از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

کد ضریب در انتخاب رشته ارشد 1402 📞 کد ضریب در کنکور ارشد چیست

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

کد ضریب در انتخاب رشته ارشد

کد ضریب در انتخاب رشته ارشد چیست ؟ داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد که می خواهند برای انتخاب رشته‌ اقدام کنند باید بدانند کد ضریب چیست زیرا در نحوه چیدمان اولویت های فرم انتخاب رشته‌ تاثیر گذار است. کد ضریب در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد ، همان کد رشته‌ گرایش هایی است که برای هر یک از مجموعه های امتحانی در نظر گرفته‌ شده‌‌ است. داوطلبان می توانند طبق اولویت بندی ها و علاقه مندی های خود ، هر کدام از این کد ها را انتخاب کنند. کد ضریب در کارنامه کنکور به صورت یک عدد نمایش داده‌‌ می شود که در ادامه این مطلب به طور کامل تر بررسی خواهیم کرد. لطفا همراه ما باشید.

برای راهنمایی در خصوص انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد با مشاوران مجموعه پاسخ با ما تماس بگیرید تا با اطلاعات دقیق و درست راهنمایی شوید.

 از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما هستیم 

همین حالا تماس بگیرید

تماس از تلفن ثابت بدون گرفتن کد یا صفر  9099071612 

کد ضریب در انتخاب رشته ارشد چیست

در یک تعریف ساده‌ ، کد ضریب در انتخاب رشته‌ ارشد در واقع یک عددی است که برای هر یک از گرایش های یک رشته‌ امتحانی در نظر گرفته شده‌‌ است. داوطلبانی که می خواهند در فرایند انتخاب رشته‌ کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند ، باید بعد از مطالعه دفترچه انتخاب رشته‌ و آگاهی از تعداد گرایش های رشته‌ مد نظر خود و همچنین اطلاع از کد ضرایب اختصاص داده‌‌ شده‌‌ به آنها ، اقدام به انتخاب رشته‌ کنند. داخل کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد علاوه بر آنکه رتبه و تراز اکتسابی داوطلب نمایش داده‌‌ شده‌‌ است ، کد ضریب مربوط به هر گرایش هم مشخص است. داوطلب باید انتخاب رشته‌ خود را بر اساس رتبه کسب شده‌ در هر کد ضریب در گرایش های مختلف ، انجام دهد.

احتمالا این را هم بپسندید  مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد - بهترین مشاوره انتخاب رشته

در هر یک از کد ضریب های درج شده‌ در کارنامه کنکور کارشناسی ارشد ، وضعیت مجاز بودن‌ یا نبودن‌ داوطلب به انجام انتخاب رشته‌ تعیین شده‌ است. در واقع در کارنامه کنکور ارشد شاهد وضعیت عملکرد داوطلبان در کد ضرایب مختلف خواهیم بود. داوطلبان می توانند بر اساس آن ، اولویت بندی کد رشته‌ محل های مورد تقاضای خود را انجام دهند.

مرتبط بخوانید : لیست رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان

کد ضریب در ثبت نام کنکور 

با بررسی دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد خواهید دید که برای هر مجموعه امتحانی ، جدولی شامل ضرایب و دروس موثر هر رشته‌ درج شده‌ است. در ستون سمت چپ این جدول ، در کنار هر گرایش اعدادی ثبت شده‌ اند که این تعداد همان كد ضرایب هستند که برای هر یک از گرایش های امتحانی می باشند.

به عبارتی می توانیم بگوییم که کد ضريب ، معرف گرایش های هر رشته‌ امتحانی است. همچنین از آن برای اعلام رتبه و تراز اکتسابی در گرایش مربوطه ، استفاده‌ می شود. البته در بعضی از مجموعه های امتحانی ، کد های ضريب تکراری و یکسان هستند. این بدان معناست است که چند گرایش امتحانی از نظر ضرایب و تعداد دروس موثر ، شرایط یکسانی دارند و مواد امتحانی آنها نیز مشترک است.

برای مثال رشته‌ روانشناسی ، 10 گرایش را شامل می شود اما دارای 6 کد ضریب است.  یعنی به هر کد ضریب ، بیش از یک گرایش اختصاص داده‌ شده‌ است و برخی گرایش ها دارای کد ضریب یکسانی هستند. پس این گرایش ها از نظر ضرایب و دروس امتحانی نیز یکسان می باشند.

مرتبط بخوانید : شرایط دانشگاه مجازی دولتی ارشد

اهمیت کد ضریب در برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد

کد ضریب در انتخاب رشته ارشد

اطلاع از کد ضریب در برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد نیز موثر است. داوطلبان با اطلاع از ضرایب می توانند دروس موثر در یک گرایش را مطالعه کنند. به طور مثال در رشته‌ روانشناسی ، گرایش آموزش کودکان استثنایی دارای کد ضریب 5 می باشد و دروس مرتبط با آن دارای ضرایب خاصی هستند. داوطلبان با اطلاع داشتن‌ از این ضرایب موثر می توانند دروسی که مختص به این گرایش هستند را مورد مطالعه قرار داده‌ اند.

مرتبط بخوانید : دفترچه انتخاب رشته ارشد غیر انتفاعی

سوالات شما

  • کد ضریب در انتخاب رشته ارشد چیست؟
احتمالا این را هم بپسندید  مشاوره تلفنی انتخاب رشته کارشناسی ارشد - بهترین مشاوران ارشد

کد ضریب در انتخاب رشته‌ ارشد ، عددی است که به هر گرایش اختصاص داده‌ شده‌ است.

  • چگونه از كد ضريب در کنکور کارشناسی ارشد اطلاع یابیم؟

کد ضرایب مربوط به هر یک از گرایش های رشته‌ های کنکور ارشد را می توانید در دفترچه مشاهده‌ نمایید.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1403 📞 راهنمای کامل

کنکور کارشناسی ارشد 1403 در اسفندماه 1402 برگزار گردید. داوطلبانی که در آذرماه ثبت نام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر