از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

رشته ایمنی صنعتی – بازار کار و آینده شغلی ایمنی صنعتی

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

رشته ایمنی صنعتی

شاید هر ساله و در فصول مختلف در رسانه ها چشم شما هم به حوادثی که در کارخانجات یا صنایع مختلف رخ می دهد افتاده باشد. شاید آتش سوزی ساختمان پلاسکو را بتوان به عنوان یکی از مشهورترین این اخبار نام برد. این گونه حوادث هم در کوتاه مدت خسارات جانی و مالی مستقیم دارند و هم در بلند مدت خسارات غیر مستقیم به مراتب بیشتری ایجاد می کنند. در رشته ایمنی صنعتی تلاش واقعی این است که راه ها و دستورالعمل هایی برای بالا بردن سطح ایمنی در محیط های کاری مطرح و اجرا شوند.

اهمیت ایمنی صنعتی

رشته ایمنی صنعتی رشته ای گسترده است و دانشجو را با تدابیر و اصولی که می توان با رعایت آن ها محیط کاری امنی را برای کارمندان و سرمایه های کشوری ایجاد نمود ، آشنا می سازد.

در دنیای امروز سیستم ها به سمت پیچیدگی پیش می روند در نتیجه کار کردن با آن ها نیاز به نیرویی فنی خواهد داشت ، لذا در این عرصه احتیاج به ایمنی بیشتر می شود زیرا هم در مرحله تولید و هم در مرحله راه اندازی و نیز در مرحله کاربرد ، بایستی ایمنی و سلامت همه جانبه مدنظر قرار گیرند. به همین علت لازم می شود که برای هر سیستمی دستورالعمل استفاده تهیه گردد.

مهندسان ایمنی صنعتی در همین زمینه آموزش می بینند ، آن ها می آموزند که ریسک های احتمالی را شناسایی نموده و برای کاهش خطرهای احتمالی راهکارهای پیشگیرانه ارائه نمایند.

نحوه ورود به رشته ایمنی صنعتی

رشته ایمنی صنعتی در زمره رشته های زیرگروه یک کنکور ریاضی می باشد و دانشگاه های دولتی و غیرانتفاعی و در برخی سال ها دانشگاه آزاد در این رشته دانشجو پذیرفته اند. پذیرش هم به صورت با آزمون و هم بدون کنکور امکان پذیر است.

احتمالا این را هم بپسندید  رتبه قبولی دانشگاه غیرانتفاعی 1401 - در تمام گروه های آزمایشی

دانشجویانی که این دوره را می گذرانند با دروس مدیریت صنعتی ، بهداشت حرفه ای و مهندسی صنایع آشنا خواهند شد و در نتیجه می توانند برای ادامه تحصیل رشته های مختلفی را انتخاب نموده و در گرایش های متفاوتی تحصیل خود را کامل نمایند.

طول دوره و واحدهای درسی رشته ایمنی صنعتی

مدت زمان تحصیل کارشناسی ایمنی صنعتی 4 سال می باشد و دانشجویان در این مدت 138 واحد تحصیلی را می گذرانند. واحدهای درسی به صورت زیر تفکیک می شوند :

  • 22 واحد عمومی
  • 22 واحد پایه
  • 52 واحد اصلی
  • 46 واحد تخصصی

لازم به ذکر است که دروس تخصصی رشته ایمنی صنعتی در برگیرنده 6 واحد کارآموزی نیز می باشد.

برای موفقیت در رشته ایمنی صنعتی باید زمینه ریاضیات و فیزیک دانشجو قوی بوده و نیز در زمینه علم آمار و احتمالات هوش و فراگیری خوبی داشته باشد.

نقش ها و توانایی های فارغ التحصیلان ایمنی صنعتی

در طی دوره تحصیلی کارشناسی رشته ایمنی صنعتی ، دانشجویان در زمینه مهندسی ایمنی کار موارد زیر را فرا خواهند گرفت :

  • سطح دانش آن ها در رابطه با حوادث در محیط های صنعتی و سازمانی زیاد خواهد شد
  • می توانند در زمینه ایمنی پژوهش های مختلفی را انجام دهند
  • نیروهای کاردان را رهبری کنند و تعلیم دهند
  • امکانات موجود و کاربردی را برای کاهش خطرات شناسایی نمایند

بازار کار رشته ایمنی صنعتی

در ایران با توجه به نرخ بالای رشد صنایع و خصوصا بحث خودکفایی ، همواره کارخانجات و صنایع متفاوتی در حال ظهور و یا گسترش فعالیت می باشند. از طرفی این مکان ها می توانند محیط های فعالیت فارغ التحصیلان مهندسی ایمنی کار محسوب شوند. پس می توان انتظار داشت که آینده کاری خوبی در انتظار کارشناسان این رشته باشد.

احتمالا این را هم بپسندید  رشته دکترای عمومی دامپزشکی 📞 راهنمای جامع و بازار کار دکترای عمومی دامپزشکی

فارغ التحصیلان رشته ایمنی صنعتی این فرصت را دارند که در صنایع مختلف از قبیل صنعت پتروشیمی ، هواپیمایی ، ذوب آهن ، مترو ، خودرو سازی و یا مراکز نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی و یا ارگان های خصوصی و دولتی متفاوت به عنوان کارشناسان و مشاوران این علم استخدام گردند.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

رتبه قبولی رشته مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر

رتبه قبولی رشته مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر – طبق قبولی های 1400 و 99

  دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی یک دانشگاه صنعتی در شهر تهران است که عمده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر