از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

دروس پایه چیست 📞 دروس پایه چیست و به چه دردی میخورند

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

دروس پایه چیست - دروس پایه چیست و به چه دردی میخورند

شیوه آموزش در تمام دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، آزاد ، پیام نور و … بر اساس نظام واحدی است. منظور از نظام واحدی این است که ارزش هر درس بر اساس تعداد واحد های آن درس ارزیابی می شود و قبولی یا مردودی دانشجو در یک درس ، فقط محدود به همان درس است و ارتباطی به سایر دروس ترم ندارد. هر رشته‌ شامل 3 مجموعه واحد درسی کلی است ، دروس عمومی ، دروس پایه و دروس اصلی و تخصصی و با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان مخصوصا نودانشجویان نمی دانند که منظور از دروس پایه یا سایر دروس چیست ، در این مطلب توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد.

شما عزیزان میتوانید هرگونه سوال و ابهام خود را در مورد اینکه دروس پایه چیست و انتخاب واحد چگونه انجام می گیرد ، از کارشناسان ارشد ما در پاسخ با ما بپرسید ، کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند لطفا بخاطر داشته‌ باشید که تماس صرفا از تلفن ثابت و بدون گرفتن کد و صفر امکانپذیر است .

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

دروس پایه چیست

دروس دوره دانشگاهی از لحاظ محتوا به سه بخش پایه ، عمومی و اصلی و تخصصی تقسیم می شوند. منظور از دروس عمومی ، درسهایی هستند که در تمام رشته‌ های تحصیلی ثابت می باشند مثل دروس آیین زندگی ، انقلاب اسلامی ، دانش خانواده و جمعیت ، ادبیات ، زبان خارجی و …

دروس اصلی و تخصصی نیز فقط مختص به رشته‌ و گرایش مربوطه است که البته در بعضی گرایش های یک رشته‌ خاص تعدادی از دروس تخصصی مشترکند. مثلا درس مبانی سازمان و مدیریت جزو دروس تخصصی مدیریت است که هم در رشته‌ مدیریت بازرگانی و هم در رشته‌ مدیریت صنعتی تدریس می شود.

احتمالا این را هم بپسندید  انتخاب واحد در حذف و اضافه پیام نور 1402 - راهنمای کامل

دروس پایه نیز با هدف تقویت بنیه علمی و زمینه سازی برای اخذ دروس اصلی و تخصصی ، ارائه می شوند و در تمام رشته‌ ها نیز بخش زیادی از واحد های درسی ، مربوط به دروس پایه است. گذراندن تمام دروس پایه الزامی است و اگر دانشجویی حتی یک درس از دروس پایه را نگذرانده‌ باشد ، فاقد صلاحیت لازم برای دانش آموختگی خواهد بود.

در چارت درسی هر رشته‌ و مقطع ، نوع درس از لحاظ عمومی ، پایه و اختصاصی بودن مشخص شده‌ است. دانشجویان باید مطابق چارت درسی این دروس را اخذ کنند تا رعایت دروس پیش نیاز و هم نیاز نیز انجام شود. برای انتخاب واحد کردن محدودیتی وجود ندارد که شما در یک ترم چه تعداد واحد درسی تان مربوط به دروس پایه باشد اما حتما باید پیش نیاز های آن را گذرانده باشید و در چارت مربوط به رشته‌ تان ، پیش نیاز هر درس مقابل آن قید شده‌ است.

قابل ذکر است که اگر درسی را اخذ کنید که پیش نیاز آن را نگذرانده‌ اید ، آن درس در انتهای ترم حذف خواهد شد و شهریه واریزی نیز برگشت داده‌ نمی شود.

دروس پایه چیست و چند واحد درسی را شامل می شوند

هر درس از چند واحد تشکیل شده‌ است که بین 1 تا 4 واحد متغیرند. دروس پایه اکثرا دو یا 3 واحدی اند ولی در بعضی از رشته‌ ها بیشتر یا کمتر هم هستند. مثلا تعدادی از دروس دوره علوم پایه پزشکی ، همچون اصول خدمات بهداشتی ، زيست شناسی ، بيوشيمی و … دو واحدی و دروسی مثل ، بافت شناسی نظری ، آناتومی نظری و … سه واحدی هستند. حتی ممکن است درسی نیم واحد باشد که معمولا عملی است.

برای هر یک واحد درسی حدود 17 ساعت آموزش در طول ترم در نظر گرفته‌ می شود یعنی اگر درسی 2 واحد باشد ، شامل 34 ساعت آموزش و اگر 3 واحد باشد ، شامل 51 ساعت آموزش در طول ترم خواهد بود.

قوانین اخذ دروس و انتخاب واحد در دانشگاه

دروس پایه چیست

هر درس از لحاظ ارتباط با سایر دروس می تواند مستقل یا وابسته باشد. دروس مستقل چیست ؟ منظور از دروس مستقل ، دروس عمومی ، پایه و اختصاصی هستند که اخذ یا عدم اخذ آنها ارتباطی به سایر درس ها ندارد. همچنین دروس وابسته ، دروسی هستند که اخذ آن ها مشروط به گذراندن سایر دروس است که خود دروس وابسته به دو صورت هم نیاز و پیش نیاز تقسیم می شوند.

  • پیش نیاز های هر درس ، دروسی هستند که گذراندان آنها برای برداشتن یک درس دیگر الزامی است. در واقع شما باید درس 1 را بگذرانید تا بتوانید درس 2 را اخذ کنید. اگر بدون گذراندن درس 1 ، درس 2 را بردارید ، در انتهای ترم توسط کارشناس گروه حذف می شود.
  • اکثر دروس الزامی و تعدادی از آنها اختیاری است. دروس الزامی حتما باید گذرانده‌ شوند. در غیر اینصورت در زمان فارغ التحصیلی با مشکل مواجه می شوید. اما دروس اختیاری بنا به انتخاب خود دانشجو باید انتخاب شوند و لازم نیست که تمام آنها اخذ شوند.
  • نحوه تدریس دروس به صورت نظری ، عملی و نظری – عملی است. در روش نظری ، تدریس به صورت کنفرانس ، سمینار و بحث و گفتگو انجام می شود و … آموزش های لازم ارائه می شوند.
  • در روش تدریس نظری و عملی نیز هم به صورت بحث و گفتگوی کلاسی و هم به صورت عملی و در کارگاه و آزمایشگاه ، تدریس انجام می گیرد.

سوالات متداول

  • دروس پایه چیست ؟

هر درس از چند واحد تشکیل شده‌ است که بین 1 تا 4 واحد متغیرند. دروس پایه اکثرا دو یا 3 واحدی اند.

  • پیش نیاز دروس چیست ؟

پیش نیاز های هر درس ، دروسی هستند که گذراندان آنها برای برداشتن یک درس دیگر الزامی است

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

نحوه ورود به سامانه آموزشیار

نحوه ورود به سامانه آموزشیار 📞 راهنمای ورود و استفاده از سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد

سامانه آموزشیار برای دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد طراحی و راه اندازی شده است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر