مشاغل گفته شده ، به فعالیت بپردازد.

لازم است گفته شود که در آزمون استحدامی آموزش و پرورش که هر ساله توسط سازمان سنجش برگزار می گردد ، ظرفیت زیادی به رشته روانشناسی اختصاص داده می شود و فرصتی مناسب برای دانش آموختگانی است که علاقه مند به استخدام رسمی و مزایای آن هستند.

شرکت در آزمون استخدامی با مدرک روانشناسی

آزمون استخدامی آموزش و پرورش یکی از راه های پیش روی فارغ التحصیلان رشته روانشناسی برای ورود به بازار کار است. این آزمون فرصت استخدام رسمی در سازمان آموزش و پرورش را فراهم می کند و می تواند در مشاغلی همچون مشاور تربیتی مدرسه ، آموزگار ابتدایی ، دبیر روانشناسی ، آموزگار مدارس استثنایی و … جذب کار شد.

مرتبط بخوانید : رشته روانشناسی بدون کنکور

بازار کار رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد

با پایان دوره کارشناسی ارشد ، به دانش آموختگان مجوز تاسیس کلینیک و مراکز درمانی داده می شود اما هر یک از گرایش های ارشد روانشناسی ، بازار کار متفاوتی دارند.

احتمالا این را هم بپسندید  معرفی رشته آموزش مشاوره و راهنمایی 📞 بازار کار و آینده شغلی آموزش مشاوره و راهنمایی

بازار کار رشته روانشناسی عمومی

در گرایش ارشد روانشناسی عمومی به تحقیق و پژوهش در زمینه روانشناسی عمومی پرداخته می شود و معمولا فارغ التحصیلان این رشته ، بر اساس کارگاه های روان درمانی که گذرانده اند ، در حوزه درمان اختلالات روانی مشغول به کار می شوند.

نهاد ها و ارگان های دولتی مانند آموزش و پرورش ، مشاور مدارس ، دبیر روانشناسی ، استاد دانشگاه ، تدریس در حوزه های علمیه و مراکز آموزشی عالی ، پژوهش و تحقیق در موضوعات روانشناسی و … از زمینه های کاری روانشناسی عمومی است.

بازار کار روانشناسی بالینی

در بین گرایش های کارشناسی ارشد روانشناسی ، گرایش بالینی بیشترین طرفدار را دارد و عده زیادی از داوطلبان معتقدند که این گرایش ، بازار کار به نسبت بهتری دارد.

روانشناسی بالینی به تشخیص و درمان اختلالات روانشناختی می پردازد و حوزه کاری فارغ التحصیلان این گرایش ، گسترده تر است. دریافت مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی برای تاسیس کلینیک ، دریافت مجوز از سازمان بهزیستی برای تاسیس مهدکودک و خانه سالمندان ، فعالیت به عنوان کارشناس ارشد در کلینیک های مشاوره ای و روان درمانی ، مراکز ترک اعتیاد ، کانون اصلاح و تربیت ، تدریس در مدارس  و دانشگاه ها ، مشاور مدرسه ، فعالیت در بیمارستان ها و ….  بازار کار روانشناسی در گرایش بالینی است.

بازار کار روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

بازار کار رشته روانشناسی - راهنمای جامع آینده شغلی تمامی شاخه های روانشناسی

 

هدف از گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان که زیر شاخه روانشناسی بالینی است ، ارزیابی ، تشخیص ، روان درمانی ، توانبخشی کودک و نوجوان است. در جامعه کنونی آمار مشکلات روانشناختی کودکان و نوجوانان متاسفانه رو به رشد است و فراهم کردن فضایی در جهت رشد سالم از لحاظ شناختی، رفتاری، خلقی و بیولوژیک ، ضرورت ایجاد رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان را چند برابر می کند.

بازار کار گرایش ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان بیشتر در مراکزی مانند مراکز بهزیستی و کانون های اصلاح و تربیت ، مراکز درمانی مرتبط با کودک و نوجوان ، مراکز مشاوره روانی کودک و نوجوان و مراکز خدمات روانشناختی کودک و نوجوان آموزش و پرورش می باشد.

مرتبط بخوانید : منابع کنکور ارشد روانشناسی

بازار کار روانشناسی تربیتی

بازار کار روانشناسی تربیتی برای داوطلبانی مناسب است که علاقه مند به تعلیم و تربیت دانش آموزان هستند و ارتباط خوبی با کودکان و نوجوانان دارند.

از طریق این گرایش می توان اقدام به تاسیس مراکز مشاوره تحصیلی روانشناسی نمود و به راهنمایی و مشاوره دانش آموزان پرداخت. فعالیت در آموزش و پرورش ، استاد دانشگاه و معلم مدرسه ، پژوهشگر ، مدیر مهد کودک ، مربی مهد کودک ، مدیر روابط عمومی و … از فرصت های شغلی روانشناسی تربیتی است.

احتمالا این را هم بپسندید  رشته ریاضیات و کاربردها - بازار کار و آینده شغلی ریاضیات و کاربرد ها

4 گرایش فوق از رشته روانشناسی ، در میان داوطلبان پرطرفدار تر است که بازارکار آن ها برای شما ارائه شد. در صورت تمایل برای اطلاع از بازار کار سایر گرایش های ارشد روانشناسی از مشاوران مرکز مشاوره تلفنی “پاسخ با ما” راهنمایی دریافت کنید.

بازار کار روانشناسی وزارت بهداشت

بازار کار رشته روانشناسی برای دانش آموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت بسیار متفاوت است ، روانشناسی که از وزارت بهداشت فارغ التحصیل شده است ، بر خلاف روانشناسانی که از وزارت علوم فارغ التحصیل شده اند ، بیشتر دروس را به صورت عملی و در مراکز بهداشتی و درمانی مانند بیمارستان ها گذرانده است و در نتیجه با مهارت های بیشتری وارد بازار کار می شود.

در واقع فارغ التحصیلان روانشناسی وزارت بهداشت به دلیل آنکه به صورت بالینی و عملی تحصیل کرده اند و نه به صورت تئوری ، نیازی به گذراندن دوره های روان درمانی خارج از دانشگاه ندارند و می توانند در بیمارستان ها یا دانشگاه های تابع وزارت بهداشت مشغول به فعالیت شوند.

فارغ التحصیلان روانشناسی وزارت علوم تحقیقات و فناوری طبق مقررات سازمان روانشناسی باید حدود 400 ساعت کار عملی در کلینیک روانشناسی داشته باشند تا بتوانند مجوز تاسیس کلینیک را کسب کنند اما فارغ التحصیلان روانشناسی وزارت بهداشت ،  نیاز به گذراندن دوره های کارآموزی جداگانه ندارند.

لازم به ذکر است که معمولا وزارت بهداشت و زیر مجموعه های آن معمولا فارغ التحصیلانی را که خود تربیت کرده است ، استخدام می کند و بازار کار فارغ التحصیلان وزارت بهداشت تا حدودی تامین شده است.

میزان در آمد روانشناسان

بازار کار رشته روانشناسی - راهنمای جامع آینده شغلی تمامی شاخه های روانشناسی

 

در خصوص درآمد روانشناسی نمی توان به طور قطعی صحبت کرد و بازار کار این رشته بر اساس میزان دانش علمی ، تجربه ، شهر محل کار ، خصوصی یا دولتی بودن محل کار و… متفاوت است.

اما به طور کلی روانشناسانی که در مراکز دولتی فعالیت می کنند ، درآمدشان مطابق با حقوق وزارت کار می باشد ولی روانشناسانی که در بخش های خصوصی استخدام می شوند ، بر اساس تجربه و مهارتی که دارند و طی توافق با کارفرما ، درآمد های متفاوتی دریافت می کنند.

مرتبط بخوانید : رتبه لازم برای رشته روانشناسی بالینی

البته ناگفته نماند که روانشناسی که خود کلینیک دارد ، درآمد به نسبت بهتری را می تواند کسب کند و تعداد بیماران و مددجویان و منطقه ای که در آن کلینیک را تاسیس کرده است ، در میزان درآمدش تاثیر گذار می باشد.

سوالات شما

  • آیا رشته روانشناسی بازار کار خوبی دارد ؟

بله رشته روانشناسی جزو مشاغل پر درآمد و با بازار کار خوب محسوب می شود.

  • درآمد روانشناس چقدر است ؟

درآمد روانشناس بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می شود که در این مطلب بررسی کرده ایم.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

ضرایب دروس برای قبولی در رشته روانشناسی کنکور انسانی

ضرایب دروس برای قبولی در رشته روانشناسی کنکور انسانی

  رشته روانشناسی از رشته های محبوب کنکور انسانی است که توسط دانشگاه های مختلفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر