از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

نحوه ارزشیابی توصیفی 📞 نحوه و زمان ارزشیابی کیفی و توصیفی ابتدایی 1402

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

نحوه ارزشیابی توصیفی

 

همانطور که می دانید ، نحوه ارزشیابی وضعیت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی (از کلاس اول ابتدایی تا کلاس ششم ابتدایی) به صورت توصیفی است و نمره دقیقی در هیچ یک از دروس اعلام نمی شود. امتحانات توصیفی دوره ابتدایی در دو نوبت برگزار می شوند که شامل امتحانات نوبت اول دی ماه و امتحانات نوبت دوم در خردادماه هر سال هستند و در هر دو نوبت نیز یک کارنامه توصیفی برای دانش آموز صادر می شود که این کارنامه مشخص کننده عملکرد ضعیف ، متوسط و یا قوی دانش آموز در دروس است. نحوه ارزشیابی توصیفی سوالات و ابهاماتی را برای دانش آموزان و والدین ایجاد کرده است که به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم توضیحات کاملی را در این خصوص ارائه کنیم.

شما دانش آموزان و والدین عزیز میتوانید سوالات خود را در مورد نحوه ارزشیابی کیفی و توصیفی ابتدایی از مشاوران ما بپرسید تا راهنمایی شوید.

همین حالا تماس بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

نحوه ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی

به تصمیم سازمان آموزش و پرورش کشور ، ارزشیابی وضعیت درسی و تحصیلی دانش آموزان دوره های ابتدایی چندین سال است که به روش توصیفی اجرا می شود و هدف اصلی از این طرح ، معطوف کردن توجه دانش آموزان به پیشرفت درسی و عدم ملاک قرار دادن نمره عددی است.

نمره امتحانات نوبت اول و نوبت دوم دوره های ابتدایی میانگینی از نمره امتحان پایانی و نمره ارزشیابی مستمر همان نوبت است که به جزء وضعیت درسی دانش آموز ، به موارد دیگری همچون رفتار ، اخلاق ، رعایت اصول بهداشت و نظافت شخصی ، کیفیت حضور و غیاب و رعایت مقررات مدرسه توسط دانش آموز نیز توجه می شود تا در نهایت نمره توصیفی برای او در کارنامه درج شود.

مرتبط بخوانید : آموزش تصویری سناد جدید ابتدایی برای ثبت نمرات

همچنین در کلاس های اول ، دوم و سوم ابتدایی برای دروس فارسی و ریاضی و در کلاس های چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی برای دروس فارسی ، ریاضی و علوم ، علاوه بر استفاده از ابزار های ارزشیابی توصیفی ، امتحانات کتبی نیز در پایان سال تحصیلی برگزار می شود که نحوه برگزاری امتحان در پایه های اول تا پنجم در مدرسه و به صورت کلاسی است اما در کلاس ششم ابتدایی ، امتحانات به صورت هماهنگ منطقه ای برگزار می شوند.

بنابراین نحوه ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی به صورت کیفی توصیفی می باشد و معلمان بر اساس وضعیت تحصیلی و درسی دانش آموز می توانند ارزیابی را انجام دهند همچنین اگر دانش آموز نتواند نمرات توصیفی مناسبی را به دست آورد ، کلاس ها و آموزش های جبرانی برای او در نظر گرفته می شود.

