از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

دوره های تحصیلی دانشگاه – معرفی و راهنمای کامل

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

دوره های تحصیلی دانشگاه - معرفی و راهنمای کامل

 

دوره های تحصیلی دانشگاه های سراسری و آزاد در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی ارائه می شوند و داوطلبان بر اساس شرایطی که دارند ابتدا از دوره کاردانی ، کارشناسی یا دکتری حرفه ای وارد دانشگاه می شوند و می توانند تا دکتری تخصصی تحصیلات خود را ادامه دهند.

بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه از سلسله مراتبی که باید برای ارتقا تحصیلات در دانشگاه طی کنند اطلاع ندارند ، مثلا نمی دانند که دوره کارشناسی چند سال است و پس از آن باید در چه آزمونی شرکت کنند تا بتوانند فوق لیسانس خود را دریافت کنند.

این مطلب تهیه شده است تا به بررسی دوره های تحصیلی دانشگاه ها پرداخته شود و پس از مطالعه مطلب در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهامی می توانید از مشاوران مرکز مشاوره تلفنی “پاسخ با ما” راهنمایی دریافت کنید.

دوره تحصیلی کاردانی پیوسته دانشگاه

دوره کاردانی پیوسته  یکی از کم جمعیت ترین دوره های تحصیلی دانشگاه است ، از جهت آنکه فقط مختص به فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای و کاردانش هنرستان های نظام قدیم و نظام جدید می باشد.

تحصیل در این دوره 2 سال به طول می انجامد و در دانشگاه هایی مانند دانشگاه سما و آموزشکده های فنی حرفه ای و هم چنین دانشگاه های روزانه ارائه می شود.

در دوره کاردانی پیوسته داوطلب حتما باید در رشته های ثبت نام کند که با رشته دوران دبیرستان او تطابق داشته باشد و اسامی رشته ها شامل حسابداری ، نقشه کشی معماری ، معماری امور اداری الکتروتکنیک ، تاسیسات الکتریکی تربیت بدنی ساختمان ، کارهای عمومی ساختمان الکترونیک ، الکترونیک عمومی و … می باشند.

دوره های تحصیلی دانشگاه کاردانی ناپیوسته

کاردانی ناپیوسته همانند کاردانی پیوسته ، 2 سال طول دوه تحصیلی دارد و تفاوت این دو باهم در شرایط جذب دانشجو می باشد. همه داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم نظام جدید دارند می توانند از طریق شرکت در آزمون های سراسری و یا ثبت نام رشته های بدون کنکور ، در دوره کاردانی ناپیوسته تحصیل کنند.

احتمالا این را هم بپسندید  شهریه ارشد پردیس های خودگردان 1402 📞 شهریه دانشگاه پردیس الملل ارشد

دانشگاه های روزانه ، غیرانتفاعی ، علمی کاربردی و آزاد مقطع کاردانی ناپیوسته را با رشته های متعددی ارائه می دهند و داوطلب بر اساس وضعیت تحصیلی که دارد ، می تواند یکی از این دانشگاه ها را انتخاب و تحصیل کند.

فارغ التحصیلان دوره های کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته می توانند با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ، برای ثبت نام مقطع لیسانس اقدام کنند.

دوره تحصیلی کارشناسی پیوسته دانشگاه

کارشناسی پیوسته یکی از دوره های تحصیلی دانشگاه هاست که به صورت 4 ساله و با بیشترین تعداد رشته و داوطلب برگزار می شود. رشته هایی مانند پرستاری ، مامایی ، هوشبری ، رشته های فنی مهندسی و … عمدتا به صورت کارشناسی پیوسته ارائه می شوند که می توان از طریق شرکت در آزمون های سراسری (کنکور تجربی ، کنکور ریاضی ، کنکور انسانی ، کنکور هنر و کنکور زبان) یا ثبت نام دانشگاه بدون کنکور مانند آزاد و پیام نور ، در این مقطع تحصیل کرد.

دوره تحصیلی کارشناسی ناپیوسته دانشگاه

کارشناسی ناپیوسته از دوره های تحصیلی دانشگاه ها می باشد و متخص به دارندگان مدرک فوق دیپلم یا همان کاردانی است. این دوره تحصیلی نیز دو ساله بوده و با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی یا ثبت نام رشته های بدون کنکور ، می توان در آن تحصیل کرد.

توجه داشته باشید که تنها مدرک لازم برای وارد شدن به این دوره ، مدرک کاردانی است و سایر مدارک قابل قبول نیست.

دوره تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه

دوره کارشناسی ارشد به صوررت ناپیوسته ، حدود 2 سال  طول دوره تحصیلی دارد. این مقطع تحصیلی برای دارندگان مدرک لیسانس است که می خواهند برای دریافت مدرک فوق لیسانس اقدام کنند.

داوطلبان با شرکت در آزمون های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت یا علوم تحقیقات ، وارد مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته می شوند و پس از گذراندن حدود 32 واحد درسی که چند واحد آن به پایان نامه کارشناسی ارشد اختصاص دارد ، در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل می شوند.

دوره های تحصیلی دانشگاه دکتری حرفه ای

در دوره های تحصیلی دکتری حرفه ای دانشگاه ها رشته هایی مانند پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، دامپزشکی و …. ارائه می شوند که طول تحصیل در آن ها بیش از 5 سال است. برای تحصیل در اکثر رشته های دوره دکتری حرفه ای باید در کنکور تجربی شرکت کنید و البته برای انتخاب این رشته ها حتما باید رتبه بسیار خوبی داشته باشید.

ادامه تحصیل پس از دکتری حرفه ای با شرکت در آزمون های دکتری تخصصی وزارت بهداشت و آزمون های دستیاری پزشکی امکان پذیر است که هر کدام از این مقاطع به نوبه خود چندین سال طول دوره تحصیلی دارند.

دوره های تحصیلی دانشگاه دکتری تخصصی

بالاترین دوره تحصیلی در ایران ، دکتری تخصصی می باشد که برای ورود به آن باید در آزمون دکتری تخصصی که هر ساله توسط سازمان سنجش و وزارت بهداشت برگزار می شود ، شرکت نمود.

این دوره تحصیلی برای تمام رشته ها ارائه نمی شود و شامل چند گروه علوم انسانی ، علوم پایه ، علوم پزشکی ، فنی مهندسی و … می باشد. تحصیل در دوره تحصیلی دکتری تخصصی ممکن است 2 الی 6 سال به طول بیانجامد و دانشجویان باید پژوهش ها و تحقیقاتی را برای ارائه پایان نامه ، انجام دهند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

آزمون زبان دکتری دانشگاه اصفهان

آزمون زبان دکتری دانشگاه اصفهان 📞 راهنمای شرکت در آزمون زبان دکتری دانشگاه آزاد اصفهان

دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان باید پیش از شرکت در آزمون جامع دکتری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر