از بهترین ها مشاوره بگیرید

تماس از سراسر کشور 9099071612
از 8 صبح الی 12 شب حتی در ایام تعطیل
تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر

جدول متغیرها در سامانه پژوهشیار – راهنمای جدول متغیر ها

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت بدون کد و صفر :

9099071612

 

در یک پروپوزال پژوهشی متغیرها به صورت های مختلفی ارائه می شوند که مرسوم ترین روش ، تشکیل جدولی از متغیرهاست که در این جدول نام ، نوع و مقیاس متغیر و همچنین تعریف علمی و نحوه اندازه گیری متغیر تعیین می شود. دانشجو باید متغیرهای پایان نامه تحقیقاتی خود را عملیاتی کرده و همچنین نتایج حاصل شده از تحقیق را از جز به کل تعمیم دهد. جدول متغیر ها در سامانه پژوهشیار بر اساس نقشی که در پژوهش ایفا می کنند ، واحد اندازه گیری و ارزش های عددی به چند دسته تقسیم می شوند مثلا متغیرها بر حسب واحد اندازه گیری شامل دو دسته پیوسته و گسسته هستند و با بر حسب نقش به دو صورت مستقل و وابسته هستند.

جدول متغیرها در سامانه پژوهشیار

همانطور که می دانید ، در فروردین ماه سال 98 کلیه اطلاعات دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از سامانه پایش دانشگاه آزاد به سامانه پژوهشیار منتقل شده است و دانشجویان می بایست برای ثبت درخواست استاد راهنما و ارائه پروپوزال ، به سامانه پژوهشیار مراجعه فرمایند.

دانشجویان پس از تکمیل فرم الف پایان نامه ، ثبت درخواست استاد راهنما ، دریافت کد شناسایی و همچنین انجام ثبت نام سامانه پژوهشیار ، می بایست عنوان پایان نامه خود را در سامانه قرار دهند تا مورد تایید استاد راهنما ، استاد مشاور ، مدیر گروه و شورای تخصصی گروه و دفتر پژوهشی قرار گیرد و پس از تایید شدن ، پروپوزال خود را ارائه دهند.

دانشجویان می توانند تمامی مراحل پایان نامه خود را از طریق سایت پژوهشیار مشاهده نمایند و با سبز شدن یک مرحله یعنی تایید شدن ، نوبت انجام مرحله بعدی است. پس از مرحله تعیین استاد راهنما ، باید اطلاعات مربوط به پروپوزال وارد سامانه شود که به شرح زیر می باشند :

  1. مشخصات پایان نامه
  2. اطلاعات پایان نامه / رساله
  3. جدول زمانبندی مراحل اجرا
  4. روش شناسی تحقیق
  5. استفاده از امکانات آزمایشگاهی واحد
  6. جدول متغیر ها
  7. هزینه های متفرقه
  8. ضمائم پژوهشیار
  9. و ..

در مورد سامانه پژوهشیار سوالی دارید؟

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

احتمالا این را هم بپسندید  شرایط و هزینه انصراف از دانشگاه آزاد 1401 - 1402 - پاسخ با ما

تماس از استان تهران 9092301611

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل

نحوه ثبت جدول متغیرها در سامانه پژوهشیار

بخش ششم در ثبت اطلاعات پروپوزال ، مربوط به جدول متغیرهاست که باید تکمیل گردد. توجه داشته باشید که تکمیل کردن بخش های ستاره دار شده الزامی است. برای ثبت متغیرهای پژوهش ، از منوی سمت راست صفحه بر روی عبارت جدول متغیرها کلیک نمایید و سپس با زدن دکمه ثبت جدول متغیرها ، اطلاعات لازم را درج نمایید.

 

عنوان متغیر ، نقش متغیر (مستقل یا وابسته) ، نوع منغیر (کیفی یا کمی) ، نحوه اندازه گیری و مقیاس متغیر همگی باید مشخص شوند.

پس از درج اطلاعات ، دکمه ذخیره را بزنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

انواع متغیر ها در پایان نامه و جدول متغیرها در سامانه پژوهشیار

متغیر را می توان اینگونه تعریف کرد که صفات و ویژگی های مشترک در افراد جامعه که مقادیر کمی و کیفی متفاوتی را در بر میگیرند ، یعنی از فردی به فردی دیگر و از حالتی به حالت دیگر متفاوت است. برای مثال صندلی یک مفهوم است و قابل تغییر نیست اما سن یک متغیر است و از فردی به دیگر متفاوت می باشد. متغیر های پایان نامه در سامانه پژوهشیار با توجه به نقش ، واحد اندازه گیری و ارزش های عددی به چند دسته تقسیم می شوند.

شما عزیزان میتوانید هرگونه سوال و ابهام خود را در مورد انواع متغیرها در پایان نامه و نحوه تنظیم جدول متغیرها از مشاوران ارشد ما در پاسخ با ما بپرسید ، کارشناسان ما تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از 8 صبح لغایت 12 شب پاسخگوی شما عزیزان میباشند.

همین حالا تماس بگیرید 

تماس از سراسر کشور 9099071612

تماس از استان تهران 9092301611

تماس از طریق تلفن ثابت بدون کد و صفر، حتی ایام تعطیل

تقسیم بندی متغیرها بر اساس نقشی که در پژوهش دارند

  • متغیر وابسته : متغیر وابسته ، از تغییرات متغیر مستقل تاثیر می پذیرد.
  • متغیر مستقل : متغیر مستقل ، متغیری است که با تغییر آن ، متغیرهای وابسته نیز تغییر می کنند. این نوع متغیر از قبل توسط محقق دستکاری نمی شود یعنی به صورت پیش فرض وجود دارد.
احتمالا این را هم بپسندید  ثبت نام کاردانی پیوسته 1402 📞 راهنمای ثبت نام کاردانی پیوسته در تمام دانشگاه ها

اگر بخواهیم برای متغیرهای مستقل و وابسته یک مثال بیاوریم ، این مثال ها را در نظر بگیرید :

  • “ساختار زمانی سبب کاهش یا افزایش رضایت مندی مشتریان می شود” در این مثال ساختار سازمانی متغیر مستقل است و رضایت داشتن مشتریان نیز وابسته به ساختار سازمانی می باشد.
  • تاثیر نور برای رشد میوه ، میوه متغیر وابسته و نور متغیر مستقل است.
  • تاثير دوره های ضمن خدمت بر عملكرد بهتر کارمندان ، عملكرد كاركنان متغير وابسته و دوره های آموزش ضمن خدمت متغير مستقل می باشد.

تقسیم بندی متغیرها بر اساس اندازه گیری

  • متغیر کمی : متغیر کمی ، از نظر کمی قابل تغییر است و تفاوتهای ناشی از این متغیر به صورت عددی ثبت می گردد. مثل قد ، وزن ، سن ، نمره های یک آزمون ، زمان ، تعداد محصولات تولیدی یا فروشی و …
  • متغیر کیفی : متغیر کیفی قابل اندازه گیری نیست و به وسیله اعداد و ارقام نمایش داده نمی شود. مثل رنگ مو ، رنگ چشم ، رنگ پوست ، جنس لباس و …

تقسیم بندی متغیرها بر اساس واحد اندازه گیری

  • متغیر پیوسته : متغیرهایی همچون سرعت ، زمان ، وزن و …. که در درجات مختلفی قابل انداز گیری هستند ، متغیرهای پیوسته می باشند که ممکن است به صورت اعشاری نیز باشند.
  • متغیر گسسته : این نوع متغیر ها هرگز به صورت اعشاری قابل نمایش نیستند مثل تعداد دانشجویان یک کلاس ، تعداد مهره های داخل کیسه و …

تقسیم بندی متغیرها بر اساس ارزشهای عددی

  • دو ارزشی : منظور از متغیرهای دو ارزشی یعنی اینکه تنها دو ارزش می توان به آنها نسبت داد مثل جنسیت زن و مرد که دو حالت بیشتر ندارد.
  • چند ارزشی : متغیری که به صورت بیشتر از دو عدد یا ارزش قابل نمایش باشد را چند ارزشی می گویند. مثلا وضعیت اقتصادی به صورت های خیی بالا ، بالا ، متوسط ، ضعیف و خیلی ضعیف بیان می شود.

علاوه بر مقاله اي که تقديم شما ميشود مشاوران ارشد «پاسخ با ما» آماده پاسخگوئي تلفني به شما عزيزان مي باشند ، وقت شما طلاست ، تماس از 8 صبح لغايت 12 شب ، حتی در ایام تعطیل ، تماس از طريق تلفن ثابت :

تماس از سراسر کشور: 9099071612

همچنین ببینید

ثبت نام کاردانی ناپیوسته

ثبت نام کاردانی ناپیوسته 1402 📞 ثبت نام کاردانی ناپیوسته در دانشگاه های سراسری، آزاد و علمی کاربردی

ثبت نام کاردانی ناپیوسته را می توانید در دانشگاه های آزاد ، علمی کاربردی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس از تلفن ثابت بدون کد وصفر