نکات مهم در خصوص ارزشیابی توصیفی ابتدایی 

  • به تصمیم سازمان آموزش و پرورش کشور و با توجه به شرایط کنونی ، بنا بر این است که کلاس های دوره ابتدایی تا پایان اردیبهشت ماه دایر باشند.
  • معلمان و مدیران مدارس لازم است تا ده روز پس از اتمام برگزاری کلاس ها ، نتایج ارزشیابی توصیفی را اعلام کنند.
  • امتحانات پایه ششم ابتدایی به صورت هماهنگ منطقه ای برگزار می شوند و سوالات واحد و برنامه معین به طور همزمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه به مدرسه ارسال می گردد.
  • امتحانات نوبت دوم بعضی از دروس در کلاس های اول تا پنجم به صورت کلاسی است و سوالات توسط معلم طراحی می شود.
  • روش ارزشیابی در دوره ابتدایی به صورت شایستگی محور است و در این روش ارزشیابی ، به آزمون های عملکردی تاکید می شود و هدف فقط پرداخت به فعالیت های ذهنی نیست و مهارت های دیگر دانش آموز نیز مورد سنجش قرار می گیرد.
  • نمرات ارزشیابی توصیفی شامل نمره های خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول و نیاز به آموزش و تلاش بیشتر است که نمره خیلی خوب به معنای بهترین نمره است که بازه نمره ای 17 تا 20 را شامل می شود. نمره خوب نیز از نمره 15 تا 17 است و نمره قابل قبول به معنای نمره قبولی می باشد اما نمره نیاز به آموزش و تلاش بیشتر ، به معنای کسب نمره پایین تر از نمره قبولی است و برای دانش آموز ، آموزش های جبرانی برگزار می شود.

مرتبط بخوانید : سامانه سناد ثبت ارزشیابی | راهنمای ثبت ارزشیابی سامانه سناد

معایب ارزشیابی توصیفی

نحوه ارزشیابی توصیفی

ارزشیابی توصیفی که چندین سال است برای پایه های اول تا ششم ابتدایی اجرا می شود ، دارای معایبی است که بزرگ ترین این معایب ، ایجاد اعتماد به نفس کاذب برای بعضی از دانش آموزان و عدم تلاش برای پیشرفت تحصیلی است. در واقع نمره خیلی خوب ، بازه نمره ای 17 تا 20 را در بر میگیرد و دانش آموزی که معادل نمره عددی 17 را کسب می کند از نظر نمره ای هیچ تفاوتی با دانش آموزی که معادل نمره عددی 20 را کسب کرده است ، ندارد اما از نظر وضعیت درسی در وضعیت ضعیف تری قرار دارد ولی نمی تواند ضعف خود را بپذیرد و برای رفع ایرادات درسی خود قدمی بردارد همچنین در روش توصیفی دانش آموزان رغبت کمتری برای رقابت با یکدیگر دارند زیرا همه دانش آموزان نمره نهایی را ملاک قرار می دهند.

احتمالا این را هم بپسندید  روش ثبت نام در سامانه سپند - ورود به سامانه سرویس مدارس

دانش آموزان ضعیف تر با وجود داشتن ایراداتی ، نمره خیلی خوب و یا خوب دریافت می کنند و با کسب این نمره برای رقابت با دانش آموزان قوی کلاس تلاش نمی کنند. از طرفی دانش آموزان قوی کلاس هم با دیدن شرایط دانش آموزان ضعیف تر از خودشان که نمرات یکسان کسب کرده اند ، انگیزه ای برای پیشرفت ندارند و شاید برای آزمون های بعدی نیز کمتر تلاش کنند.

سوالات متداول

  • نحوه ارزشیابی توصیفی چگونه است ؟

در نمره دهی به روش ارزشیابی توصیفی ، نمرات خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر در نظر گرفته می شود.

  • ارزشیابی توصیفی برای کدام پایه های تحصیلی اجرا می شود ؟

ارزشیابی توصیفی برای کلاس های اول تا ششم ابتدایی اجرا می شود.

  • نمره ۱۷ خیلی خوب است یا خوب ؟

نمره 17 تا 20 در ارزشیابی توصیفی به عنوان نمره خیلی خوب شناخته می شود.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

بهترین مدارس تهران

بهترین مدارس تهران 📞 معرفی با کیفیت ترین مدارس تهران در کلیه پایه ها

بهترین مدارس تهران در مقاطع ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم دایر هستند و …

3 نظر

  1. اگر در ترم اول و دوم در یک درس نمره خوب بگیرد ولی باقی درسها خیلی خوب باشد کارنانه نهایی چگونه میشود

  2. سلام من تو امتحان پایان ترم ۴تا اشتباه دارم ،نمره ام چیه؟

  3. رها هدایتی

    آیا اگر آزمون نوبت اول خیلی خوب بود ولی نوبت دوم غ بود جمع آنها در کارنامه چه میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر