از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

معادل سازی دروس دانشگاه آزاد – شرایط و قوانین معادل سازی دروس دانشگاه آزاد

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

معادل سازی دروس دانشگاه آزاد

 

علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه آزاد که قبلا یکبار از مقاطع و رشته های تحصیلی دیگر دانش آموخته شده اند ، در صورت پذیرش در دانشگاه آزاد چه به روش با کنکور و چه به صورت بدون کنکور ، به تشخیص آموزش دانشکده دروس مشترک دو رشته یعنی رشته قبلی و رشته جدید ، معادل سازی می شوند و در این صورت نیازی به گذراندن مجدد دروس تکراری نیست. در ادامه این مطلب به بررسی جزئیات معادل سازی دروس در دانشگاه آزاد می پردازیم.

سوالات خود را در خصوص شرایط ، هزینه ، نحوه و مدارک لازم برای تطبیق واحد در دانشگاه آزاد ، از مشاوران ما بپرسید تا با اطلاعات دقیق راهنمایی شوید. 

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

جزئیات معادل سازی دروس در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد هر ساله در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به دو صورت بدون کنکور و با کنکور دانشجو پذیرش می کند و رشته های تحصیلی متنوعی را ارائه می دهد. این دانشگاه به دلیل داشتن مزایایی همچون تنوع در رشته های تحصیلی ارائه شده ، ارائه مدرک معتبر و … متقاضیان زیادی دارد یک تعدادی از متقاضیان را فارغ التحصیلان تشکیل می دهند.

شرایط معادل سازی دروس در دانشگاه آزاد

شرایط تحصیل در آزاد برای دانش آموختگان کمی متفاوت تر از سایر دانشجویان است. برای این دسته از دانشجویان شرایطی وجود دارد که بتوانند دروس مشترک رشته قبلی و رشته پذیرفته شده جدید را معادل سازی کنند که شرایط آن به شرح زیر است :

  • واحدهای درسی که باید معادل سازی شوند ، می بایست در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری گذرانده شده باشند.
  • محتوای آموزشی دروس گذرانده شده در رشته قبلی با دروس رشته جدید باید حداقل 80 درصد مطابقت داشته باشد.
  • دروس با نمره کمتر از 12 ، امکان معادل سازی ندارند.
  • دروس گذرانده شده سطح يک ، سطح دو و سطح سه حوزه عليمه قم و مشهد با رعايت ساير مقررات برای مقطع كاردانی و كارشناسی قابل معادل سازی می باشد
  • دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد برای دوره های کاردانی و کارشناسی امکان معادل سازی و تطبیق واحد را دارد.
  • دانشجویانی که قبلا از دانشگاه علمی کاربردی فارغ التحصیل شده اند ، به شرط قبولی در امتحان جامع دانشگاه و ارائه گواهی مربوطه و دارا بودن حداقل نمره 12 در دروس مد نظر ، امکان معادل سازی را دارند.
  • پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد ، به ازای هر 20 واحد درسی معادل سازی شده ، یک نیمسال از مجموع سنوات مجاز فارغ التحصیلی آنها کسر می شود.
  • تعداد واحدهای درسی معادل سازی شده نبايد كمتر از تعداد واحد درسی رشته جديد باشد و اگر تعداد واحد يک درس كمتر باشد می توان بصورت تلفيقی چند واحد درسی مرتبط را با یک درس تطبيق و معادل سازی نمود در هر صورت ميانگين نمرات دروس معادل سازی شده نبايد از حد نصاب نمرات تعيين شده كمتر باشد.

در این رابطه این مطلب نیز میتواند مفید باشد : معادل سازی دروس در دانشگاه دولتی

معادل سازی کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته در صورت پذیرش در مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد ، اگر میان دو مقطع تحصیلی دروس مشترک وجود داشته باشد ، نیازی به گذراندن مجدد آن دروس نیست. در این صورت ، نمرات دروس مشترک که در مقطع کاردانی گذرانده شده اند ، در کارنامه کل و ریز نمرات مقطع کارشناسی ناپیوسته ثبت می گردد و نیازی به معادل سازی ندارد.

زمان تطبیق واحد در دانشگاه آزاد

دانشجویانی که درخواست تطبیق واحد در دانشگاه آزاد را دارند حداکثر باید تا پایان ترم نیمسال دوم پذیرش در دانشگاه ، ریز نمرات تایید شده را به آموزش دانشکده ارائه کنند و این فرصت تحت هیچ شرایطی قابل تمدید نیست.

هزینه معادل سازی دروس در دانشگاه آزاد

برای معادل سازی دروس در دانشگاه آزاد هزینه دریافت می شود که میزان شهریه به ازای تطبیق هر یک واحد درسی برابر با شهریه متغیر آن واحد درسی است که باید در زمان ارائه مدارک به دانشگاه ، شهریه نیز به حساب دانشگاه پرداخت شود.

در همین رابطه بخوانید : استعلام مدرک معادل

سوالات متداول

  • شرایط معادل سازی دروس در آزاد به چه صورت است ؟

شرایط کامل تطبیق واحد در دانشگاه آزاد در این مطلب شرح داده شد.

  • هزینه معادل سازی دروس در دانشگاه آزاد چقدر است ؟

میزان هزینه تطبیق واحد در دانشگاه آزاد، به ازای تطبیق هر یک واحد درسی برابر با شهریه متغیر آن واحد درسی است.

  • آیا امکان تطبیق واحد در دانشگاه آزاد برای دارندگان مدرک کاردانی وجود دارد ؟

بله ، پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد ، دروس مشترک میان دو مقطع کاردانی و کارشناسی را نمی گذرانند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

41 نظر

  1. با سلام و خسته نباشید
    بنده دانشجوی میکروبیولوژی ورودی ۹۸ دانشگاه آزاد هستم نوع پذیرشم بدون ازمون بوده
    اگر بخام برای سال ۱۴۰۱در کنکور شرکت کنم و در رشته های پیراپزشکی قبول شم( نوع دانشگاه فرق نمیکنه برام روزانه یا ازاد) ایا میشه درسای عمومی که تا اینجا پاس کرده ام معادل سازی بشه؟؟؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. اگر دانشگاه آزاد پذیرش شوید ، دروس مشترک معادل سازی خواهند شد.

  2. سلام خسته نباشید بنده دانشجوی پرستاری بودم و تقریبا ۹۵ واحد پاس کردم ولی ب دلیل معدل کم مشروط و اخراج شدم امسال اگر در پرستاری آزاد همون دانشکاه قبول بشوم ۹۵ واحدی ک پاس شده رو میشه معادل کرد ؟؟؟

  3. کوروش کیانی

    با سلام
    من دانشجوی ورودی سال 94 دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران در رشته مهندسی مکانیک بودم و تمام واحدهای درسی را گذرانده و بخاطر مسائل شخصی، تنها نتوانستم از پایان نامه خود دفاع کنم.
    به منظور تطبیق واحد و دفاع از پایان نامه در دانشگاه آزاد اسلامی، آیا تمام واحدهای درسی گذرانده شده تطبیق خواهند شد و تنها نیاز به دفاع از پایان نامه می باشد؟
    در غیر این صورت چند واحد باید در دانشگاه آزاد اسلامی برای دفاع از پایان نامه و دریافت مدرک کارشناسی ارشد گذرانده شود؟
    با تشکر

    • پاسخ با ما

      با سلام. لطفا با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را برای معادل سازی دروس دانشگاه آزاد راهنمایی کامل کنند.

  4. سلام وقتتون بخیر من دانشجو میکروبیولوژی هستم ورودی ۹۸ میخوام برای ترم جدید سال ۱۴۰۱ تطبیق واحد دانشگاه ازاد انجام بدم ایا قبولی واحد های بالای ۱۲ فقط برای کارشناسی ارشد هستن یا برای لیسانس هم این قانون وجود داره؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. فقط دروسی که نمرات بالای 12 کسب کرده اید ، قابل تطبیق هستند

    • سلام من دانشگاه پیام نور درس میخونم اگر انصراف بدم و دانشگاه ازاد ثبت نام کنم..دروسی که پاس کردم تطبیق میخوره؟

  5. سلام ببخشید من لیسانس مدیریت صنعتی دارم ‌میخوام تطبیق واحد منم ‌مهندسی صنایع بخونم از همون دانشگاه آزاد بهم میگن مدرکت ناپیوسته میخوره درسته؟

    • آیا دانشجویی که با برای ادامه تحصیل کنکور داده و وارد دانشگاه آزاد شده ، پس از تطبیق واحدها در حال تحصیل در دانشگاه آزاد می باشد.
      باید شهریه ثابت سال هایی را که در دانشگاه آزاد نبوده ، پرداخت نماید ؟

    • پاسخ با ما

      با سلام لطفا با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

  6. سلام
    من در دانشگاه سراسری مازندران
    مهندسی صنایع میخونم
    تصمیم دارم ادامه تحصیل در دانشگاه ازاد بدم
    چجوری باید دروسی که پاس کردم روتطبیق بدم؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

  7. سلام من فارغ التحصیل رشته الکترونیک از دانشگاه آزاد سال ۱۳۸۹ اگه بخوام امسال در یک رشته دیگه وارد دانشگاه آزاد بشو ( بدون آزمون ) در این مورد هم امکان معادل سازی است یا نه

  8. سلام روز بخیر، من در دانشگاه آزاد بدون آزمون پذیرش شدم، اگر الان بخوام در دانشگاه آزاد دیگری ثبت نام کنم چون پذیرشم بدون آزمون بوده مشکلی بابت معادل سازی ندارم؟ معادل سازی میشه؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. توصیه می شود با مشاوران مرکز پاسخ با ما تماس بگیرید تا به طور کامل راهنمایی شوید.

  9. با سلام، من فارغ‌التحصیل ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد درسال 96 هستم ولی در آزمون استخدامي با مدرک کارشناسی شرکت کردم، حالا اداره مدرک ارشد رو قبول نکردن گفتن چون قبل از استخدامی مدرک رو ارائه ندادی، ممنون میشم راهنمایی فرمایید چگونه میتونم مدرکم را تطبیق بدم

  10. سلام خسته نباشید من دانشجو بدون کنکور دانشگاه آزاد هستم اگه با آزمون همون رشته قبلی پذیرش بشم درسا معادل سازی میشن؟

  11. سلام من کاردانی الکترونیک دارم و کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد ثبت‌نام کردم آیا میتونم دروس عمومی که در مقطع کاردانی پاس کردم رو تطبیق بدم؟

    • پاسخ با ما

      با سلام. می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

  12. سلام
    بنده کاردانی الکتروتکنیک وکارشناسی ناپیوسته برق قدرت دارم و مجبور شدم کارشناسی پیوسته برق قدرت بگیرم،دروس کارگاهی و کارآموزی و پروژه ام را متاسفانه تطبیق ندادند و دوباره مجبور شدم پاسش کنم ،ایا رفرنسی وجود داره که بگه چرا این دروس تطبیق واحد نشدن ،پاسخ بدین ممنون میشم ‌.

  13. سلام میخواستم بدونم تاکی وقت معادل سازی داریم من دوباره ثبتنام کردم رشته حقوق فقط بهم گفتن اونایی که قبلا خوندی برندار الان وارد ترم دو شدم

  14. سلام من بدون کنکور اومدم رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد الان ترم 2ام اگه بخوام انصراف بدم و بدون کنکور تو همون دانشگاه آزاد رشته عمران برم معادل سازی دروس برام انجام میدن یا حتما باید با کنکور واردش شم. محل دانشگاه همون دانشگاه باسه

  15. سلام دروس کاردانی پیوسته از دانشگاه دولتی با دروس کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد قابل معادل سازی هست؟!

  16. سلام من چند درس را تطبیق زدم ولی برای درس دانش جمعیت خانواده مدیر گروه گفت این درس نیاز به تطبیق ندارد و بعداً هنگام صادر شدن مدرک از وزارت علوم واحد آن شمرده میشود. خواستم بدانم این حرف درست است ؟

  17. سلام خسته نباشید من دانشجو بدون کنکور دانشگاه آزاد هستم اگه با آزمون همون رشته قبلی پذیرش بشم درسا معادل سازی میشن؟

  18. سلام من سال ۸۷کارشناسی زیست شناسی عمومی گرفتم الان می خواهم تبدیل به میکروبیولوژی کنم ایا معادل سازی میشه

  19. سلام، بنده فارغ التحصیل حسابداری سال ۹۰ هستم الان میخوام دانشگاه آزاد رشته روانشناسی بخونم آیا می تونم معادل سازی انجام بدم یا نه

    • پاسخ با ما

      با سلام. برخی از واحدهای درسی مشترک معادل سازی می شوند

  20. سلام وقتبخیر
    من ۳ ترم نقاشی در تهران مرکز خوندم و اواسط ترم ۴ بدون انصراف و گفتن به دانشگاه دیگه نرفتم
    الان که کنکور دادم و دولتی قبول بشم میتونم تطبیق معدل انجام بدم؟
    اگه میشه تطبیق رو انجام داد، کجا و چجوری باید انجامش بدم ؟
    ممنون

    • پاسخ با ما

      با سلام. لطفا با مشاوران ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  21. من فارغ التحصیلی سال ۹۱ پیام نور هستم امسال قصد دارم بهمن براساس سوابق تحصیلی دانشگاه ازاد رشته دیگری بخونم دروس مشترک آیا تطبیق میخوره؟

  22. با سلام
    دانشگاه آزاد برای دانشجویان بدون آزمون هشت واحد درس پیش‌دانشگاهی تعریف کرده آیا این دروس قابل معادل سازی با دروس دانشگاهی که قبلاً پاس شدند هستند؟ مثلا آیا آمار و احتمال ۱ با نمره ۱۳ قابلیت معادل سازی با درس آماراحتمال پیش را دارد؟

    با تشکر

  23. سلام خسته نباشید
    من ترم اول کاردانی رشته علوم تربیتی تازه تموم کردم
    امکانش هست از طریق معادل سازی از کاردانی برم کارشناسی ؟
    و اینکه باید مجدداً ثبت نام اولیه انجام بدم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏

    • پاسخ با ما

      با سلام. لطفا با مشاوران تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

  24. سلام، ایا دروس عمومی کارشناسی پیوسته پیام نور با کارشناسی ناپیوسته رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد تطبیق میخورد؟ با توجه به اینکه مدرک کارشناسی پیام نور به عنوان کاردانی ناپیوسته مورد پذیرش قرار گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر