از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

انتخاب رشته نهم 1402 📞 راهنمای جامع انتخاب رشته نهم به دهم

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

انتخاب رشته‌ نهم / راهنمای جامع انتخاب رشته‌ نهم به دهم

انتخاب رشته نهم بدون شک از مهم ترین تصمیمات زندگی دانش آموزان است. با این تصمیم بزرگ شما تعیین می کنید که بهترین سال های زندگی خود را صرف یادگیری چه دروسی کنید ، به چه دانشگاهی بروید ، چه شغلی داشته باشید و جایگاه اجتماعی شما چگونه باشد. این تصمیم بزرگ (انتخاب رشته‌ نهم) هم دغدغه دانش آموزان است و هم دغدغه والدین. دانش آموزان باید از زمان ورود به کلاس هفتم تا به اتمام رساندن‌ امتحانات خردادماه پایه نهم ، مسیر هدایت تحصیلی را طی کنند و در نهایت وارد رشته‌ ای شوند که هم به آن علاقه دارند و هم از معدل و سوابق تحصیلی لازم برای آن رشته‌ برخوردار می باشند.

ما در عصری زندگی می کنیم که با دسترسی راحت به اطلاعات درست ، اشتباه کردن‌ دیگر قابل قبول نیست ، به همین منظور سعی کردیم در این مقاله جامع ، زوایای انتخاب رشته نهم را برای شما توضیح دهیم. در صورتی که هر گونه سوال یا ابهامی داشتید مشاورین ارشدپاسخ با ما را امین و مرجع مطمئن خود بدانید.

شما دانش آموزان عزیز می توانید با خیالی راحت هدایت تحصیلی خود را به مشاوران مجرب ما در مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما بسپارید.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

شرایط انتخاب رشته پایه نهم

طبق آخرین تغییرات بخش نامه انتخاب رشته‌‌ دوران متوسطه ، مثل گذشته فقط به نمرات پایه نهم توجه نشده‌ و تمامی نمرات سه سال گذشته دوره متوسطه اول ( پایه هفتم ، پایه هشتم ، پایه نهم ) در چگونگی انتخاب رشته‌‌ نهم موثر خواهد بود و البته ضریب دروس در تمامی رشته‌‌ ها یکسان است.

در ساختار جدید ، انتخاب رشته‌‌ نهم تا حد زیادی به انتخاب رشته‌‌ دانشگاه شبیه می باشد. به این معنا که هر دانش آموز بر اساس سوابق تحصیلی سه ساله خود دارای یک رتبه می باشد که با آن رتبه مجاز به انتخاب یکی از رشته‌‌ ها است.

مرتبط بخوانید : آزمون رغبت و توانایی پایه نهم

به عنوان مثال اگر در انتخاب رشته‌‌ نهم دانش آموزی رتبه لازم برای رشته‌‌ ریاضی را کسب نکند می بایست در گروه های تجربی ، انسانی و غیره دست به انتخاب بزند.

مشابهت دیگر انتخاب رشته‌‌ نهم با انتخاب رشته‌‌ کنکور ، تاثیر سهمیه ها است. سهمیه مناطق ، ایثارگران ، رزمندگان ، و خانواده معظم شهدا ، از جمله سهمیه های موثر در انتخاب رشته‌‌ نهم هستند.

موارد موثر در انتخاب رشته‌‌ دانش آموزان پایه نهم

در انتخاب رشته نهم به دهم عوامل زیادی موثر می باشند از جمله آنکه : 

  • علاقه دانش آموز به یک رشته‌‌ ده درصد
  • نظر والدین و مشورت با آنها پنج درصد
  • نظر معلمین کلیه دروس ده درصد
  • نتیجه کسب شده‌ در آزمون های مشاوره ای سی و پنج درصد
  • نمرات درسی دانش آموز سی و پنج درصد
  • نظر مشاور تحصیلی مدرسه ده درصد

معرفی رشته‌ های پایه نهم و شرایط پذیرفته شدن‌ در آن ها

در پایه نهم 5 رشته‌ تحصیلی ریاضی ، تجربی ، انسانی ، فنی حرفه ای و کارودانش ارائه می شود که هر کدام از آن شرایط متفاوتی برای پذیرش دارند :

همانطور که می دانید برای انتخاب رشته‌ ریاضی دانش آموز می بایست نمرات خوبی در ریاضی و فیزیک داشته باشد. زیرا در آینده تحصیلی و در سال های دهم و یازدهم و همچنین دروس دانشگاهی در این رشته‌ ریاضی ، فیزیک ، و شیمی حرف اول را میزنند و در صورتی که پایه دانش آموز در این دروس ضعیف باشد در آینده به مشکل خواهد خورد .

لذا اگر به ریاضی و فیزیک علاقه ندارید و نمرات متوسطی در آنها کسب کرده‌ اید رشته‌‌ های دیگری را انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید که موفقیت شما در آینده در رشته‌‌ مورد علاقه تان بسیار مهم تر از انتخاب رشته‌‌ ای است که تنها خوش نام بوده‌ و در آینده برای شما مشکلات بسیاری به همراه می آورد. از جمله ترک تحصیل در دانشگاه یا تغییر رشته‌‌ در دانشگاه یا نارضایتی و عدم موفقیت شغلی در آینده که تماما هزینه های مادی و معنوی زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

مرتبط بخوانید : مشاوره تلفنی انتخاب رشته‌ نهم

شرایط انتخاب رشته‌ ریاضی

  • جمع نمرات هر یک از دروس ریاضی و تجربی در سه سال گذشته (هفتم ، هشتم ، نهم) میبایست حداقل ضریب 42 باشد.
  • نکته مهم این که نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی در سه سال دوره اول متوسطه ( پایه هفتم ، پایه هشتم ، پایه نهم ) با ضریب 3 محاسبه می شود.
  • معدل دانش آموز برای انتخاب رشته‌‌ ریاضی میبایست حداقل 14 باشد.
احتمالا این را هم بپسندید  مشاوران انتخاب رشته دانشگاه تهران - بهترین مشاوره انتخاب رشته

انتخاب رشته‌ تجربی پایه نهم

رشته‌ علوم تجربی پر متقاضی ترین رشته‌ در دوران متوسطه و همچنین در کنکور سراسری است. علاقه مندان به این رشته‌ باید توجه داشته باشند که برای تحصیل در این رشته‌ میبایست در دروس زیست ، ریاضی و همچنین شیمی نمرات خوبی داشته باشند. همچنین رشته‌ های دانشگاهی مرتبط با علوم تجربی هم تماما با علوم زیست شناسی و شیمی و ریاضی مرتبط هستند.

مرتبط بخوانید : هدایت تحصیلی نهم رشته‌ تجربی

اگر شما در درس ریاضی و همچنین حفظیات خوب هستید ، به زیست شناسی و شیمی نیز علاقه دارید میتوانید در این رشته‌ موفق باشید. در غیر اینصورت در آینده این رشته‌ موجبات نارضایتی شما را به همراه خواهد داشت.

اگر شما در درس ریاضی و همچنین حفظیات خوب هستید به زیست شناسی و شیمی نیز علاقه دارید میتوانید در این رشته‌‌ موفق باشید در غیر اینصورت در آینده این رشته‌‌ موجبات نارضایتی شما را به همراه خواهد داشت.

شرایط انتخاب رشته‌ تجربی

  • جمع نمرات هر یک از دروس ریاضی و تجربی در سه سال گذشته (هفتم ، هشتم ، نهم) میبایست حداقل ضریب 42 باشد.
  • نکته مهم این که نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی در سه سال دوره اول متوسطه ( پایه هفتم ، پایه هشتم ، پایه نهم ) با ضریب 3 محاسبه می شود.
  • معدل دانش آموز برای انتخاب رشته‌ تجربی میبایست حداقل 14 باشد.

انتخاب رشته انسانی

دانش آموزان عزیزی که علاقه مند به ادامه تحصیل در این رشته‌ می بایست در نظر داشته باشند که بالا بودن‌ نمرات و قوی بودن‌ در درس های ادبیات فارسی و عربی برای ادامه تحصیل در این رشته‌ بسیار مهم بوده‌ همچنین توانایی بالا در دروس حفظی به موفقیت شما در این رشته‌ کمک بزسایی می کند .

یک تصور غلط در رابطه با رشته‌ علوم انسانی این است که ریاضیات در رشته‌ علوم انسانی نیست. اما واقعیت این است که ریاضیات در رشته‌ علوم انسانی یکی از دورس است اما میزان حجم و سختی آن نسبت به رشته‌ ریاضی و علوم تجربی کمتر است ، کما اینکه رشته‌ های دانشگاهی شاخه علوم انسانی مثل اقتصاد و مدیریت نیازمند ضریب بالایی از ریاضی در کنکور هستند.

شرایط انتخاب رشته‌‌ انسانی

  • جمع نمرات هر یک از دروس مطالعات اجتماعی و زبان و ادبیات فارسی و همچنین عربی در سه سال گذشته (هفتم ، هشتم ، نهم) میبایست حداقل ضریب 42 باشد.
  • نکته مهم این که نمرات درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره اول متوسطه ( پایه هفتم ، پایه هشتم ، پایه نهم ) با ضریب 4 محاسبه می شود.
  • همچنین درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.
  • و آخرین درس عربی است که نمره آن در سه سال دوره اول متوسطه با ضریب 2 محاسبه می شود.
  • معدل دانش آموز برای انتخاب رشته‌‌ انسانی میبایست حداقل 14 باشد.

انتخاب رشته‌ فنی و حرفه ای

انتخاب رشته‌ نهم / راهنمای جامع انتخاب رشته‌ نهم به دهم

 

دانش آموزان عزیزی که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته‌ فنی و حرفه ای می باشند می بایست مد نظر داشته‌ باشند که رشته‌ فنی حرفه ای دارای 4 زیر گروه است که عبارتند از :

  • صنعت
  • کشاورزی
  • مدیریت و خدمات
  • هنر

یک مزیت این رشته‌ این است که معمولا فارغ التحصیلان آن راحت تر وارد بازار کار می شوند ، معمولا کسانی در این رشته‌ و ادامه تحصیل دانشگاهی آن موفق ترند که به انجام کارهای عملی و خلاقانه علاقه مندند.

شرایط انتخاب رشته فنی حرفه ای در پایه نهم

  • مجموع نمرات در درس های ریاضی و تجربی و حرفه و فن در سه مقطع (پایه هفتم ، هشتم و نهم) میبایست حداقل ضریب 30 باشد.
  • در درس ریاضی در دوره اول متوسطه میبایست حداقل نمره 10 را بدون تبصره اخذ کرده‌ باشید.
  • معدل شما می بایست حداقل 12 باشد.

شما دانش آموزان عزیز می توانید با خیالی راحت هدایت تحصیلی خود را به مشاوران مجرب ما در مرکز مشاوره تحصیلی پاسخ با ما بسپارید.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

انتخاب رشته‌ کار و دانش

انتخاب رشته نهم

رشته‌‌ کار و دانش شباهت زیادی به رشته‌‌ فنی و حرفه ای دارد. عمده‌ ترین تفاوت های رشته‌‌ فنی حرفه ای با رشته‌‌ کار و دانش عبارتند از :

  • بیشتر بودن‌ واحدهای کارگاهی رشته‌‌ کار و دانش نسبت به رشته‌‌ فنی و حرفه ای
  • سخت تر بودن‌ دروس فنی و حرفه ای نسبت به دروس کار و دانش
  • راحت تر وارد شدن‌ فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای به بازار کار
  • جزئی تر بودن‌ رشته‌‌ های کار و دانش نسبت به رشته‌‌ های فنی و حرفه ای
  • جمع سه نمره قبولی در دروس کار و فن آوری و ریاضی در سه سال گذشته‌ (پایه هفتم ، هشتم و نهم ) میبایست حداقل ضریب 36 باشد.
  • نمره ریاضی شما در سه سال مذکور ضریب 2 خواهد داشت .
  • درس کار و فن آوری نیز نمراتش با ضریب 3 محاسبه خواهد شد .
  • و هماهنند فنی و حرفه ای معدل شما باید حداقل 12 باشد.
احتمالا این را هم بپسندید  مشاوره انتخاب رشته کنکور سازمان سنجش - بهترین مشاوره انتخاب رشته

انتخاب رشته‌‌ علوم و معارف اسلامی

خدمت علاقه مندان به این رشته‌‌ باید عرض کنیم که این رشته‌‌ نیز همانند علوم انسانی دارای دروس حفظی زیادی می باشد. بنابراین شما میبایست در این زمینه قوی باشید، تحصیلات تکمیلی در این رشته‌‌ در دانشگاه های علوم و حدیث و یا حوزه های علمیه انجام می شود.

شرایط انتخاب رشته‌‌ علوم و معارف اسلامی

  • اولین شرط انتخاب رشته‌‌ علوم و معارف اسلامی این است که شما باید در مجموع نمرات در سه درس مطالعات اجتماعی ، زبان و ادبیات فارسی و عربی در سه سال دوره اول متوسطه ( سال هفتم ، هشتم و نهم) حداقل ضریب 42 را داشته‌ باشید.
  • در سه سال دوره اول متوسطه درس زبان و ادبیات فارسی شما نمراتش با ضریب 4 محاسبه می شود.
  • همچنین در همین سه سال نمرات درس عربی شما با ضریب 2 و درس مطالعات اجتماعی با ضریب 3 محاسبه خواهد شد.
  • برای انتخاب این رشته‌‌ شما هماهنند رشته‌‌ ریاضی و تجربی و انسانی باید حداقل معدل 14 را کسب کرده‌ باشید.

آنچه دیگران در انتخاب رشته نهم به شما نگفته‌ اند

انتخاب رشته‌ نهم راهنمای جامع انتخاب رشته‌ نهم به دهم

دوستان عزیز تا اینجا از اهمیت انتخاب رشته‌‌ نهم در زندگی و آینده شما کم صحبت نکرده‌ ایم. اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازید افراد بسیاری را خواهید دید که از رشته‌‌ دانشگاهی خود ، دانشگاه خود و مسیر شغلی خود ناراضی هستند. اگر ریشه این نارضایتی را دنبال کنید به انتخاب رشته‌‌ تحصیلی در پایه نهم ( اول دبیرستان سابق) خواهید رسید. لذا حتما پس از سنجش دقیق توانمندی خود و علایق عمیق درونی خود و صد البته مشورت با والدین که بهترین دوستان شما هستند.

پیشنهاد میکنیم با کارشناسان مجرب ما درباره توانمندی و سطح نمرات خود و آینده شغلی و دانشگاهی رشته‌‌ ای که میخواهید انتخاب کنید مشورت کنید یک تصیمیم درست یک تصمیم کارشناسی شده‌ است.

فاکتور های موثر در انتخاب رشته‌ نهم به دهم

  • بررسی دقیق و شناخت درست از رشته‌‌ ها. شما دانش آموز عزیز با بررسی اخذ مشورت از مشاوران ، معلمین ، و والدین خود نسبت به شناخت همه جانبه رشته‌‌ مورد نظر اقدام کنید و بدانید که در چه دروسی قوی هستید آیا این مطابق علاقه شما هست یا خیر.
  • بررسی علایق شخصی. شاید شما یک نفر آدم موفق در رشته‌‌ وکالت یا پزشکی را دیده‌ باشید و همیشه در ذهن خود احساس کنید که علاقه مند به رشته‌ انسانی یا تجربی هستید اما آیا این موضوع با استعداد ذاتی شما و علاقه قلبی شما سازگار است ؟ این سوالی است که پاسخ آن در مجموع نمرات سه سال گذشته آن و همچنین شناخت اطرافیان و خودتان از استعدادهای درونیتان و در نهایت مشورت با افراد کاربلد می باشد.
  • بررسی امکانات لازم برای تحصیل در یک رشته‌‌. شاید به نظر خیلی آینده نگرانه بیاید اما از امروز باید بدانید اگر در رشته‌‌ پزشکی میخواهید ادامه تحصیل بدهید ، آیا در خود میبینید که در شهر دیگری تحصیل کنید ( در صورتی که دانشگاه معتبری در شهر شما نباشد) و یا هزینه های آن برای شما معقول است یا خیر. در نهایت آیا حاضرید مسیری طولانی ای را از کار ورزی در مراکز درمانی دور افتاده گرفته‌ تا کسب تخصص های پزشکی برای یک پزشک حاذق شدن‌ بپذیرید. جواب این سال ها مشورت ، تحقیق و تفکر بدست می آید و می تواند از پشیمانی های بی فایده در بهترین سال های زندگی شما جلوگیری کند .

سوالات شما

  • هدایت تحصیلی نهم به دهم چه زمانی است؟

زمان هدایت تحصیلی کلاس نهم بعد از امتحانات خردادماه می باشد.

  • سایت هدایت تحصیلی نهم به دهم کدام است؟

دانش آموزان برای تکمیل فرم های هدایت تحصیلی باید به سایت مای مدیو مراجعه کنند.

  • دانش آموزان کلاس نهم چه رشته‌ هایی را می توانند انتخاب کنند؟

دانش آموزان کلاس نهم می توانند رشته‌ های ریاضی، تجربی، انسانی، فنی حرفه ای و کاردانش را انتخاب نمایند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

شرایط رشته تجربی

شرایط رشته تجربی 1403 📞 شرایط ورود به رشته تجربی مدارس مختلف

رشته‌ تجربی به دلیل داشتن زیر رشته‌ های بیشتر و با فرصت های شغلی بهتر …

2 نظر

  1. سلام آیا از رشته ی تجربی می توان دبیری الاهیات قبول شد

  2. معصومه جان فرد

    من عاشق رشته تجربی هستم
    وبرای رسیدن به آن تلاش میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر